جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
افعال عباد
>
افعال مکلفین
>
فعل عاصی
>
تحریف
>
تحریف سنت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
جولة في صحيح البخاري : حوار بين العقل و النقل
نویسنده:
عبدالحسين عبدالهادي عبيدي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: باقیات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
منع کتابت حدیث ,
احادیث شفاعت ,
عقاید اهل سنت ,
عصمت جمیع صحابه ,
معراج پیامبر(ص) ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
تحریف سنت ,
شرک در شفاعت ,
دروغ پردازی و جعل حدیث ,
دروغ بر پیامبر (ص ) ,
حسبنا کتاب الله ,
شب قدر در احادیث ,
جعل و وضع حدیث ,
وجوب شفاعت ,
اعمال صحابه ,
شابک (isbn):
978-964-6168-97-8
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تدوين السنة الشريفة : بدايته المبكرة في عهد الرسول صلي الله علیه و آله و مصيره في عهود الخلفاء إلى نهاية القرن الأول
نویسنده:
محمدرضا حسیني جلالي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مکتب الاعلام الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
کتب علم الحدیث شیعه
کلیدواژههای فرعی :
دشواری های سیره نویسی ,
نگاه فقهی به سیره پیامبر (ص) ,
نگاه تاریخ به سیره ,
منع کتابت حدیث ,
تدوین حدیث ,
مشروعیت سیره مستحدثه ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
تحریف سنت ,
منع تدوین حدیث ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
سیره نویسی ,
سیره معصومین(ع) ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
جلوگیری از تدوین حدیث ,
کد کنگره:
BP106/5/ ج8ت4 1371
چکیده :
تدوين السنة الشريفة اثر سيد محمدرضا حسينى جلالى، پژوهشى است كه جواز و اباحه تدوين و كتابت روايات پيامبر(ص) و بررسى ادله مثبتين و منكرين آن از ابتدا تا انتهاى قرن اول هجرى را مورد بررسى قرار داده است. اين كتاب به زبان عربى به همراه مقدمه نويسنده به تاريخ 1412ق منتشر شده است. كتاب با مقدمه نويسنده آغاز و مطالب در دو بخش (قسم) تنظيم شده است. بخش اول مشتمل بر چهار فصل و يك خاتمه و بخش دوم مشتمل بر شش فصل، دو الحاقيه و يك خاتمه است. نويسنده در دو بخش كتاب، ابتدا به بيان ادله جواز و اباحه تدوين روايات پرداخته و سپس، دلايل مانعين را ذكر كرده و مورد بررسى و مناقشه قرار داده است. در مقدمه، به منظور بيان جايگاه روايات در اسلام، حديث، تالى قرآن و مصدر احكام اسلامىدانسته شده است. به اعتقاد نويسنده، مهمترين مباحث مطرح شده در مسأله تاريخ حديث، تاريخ تدوين آن يا به عبارت ديگر، مشخص كردن محدوده شروع تدوين حديث و اسباب و انگيزههايى كه منجر به منع از تدوين آن در بعضى از فترات تاريخ در صدر اسلام گرديد، مىباشد. در مقدمه همچنين به اختلافات موجود پيرامون تحديد دقيق تاريخ تدوين حديث و مباحث كلى مطرح شده در كتاب، اشاره شده است. در بخش اول كتاب، به مسأله جواز تدوين روايات و اباحه آن از زمان پيامبر(ص) به بعد، پرداخته شده است. به اعتقاد نويسنده، مورد اتفاق علماست كه تدوين حديث در عصر پيامبر(ص) واقع شده و بسيارى از رواياتى كه در زمان آنحضرت كتابت شده، به اذن و تحت اشراف آنحضرت بوده است. وى در اين زمينه، ابتدا به بررسى اقوال علمايى همچون دكتر شيخ عبدالحليم محمود (از اساتيد سابق دانشگاه الازهر)، دكتر عتر و دكتر رفعت پرداخته و سپس، بنا بر اصل اباحه هر چيزى تا زمان اثبات خلاف آن، مسأله تدوين حديث در عصر نبوت را جايز دانسته است. نويسنده براى استدلال بر جواز تدوين حديث و اباحه آن، به چهار دليل تمسك كرده و هر يك از فصول اين بخش را، به يك دليل، اختصاص داده است. اين دلايل به ترتيب عبارتند از: الف) عرف عقلا و تقرير شرع بر آن: نويسنده پس از بيان و بررسى اقوال علما پيرامون عرفى بودن تدوين و كتابت علوم، به اين نكته اشاره دارد كه عقلاى بشر، بر اهميت و فضيلت كتابت و نوشتن مباحث و مطالب مهم و ارزشمند، اتفاق نظر داشته و آن را بهترين وسيله براى ضبط و انتقال افكار پيشينيان به آيندگان مىدانند. وى به منظور نشان دادن تأييد اين سيره و عرف توسط شرع مقدس، به بررسى آيات و روايتى پرداخته كه به كتابت و فضيلت آن، اشاره نمودهاند. ب) سنت شريف نبوى: سنت به سه قسم تقرير، فعل و قول معصوم(ع) تقسيم مىشود و نويسنده بحث تدوين حديث را در هر سه قسم، بررسى كرده است: سنت تقريريه: در زمان پيامبر(ص) نويسندگانى همچون سعد بن ربيع خزرجى و بشير بن سعد بن ثعلبه وجود داشته و آن حضرت نيز از كتابت در مواردى همچون دعوت پادشاهان و ملوك آن عصر به اسلام، استفاده مىنمود. سنت فعليه: نويسنده برخى از امور را دال بر سنت فعلى پيامبر(ص) بر كتابت و تدوين روايات دانسته است كه عبارتند از: ادخال كتابت در امور سياسى نظامى از جمله آنكه يكى از شروط آزادى اسرا، تعلم كتابت و قرائت توسط آنان به مسلمانان بود؛ امر آن حضرت بر يادگيرى و تعليم خط و كتابت به بعضى از اصحاب از جمله عبدالله بن سعيد بن عاص؛ امر آن حضرت بر صحابه مبنى بر كتابت احاديث، اخبار مسلمانان و حوادث عصر نبوت مخصوصاً احكام شرعى و فرامين صادره؛ املاى پيامبر(ص) بر بعضى از صحابه و نوشتن احاديث و اقوال آن حضرت. سنت قوليه: نويسنده روايات وارده از پيامبر(ص) پيرامون كتابت و تدوين را به چهار قسمت زير تقسيم كرده و براى هر يك، نمونههايى را ذكر كرده است: رواياتى كه در آنها به كتابت و تقييد، تصريح شده است؛ احاديثى كه در آنها، به كتابت و تقييد، اذن داده شده است؛ رواياتى كه متضمن لفظ كتابت و تصريفات آن بدون صيغه امر مىباشد؛ احاديثى كه متضمن ذكر ادوات كتابت مانند «الكتاب»، «الورق»، «القلم»، «الحبر»، «المداد» و «الخط» مىباشد. ج) اجماع اهلبيت(ع): نويسنده در اين فصل، ابتدا درباره ثبوت اجماع اهلبيت(ع) و حجيت آن بحث كرده است. وى حديث ثقلين را يكى از دلايل ثبوت حجيت اين اجماع دانسته و به نكاتى پيرامون اين روايت متواتر، اشاره كرده است از جمله آنكه: خطاب در اين حديث، متوجه تمامى امت مىباشد. حكم مذكور در روايت، مبنى بر رجوع به قرآن و عترت، واجب بوده و تخلف از آن، جايز نيست. اين حديث دلالت بر استمرار وجود اهلبيت(ع) تا روز قيامت در كنار و همراه با قرآن دارد. حديث، دلالت بر عصمت ثقلين و اعلميت آن بر جميع امت دارد. د) سيره صحابه، تابعين و ساير علماى مسلمين: نويسنده معتقد است تدوين علم و كتابت آن، جزء سيره مسلمين بوده و اگر بتوان ثابت نمود كه اين سيره، متصل به عهد نبوت مىباشد، مىتوان حجيت جواز تدوين را به اين وسيله نيز اثبات نمود. در اين رابطه وى به بررسى چهار دوره زمانى زير پرداخته است: قرن دوم هجرى و پس از آن؛ عهد تابعين قبل از آغاز قرن دوم هجرى؛ دوران صحابه بعد از وفات پيامبر(ص) و عهد نبوت و حظور پيامبر(ص). خلاصهاى از مباحث و نتيجهگيرى مطالب عنوان شده، در انتهاى قسمت اول، تحت عنوان «خاتمه قسم اول» آمده است. در قسم دوم، در شش فصل، به بررسى ادله و توجيهات مانعين تدوين روايات پرداخته شده است. نويسنده معتقد است، تا قبل از به خلافت رسيدن ابوبكر، هيچ ذكر و اثرى از منع تدوين روايات وجود نداشته و اين مسئله، از آن زمان به بعد، باب گرديده است. هر يك از ادله مانعين، در يك فصل، بررسى شده است. مهمترين دليلى كه مانعين جواز تدوين روايت ذكر كردهاند، منع شرعى از كتابت حديث بوده و بدينمنظور، روايات مرفوعهاى از پيامبر(ص) بر همين مضمون ذكر گرديده كه نويسنده به بررسى و مناقشه در سند و دلالت آنها پرداخته است. ساير ادله مذكور، به ترتيب عبارتند از: ترس از اختلاط حديث با قرآن؛ ادعاى ترس از ترك قرآن و اشتغال به غير آن؛ بىنياز بودن از تدوين حديث با تكيه بر حافظه؛ عدم آشنايى محدثين به علم كتابت و موارد ديگر. موارد منع روايت حديث و توجيهات عامه براى اقدام خليفه دوم بر اين منع، به همراه آثارى كه پيرامون منع تدوين روايت نوشته شده، در انتهاى كتاب، به صورت ملحقات، آورده شده است. در پايان كتاب، خلاصه و نتيجه مطالب مطرح شده در قسمت دوم كتاب، آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متعتان بین النص و الاجتهاد : من کتاب الغدیر للشیخ الامینی
نویسنده:
عبدالحسين الأميني، اعداد: طاهر موسوی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
تحریم متعه نساء
,
نکاح موقت
,
شیعه -- دفاعیهها و ردیهها
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب رد شبهات
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
مطاعن عمر ,
افعال عمر بن خطاب ,
تحریف سنت ,
تحریم متعه ,
تحریم متعه حج ,
تحریم متعه نساء ,
آیه تمتع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالحسین امینی
چکیده :
کتاب حاضر از علامه امینی ره درباره دو متعه حج و متعه زن می باشد که توسط برخی از خلفا مخصوصا خلیفه دوم مورد تحریف و تحریم واقع شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مغالاة في فضائل الخلفاء الثلاثة
نویسنده:
عبدالحسين الأميني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
مطاعن خلفای ثلاثه
,
خلفای ثلاثه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کتب رد شبهات
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
انساب الاشراف(بلاذری)
کلیدواژههای فرعی :
عصمت غیر انبیا ,
مطاعن عمر ,
مقام عصمت ,
مطاعن ابوبکر ,
مطاعن عثمان ,
تحریف ,
تحریف سنت ,
فضایل امام علی(ع) ,
مغالطه (منطق) ,
آیه خیر البریه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالحسین امینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لا تصوموا عاشوراء واحزنوا فیه اسوة بالرسول صلی الله علیه و آله
نویسنده:
محمد جمعه بادي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
قیام عاشورا
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
روزه عاشورا ,
نقض فتاوی وهابیت ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
تحریف سنت ,
اسلام اموی ,
رثای حسینی ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
قیام عاشورا ,
شعائر حسینی ,
انحراف امت پیامبر ,
گریه بر امام حسین(ع) ,
عقاید ابن تیمیه ,
شماره ديويي:
297 / 354 م 785 م
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحریف الحقائق فی كتب اهل السنه المجلد1
نویسنده:
محمد علی حسن
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تحریف حدیث
,
تحریف سنت
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
رذایل اخلاقی
,
حق پوشی
,
کتب رد شبهات
,
تاریخ طبری
کلیدواژههای فرعی :
احادیث فضایل امام علی (ع) ,
احراق بیت حضرت فاطمه(س) ,
تحریف لفظی ,
اسلام معاویة ,
فسق معاویه ,
فضایل امام علی(ع) ,
کتمان حقائق ,
کتمان و تحریف فضائل اهل بیت علیهم السلام ,
بیت حضرت فاطمه (س) ,
کشف بیت فاطمه علیها السلام ,
شرب خمر معاویه ,
چکیده :
کتاب در مورد این مسئله است که حقائق اهل بیت و فضایل ایشان در کتب روایی اهل سنت تحریف و حذف شده است و در این باره بسیاری از نمونه ها را از کتب مختلف اهل سنت ذکر می کند و مستند نقل می کند. نکته جذاب کتاب این است که هر موردی که مصنف می گوید دقیقا عین آن متن و صفحه مربوط را از کتاب مذکور ذکر می کند تا کسی نتواند خدشه ای در صحت حرف هایش وارد کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شوارق النصوص المجلد1
نویسنده:
السید حامد حسین الموسوی؛ تحقیق طاهر السلامی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست خلفا
,
اعمال خلفای راشدین
,
خلفای بنی امیه
,
فعل عاصی
,
تحریف
,
تحریف سنت
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کتب کلام اهل سنت
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
تاریخ طبری
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
انساب الاشراف(بلاذری)
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
دستور معاویه به جعل حدیث ,
مطاعن خلفای ثلاثه ,
مطاعن عمر ,
مطاعن عثمان ,
تصغیر شأن علی(ع) ,
مخالفت با نص ,
بغی معاویه ,
اسلام معاویة ,
فسق معاویه ,
جعل حدیث ,
شابک (isbn):
964-7528-73-6
چکیده :
شوارق النصوص با نام کامل «شوارق النصوص في تكذيب فضائل اللصوص» اثر میر حامد حسین موسوی نیشابوری هندی لکهنوی (1246- 1306ق)، مشتمل بر تعدادی از روایات ساختگی فضائل خلفا در مکتب سقیفه و نقد و بررسی آنها با استناد با کتب معتبر اهل سنت است. کتاب توسط طاهر سلامی مورد تحقیق قرار گرفته است. نویسنده، انگیزه و هدف خود از نگارش کتاب چنین بیان کرده است: با توجه به اینکه محدث، فاضل و راوی یافت نمیشد مگر آنکه در هلاکت افتاده و ارتکاب فسق و فجور را پیشه خود ساخته بود و هر فضیلت و منقبتی که از دو لب مبارک خاتمالانبیاء(ص) در مدح امیر(ع) و اولاد طاهرینش خارج شده بود را متوجه خلفا و پیروان نادان و دونفطرت خوشان نمودند و به این اکتفا نکرده، بلکه روایاتی دروغین جعل نمودند که مضمون آنها، موجب انحطاط و تحقیر شئون و مقامات امیرالمؤمنین(ع) و اولاد ایشان بود، که نسبت آن روایات دروغین به رسول خدا(ص) و انتشار آنها بین مردم موجب میشد که امت بیتوجه و بیاعتنا به خاندان نبوت(ص) باشند با وجود چنین مصیبتی، در نظر گرفتم کتابی بدیع تصنیف نمایم که تاکنون بدین روش کسی درصدد تصنیف و تألیف برنیامده است، کتابی که قدر و شأن و منزلتش را آنانی میدانند که علم واقعی در دلشان رسوخ نموده و ثابت گردیده است»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أضواء على السنّة المحمديّة أو دفاع عن الحديث
نویسنده:
محمود أبوريّة
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة انصاریان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم حدیث
کلیدواژههای فرعی :
جعل حدیث ,
عدالت صحابه ,
تدوین حدیث ,
تحریف حدیث ,
اعمال مجرمانه صحابه ,
تحریف سنت ,
دروغ پردازی و جعل حدیث ,
حدیث مشهور ,
اسرائیلیات ,
جعل و تحریف ,
تحریف گری یهود ,
قول صحابه ,
جعل و وضع حدیث ,
تدوین موضوعی حدیث ,
شابک (isbn):
964-438-088-6
چکیده :
معرفى اجمالى: کتاب «أضواء على السنة المحمدية أو دفاع عن الحديث»، تأليف محمود ابوريه، پژوهشى است پيرامون حجيت يا عدم حجيت احاديث اهل سنت كه به زبان عربى و مقدمه آن در 1377ق، نوشته شده است. ساختار: کتاب با مقدمه نويسنده آغاز و مطالب در پنج قسمت و يك خاتمه، تنظيم شده است. نويسنده ابتدا به تعريف سنت و سپس بررسى علل جعل روايات پرداخته و در پايان، برخى از صحابه و كتب حديثى معروف اهل سنت را مورد بررسى قرار داده است. وى يكى از كسانى است كه ديدگاههايش درباره سنت، در جهان اسلام مناقشات زيادى بهپا كرده است. او در اين اثر، به طرح مباحثى پرداخته كه بر حديثپژوهان اهل سنت، گران آمده و او را به سنتستيزى متهم كردند. در برابر، ديدگاههاى او درباره چگونگى نگارش روايات اهل سنت، نقد روايات موجود در جوامع حديثى آنان، حملات شديد او به برخى از راويان احاديث نبوى همچون ابوهريره و... در جهان تشيع، بهويژه در ايران، بهشدت مورد استقبال قرار گرفت؛ زيرا آنچه را عالمان شيعه، ساليان سال درباره جوامع اهل سنت مىگفتند و شنيده نمىشد، اينك از زبان يك عالم سنى بيان مىشد. وى در اين اثر، آرايى نو ارائه كرده است كه بازتابهاى بسيارى داشته و مورد انتقادهاى علمى و هجمههاى اعتقادى قرار گرفته است. اين کتاب سبب شد كه وى را به پيروى از خاورشناسان، خروج از دين، ادعاهاى غير عالمانه، كذب عمد و انحراف از سنت متهم سازند. گزارش محتوا: در مقدمه، ابتدا ديدگاه دكتر طه حسين در مورد کتاب و تعريفات وى از آن ذكر شده و پس از تشكر و جواب نويسنده به آن، نويسنده خود به تعريف کتاب و بيان اسباب تأليف و موضوعات بحث شده در آن، پرداخته است. در بخش اول، ابتدا به تعريف سنت و بيان جايگاه آن در دين، پرداخته شده و در ادامه، مسئله نهى از کتابت حديث، مورد بررسى قرار گرفته است. رابطه صحابه و روايت حديث، كذب بر پيامبر(ص) در زمان حيات و پس از رحلت ايشان و حكم آن، درجات صحابه، تفاوت صحابه در صدق روايت و نقل به معنى در روايات، از جمله مباحث اين بخش مىباشد. در بخش دوم، اسباب جعل و وضع حديث، مورد بحث قرار گرفته است. نويسنده ضمن بيان ضرر قصص و قصهگويان، معاويه را اولين كسى دانسته كه به اين مسئله دامن زده و زمينههاى جعل حديث را گسترش داد. در ادامه، انگيزههاى سياسى وضع حديث بررسى شده است. از جمله مباحث اين بخش عبارتند از: ادراج در حديث، ضوابط وضع حديث، ورود اسرائيليات در روايات. از آنجايى كه ابوهريره باآنكه مدت اندكى محضر پيامبر(ص) را درك نموده و بااينحال، از جمله صحابهاى است كه بيشترين حديث را از ايشان روايت كردهاند، بخش سوم، به بررسى روايات وى اختصاص يافته است. در بخش چهارم، به مسئله تدوين حديث و چگونگى آغاز و سير تطور آن، پرداخته شده است. كيفيت کتابت قرآن در عهد پيامبر(ص)، جمع قرآن در زمان ابوبكر و عثمان، تدوين حديث در عصر عباسيان و اثرات تأخير در تدوين حديث، حديث متواتر، خبر واحد و انواع آن، از جمله مهمترين مباحث اين بخش مىباشد. در آخرين بخش، به بحث پيرامون مشهورترين كتب حديثى اهل سنت پرداخته شده است. اين كتب عبارتند از: «موطأ مالك»، «صحيح بخارى»، «صحيح مسلم»، «مسند احمد»، «صحيح ترمذى»، «سنن ابىداود» و «سنن نسائى». در خاتمه، به مسائلى همچون ثقه بودن يا نبودن تمامى كسانى كه متقدمين، آنها را ثقه مىدانستند، نقد علماى فقه الحديث، مستفيض نبودن اكثر خبرهاى واحد در عصر اول، فقه در زمان پيامبر(ص) و.... «ديدگاه ابوريه پيرامون سنت در اين کتاب، يكسان نيست؛ لذا شايسته است براى داورى درباره درستى يا نادرستى آنها، اين ديدگاهها دستهبندى شود. آنچه او درباره سنت و احاديث موجود بيان كرده است را مىتوان به دو دسته تقسيم كرد. او در بيشتر موارد، به نقد روايات موجود پرداخته و بهگونهاى سخن گفته كه نشان از آن دارد كه اصل حجيت سنت را پذيرفته، يا دست كم سخنان او در اين موارد نشان از انكار حجيت سنت ندارد. در مواردى نيز هرچند بهطور صريح، از انكار حجيت سنت سخن نمىگويد، براى ردّ روايات موجود، بهگونهاى استدلال مىكند كه لازمه آن، بىاعتبارى بخش بزرگى از سنت است. اين موارد را تحت عنوان «دسته اول»، مورد بررسى قرار مىدهيم. در جاهايى نيز پا را فراتر گذاشته و درباره احاديث و روايات موجود در جوامع حديثى، آنچنان تحليل مىكند كه نتيجهاى جز انكار حجيت سنت بهطور مطلق در پى ندارد. اين موارد را تحت عنوان «دسته دوم» بررسى كردهايم. «دسته اول»: نويسنده با ارئه شواهد زير، نشان مىدهد كه ميراث حديثى موجود، غير قابل اعتناست و نمىتواند بيانگر واقعيت صادق سنت پيامبر(ص) باشد: الف)- تأخير نگارش روايات: او معتقد است از آنجا كه پيامبر(ص) از نگارش حديث نهى كرده بود، احاديث در دوران زندگى آن حضرت و نيز در دوره صحابه و آغازين سالهاى دوره تابعين به نگارش درنيامد، در نتيجه راه براى كسانى كه در صدد ترويج ديدگاههاى باطل خود بودند، باز شد تا هرآنچه مىخواهند، روايت كنند و بدينسان احاديث سره با ناسره آميخته شد و با گذشت زمان، بازشناسى آنها از يكديگر غير ممكن شد. ب)- عدم اعتماد به برخى صحابه و راويان: او بر اين باور است از آنجا كه برخى صحابه همچون ابوهريره دست به جعل و وضع حديث مىزدند، اعتبارى به روايات آنان نيست. او همچنين صحابه را متهم به نافهمى كرده و ادعا كرده كه آنان احاديثى را كه از احبار يهود مىگرفتند، به پيامبر(ص) نسبت مىدادند و بر اين رأى است كه جعل و وضع از سوى امويان و عباسيان و نيز ورود اسرائيليات و مسيحيات، كه بر اثر غفلت و بىمبالاتى عالمان، به حوزه دين راه يافته بودند، روايتها را آسيبپذير ساخته است. ج)- باور نداشتن به عدالت همه صحابه: وى معتقد است كه روايات صحابه نيز بايد مورد نقّادى و سنجش قرار گيرد و نمىتوان از عدالت و وثاقت همه آنان دفاع كرد. د)- عدم نقد محتوايى احاديث از سوى محدّثان: ابوريه، ضمن تأكيد بر ضرورت نقد محتوايى احاديث براى بازشناسى سره از ناسره، فقيهان را به دليل جمود بر مذهب و امام خودشان و عدم توجه جدى به نقد محتوايى، مورد حمله قرار داده است. ه)- عدم امكان بازشناسى احاديث سره از ناسره: ابوريه مىگويد: بعد از اينكه عالمان شروع به تدوين حديث كردند، بحثهاى رجالى را شروع نمودند تا درستى و نادرستى روايات را بسنجند، اما بااينكه نهايت تلاش و كوشش را در اين راه كردند، به هدف خود كه رسيدن به آرامش و اطمينان قلبى بود، نرسيدند. لذا او اين تلاشها را در تشخيص سنت صحيح از غير صحيح، غير مفيد مىداند؛ زيرا آگاهى از درون آدميان، كارى سخت است. بر اين پايه، او کتابهاى صحيح بخارى و صحيح مسلم را خالى از روايتهاى ضعيف نمىداند و اين دو کتاب را قابل انتقاد و ترجيح صحيحين را بر ساير كتب حديثى، ترجيح بلا مرجّح مىداند. و)- پيامدهاى ناگوار تمسك به احاديث: نويسنده بر اين باور است كه پيامبر(ص) از نگارش حديث جلوگيرى كردند؛ بنابراين، احاديث در زمان آن حضرت نگارش نشد و آنچه در آغاز قرن دوم به نگارش درآمد، آنقدر گونهگون است كه نتيجهاى جز ايجاد اختلاف در ميان امّت ندارد. ز)- عدم پذيرش رواياتى كه نقل به معنى شده است: شرط پذيرش حديث آن است كه با لفظ پيامبر(ص) روايت شده باشد، لذا نويسنده علما را به دليل عدم توجه به اين امر، ملامت كرده است. ح)- عدم اعتماد به روايات به جهت كثرت وضع و جعل: ابوريه بر اين باور است كه روايات درست در برابر روايات وضعى، بسيار ناچيز است. ط)- ردّ روايات به جهت اختلاف: او گاهى به اندك بهانهاى مانند اختلاف روايات، همگان را به ناديده گرفتن رواياتى فرامىخواند كه بهطور گستردهاى در جوامع حديثى فريقين آمده است. ى)- عدم اعتبار به بسيارى از اخبار آحاد: او موضع رشيد رضا را درباره خبر واحد تكرار مىكند و مىگويد: خبر واحد براى اثبات اصول عقايد كه تنها با ادله قطعى قابل اثبات است، مفيد نيست. ك)- تأخر رتبه سنت گفتارى از سنت عملى و قرآن: او جايگاه سنت گفتارى را در امور دينى پس از قرآن و سنت عملى مىداند؛ زيرا قرآن از طريق متواتر به ما رسيده، بهگونهاى كه در آن ترديدى وجود ندارد، اما سنت بهگونه غير متواتر به ما رسيده، لذا جزئيات آن مظنون است. «دسته دوم»: 1. ابوريه بر اين باور است كه پيامبران تنها در تبليغ دين و آنچه از جانب خداوند به مردم ابلاغ مىكنند، معصومند، اما در غير تبليغ دين، معصوم از خطا، نسيان و انجام گناهان صغيره نيستند و براى اين مدعا، تأييد پيامبر(ص) برخى از افتراهاى منافقان را در جنگ تبوك، تصديق سخن برخى از همسرانش و ترديد ايشان از داستان افك و دلتنگ شدن از آن تا زمان نزول آيات تبرئه همسرش را شاهد مىآورد. 2. هرچند ابوريه، گفتار و كردار پيامبر(ص) را مبيّن و مفسّر قرآن مىداند، اما بر اين باور است كه سنت پيامبر(ص) در دوره زندگى آن حضرت نگاشته نشده و آن حضرت براى نگارش حديث، كاتبى قرار نداده و حتى روايات صحيح و استوارى بر آن دلالت دارد كه ايشان نهى از کتابت هم كرده است. 3. ابوريه مىگويد: اگر تمام احاديث پيامبر(ص) همچون قرآن، جزو احكام فراگير دين بودند و دين بر آنها استوار بود و بر هر مسلمانى شناخت و پيروى از آنچه در آنهاست همانند دستورات قرآن واجب بود و پيامبر(ص) صحابه خود را به حفظ اين احاديث فرمان داده بود، بايد بزرگان صحابه بيشتر از ديگران روايت مىكردند، درحالىكه امر بهعكس است؛ لذا مىبينيم آنان كه در مرتبه پايينترى از حيث علم و ايمان قرار دارند، بيشتر روايت كرده و بزرگان صحابه، نهتنها كمتر روايت كردهاند، بلكه ديگران را نيز از نگارش حديث بازمىداشتهاند؛ حتى برخى از آنان احاديثى را كه نگاشته بودند، مىسوزانيدند». وضعيت کتاب: اين کتاب سه بار در مصر به چاپ رسيده است. چاپ اول در چاپخانه دارالتأليف با اشراف مؤلف در سال 1958م، چاپ دوم در 1924م؟، در شهر لبنانى صور و چاپ سوم كه مباحث و تحقيقاتى به آن افزوده شده بود، در سال 1969م، در مصر در دارالمعارف به چاپ رسيد. نقدهاى متعددى بر اين کتاب نوشته شده است، از جمله: «دفع عن السنة»، محمد ابوشهبه؛ «السنة في مكانتها و في تاريخها»، عبدالحليم محمود؛ «السنة و مكانتها في التشريع الإسلامي»، مصطفى سباعى؛ «ظلمات أبيرية»، محمد عبدالرزاق حمزه و.... اين کتاب توسط ولىالله حسومى، تحت عنوان «رويكردى نو به سنت پيامبر(ص)» و نثار احمد زينپورى به نام «حديث سى دفاع» به فارسى ترجمه شده است. فهرست مطالب و منابع مورد استفاده نويسنده، در انتهاى کتاب آمده است. پاورقىها بيشتر به ذكر منابع اختصاص يافته و در مواردى نيز. به توضيح مطالب متن پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلان وفلانة : کتاب یکشف التزییف والتضلیل السیاسی فی اکثر من مئة روایة من روایات العامة
نویسنده:
عبدالرحمن العقیلی؛ المقدمة العلمیة محمد علی الحلو
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
احادیث جعلی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
احادیث اهل سنت - نقد و تفسیر
,
کتب رد شبهات
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
انساب الاشراف(بلاذری)
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
02- نهج البلاغه
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
کنز العمال: متقی هندی
,
روایات فلان و فلانه (نقد و بررسی)
کلیدواژههای فرعی :
روایت عایشه ,
تحریف ,
اجتهادات ابوبکر ,
اسلام ابوبکر ,
تحریف سنت ,
اسلام معاویة ,
فضایل امام علی(ع) ,
وَضّاعین ,
اَصْدَقُ لَهجَةً مِن فلان ,
اَصْدَقُ مِن فلان ,
اَوثقُ مِن فلان ,
مَنْ مِثلُ فلان ,
اَعدَلُ من فلان ,
کَذّبَهُ فُلانٌ ,
وَضّاعٌ لِلحدیث ,
فضیلت ابوبکر ,
روایات و تحریف ,
بغض علی(ع) ,
شرب خمر معاویه ,
فضایل ساختگی برای ابوبکر ,
چکیده :
فلان و فلانة با نام کامل «فلان و فلانة؛ كتاب يكشف التزييف والتضليل السیاسی في اكثر من مئة رواية من روايات العامة» نوشته عبدالرحمن عقیلی، کتابی است با موضوع کلام که به زبان عربی نوشته شده است. نویسنده در این کتاب به بررسی و رفع ابهام روایاتی از اهل سنت که در آن لفظ فلان و فلانه آمده است، میپردازد. مقدمه کتاب توسط محمد علی حلو نوشته شده است. نویسنده پیش از بیان محتوای کتاب درباره فلان و فلانه (نام کتاب) توضیح میدهد؛ آنها شخصیتهای اسلامی هستند که نامشان مخفی ولی آثارشان باقی است. نامشان در تاریخ پنهان مانده تا رسوا و مفتضح نشوند. ما در این کتاب پرده از بعضی از این شخصیتهای ظالم یا مظلوم بر میداریم و خواننده خواهد دید که تزویر و دورویی بسیار زیادی میان آوارهای بزرگ نصوصی که مریض دلان آن را دسیسه کردهاند، مخفی شده است. فصول پنجگانه کتاب به بررسی روایاتی تحریف شده در شأن امیرالمؤمنین(ع)، ابوبکر، عمر، عثمان، عایشه و طرفدارانش، معاویة بن ابوسفیان و برخی از صحابه میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فضائل أهل بیت علیهم السلام بین تحریف المدونین وتناقض مناهج المحدثین : دراسة لإثبات وقوع التحریف والتناقض فی مصادر الحدیث وقواعده عند العامة وأثر ذلک علی فضائل أهل بیت علیهم السلام
نویسنده:
وسام برهان البلداوی؛ تقدیم اللجنة العلمیة محمد علی الحلو
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تحریف حدیث
,
فضایل
,
فضایل اهل بیت (ع)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
اهل بیت در منابع اهل سنت
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
کتب امام شناسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
ملحقات إحقاق: مرعشی نجفی
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
مطاعن عمر ,
مطاعن ابوبکر ,
مطاعن عثمان ,
احادیث فضایل حضرت فاطمه(س) ,
تصغیر شأن علی(ع) ,
تعطیل حدود الهی ,
مخالفت با نص ,
احراق احادیث نبوی صلی الله علیه و آله ,
بغی معاویه ,
تحریف سنت ,
حدیث طیر مشوی ,
اسلام معاویة ,
فسق معاویه ,
فضایل حضرت فاطمه(س) ,
فضایل امام علی(ع) ,
کفر معاویه ,
فضایل امام حسن (ع ) ,
فضایل امام حسین (ع ) ,
قرآن و سنت نبوی(پیامبر). ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
چکیده :
کتاب حاضر درباره این بحث می کند و اثبات می کند که در مصادر حدیثی اهل سنت درباره سیره و فضائل اهل بیت تحریف اتفاق افتاده است و همین تحریف را در احادیثی که راجع به فضائل اهل بیت هست می بینیم که چگونه فضائل اهل بیت تحریف و فضائل ساختگی برای خلفای ثلاث درست می شود... محتوای کتاب: المقدمة؛ الفصل الأول: السنة النبوية المطهرة أهميتها ومراحل تدوينها حتي العصر العباسي؛ الفصل الثاني: تدوين السنة النبوية في العصر العباسي بين تدخل السلطة وتحريف المدونين؛ الفصل الثالث: تناقضات مناهج المحدثين واضطراب قواعد الجرح والتعديل عندهم؛ الفصل الرابع: جملة من فضائل أهل البيت صلوات الله وسلامه عليهم أجمعين وموقف محدثي أهل السنة منها؛ الفصل الخامس: اختلال موازين أهل الحديث وتساهلهم المفرط في معالجة فضائل الصحابة... بعض فضائل أبي بكر وعمر أنموذجا.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید