جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حکومت الهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
طبیعت انسان و دین در نظر کانت
نویسنده:
شاقول یوسف, محمدی توغری مهدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
دین عقلانی
,
خیر و شر
,
طبیعت انسان
,
دین اخلاق
,
حکومت الهی
چکیده :
ایمانویل کانت (1724-1804م) یکی از فیلسوفان مهم عصر روشنگری، در تفکر فلسفی خود جایگاه قابل ملاحظه ای را به دین اختصاص داده و در این راستا در سه رساله عمده خود این موضوع را با تفصیل بیشتری بررسی کرده است. در نقد عقل محض توجهش به مولفه های دینی به ویژه ایده خدا معطوف است و با رد مهم ترین براهین الهیات عقلی نشان می دهد که قوه شناسایی ما قادر به اثبات و انکار خدا به عنوان امری فرا تجربی نیست، و این نتیجه طبیعی بررسی دین شناختی در حوزه معرفتی اوست. اما بنا بر تربیت دینی اش فعالیت خود را به جنبه سلبی محدود نمی کند و در حوزه دیگر اصول و مبانی دین شناختی ایجابی خویش را شرح و بسط می دهد. در نقد عقل عملی، دلیل اخلاقی اثبات وجود خداوند را بر اساس غایت نهایی آن، یعنی خیر اعلا، تشریح می کند. او در استدلال خود دو مولفه خدا و جاودانگی نفس را بر پایه سعادت و فضیلت اثبات می کند و بر این اساس دین را بر اخلاف مبتنی می سازد و معتقد است که قوانین اخلاقی با توجه به خیر اعلا به سمت دین هدایت می شود؛ یعنی به حوزه ای که در آن همه وظایف انسان در عین حال که قوانین ذاتی هر اراده آزاد هستند، به عنوان فرامین الهی نیز لحاظ می شوند. در کتاب «دین در محدوده عقل تنها» نیز بر اساس طبیعت بشر به شرح دین می پردازد؛ یعنی بعد از بررسی و تشریح طبیعت بشر، دوگانگی طبیعت انسان از لوازم موضع دینی او قرار می گیرد و اخلاق او به سمت دین هدایت می کند. در واقع نظام دینی او در جهت اصلاح انسان و مکمل نظام اخلاقی اوست. این پژوهش نیز بر آن است تا با بررسی طبیعت انسان بر مبنای اصول اخلاقی کانت، موضع دینی و محتوای اخلاقی وی را مشخص سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر «بکم فتح اللَّه و بکم یختم و بکم ینزّل الغیث ...» در زیارت جامعه کبیره چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیارت جامعه کبیره
کلیدواژههای فرعی :
آفرینش عالم ,
حکومت الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مذهب ارجای دینی سیاسی و کلامی فلسفی در اسلام و ظهور فرقه مرجئه
نویسنده:
محسن جهانگیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرجئه
,
مرجئه (فرق کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
خوارج ,
اشاعره ,
گناه کبیره ,
گناه صغیره ,
الائمه ,
اِباحی گری غُلات ,
حکومت امویان ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
مرجئه خوارج ,
مریسیه ,
معتزله (اهل سنت) ,
اهل بیت(ع) ,
تومنیه ,
ثوبانیه ,
غسانیه ,
یونسیه ( مرجئه ) ,
گناه صغیره ,
الشیعة ,
ارجا ,
صدر اسلام ,
حکومت الهی ,
گناه کبیره ,
تعریف ایمان ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
ارجای سیاسی ,
ارجای کلامی ,
ارجای فلسفی ,
حکومت عوام الناس ,
تعریف اسلام ,
مرجئه معتدله ,
مرجئه منحرفه ,
مرجئه و قرآن ,
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
یکی از فرقه های کهن و معروف اسلامی فرقه مرجئه است. که در نیمه دوم سده اول هجری پیدا شد. مذهب این فرقه «ارجا» بود که دو بعد داشت: بعد سیاسی-دینی و بعد کلامی –فلسفی. بعد سیاسی آن ناظر به کسانی بود، که پس از قتل عثمان و به خلافت رسیدن امیرالمومنین علی علیه السلام و به حکومت رسیدن معاویه، به طرفداری آنان با یکدیگر می جنگیدند. این فرقه از هیچ یک از متحاربان طرفداری نمی کردند و درباره آنها حکمی نمی دادند. بلکه حکم را به تاخیر می انداختند، تا در قیامت خدا خود داوری فرماید. اما بعد کلامی آن ناظر به تعریف ایمان و اسلام بود. آنها برخلاف خوارج و معتزله و موافق جمهور مسلمانها عمل را از اجزاء و ارکان ایمان و اسلام نمی دانستند، مرتکب کبائر را که توبه نکرده مومن و مسلم و مشمول و محکوم احکام اسلام می شناختند و او را امیدوار به فضل و بخشش خداوند می کردند. واضع مذهب ارجاء حسن بن محمد حنفیه شناخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مروری بر برخی دیدگاه ها و اندیشه های جان کالون
نویسنده:
رضا کاظمی، بهزاد سالکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کالوین
,
الهیات مسیحی
,
الهیات پروتستان
,
فلسفه دین
,
الاهیات کالون
کلیدواژههای فرعی :
کلیسای کاتولیک ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
کتاب ایمان مسیحی (شلایرماخر) ,
تقدیر ازلی ,
مشیت الهی ,
الهیات کتاب مقدس ,
اراده اجمالی ,
انجیل ,
حکومت ,
اومانیسم رنسانس ,
حکومت الهی ,
دانشگاه پاریس ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اصلاح شده ,
اصالت تسمیه(فلسفه) ,
گناه ذاتی ,
ارادة الهی ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
عشای ربانی (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
تثلیث مسیحی ,
آموزه های کلیسا ,
فلسفه رواقی ,
مبادی دین مسیحی ,
مکتب نوآگوستینی ,
الاهیات نظام مند مسیحی ,
آمرزش الهی ,
شورای کارتاژ ,
عمل تقدیر آمیز خدا ,
اصل تنها کتاب مقدس ,
نظام صحیح کشیشی ,
کتاب فرمان های کلیسایی ,
آیین های مقدس ,
اصلاحطلبی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
نظام مند کردن الاهیات پروتستان یکی از ویژگی های برجسته جان کالون است. او در تبیین دیدگاه های الاهیاتی خود، از حکمت رواقیون، آموزه های انسان گرایان و مکتب نوآگوستینی بهره برد و توجه ویژه ای به آثار آگوستین نمود. در واقع او اندیشه هایش را بر نظریات آگوستین بنیان نهاد. تاکید جدی بر تقدم خداوند و تقدیر ازلی در فرآیند نجات انسان، تاکید بر اصل «تنها کتاب مقدس»، نفی سلسله مراتب کلیسایی، تاکید بر اهمیت ایمان به جای تاکید بر عمل نیک، و اعتقاد به برپایی حکومت الاهی، برخی از مهم ترین دیدگاه ها و آموزه های کالون هستند که در این مقاله کوشش برآن است که به اختصار مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحولات مفهومی ملکوت خدا در کتاب مقدس
نویسنده:
حسین حیدری، محمد آقاجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت عیسی (ع)
,
ملکوت خدا در کتاب مقدس
,
ملکوت آسمان
,
الهیات مسیحی
,
آموزه ملکوت خدا
کلیدواژههای فرعی :
حکومت الهی ( افعال الهی ) ,
رؤیت خدا ,
اراده الهی ,
انجیل ,
تورات ,
ابلیس ,
انجیل لوقا ,
انجیل متی ,
انجیل مرقس ,
انجیل یوحنا ,
دوره آخرالزمان ,
حکومت الهی ,
شرور ,
قرآن ,
مکاشفه یوحنا (کتاب) ,
آیین گنوسی (ادیان خاموش) ,
اعمال رسولان ,
حکومت صالحان ,
جهان شناسی گنوسی ,
فرجام جهان ,
حکومت شیطان ,
ملکوت خدا در تورات ,
پادشاهی یهوه ,
ملکوت خدا در انجیل ,
اسارت شیطان ,
نامه به قرنتیان ,
اراده شیطان ,
جهان شناسی انجیل ,
صاحب قدرت موت ,
تصفیه باطن ,
اسارت روح ,
دمیورگ ,
معنای عینی ملکوت ,
معنای عرفانی ملکوت ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
عیسی مسیح (ع) در مواعظ و سخنانش بارها ظهور زود هنگام ملکوت خدا را نوید می داد، اما از همان آغاز دعوت، هم یاران و هم دشمنان وی، ماهیت دقیق این مفهوم را درنیافتند و از آن برداشت سیاسی- اجتماعی کردند. مسیح برای تسهیل درک این مفهوم، از تمثیل و زبان مجاز بهره گرفت، اما دشمنانش با دستاویز قرار دادن موضوعاتی از این دست، مقدمات محاکمه او را فراهم کردند و او را به قیام برای برپایی سلطنت متهم ساختند. این نوشتار با رهیافت معناشناسانه نخست پیشینه مفهوم آخرالزمانی ملکوت خدا یا ملکوت آسمان در حال حاضر را در عهد قدیم و عهد جدید و آموزه های گنوسی بررسی می کند و به مقایسه آنها می پردازد. بر اساس یافته های مقاله، منظور عیسی مسیح از ملکوت خدا، استقرار سلطنت خداوند بر جهان هستی است. وی به رسالت برگزیده شد تا ضمن بشارت به ملکوت الهی، مقدمات استقرار پادشاهی مطلق و بی چون و چرای الهی بر زمین را، که اکنون در آسمان برقرار است، فراهم نماید. در فرجام جهان، اراده الهی بر دنیا حاکم، و سلطنت شیطان از هستی زایل می شود و در نتیجه، ملکوت و پادشاهی الهی به تمام معنا بر روی زمین حکمفرما می گردد. افزون بر دو معنای مذکور، این اصطلاح گویای مفهوم عرفانی شهود، و یقین افراد به قدرت تصرف مطلق خداوند است که در جهان کنونی تنها تعداد اندکی بدان عارف و واقف اند و همگان در پایان جهان آن را در خواهند یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید