جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
وفادار به سکولاریسم: سیاست دینی دموکراسی در ایرلند، سنگال و فیلیپین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David T. Buckley
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Columbia University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دین و دموکراسی می توانند همنوعانی پرتنش ایجاد کنند. نخبگان سکولار ممکن است جنبش های مذهبی را مستعد درگیری و ناتوان از سازش ببینند، در حالی که کنشگران مذهبی ممکن است از این بیم داشته باشند که ضد روحانیت دین را از زندگی عمومی بیرون کند. با این حال، چنین تنش هایی اجتناب ناپذیر نیست: از آسیا تا آمریکای لاتین، بازیگران مذهبی با دموکراسی همزیستی می کنند و حتی به حفظ آن کمک می کنند. دیوید تی باکلی در کتاب وفادار به سکولاریسم استدلال می‌کند که نهادهای سیاسی که نقش فعال دین عمومی را تشویق می‌کنند، بخش کلیدی در توضیح این تنوع هستند. او مفهوم "سکولاریسم خیرخواه" را برای توصیف نهادهایی توسعه می دهد که تقسیم بندی اساسی دین و دولت را با فضای گسترده ای برای مشارکت بازیگران مذهبی در زندگی عمومی ترکیب می کنند. او تأثیر سکولاریسم خیرخواهانه را بر نخبگان مذهبی و سکولار، هم در مقاطع حساس در تشکیل دولت و هم در زمانی که سیاست در طول زمان تکامل می‌یابد، دنبال می‌کند. باکلی نشان می‌دهد که چگونه بازیگران مذهبی و سکولار در طول زمان اعتبار و هنجارهای مشترک را ایجاد می‌کنند و توضیح می‌دهد که چگونه چنین ائتلاف‌هایی می‌توانند چالش‌های ناشی از احیای مذهبی و دوره‌های ضد روحانیت را تحمل کنند. وفادار به سکولاریسم این نظریه نهادی را در ایرلند، سنگال و فیلیپین با استفاده از ترکیبی از داده های آرشیو، مصاحبه و افکار عمومی آزمایش می کند. این مطالعات موردی نشان می‌دهد که چگونه حتی کشورهایی با اکثریت مذهبی فعال می‌توانند به سکولاریسم وفادار بمانند.
 سیاست دین یا ادیان سیاسی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Alistair Welchman (eds.) (آلیستر ولچمن)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: روشنگری لیبرال و نیز چپ رادیکال تر هر دو به طور سنتی با دین به عنوان یک نیروی ارتجاعی در سیاست مخالفت کرده اند، دیدگاهی که در شناسایی سیاست دین به عنوان تئوکراسی بنیادگرا به اوج خود رسیده است. اما اخیراً تعدادی از متفکران - آگامبن، بدیو، تابوس و به‌ویژه سیمون کریچلی- شروع به کشف تعامل سازنده‌تری از امر دینی و سیاسی کرده‌اند که در آن دین به‌عنوان شکل ممکن یا حتی ضروری رهایی انسان ظاهر می‌شود. مقالات این مجموعه، برگرفته از کارگاهی است که در و با سیمون کریچلی در دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو در فوریه 2010 برگزار شد، راه‌هایی را بررسی می‌کند که در آن مواجهه دین با سیاست نه تنها سیاست، بلکه خود دین را نیز تغییر می‌دهد و آن را به شکلی درمی‌آورد. مذاهب مختلف سیاسی، از جمله نه فقط متافیزیک دینی بدعت‌گذار، بلکه آنچه کریچلی به عنوان دین غیر متافیزیکی، یعنی ایمان بی‌ایمانان، توصیف می‌کند. با شروع از شجره نامه خود کریچلی از ایمان پولین، مقالات این مجموعه به بررسی و دفاع از برخی از مذاهب سیاست و مفاهیم آنها می پردازد. کوستیکا براداتان پیامدهای جایگزینی طنز کریچلی به جای تراژدی را به عنوان وسیله ای برای حداقل فاصله گذاری مورد نیاز برای هر سیاستی به زبان می آورد. جیل استافر دینداری غیر متافیزیکی کریچلی را با روایت چارلز تیلور از مسیحیت مقایسه می کند. آلیستر ولچمن الهیات سیاسی مرزها را بر اساس عمل بی‌زمان آفرینش خدا باز می‌کند. آن اوبیرن دیالکتیک ظریف بین آداب و اخلاق را در اخلاق سیاسی روسو بررسی می کند. رولاند شامپاین یک دین غیر متافیزیکی مهربان را در مقوله منفرد سیاسی آرنت می بیند. دیوید پاناژیا اخلاقیات کریچلی را به عنوان مبنایی برای پیوند سیاسی غیر متافیزیکی معرفی می کند. فیلیپ کوادریو در مورد پیامدهای سیاسی «آنارشیسم عرفانی» کریچلی تعجب می کند و تینا چنتر مکان اولیه سنت غربی را که در آن امر سیاسی و مذهبی تلاقی می کنند، داستان آنتیگون، تفسیرهای فلسفی فرعی داستان (مسلط) را بازخوانی می کند. توسط خوانش هگل) با استفاده از مجموعه ای از تخیل مجدد نمایشنامه پسااستعماری. این مجموعه با مصاحبه ای با سایمون کریچلی به پایان می رسد که موضوعات کارگاه را در پرتو رویدادهای سیاسی اخیرتر بررسی می کند: بهار عربی و ظهور و سقوط جنبش اشغال.
پسااسلامیسم: بازنگری رابطه سیاست و مذهب در ایران
نویسنده:
میلاد دخانچی؛ ویراستاران: سمیه‌سادات حسینی، افسانه دهکامه
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
اصفهان - ایران: آرما,
دين و الفكر و السياسة
نویسنده:
صلاح قنصوه
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
تحلیل رابطه کارآمدی سیاسی و تکلیف گرایی در گفتمان امام خمینی قدس سره
نویسنده:
محمد باغستانی کوزه گر، علیرضا محمدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
صفحات :
از صفحه 89 تا 41
راجع به جدایی و عدم جدایی دین از سیاست توضیح مختصری بیان فرمائید ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به اين بحث از زوايای متفاوت مي‌توان نگاه كرد مثلاً آيا جوامع بشري بسوي جدايي دين از سياست و حاكميت غير ديني سير مي‌كند؟ اين مسئله ناظر به واقعيت خارجي است و داراي پرسشهاي خاص خود است از اين بحث به عرفي شدن (سكولاريزاسيون) تعبير مي‌شود و در آن به شاخص بیشتر ...
سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
چکیده :
سیاست متعالیه سیاستی جهانی و فراگیر است و انسان را حی متأله می‏داند، نه حیوان ناطق. بر اساس حکمت متعالیه، دنیا و آخرت انسان به دست خود او ساخته می‌شود و تنظیم این امر با سیاست متعالیه صورت می‌گیرد. مقاله حاضر، مبانی و مؤلفه‌های سیاست متعالیه را از منظر حکمت متعالیه تحلیل و تبیین می‌کند.
صفحات :
از صفحه 7 تا 18
قدرت نرم و منابع آن در آیینه آیات قرآن
نویسنده:
محمد میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
قدرت به مفهوم توانایی و قابلیت علاوه بر گوناگونی انواع، تعریف متفاوتی در ادبیات قرآن و رایج سیاسی جهان دارد. قدرت نرم به معنای جذب انسانها و جوامع انسانی به ایده و عمل مورد نظر بدور از خشونت و زور، سابقه‌ای به طول عمر انسان دارد. امروزه در ادبیات سیاسی، ظهور مجدد و پررنگی یافته و به منظور تحمیل اراده‌ها و ایجاد ترجیحات دیگران بکار می‌رود. قرآن علاوه بر بکارگیری قدرتِ سخت در موارد خاص، بیشتر به قدرت نرم خود متکی است. آیات قرآن بیانگر قدرت نرم اسلام و منابع آن در برابر جنگ نرم مستکبران است. این نوشته که به روش کتابخانه‌ای توصیف و تحلیل شده است در صدد معرفی قدرت نرم و منابع آن در آیات قرآن است. شناخت قدرت نرم اسلام به منظور حفظ و تقویت آن یک ضرورت است؛ زیرا از یکسو وسیله‌ای برای نفوذ و تغییر در دل‌ها و رشد انسانیت است و از سوی دیگر مانعی برای دست‌یازی دشمنان به جامعه اسلامی و منابع قدرت آنهاست. نگارنده بیشترین قدرت نرم قرآن را در بینش‌دهی و آگاه‌سازی انسانها نسبت به موضوعات و مسائل موثر در هدایت جامعه و رشد انسان‌ها می‌داند. ایجاد بینش توحیدی در انسان، بینش و برنامه قرآن درباره انسان، جهان، دشمن‌شناسی، جهاد و... اندکی از نمایش قدرت نرم و منابع تولید آن در قرآن است که باید با هوشمندی تبیین و تبلیغ شود.
صفحات :
از صفحه 55 تا 78
آیا دین با سیاست سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : تصوير صحيح از دين، به طور طبيعى مسأله ى مراجعه به دين را به عنوان منبعى براى سياست، عقلانى مى سازد. دينى كه آمده تا راه سعادت را براى بشر تا انتهاى تاريخ بيان كند، نمى تواند نسبت به امرى كه همه‌ى جوامع به آن نياز دارند، يعنى حكومت، ساكت و بى ت بیشتر ...
شبهه: این نکته که دین در مسائل کلی سیاست دخالت می‌کند نه در جزئیات آن با برخی حوادث تاریخ اسلام و نیز بعضی از آموزه های اسلام سازگاری ندارد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مروري بر متون ديني و منابع اسلامي نشانگر آن است كه دين نه تنها در مسائل كلي سياست انسان را راهنمايي نموده است بلكه از جزئيات سياست غفلت نورزيده است و راهنمايي انسان در مسائل جزيي سياست را داخل در قلمرو خود دانسته است و هدايت انسانها در اين عرص بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 14