جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
تفسیر و مفسران
>
تفسیر قرآن
>
تفسیر درایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 2
عنوان :
فهارس «المحرر الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز» للقاضی ابی محمد عبدالحق بن غالب بن عطیة الاندلسی
نویسنده:
جمال طلبة
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان : دارالکتب العلمیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر درایی
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
تفسیر کامل قرآن
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
اهل سنت ,
کتب اهل سنت ,
مفسران اهل سنت ,
کتب تفسیر ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المحرر الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز - الجزء الاول (الفاتحة - آل عمران)
نویسنده:
ابومحمد عبدالحق بن غالب بن عطیة الاندلسی؛ تحقیق: عبدالسلام عبدالشافی محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دارالکتب العلمیة (منشورات محمدعلی بیضون لنشر کتب السنة والجماعة),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
تفسیر قرآن
,
مفسران اهل سنت
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر درایی
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
تفسیر جامع
,
تفسیر کامل قرآن
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
کتب تفسیر ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
چکیده :
مهمترین اثر باقیمانده ابن عطیه کتاب تفسیر او با عنوان المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز است که یکی از مهمترین تفاسیر درایی در سده ۶ق محسوب میشود. ابن عطیه این تفسیر را پیش از تصدی قضای المریه در ۵۲۹ق تألیف کرده بود. رقابت نزدیک بین این تفسیر در مغرب با الکشاف زمخشری معتزلی (د ۵۲۸ق) در مشرق، موجب شده تا از دیرباز اهل تفسیر به مقایسه آن دو بپردازند. ابن تیمیه تفسیر ابن عطیه را بیش از الکشاف پیرو سنت و دور از بدعت شمرده است. ابوحیان آن را در جامعیت و خالص بودن (اجمع و اخلص) برتر از الکشاف دانسته و الکشاف را در اختصار و عمق بر آن ترجیح داده است. از وجوه تمایز تفسیر ابن عطیه نسبت به الکشاف میتوان به عنایت بیشتر آن به نقل قرائات و احادیث اشاره کرد. در تفسیر ابن عطیه توجه خاصی به اختلاف قرائات معطوف شده و مؤلف نه تنها به نقل قرائات مشهور و شاذ و اختلافات راویان پرداخته، بلکه برخلاف زمخشری همواره به نام قاریان و راویان نیز تصریح کرده است. در نقل حدیث نیز باید گفت که ابن عطیه بیشتر به ذکر مصدر نقل عنایت داشته است. وجه امتیاز دیگر تفسیر ابن عطیه مقدمه آن است که در نوع خود از مهمترین آثار تألیف شده در علوم قرآنی به شمار میآید. او در این مقدمه مسائلی چون تاریخ جمعآوری قرآن، اعجام آن، لغات عجمی در قرآن و اعجاز آن را مورد بحث قرار داده و نظرات حائز اهمیتی در این موارد ابراز کرده است. بخشهای فقهی ابن عطیه در مناسبتهای مختلف در تفسیر خود نشان از وسعت اطلاع او در آراء فقهی مذاهب مختلف به ویژه اختلافات موجود بین آراء فقیهان مالکی دارد. ابن عطیه در این تفسیر، جای جای به نقد نظرات محمد بن جریر طبری پرداخته و همین امر موجب رنجش کسانی چون ابن تیمیه شده است. المحرر الوجیز همواره در مغرب مورد توجه بوده و از منابع اساسی تفاسیری چون «البحر المحیط» ابوحیان و «الجامع لاحکام القرآن» قرطبی بوده است. ابن خلدون شیوه این تفسیر را ستوده است. عبدالعزیز بن بزیزة تونسی (د ۶۶۲ق) در تألیفی تفسیر ابن عطیه و زمخشری را تلفیق کرده و ابوعبدالرحمان ثعالبی (د ۸۷۵ق) نیز آن را در دو جزء تلخیص نموده است. اجزاء مختلف المحرر الوجیز در قاهره، قطر و بیروت به چاپ رسیده و کاملترین چاپ آن در فاس پس از ۱۹۷۵م انجام شده است که دست کم ۸ جزء کتاب را در بر میگیرد. آرتور جفری نیز مقدمه این تفسیر را در ضمن مقدمتان فی علوم القرآن در ۱۹۵۴م در مصر منتشر کرده است. این تفسیر مقدمهای دارد که در آن، از شؤون گوناگون قرآن بحث کرده است و در نوع خود از مهمترین آثار تالیف شده در علوم قرآنی به شمار میآید. این مقدمه ده باب دارد: باب اول در بیان فضل قرآن از زبان پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و صحابه و شایستگان امت، باب دوم در اهمیت تفسیر قرآن، باب سوم درباره پیش گرفتن روش احتیاط در تفسیر و مراتب مفسران که سرآمد آنان علی امیرالمؤمنان علیهالسّلام است، باب چهارم در خصوص حدیث سبعة احرف، باب پنجم درباره جمع قرآن و تاریخچه قرآن، باب ششم در خصوص الفاظ بیگانه در قرآن و سخن کوتاهی در بیان اعجاز قرآن، باب هفتم در ایجاز و ایفاد قرآن، باب هشتم درباره نامهای قرآن و نام سورهها و آیههای آن، باب نهم در خصوص استعاذه باب دهم در تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم که آن را از سخن امام جعفر بن محمد صادق علیهالسّلام و امام علی بن الحسین سجاد علیهالسّلام آغاز میکند و سپس به گفتار جابر بن عبدالله انصاری و دیگران میپردازد. او در این مقدمه سخن خود را پس از تسمیه، با درود بر پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و آن آغاز میکند، شیوهای که اهل آن دیار بر آن بودهاند. به جهت اهمیتی که این مقدمه دارد، به همت آرنر جفری مستشرق معروف جداگانه و همراه مقدمه کتاب «المبانی» نوشته احمد بن علی عاصمی (متوفای ۳۷۸ ق) چاپ و منتشر شده است. المحرر الوجیز جامع بین منقول و معقول است، در بخش منقول، روایات پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم ، صحابه،تابعین را نقل میکند،اسانید و منبع مرویات را متذکر نمیشود، زیرا روایاتی را که به صحت آنها اعتقاد دارد، محتاج ذکر سند نمیداند، از این جهت سعی دارد روایات غیر صحیح یا منافی عقل را نقل ننماید. از ابن جریر طبری زیاد نقل میکند و گاهی به نقد آن میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 2
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید