جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
جسمانیت خدا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
عنوان :
دراسة حول حديث أطيط العرش
نویسنده:
محمد علي حسن
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
کلیدواژههای فرعی :
مجسمه ,
تجسیم ,
جسمانیت خدا ,
حالات و صفات خدا ,
احادیث اهل سنت ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
عرش و کرسی ,
خداشناسی اهل سنت ,
تنزه الهی از جسم ,
جسمیت الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا خداوند جسم دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند جسم ندارد. جسم يک چيزي است که محدوديت دارد يعني داراي اندازه وطول وعرض وعمق است .اگر خدا بخواهد جسم داشته باشد يعني بايد طول و عرض وعمق داشته باشد يعني خدا محدود وخلق شده است . درحالي که خداوند خالق است و خالق ، آفريدگار جسم است اگر خدا جسم و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جسم بودن خدا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
جسمانیت خدا
,
سلب جسم از خدا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اینکه خداوند نور آسمانها و زمین است، آیا منظور نور محسوس است؟ اگر نیست به چه معنا است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بدون شک، اینکه در قرآن از خداوند تعبیر به "نور" شده است "اللَّه نور السموات ولارض"،[1] منظور نور حسى نیست. نور محسوس، مخلوقى از مخلوقات خداوند است، چنانکه قرآن در سوره انعام، آیه اول مىفرماید "سپاس مخصوص خدایى است که آفریننده آسمانها و زمین و قرار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نور ( کیف )
,
تفسیر قرآن
,
نور محسوس
کلیدواژههای فرعی :
جسم بودن خدا ,
تجسیم ,
نفی جسمانیت خدا ,
آیات جسمانیت خدا ,
جسمانیت خدا ,
عدم جسمانیت خداوند ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی تطبیقی معراج پیامبر(ص) از دیدگاه «مایکل سلز» و «آنه ماری شیمل» با نگاه درون مذهبی
نویسنده:
مهدی ایزدی، باب اله محمدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معراج پیامبر(ص)
,
معراج جسمانی
,
معراج روحانی
,
معراج در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
رؤیت قلبی خدا ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
نجاریه ( جبریه ) ,
شق القمر ,
جسمانیت خدا ,
معجزات پیامبر ,
معجزه بودن معراج ,
آیات معراج ,
وقوع معراج در خواب ,
رؤیت خدا در معراج ,
ماجرای شرح قلب پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
«مایکل سلز»، قرآنپژوه آمریکایی درباره معراج پیامبر(ص) بر سه موضوع تأکید میکند؛ اینکه واژه معراج در قرآن بهکار نرفته و درباره آن توضیح کافی داده نشده است. دیگر اینکه قرآن بیان میکند که محمد(ص) هیچ معجزهای متفاوت از معجزه خدایی خود؛ یعنی قرآن نیاورده است. و معراج پیامبر(ص) در خواب و رؤیا صورت پذیرفته است. به عقیده او، بحث پیرامون لایههای این موضوع عمدتا برشواهد غیر قرآنی مبتنی است و دراینباره تنها اطلاعات اندکی در سوره اسراء یافت میشود. افزون بر این وی تلاش کرده است تا واقعه معراج را برگرفته از آیینهای یهود و بودایسم جلوه دهد. هدف این مستشرق در واقع اثبات عدم وقوع معراج رسول اکرم(ص) است؛ در مقابل «آنه ماری شیمل»، معراج پیامبر(ص) را برگرفته از آیه نخست سوره اسراء میداند و بر این باور است که دو سیر( افقی و عمودی) برای پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاده است. و معراج را برخلاف «سلز»، از معجزات الهی میداند. «آنه ماری»، به دلیل اینکه به منابع اهلسنت بسنده کرده است در برخی از آراء خود همچون؛ رؤیت یا عدم رؤیت خداوند در معراج توسط پیامبر(ص)، جسمانی یا روحانی بودن معراج دچار تشکیک عقیده شده است. بهرغم نقدهای اساسی که بر برخی از ارکان نظریههای این دو خاورشناس وارد است، نکات مثبتی نیز در آراء ایشان مشاهده میشود. در این مقاله سعی شده است که ابتدا دیدگاه خاورشناسان مذکور بیان گردد، سپس به بررسی و نقد آراء ایشان پرداخته شود
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جسمانيت خدا در عقاید ابن تیمیه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1.: ابن تيميه در كتاب نقض اساس التقديس ج1 ص100 و101 مي گويد:«... در كتاب خدا و سنت رسولش و نيز در كلا م احدي از پيشينيان نيامده است كه خداوند جسم نيست و اين كه صفا ت او جسم وعرض نيستند . ...» وي با انکار نفي لفظي صريح جسمانيت در نصوص ديني اصل را بر ج
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجسیم
,
جسمانیت خدا
,
ادیان و فرَق دینی
,
صفات الهی از دیدگاه ابن تیمیه
,
درباره ابن تیمیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسيحيان مي گويند نه تنها در انجيل بلکه در تورات و زبور و کتاب مقدّس که خود شامل چندين کتاب است آمده که روزي خداوند جسم مي پوشد و به زمين مي آيد و مي گويند چه طور ممکن است تمام اين کتاب ها که در فواصل زماني زيادي نوشته شده اند در اين مورد متفق القول باشند و اين دليلي بر صحّت اين مدعاست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسيحيان عقيده ندارند که عيسي کتابي به نام انجيل آورده است، آن ها معتقدند که بعد از عروج عيسي ـ عليه السلام ـ پيروان وي اقوال، اعمال و حوادثي که براي وي اتفاق افتاده بود به صورت روايت هاي شفاهي نقل کردند در نيمۀ دوّم قرن اوّل ميلادي عدّه اي به نوشتن آ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
تصدیق قرآن بر انجیل
,
قرآن و کتاب مقدس
کلیدواژههای فرعی :
جسم بودن خدا ,
تجسیم ,
نفی جسمانیت خدا ,
تحریف انجیل ,
جسمانیت خدا ,
جسمانیت ,
تحریف انجیل ,
جسمانیت خداوند ,
عدم جسمانیت واجب ,
عدم جسمانیت خداوند ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رؤیت خداوند از نگاه فخرالدین رازی و علّامه طباطبایی
نویسنده:
مرتضی عرفانی، ابراهیم نوری، هانیه یعقوبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
علامه طباطبایی
,
رؤیت خدا
,
علم حضوری
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
نظریه خروج شعاع ,
رویت اجسام و اعراض ,
اشاعره (اهل سنت) ,
رؤیت عقلی ,
معتزله (اهل سنت) ,
آیات جسمانیت خدا ,
رؤیت قلبی خدا ,
رؤیت بصری خدا در آخرت ,
جسمانیت خدا ,
قرآن ,
مانند داشتن خدا ,
جواز رویت خدا ,
رویت با چشم سر ,
رویت با چشم عقل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
ظاهر برخی از آیات و روایات از جواز و برخی دیگر از عدم جواز رؤیت خداوند حکایت میکنند. فخرالدین رازی به استناد نصوص دسته اول، رؤیت بصری خداوند را جایز دانسته است؛ اما آن را مستلزم جسمانیّت و جهتداشتن خداوند نمیداند. وی نصوص دسته دوم را برخلاف ظاهرشان تأویل میکند. علّامه طباطبایی هر دو دسته از آیات و روایات را منطبق با ظاهرشان تفسیر میکند و تعارض ظاهری میان آنها را با این نظریّه حل میکند که رؤیت در نصوص دینی دو معنی دارد: رؤیت بصری و رؤیت قلبی که از سنخ علم حضوری است. برخی از آیات و روایات، رؤیت قلبی خداوند را تأیید کردهاند که عقل هم آن را میپذیرد و برخی دیگر رؤیت بصری را رد کردهاند؛ زیرا رؤیت به این معنی، مستلزم آن است که خداوند مثل و مانند داشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاهیات سلبی نزد ابن میمون
نویسنده:
مریم سادات محمودی، طاهره حاج ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
تنزیه الهی
,
شناخت سلبی خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
صفات سلبیه ( الهی )
,
فلسفه دین
,
ابنمیمون
کلیدواژههای فرعی :
قوه ناطقه ,
معناشناسی صفات ,
ادراک انسان ,
انجیل ,
تورات ,
جسمانیت خدا ,
تشکیک ماهیت ,
وحدت تشکیکی وجود ,
صفات فعلیه ,
نظام طبیعت ,
معناشناسی صفات الهی ,
همانندی انسان و خدا ,
تثلیث مسیحی ,
صفات ایجابی حقیقی ,
سفر خروج ,
اشتراک لفظی ,
دلالة الحائرین ,
واحد بالاطلاق ,
سلب جسم از خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
الاهیات سلبی به نظام الاهیاتی گفته میشود که در بیان معرفت ما از خداوند، از عبارات سلبی استفاده میکند. در مقابل آن الاهیات ایجابی قرار دارد که برای توصیف خداوند بر عبارات ایجابی و مثبت تأکید میکند. الاهیات سلبی بر مبنای موضوعاتی همچون دسترسناپذیری و تنزیه و تعالی خداوند، تنزیه و دسترسناپذیری و نیز عدم امکان شناخت پروردگار، قرار دارد. بر اساس این دیدگاه، خداوند از همه کیفیات و صفاتی که درباره بشر به کار میرود و یا آنچه بشر به او نسبت میدهد، متعالی است. بنابراین انسان جز با زبان سلبی نمیتواند درباره خداوند سخن بگوید. ابن میمون بزرگترین فیلسوف یهودی قرون وسطی و یکی از معروفترین شخصیتهای تاریخ یهودیت، از مهمترین نمایندگان تفکر سلبی به شمار میآید. از نظر او هیچ شباهتی میان خالق و مخلوق نیست، بنابراین هیچ راهی برای معرفت خداوند جز از طریق صفات سلبی وجود ندارد و با هیچ زبانی جز زبان سلبی نمیتوان خداوند را توصیف نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا آیۀ شریفۀ «هَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ یَأْتِیَهُمُ اللَّهُ فِی ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَ الْمَلَائِکَةُ وَ قُضِیَ الْأَمْرُ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ»، بر جسمانی بودن خداوند دلالت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این آیه اگر چه از آیات پیچیده قرآن به نظر مى رسد، ولی دقت روى تعبیرات آن ابهام را بر طرف مى سازد. در این جا روى سخن به پیامبر اکرم(ص) است که به دنبال بحث آیه قبل: «و اگر بعد از این همه نشانه هاى روشن، که براى شما آمده است، لغزش کردید (و گمراه شد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجسیم
,
نفی جسمانیت خدا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
صفات ذاتیه ( الهی )
کلیدواژههای فرعی :
رویت خدا ,
جسم بودن خدا ,
رؤیت بصری خدا ,
رؤیت قلبی خدا ,
جسمانیت خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تناقض بین اسلام و مسیحیت در مسئله فرزند داشتن و نداشتن خدا، چگونه قابل توجیه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در سوره توحید آمده است: "خداوند صمد است (خداوندى است که همه نیازمندان قصد او مىکنند)،[1] نه کسی را زاییده و نه از کسی زاییده شده است". بعضی از مفسران قرآن، آیه "لم یلد و لم یولد" را تفسیر واژه "صمد" می دانند،[2] یعنی معنای این که خداوند صمد است، آن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
صفات ذاتیه ( الهی )
,
فرزند خدا
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
مسیح ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
سوره توحید ,
جسم بودن خدا ,
قرائت پولسی ,
تجسیم ,
نفی جسمانیت خدا ,
جسمانیت خدا ,
صفات خدا ,
الله الصمد ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید