جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ادبیات تطبیقی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 60
عنوان :
بررسی سبک شناختی رثای امام حسین علیه السلام در شعر احمد وائلی و قیصر امین پور
نویسنده:
فرهاد دیو سالار - علی باقری - سعید بهمن آبادی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سبک شناسی
,
مرثیه
,
ادبیات تطبیقی
,
شعر دینی
,
قیام عاشورا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همگونی و ناهمگونی فخر به فضایل اخلاقی در دیوان ابی الطیب المتنبی و افضل الدین خاقانی
نویسنده:
کرمی محمدحسین, میرقادری سیدفضل اله, فرهمند رویین تن
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
حماسه
,
ادبیات تطبیقی
,
مفاخره
,
شعر خاقانی
,
شعر متنبی
چکیده :
ادبیات تطبیقی از شاخه های نوظهور پژوهشهای ادبی است که همگونیها و ناهنگونیهای افکار اهل قلم و صاحبنظران ملل مختلف در آن نقد و بررسی می شود. فخر یا خودستایی، این زاده احساسات مشترک انسانی از جمله مواردی است که در ادبیات تطبیقی قابل بررسی، و در ادبیات فارسی و عربی به لحاظ پیوندهای مشترک تاریخی و فرهنگی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. متنبی (303-354 هـ. ق) و خاقانی (520-595 هـ. ق) فخر را به گونه ای هنرمندانه در اشعار خویش به کار برده اند. در این مقاله ادبیات تطبیقی، چیستی فخر، انگیزه های سرایش فخریه و موارد اشتراک و اختلاف مشرب دو شاعر در فخر به فضایل اخلاقی، بررسی و تجزیه و تحلیل شده و ارزشهای حاکم بر فرهنگ ایرانی و عربی که در ظهور اشعار اخلاقی فخرآمیز موثر بوده، مورد توجه قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه و تحلیل جلوه های پسااستعماری در رمان های «موسم هجرت به شمال» طیب صالح و «سووشون» سیمین دانشور
نویسنده:
ناظمیان رضا, شکوهی نیا مریم
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات تطبیقی
,
سیمین دانشور
,
پسااستعماری
,
طیب صالح
,
غرب گریزی و شرق مداری
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اشعار حکمی متنبی و صائب تبریزی
نویسنده:
فاطمه شرهانزاده ملاکه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات تطبیقی
,
متنبی
,
حکمت
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ادبیات
,
هنر و علوم انسانی
,
صائب، محمدعلی
,
صایب تیریزی
,
متنبی، احمدبن حسین
چکیده :
اهمیت حکمت این است که نفس آدمی را بسوی کمال، مکارم اخلاق و ارزشهای انسانی هدایت میکند. از نقطه نظر فلسفی حکمت یعنی دریافت حقیقت؛ از آن جهت به دریافت حقیقت، حکمت گویند چون استحکام دارد، و پشتوانه اش واقعیت است، برخلاف دریافتهای غیرمنطبق که استحکام ندارد.هدف از حکمت در شعرنصیحت و پندواندرز می باشدکه حاصل تجربه شخصی و تفکر طولانی در امور زندگی می باشدهر دو شاعر در سرودناشعار حکمی موفق بودهو با توجه به زندگی نامه هر دو شاعر و بیان دیدگاههای آن دو، درمی یابیم که ا شعارحکمی متنبّی ریشه در قرآن و حدیث داشته، همچنین ماخذ حکمت متنبّی سفرها تجارب فردی مطالعه در احوال و سرنوشت مردم میباشد و صائب نیزبه دلیل آشنایی او با قرآن وحدیث به حکمت واشعار حکمی روی آورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اشاره های عرفانی جزءِ سی ام قرآن کریم درتفسیر لطائف-الاشارات قشیری وکشفالاسرار میبدی
نویسنده:
مرضیه یاربخت
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
میبدی
,
تفسیر کشف الاسرار (میبدی)
,
علوم انسانی
,
ادبیات تطبیقی
,
قشیری
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
لطائفالاشارات
,
جزء 30 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، عم یتسائلون، عن النبا العظیم
چکیده :
عرفان و قرآن رابط? تنگاتنگی با هم دارند؛همین امر باعث شده که تفاسیر عرفانی زیبایی خلق شوند.کشفالاسرارو لطائفالاشاراتاز نگاه عارفانه، لطائف و زیبایهای خاص خود را دارند. در این پایاننامه، بعد از مقدّمه، به معرّفی قرآن و انواع روشهای تفسیری و زندگی و آثار رشیدالدین میبدی و قشیری پرداخته شده است. در این پژوهش اشارههای عرفانیمشترک و غیر مشترک در جزءِ سیام قرآن در دو تفسیر کشفالاسرار و لطائف-الاشارات مورد بررسی قرار گرفتهوشباهتها و تفاوتهای تأویلات عارفانه در آنها مشخّص شده است.حاصل تطبیق این دو اثر اثبات اقتباس میبدی از تأویلات ذوقی و عارفان? قشیری است. میبدی در بسیاری از موارد از قشیری تأثیر پذیرفته است؛ ولی با نگاه عارفان? خود،به شرح و بسط بیشتر موضوعات نسبت به لطائفالاشارات میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر احیاءالعوم الدین امام محمد غزالی بر بوستان و گلستان سعدی
نویسنده:
مریم غفوریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات تطبیقی
,
فضایل اخلاقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
احیاء علومالدین (کتاب)
,
سعدی، مصلحبن عبدالله
,
قرن هفتم هجری قمری
,
بوستان (کتاب)
,
غزالی، احمدبن محمد
,
گلستان (کتاب)
چکیده :
ادبیات ایرانزمین آنگاه که به قلههای خود مینگرد، شاید بیش از ده نفر را مد نظر خودنداشته باشد. بیتردید فردوسی، خیام، عطار، سنایی، مولوی، نظامی، سعدی و حافظ بخشی از این قلههای بلند پارسی و فرهنگ جهانیاند. در این میان، شیخ اجل – سعدی- نظر به مسافرتهای دور و دراز در مصر، عراق و شام با اندیشههای نظریهپرداز بزرگ جهان اسلام – امام محمد غزالی – و آثار وی در نهایت نیکویی آشنا میشود. و حتی کار به جایی میرسد که در نظامیه بغداد کسب ادرار از طریق تدریس کتاب ارزشمند احیاءعلومالدین غزالی مینماید. این موضوعمنظر ادبیات تطبیقی فرانسوی تأثیرپذیری مستقیم سعدی از افکار و اندیشههای غزالی است. علیالخصوص اندیشههای اخلاقی و عرفانی در این پایاننامه، موضوع تأثیرپذیری شیخ اجل از افکار، آثار، اندیشه-های وی فراخور وقت و حوصلهی فراوان میباشد. همچنین به تأثیرپذیری سعدی از غزالی در دو اثر جاودانش، یعنی بوستان و گلستان و به موارد فراوانی از این تأثیرپذیری اشاره کردهایم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل تطبیقی نگرشهای مولانا و نیچه بر اساس روایتهای تمثیلی و رمزگانی
نویسنده:
مجید هوشنگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات تطبیقی
,
روایی
,
هنر و علوم انسانی
,
تمثیل (ادبیات)
,
تجزیه و تحلیل مقایسهای
,
زبان نمادی
,
بلخی، محمدبن احمد
,
نیچه، فریدریش ویلهلم
چکیده :
درحوزهی تحلیلهای ادبی، از ابتدای قرن نوزدهم رویکردهای متفاوتی در میان تحلیلگران و ناقدین ادبی شکل گرفت که خوانش تطبیقی از مهمترین آن رویکردها میباشد. این روش تحلیل مبتنی بر دو خاستگاه اصلی، به شیوهی نقد تطبیقی فرانسوی و آمریکایی تقسیم میشود که در این تحقیق، شیوهی تحلیل تطبیقی با روش آمریکایی مورد استفاده قرار میگیرد.زبان عرفان به واسطهی ارتباط با ابعاد معرفتی و اساطیری خاص و غیرمتعارف، از جامعهی رمزگانی و تمثیلی ویژهای بهره میگیرد که علاوه بر خاصیت ابهام زایی، به فرم هنری و ادبیت نزدیک میشود که اصلیترین ویژگی آن به شمار میرود. جلال الدین محمد بلخی معروف به مولوی نیز به عنوان عارفی شاعر، این زبان رمزگانی و تمثیلی را در تبیین اندیشههای عرفانی در آثار خود به کار میبرد که مجموعهای از طرحهای هنری و روایات ادبی رمزی و نمادین را بوجود آورده است. از سویی، فریدریش ویلهلم نیچه، فیلسوف، شاعر، آهنگساز بزرگ آلمانی بود، که از مشهورترین عقاید وی نقد فرهنگ، دین و فلسفهی امروزی بر مبنای سوالات بنیادینی دربارهی بنیان ارزشها و اخلاق بودهاست. نوشتههای وی سبک تازهای در زبان آلمانی محسوب میشد؛ نوشتههایی تمثیلی و پر از ایجاز، آمیخته با افکاری اگزیستانس که نیچه خود روش نوشتاری خویش را گزین گوییها مینامید. لذا روش او در بیان اندیشه و تفکر، او را به عارفان شرق بویژه مولوی نزدیک مینماید.تلقی همسان از انسان در سه بُعد اساسی و بنیادین وجودی، به همراه شناخت و تعریف همسو از زبان و تفکر و ظهور دغدغههای اگزیستانسی مشابه در هر دو متفکر، به استفادهی مشترک از زبان تمثیل و رمز و جهان نشانهشناسی منطبق بر یک رویکرد در آثار هنری نیچه و مولوی منتهی میشود. لذا این تحقیق در ابتدا سعی در ارائهی تعریف درست از نظام اندیشگانی این دو متفکر دارد و پس از استخراج یک سیستم مشترک، به تعریف مشترک هر دو از انسان، وجود و عدم، حرکت استعلایی و امر قدسی و... میپردازد؛ و در نهایت به تأثیر این همسانیها در مجموعه آثار تمثیلی این دو شاعر اندیشمند میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی عشق و مستی در شعر ابن فارض و مولوی
نویسنده:
مهدی داوری نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
ابن فارض
,
علوم انسانی
,
مولانا
,
ادبیات تطبیقی
,
مستی
,
اصطلاحنامه عرفان
چکیده :
چکیده ابن فارض و مولوی، از شاعران عارف قرن هفتم، در فرهنگ مصر و ایران جایگاهی مشابه دارند. ویژگیهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روزگارشان همانند بوده است. هر دو به مشرب عشق و مستی و نیز اندیشههای وحدت گرایانه متمایل بودند. در نقد فرد و اجتماع کوشیده و شیوهای ملامتی داشتهاند و ... . این همدلیها و همچنین معرفت مولوی و ابن فارض به ادب، شعر و فرهنگ اسلامی، همزبانی مولوی با ابن فارض را در ابعاد فکری – ادبی به دنبال داشت؛ از جمله، چنان که از قراین بر میآید، ابن فارض و مولوی، جهان بینی، عرفان و سلوک اجتماعی و فردی خود را بر شالودهی عشق بنا نهاده و از شُرب مدام سخن گفتهاند؛ به گونهای که در باور آنها عشق – عموماً یا خصوصاً- مهمترین موضوع هستی، مبدأ و معاد شناسی، انسان شناسی و بزرگترین انگیزه برای تعالی آدمی است. در پایان نامه حاضر بیان میداریم که اصطلاح عشق الهی را نمیتوان به مآخذ و منابع اوّلیهی اسلامی مستند ساخت؛ زیرا عشق در مجموع، در زمان نزول قرآن کریم، مفهوم منفی و سخیفی داشته است. با تغییر و تحوّل دیدگاه شاعران و نویسندگان و جایگزین شدن عشق الهی به جای عشق صوری و ظاهری، معشوق حقیقی و الهی نیز جانشین معشوق زمینی و مادی گشت، واژههای عاشقانه آسمانی شدند و بار معنوی تازهای یافتند. آنچه از شواهد متنی و قراین عقلی به دست میآید، این است که ابن فارض در برههای از زندگی دچار معشوقان و خوبرویان زمینی شده؛ امّا در مورد مولوی نمیتوان چنین ادّعایی کرد؛ زیرا عشق او به شمس تبریزی،دریچهای است برای رسیدن به معشوق حقیقی. این پایاننامه بر آن است تا دیدگاههای این دو عارف را در زمینهی عشق و مستی مقایسه کند و نقاط مشترک از جمله (توصیفناپذیری عشق، منشا عشق، اوصاف و اقتضائات عشق، نشانه-های عشق، انواع و مراتب عشق، اوصاف معشوق و عاشق و ... ) و اختلافی آنها از جمله (یکسان نبودن سطح توانایی در بیان عشق و مستی، تکلف مانع پرداختن به معانی است، غم و فراق در مقابلِ شادی و وصال، پایان-پذیری و پایانناپذیری عشق و ...) و همچنین تحلیلی از اسالیب این دو را بر اساس مکتب فرانسه و با روش توصیفی - تطبیقی مورد بررسی قرار دهد.کلیدواژهها: ابن فارض، مولوی، عشق، مستی، عرفان، ادبیات تطبیقی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تطبیقی (تحلیل مضمونی و ساختاری) عشق و مستی در شعر ابنفارض و جامی
نویسنده:
آیت فتحی کندوله
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
ادبیات تطبیقی
,
هشیاری
,
تغییر رفتار
,
وحدت وجود
,
شَعَرَ
,
شراب
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
جامی، عبدالرحمنبن احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن الفارض، عمربن علی
,
عشق و عبادت الهی
,
عشق معنوی
,
باده ی عرفانی
چکیده :
ابن فارض وجامی دو شاعر عارف وعاشقی هستند که با گذر ازسبک ها ومضمون های شاعران مادی گرا ، به عشق ،باده واصطلاحات رایج آندو ، روح ومعنای تازه ورمزگونه ای بخشیده اند ودرآفرینش این مضمون ها ،ضمنبیشترین تأثیر پذیری از قرآن کریم ،برآن بوده اندتامفهوم های صوفیانه را با مضمون های آن پیوند دهند؛ این تاثیر پذیری، گاه درمعناوبه شکل تلویحی وگاه به شکل اقتباس صورت گرفته است. عشق از نگاه آن دو سرآغازیالهی داشته که در پرتو ایمانوگرایش به پروردگار ،تکامل ورستگاری می یابد .افزون بر این،کاربرد مضمون های مربوط به عشق وباده، درخدمت مشرب فکری ایشان یعنی« وحدت وجود» بوده است. جامی در این زمینه،تحت تأثیر اندیشه ومعانی شعری ابن فارض قرار گرفته است .این پژوهش بر آن است تا بر اساس چارچوب های ادبیات تطبیقیبه تحلیل محتوایی وساختاریشعر ابن فارض وجامی با محوریتعشق معنویوباده ی عرفانی ،بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی جلوههای عرفانی در اشعار ابن فارض مصری و حافظ شیرازی
نویسنده:
عیسی زارع درنیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مصر
,
ادبیات تطبیقی
,
شعر عرفانی
,
حدیث
,
دَیِّن
,
قرآن مجید
,
هنر و علوم انسانی
,
حافظ، شمسالدین محمد
,
ابن الفارض، عمربن علی
چکیده :
از موضوعات مورد پژوهش در ادبیات تطبیقی بین دو ادبیات به طور عام و ادبیات عربی و ادبیات فارسی به طور خاص، جلوههای عرفانی است که به بررسی مصادر، الفاظ و مفاهیم عرفانی بین اثر دو ادیب می پردازد، نقاط اشتراک و افتراق، تأثیر و تأثر دو ادیب و ادبیات آنها بررسی میشود، ادبیات ملی یک کشور را غنی میکند، باعث تبادل افکار و توسعه فرهنگی میشود و اینگونه ادبیات یک ملت را بر جهان عرضهمیدارد لذا در این جستار، سعی شده است جلوههای عرفانی دو شاعر معروف عربی و پارسی - ابن فارض مصری و خواجه حافظ شیرازی - در چارچوب ادبیات تطبیقی و روش مقایسه ای بررسی شود اما آنچه قابل اثبات میباشد این است که هر دو شاعر معروف، قدر اشتراک هایی در آبشخورها (قرآن، احادیث، عرفان ادیان، اشعار پیشین) و زبان عرفانی (اصطلاحات و واژگان) دارند و در مفاهیم اساسی عرفانی مانند تجلی، عشق، ولایت، ملامت و سمبولهای عرفانی قابل مقایسهاند و با توجه به تحلیلهای انجام شده از زندگی اجتماعی و ادبی دو ادیب معروف، خواجه حافظ شیرازی (شاعر عارف) از ابن فارض مصری (عارف شاعر) به طور غیر مستقیم یعنی از طریق تعلّم در مکتبهای زمانه اش، تأثیر پذیرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 60
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید