جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه تهران
>
3.دانشکده ادبیات و علوم انسانی
>
گروه فلسفه
>
حسین غفاری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
استکمال نفسانی از طریق نظر و عمل، از منظر حکما و عرفای اسلامی
نویسنده:
حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران, پاییز و زمستان 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملاهادی سبزواری
,
علامه طباطبایی
,
افلاطون
,
وجود ذهنی
,
اسفار
,
قیصری
,
اخلاق نیکوماخوس
,
عقل فعال
,
نفس ناطقه
,
معقولات
,
رشد نفس از طریق علم
,
رشد نفس از طریق عمل
,
حکمت نظری
,
اتحاد عاقل و معقول
,
کمال ویژه نوع انسانی
,
حیات تاملی
,
انسان شناسی عرفانی
,
ذکر عرفانی
,
کمال نوع انسان
,
سعادت انسان در اسلام
,
سعادت عملی
,
استکمال نفس
,
حکمت نوافلاطونی
,
زندگی عقلانی
,
مشاهده خیر اعلی
,
کتاب فصوص الحکمه
,
حقایق عینی
,
فعلیت عقل
,
عقل مستفاد
,
کمال قوه نظری
,
اشارات و تنبیهات
,
جوهر نفس
,
اثولوجیا
,
ایمان و عمل صالح
,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی)
,
ابن عربی
,
ارسطو
,
ابن سینا
,
صفات خدا
,
شخصیت ها
,
علم نفس
,
حسین غفاری
,
ابن عربی
,
حکمت عملی
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
تأمل نظری و اندیشه ورزی از دیرباز نزد حکیمان همچون کمال ویژه نوع انسانی محسوبمیشد و به این جهت فیلسوفانی چون ارسطو و ابنسینا اندیشه ورزی را بالاترین فعالیت سعادت بخش برای آدمی میدانستند. در مقابل، اشراقیون و عارفان در جهان اسلامی، حکمت نظری را جز از جهت مقدّماتی و برای حصول مکارم و فضایل اخلاقی وقعی نمینهادند و به اصطلاح حکمت عملی را تنها شاخصة لازم برای نیل به سعادت عملی میدانستند.<br /> بررسی نظریههای ارائه شده از سوی فیلسوفان اسلامی جهت توجیه استکمال نفس آدمی از طریق دانش و علوم نظری، موضوع بحث این مقاله است. عمدهترین نظریه توجیهی در این زمینه، نظریة اتّحاد عاقل و معقول است که به عنوان یک میراث از حکمت نوافلاطونی، توسّط ملاصدرا احیاء شده است که با ملاحظة نظریة وجود ذهنی به عنوان یک نظریة تکمیلی میتواند به عنوان مبنای نظریة استکمال نفسانی محسوب شود. با این حال، در متن مقاله نشان داده خواهد شد که بیانات صدر المتألهین نیز در این باب منقّح نبوده و در معرض انتقادات جدّی قرار دارد و سرانجام نیز با بازسازی مدل صدرایی نظریه عرفا و حکمت متعالیه بطور چشمگیری به یکدیگر نزدیک خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم حضوری نفس به بدن و خروج از ایدئالیسم مطلق
نویسنده:
فیلیپ (علی) لنسل، حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), پاييز و زمستان/ 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
قوای نفس
,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
علامه طباطبایی
,
بدن مادی
,
بدن مثالی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
حسین غفاری
,
جرج برکلی
,
رنه دکارت
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته)
,
علم حضوری نفس به بدن
,
علم نفس به ذات خود
,
تجرد علم حضوری
,
علم حضوری به بدن
,
ایدئالیسم نسبی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی هستی شناسانه حسن و قبح و گزارههای اخلاقی از دیدگاه محقق اصفهانی و علامه طباطبایی
نویسنده:
عزیزالله فیاض صابری، حسین غفاری، مصطفی اسفندیاری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, بهار و تابستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
حسن و قبح عقلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حسن و قبح
,
حسن و قبح شرعی
,
واقعگرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی)
,
گزاره های اخلاقی
,
نسبیت اخلاقی
,
اعتباریات
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
مشهورات
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
استحقاق مدح و ذم
,
طبیعی بودن حسن و قبح
,
هستی شناسی حسن و قبح
,
توافقی بودن حسن و قبح
,
بدیهی نبودن حسن و قبح
,
نفس الامر گزاره های اخلاقی
,
وجوب توافقی حفظ نظام اجتماعی
,
منشا آراء محموده
,
حسن و قبح فعلی
,
مالکیت مطلق الهی
,
حسن و قبح از نظر معتزله
,
ادراک ملائم و منافر
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی)
,
حسین غفاری
,
عزیزالله فیاض صابری
,
درباره علامه طباطبایی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه یونان الهی است
نویسنده:
حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعیان ثابته
,
رساله تیمائوس
,
صانع
,
خیر محض
,
حدوث زمانی عالم
,
فلسفه الهی
,
ادیان الهی
,
حکمت قرآنی
,
ایده خیر
,
فلسفه الهی
,
مُثُل
,
خیر محض
,
حکمت انسی
,
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
کتاب جمهوری (افلاطون)
,
حسین غفاری
,
ماهیت فلسفه یونان
,
ماهیت فلسفه اسلامی
,
جهان مخلوق
,
حکمت ایمانی
,
تفکر الهی
,
اندیشه خدا
,
اندیشه دینی وحیانی
,
عالم عقول محض
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
از آنجا که هدف این سلسله مقالات تبیین ماهیت فلسفه اسلامی است ناگریز از بحث در موضوعات گوناگونی است که هر یک به نحوی با این هدف مرتبط می بشد و از آنجا که فلسفه یونان از نظر تاریخی یکی از مهمترنی منابع سنت فلسفی جهان اسلام است بنابراین بحث از ماهیت فلسفه یونانی بعنوان یکی از حلقات مقدماتی بحث امری ضروری است مقاله حاضر عهده دار تبیین این امر است که فلسفه یونان در ذات خود فلسفه ای الهی است و بمنظور اثبات این مقصود به بررسی آراء افلاطون بعنوان بزرگترین فیلسوف و متفکر یونانی می پردازد<br /> وجهه نظر بحث به آراء مختلف افلاطون در آثارش معطوف است که مستند الهی دانحستن فلسفه وی می باشد و آن را با مختصات تعریف شده یک فلسفه الهی تطبیق می دهد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داوری در داوری ملاصدرا میان عرفا و حکما در مسئله ذات حق
نویسنده:
حسین غفاری، غلامعلی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان /1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
توحید
,
وجود
,
ملاصدرا
,
اصالت وجود
,
ذهن و عین
,
عرفا
,
شناخت خدا
,
واجب الوجود
,
وجود مطلق
,
کلی طبیعی
,
لابشرط مقسمی
,
حقیقت واجب
,
اعتبارات ماهیت
,
مرتبه ذات حق
,
01. خداشناسی (کلام)
,
حکما
,
ذات احد
,
واقعیت خارجی
,
عرفان اسلامی
,
وحدت تشکیکی و شخصی وجود
,
وجود بشرط لا
,
قید ذات
,
لا بشرط قسمی
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حسین غفاری
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظری اجمالی به مبحث وجود ذهنی : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1379
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
وجود ذهنی
,
کتاب المحصل
,
قضایای حقیقیه
,
الاسفار
,
نظریه تطابق ماهوی
,
واقع نمایی علم
,
تطابق ماهوی
,
قول به اضافه
,
قول به اشباح
,
ماهیت علم
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ماهیت علم
,
قضیه حقیقیه
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
برهان واقع نمایی علم
,
مدعای وجود ذهنی
,
شرح مواقف
,
حسین غفاری
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
معرفت شناسی، به عنوان بحثی مستقل در کتب فلاسفه پیشین مطرح نبوده است و تنها بعد از فلسفه کانت است که این بحث به عنوان یک رشته مستقل آمده است و حتی در پاره ای موارد- مانند خود فلسفه کانت- به عنوان تنها بحث فلسفی ممکن مطرح شده است . در فلسفه اسلامی نیز اگر چه باب مستقلی تحت این عنوان به چشم نمی خورد ولی اصول مباحث معرفت شناسی در ضمن دیگر مباحث فلسفی مطرح گردیده است . یکی ازمباحث اصلی در فلسفه اسلامی که ربط وثیقی با مباحث عمده معرفت شناسی دارد بحث وجود ذهنی است. مقاله حاضر با بیان یک برهان تحلیلی از فلاسفه اسلامی درباره واقع نمایی علم آغاز می شود و سپس به بیان سه نظریه مشهور در بین حکماء و متکلمین اسلامی می پردازد این سه نظریه عبارتند از:<br /> 1-قول به اضافه2-نظریه اشباح3-نظریه وجود ذهنی.پس با تبیین هر یک از این نظریات ‘از نظریه وجود ذهنی به عنوان نظریه مورد اعتقاد عموم حکمای اسلامی یاد میکند‘ونهایتأبه بیان استدلال فلاسفه اسلامی موسوم به قضایای حقیقه می پردازد که به موجب آن اگر قائل به نظریه وجود ذهنی و تطابق کامل میان ذهن و خارج نشویم ناگزیر قضایای حقیقه را که قضایای بنیادی تشکیل دهنده کلیه علوم نظری می باشند از دست خواهیم داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 275 تا 304
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه افلاطون مادر همه فلسفه های الهی است : زمستان 1381 : فلسفه
نویسنده:
حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
افلاطون
,
اعیان ثابته
,
رابطه انسان و خدا
,
خداشناسی
,
رساله تیمائوس
,
اصالت روح
,
تجرد نفس ناطقه
,
قرآن
,
تجرد نفس
,
یونان باستان
,
بقا و خلود نفس
,
حکمای یونان
,
یونان
,
ایدئالیسم
,
قوانین
,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه یونان
,
فلسفه افلاطون
,
بقاء نفس
,
مُثُل
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معاد(فلسفه)
,
قرآن
,
ارسطو
,
افلاطون
,
کتاب جمهوری (افلاطون)
,
حسین غفاری
,
رابطه فلسفه افلاطون و فلسفه الهی
,
رساله فیلبوس
,
سقراط
,
تجرد نفس (فلسفه)
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
موضوعی که برخی متفکران و فلاسفه را به اندیشه و بحث واداشته قابلیت تفسیر فلسفه یونان بعنوان یک فلسفه الهی است در این مقاله با رجوع مستقیم به آثار افلاطون و ارائه تفسیر و تطبیق مختصری فضای کلی فلسفه افلاطون از این منظر بررسی و تحلیل شده و با استناد به متن عبارات افلاطون نشان داده می شود که فلسفه افلاطون نه تنها یکی از الهی ترین فلسفه های عالم اندیشه است بلکه مادر و سرچشمه تمامی تفکرات اصیل الهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان یا تصوف؟ (پاسخی به مقاله «پارادوکس تصوف نزد اساتید و شاگردان ملاصدرا») : سال 1379، شماره 1 : فلسفه
نویسنده:
حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار/ 1379
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
تصوف (صوفیگری)
,
حکمت متعالیه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
کتاب بحارالانوار
,
دوره صفویه
,
تذکره الاولیاء
,
زاهد
,
حقیقت تصوف
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
زاهد
,
تصوف صفوی
,
حسین غفاری
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
صفویان
,
اساتید ملاصدرا و تصوف
,
شاگردان ملاصدرا و تصوف
,
سلوک صوفیانه
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
مقاله حاضر درنقد مقاله «پارادکس تصوف نزد اساتید و شاگردان ملاصدرا»نوشته شده و دو مدعای اصلی آن را به نقد کشیده است:1.نگاه مذموم به تصوف حاصل جریان های صوفیانه عصر صفوی است و از این زمان به بعد چنین نگرشی به تصوف در فضای فکری تشیع گسترش می یابد. 2.تحت تاثیر همین فضا،عرفان به عنوان جریانی در مقابل تصوف رایج شکل می گیرد.حال آنکه پیش از این،عرفان به معنای نوعی شناخت،بخشی از تصوف بود و دردل آن مطرح می شد.نگارنده با نقل شواهد متعدد نشان داده است که اولا نگاه مذموم به تصوف سابقه ای بس کهن دارد و ثانیا عرفان از قرون نخستین راه بدیلی در مقابل یا در کنار تصوف رسمی خانقاهی بوده و تنهابخشی از مجموعه سلوک صوفیانه محسوب نمی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید