جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
>
سُوَر
>
سوره دهر
>
آیه 8 انسان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
«تحلیل اطعام افراطگونه توسط ابرار در سوره انسان»
نویسنده:
محمد حسین برومند ، امیر جودوی ، علی دریس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره انسان
,
آیه 8 انسان
,
آیه 29 اسراء
چکیده :
در شأن نزول آیه8 سوره انسان آمده است که اهلبیت(ع) به مدت سه روز متوالی طعام خود را در حالی بخشیدند که خود روزه و محتاج آن طعام بودند. ظاهراً نحوه انفاق در اینجا افراطی است و اعتدال در آن رعایت نشده؛ لذا میان کیفیت اطعام توسط معصومین(ع) و آیه«وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ...»(اسراء/29) تعارض وجود دارد. بررسی این شبهه در جهت صیانت از حریم عصمت ابرار ضرورت دارد؛ لذا این پژوهش با روش توصیفی_تحلیلی از دو منظر به تحلیل تعارض مذکور پرداخته: 1-تفاوت سیاق در دو آیه 2-تفاوت در ظرفیت وجودی انسانها و نسبیت مفاهیم. در انتها این نتیجه بیان شده که سیاق کلام در سوره انسان مدح و تمجید است و نمیتواند با آیه29 اسراء که در آن اعتدال در انفاق توصیه شده مغایر باشد، همچنین بر مبنای آیه«لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا»(بقره/286) و تفاوت ظرفیت وجودی انسانها، محدوده اعتدال در انفاق نزد هر انسانی متفاوت است. بنابرین در شیوه اطعام توسط ابرار اعتدال رعایت شده، لکن اعتدالی در سطح عالی خود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در کدام سوره اسم حور العین به احترام حضرت زهرا (س) نیامده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذوی القربی
,
حور العین
,
فضایل حضرت فاطمه(س)
,
مقام حضرت زهرا (س)
کلیدواژههای فرعی :
آیه 8 انسان ,
آیه 9 انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»، در چه زمانی نازل شده است؟ و چرا اهل بیت(ع) همه افطاریشان را به کسانی که نیاز داشتند، دادند. آیا ممکن نبود حداقل برای بچههایشان نگهمیداشتند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اکثر مورخان، محدثان و مفسران شیعه و اهل سنت،[1] معتقدند که تعدادی از آیات سوره انسان از جمله؛ آیه: "وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ..."، در شأن عترت رسول خدا (ص)، یعنی على، فاطمه، حسن و حسین (ع) نازل شده است، و زمان نزول آن ماه ذیحجه پس از ادای نذری بود که ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذوی القربی
,
آیه 8 انسان
,
اطعام فقرا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»، در چه زمانی نازل شده است؟ و چرا اهل بیت(ع) همه افطاریشان را به کسانی که نیاز داشتند، دادند. آیا ممکن نبود حداقل برای بچههایشان نگهمیداشتند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اکثر مورخان، محدثان و مفسران شیعه و اهل سنت،[1] معتقدند که تعدادی از آیات سوره انسان از جمله؛ آیه: "وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ..."، در شأن عترت رسول خدا (ص)، یعنی على، فاطمه، حسن و حسین (ع) نازل شده است، و زمان نزول آن ماه ذیحجه پس از ادای نذری بود که ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 8 انسان
,
اطعام فقرا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه دینی و علمی اهل بیت(ع) در آثار امام فخر رازی
نویسنده:
رحمت الله ضیایی ارزگانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت
,
فخر رازی
,
مفاتیح الغیب
,
اهل بیت(ع)
,
فضایل
,
هرات
,
امام فخر رازی
,
تفسیر ابن ابوالفتوح رازی
کلیدواژههای فرعی :
حب اهل بیت ,
کوثر ,
جهر به بسم الله ,
آیه نجوا ,
آیه تبلیغ ,
آل محمد (ص) ,
آیه 8 انسان ,
آیه 63 نور ,
آیه 1 کوثر ,
آیه 31 آل عمران ,
تفسیر ابن ابوالفتوح رازی ,
ستایش اهل بیت ,
فرزندان پیامبر(ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
چکیده :
امام فخر رازی یکی از شخصیّت های علمی و تأثیرگذار در فرهنگ و تمدن اسلامی است، طرح مسأله جدید وی در پیشرفت فلسفه و کلام اسلامی کمک نمود و موجب شکوفایی آن ها گردید. دیدگاه ایشان در میان همه دانشمندان اسلامی از همه فرق و مذاهب از جایگاه خاصی بر خوردار است. یکی از ویژگی های امام فخر ارادت و محبت ایشان نسبت به اهل بیت(ع) است که در این نوشته به فرازهای آن اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملاتی در کاربرد قانون زرین اخلاق در قرآن کریم
نویسنده:
حامد شیواپور، محسن اخباری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق در قرآن
,
دین شناسی تطبیقی (ادیان)
,
قاعده زرین
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
قانون زرین
,
