جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
رابطه ارزشمندی و جنسیت در دو تحلیل عرفانی و قرانی
نویسنده:
مستقیمی مهدیه السادات
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
چکیده فارسی: در جهان بینی عـرفانی، همه هستی، تعینات، تجلیات و مظاهر اسماء جلال و جمال اند و بررسی رابطه ارزشمندی و جنسیت از این چشم اندازهای عرفانی افق هایی نوین را می گشاید. از دیدگاه برخی عرفا هر چند حقیقت مرد و زن یکی است و لکن زن در مظهریت تابناک تر از مرد است و حقیقت نفس کلیه و مظهریت جمال (که با وجود زن مرتبط است) در تناکح عوالم هستی سیر حبی موجودات و ظهور عوالم نقش اصیل تری دارد، هر چند که در مراتب صدوری عوالم این حقیقت در مرتبه دوم قرار دارد. در دیدگاه قرآن نیز ارزشمندی جنسی و جنسیتی در ساحتی توحیدی مطرح می شود. از نصوص و ظواهر فراوانی در آیات اشتراک حقیقت زن و مرد در ارزشمندی را می توان فهمید و برتری هر یک از این دو در ساحت ارزشمندی های اکتسابی است.
صفحات :
از صفحه 197 تا 234
 وطن دوستی از دیدگاه قران و روایات
نویسنده:
میرجلیلی علی محمد, صحرایی اردکانی کمال, موسویان حمیده سادات
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
وطن از عناوینی است که نزد همه انسان ها و نیز در ادیان آسمانی و بخصوص، دین مقدس اسلام مورد توجه بوده و از قداست و احترام ویژه ای برخوردار است و در آموزه های دینی به محبت و مهرورزی نسبت به آن سفارش فراوان شده است. عشق به وطن، میلی طبیعی است که خداوند در بین مخلوقاتش قرار داده است به گونه ای که حتی حیوانات نیز به محل زندگی خود گرایش غریزی دارند.دین اسلام این میل را مورد توجه قرار داده و ترک وطن و مهاجرت از آن را تنها در مواقع و شرایط خاص، مطلوب معرفی می کند. از دیدگاه اسلام، وطن گرایی، نباید جنبه افراطی و منفی به خود بگیرد و بالتبع، موجب تبعیض گردد و انسان ها را تحت عنوان ملیت های مختلف، از یکدیگر جدا و روابط خصمانه و جنگ های خونینی در بین آنان ایجاد کند. این گونه وطن دوستی در اسلام مذموم است.دانشمندان و مفسران اسلامی در شرعی بودن حب وطن تردیدی ننموده و با بسیاری از آیات و روایات آن را اثبات کرده اند. در این مقاله، نظر اسلام پیرامون وطن دوستی مورد بحث قرار می گیرد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 34
سلطان العاشقین ابن الفارض و خصائصه الشعریة
نویسنده:
ابوالحسنی محمدعلی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
صفحات :
از صفحه 25 تا 41
مظاهر رومانسیة فی شعر أبی القاسم الشابی
نویسنده:
احمدی عبدالحمید
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
یعتبر المذهب الرومانسی الذی یعتمد علی أسس فلسفیة خاصة یعتبر فی أول ظهوره تجدیدا فی طریق الإحساس والتفکیر والتعبیر، إنه ثورة ضد القیود التی فرضتها الکلاسیکیة، إنه تغییر فی مجال الأدب والفن أثمر عن ظهور نتاج ذاتی متحرر. والرومانسیة عندما وصلت إلی العالم العربی کان عهد ازدهارها قد انقضی فی البلاد الأوروبیة، لکن العالم العربی کان یمر بمرحلة من تاریخه تماثل فی ظروفها المأساویة المتدهورة العصر الرومانسی فی أوروبا. و «الشابی» - کشاعر تأثر بالتیار الرومانسی استطاع - رغم قصر عمره - أن یمثل المذهب الرومانسی فی تونس أحسن تمثیل، و أن یسهم فی نشره إلی حد بعید. فجاء هذا المقال و علی أساس من المنهج التفسیری لیکشف عن أهم المضامین الرومانسیة التی تجلت فی شعر الشابی.
صفحات :
از صفحه 9 تا 23
السحر الحلال (إعادة النظر فی فکرة بایزید البسطامی من خلال قصة شمس الدین والمولوی)
نویسنده:
منظمی اردشیر, میرزایی الحسینی سیدمحمود
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
ترمی هذه المقالة إلی دراسة فکرة بایزید البسطامی فی ضوء شطحیاته، والبحث فی آراء العارفین والصوفیین المعروفین فی تاریخ العرفان الإسلامی حول الموضوع المذکور أعلاه. فی اللقاء الأول بین شمس الدین التبریزی و مولانا جلال الدین البلخی فی مدینة قونیة، طرح سؤال أثار بشدة کیان مولانا الذهنی والفکری. سأله شمس الدین: محمد (ص) أفضل أم بایزید؟ ومع أننا نعتقد أن محمدا أفضل من بایزید، فلماذا قال بایزید: «سبحانی ماأعظم شأنی» و قال الرسول (ص): «ما عرفناک حق معرفتک». هذا السؤال یتشکل من قضیتین: القضیة الأولی هی قضیة شطحیة أشغلت بال أهل المعرفة، والقضیة الثانیة، قضیة مشروعة ومقبولة ومعروفة. أصبح للشطح البایزیدی صدی واسع فی الأوساط الصوفیة، وأدی إلی ظهور اتجاه انحیازی من جانب شیوخ کبار مثل الإمام إسماعیل المستملی البخاری والإمام محمد الکلاباذی والعطار والمولوی و غیرهم. وإلی جانب هذا الاتجاه ظهرت تحلیلات علمیة جیدة بقلم شیوخ بارعین مثل إبی نعیم الأصفهانی، أبی نصر السراج والقشیری.إذا تأملنا فی آراء أهل المعرفة والتصوف وشارحی شطحیات بایزید البسطامی نستطیع أن نصنفها فی أربعة أقسام: قلة قابلیة بایزید، الشطح البایزیدی، بایزید کنموذج من عقلاء المجانین والحب الإلهی عنده.
صفحات :
از صفحه 153 تا 169
  • تعداد رکورد ها : 5