قانون سیمین
,
قاعده زرین در احادیث
,
قاعده زرین در اسلام
,
قانون زرین در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیه 44 فرقان ,
آیه 2 مطففین ,
آیه 1 مطففین ,
آیه 8 انسان ,
آیه 044 بقره ,
آیه 267 بقره ,
آیه 108 انعام ,
آیه 179 اعراف ,
آیه 57 نحل ,
آیه 58 نحل ,
آیه 21 نجم ,
آیه 2 مائده ,
آیه 2 صف ,
آیه 5 تین ,
آیات عفو ,
عفو ,
انفاق ,
احسان به یتیمان ,
قاعده زرین در یهودیت ,
آیه 92 آل عمران ,
آیه 94 نساء ,
کم فروشی در قرآن ,
چکیده :
قانون زرین اخلاق از مهم ترین قوانین کلی اخلاقی است. این قانون صورت بندی های گوناگونی دارد که یکی از رایج ترین آنها چنین است: «آنچه برای خود می پسندی، برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران نیز نپسند».قانون زرین در بیشتر ادیان و ازجمله در ادیان ابراهیمی مورد توجه است. در اسلام نیز روایات فراوانی با مضمون قانون زرین وجود دارد؛ اما در قرآن کریم این قانون با همین قالب بیان نشده و تنها آیات متعددی از قرآن مبتنی بر قانون زرین یا مشیر به آن است. بررسی این آیات در قرآن کریم و تطبیق آنها با بیان قانون زرین به ویژه در یهودیت و مسیحیت حاوی نکاتی است که در این مقاله بررسی می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی منابع کتاب اسلام شناسی شريعتی
نویسنده:
مرتضی فرج پور
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جعل حدیث
,
احادیث جعلی
,
امامت
,
خلافت به شورا
,
انتخاب امام
,
تفویض امامت به شورا
,
حدیث منزلت
,
ابلاغ سوره برائت
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
منع تدوین حدیث
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
سرگذشت حدیث نزد عامه
,
کتمان حقائق
,
منابع تاریخی نگاری و حدیث نگاری عامه
,
عدم اعتمادبه منابع عامه
,
دکتر علی شریعتی
,
کتاب اسلام شناسی
,
اسلام بعد از پیامبر
کلیدواژههای فرعی :
طلحه ,
مغیره بن شعبه ,
ابوذر غفاری ,
دین اجداد پیامبر اسلام ,
صحاح سته ,
نبوت ,
آیه 038 شوری ,
بعثت حضرت محمد (ص) ,
احادیث فضایل حضرت فاطمه(س) ,
قضیه شورا ,
ایمان ابوطالب ,
روایات جعلی در مورد پیامبر(ص) ,
آیه 8 انسان ,
آیه 124 بقره ,
آیه 037 بقره ,
آیه 68 قصص ,
آیه 23 شوری ,
آیه 32 احزاب ,
آیه 36 احزاب ,
آیه 53 احزاب ,
آیه 61 آل عمران ,
آیه 159 آل عمران ,
نفش امام علی در جنگ احد ,
حدیث ثنتین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالحسین امینی
,
سید عبدالحسین شرف الدین موسوی عاملی
چکیده :
دکتر علی شریعتی(1312 ـ 1356 ش) یکی از شخصیت های مؤثر فکری در نیم قرن اخیر در میان روشنفکران دینی بوده و کتاب اسلام شناسی او نیز یکی از آثار پر مراجعه وی در میان اقشار مورد اشاره بوده است. در مقاله حاضر، روش شناسی تألیف این اثر، عمدتاً از حیث اعتماد به مصادر تاریخی بررسی و نقد شده است. مؤلف با استناد به منابع تاریخی افزون تر و دقیق نشان داده که شریعتی با استناد به منابع غیرمتقن، به نتایج مباین با واقع تاریخی دست یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 275 تا 313
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درنگی در شیوه بیانی قرآن : دوره 12، شماره 46 : پژوهش های قرآنی
نویسنده:
محمدحسین فضل الله؛ موسی دانش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجیت ظواهر قرآن
,
بطن قرآن
,
ظاهر قرآن (کلام)
,
آیات فضائل اهل بیت (ع)
,
اهل بیت(ع)
,
زبان قرآن
,
هرمنوتیک
,
روایات مربوط به ظاهر و باطن قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
معانی قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر باطن قرآن
,
تفسیر ظاهر قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
قرآن مجید
,
عربی بودن قرآن
,
فهم قرآن کریم
کلیدواژههای فرعی :
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) ,
آیه مباهله ,
آیه 3 فصلت ,
آیه 8 انسان ,
آیه 187 بقره ,
آیه 221 بقره ,
آیه 55 انعام ,
آیه 28 زمر ,
آیه 61 آل عمران ,
چکیده :
فهم صحیح قرآن نیاز به فراتر رفتن از قواعد زبان عربى ندارد. نویسنده کوشیده است قواعد فهم قرآن را بررسى کند در این راستا مسئله عربى بودن زبان قرآن، ظهر و بطن آیات، مفهوم تأویل و نمونه هایى از معانى تأویلى موجود در روایات، را مطرح کرده و با تحلیل آنها به این نتیجه رسیده است که فهم آیات براساس شیوه اى که از خود قرآن به دست مى آید، کاملاً در چارچوب قواعد زبان عربى ممکن است و بطون آیات یا تأویل به معناى نادیده گرفتن قواعد زبان نیست بلکه معناى ویژه دارد که با ادبیات زبان عربى سازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 88 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید