جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
>
عقاید اسلامی
>
عقاید اشاعره
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 230
عنوان :
تهذیب الوصول إلی علم الأصول
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ محقق: محمدحسين رضوي كشميري
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
لندن: موسسه امام علی (ع),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
علم اصول
,
اصول فقه
,
کتب فقه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
روش استنباط فقهی ,
اجماع ,
اخبار ,
قیاس (منطق) ,
افعال ,
طلب و اراده ,
عقاید اشاعره ,
وجوب شکر منعم ,
عصمت انبیا از معصیت ,
استنباط احکام فقهی ,
نقل به معنا ,
اوامر و نواهی شرعی ,
احکام فقهی ,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات ,
احکام تکلیفی ,
استحباب ,
حرمت ,
کراهت ,
وجوب ,
اصول فقه شیعه ,
اصول فقه اهل سنت ,
اجماع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
شابک (isbn):
964-360-995-5
چکیده :
«تهذیب الوصول الی علم الاصول»، اثر حسن بن یوسف بن مطهر معروف به علامه حلی، فقیه و متکلم بزرگ شیعی قرن ششم و هفتم نگاشته شده است. این کتاب توسط سید محمد حسین رضوی کشمیری تحقیق شده است. بنابر آنچه در دیباچه این کتاب آمده است، انگیزه تالیف آن، درخواست فرزند علامه محمد، معروف به فخرالمحققین حلی بوده است که از ایشان درخواست تالیفی نموده که بدون تفصیل و ایجاز بیش از حد، مشتمل بر شناخت راه های رسیدن به احکام شرعی باشد. از ویژگی های این کتاب، که در کتاب های هم دوره آن نیز به چشم می خورد، طرح نظریات اهل سنت در بسیاری از مسائل و نیز بحث از موضوعات کلامی مثل وجوب شکر منعم و عدم صدور معصیت از انبیاست. بحث هایی چون تعارض دو فعل نبی (ص)، جواز نقل حدیث به معنا نیز در این کتاب مطرح شده که در کتب جدید اصول فقه، مطرح نمی شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الشامل فی أصول الدین
نویسنده:
عبدالملک بن عبدالله امام الحرمین؛ محققان: علي سامي نشار، سهير محمد مختار، فيصل بدير عون
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
منشأة المعارف بالإسكندرية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اشاعره
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
01. خداشناسی (کلام) ,
17. فرق کلامی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
عقاید اهل سنت ,
عقاید معتزله ,
علم نفس ,
اصول اشاعره ,
تحیز ,
نفی تشبیه ,
کلام اهل سنت ,
جوهر ,
علیت ,
اجتماع ضدین ,
چکیده :
«الشامل في أصول الدين» تاليف عبدالملك جوينى در موضوع كلام اشاعره است. كتاب به زبان عربى و دربردارنده سه كتاب از مولف در اعتقادات اشاعره مى باشد. الشامل داراى سه كتاب اصلى است كه عبارتند از: كتاب النظر كه به بحث و بررسى درباره حقيقت جوهر، تجانس جواهر، تحيز و معناى آن و نيز نفى تشبيه و معناى آن و ديدگاه معتزله درباره نفس اختصاص يافته است. كتاب التوحيد كه درباره جسم و معناى آن، اقامه برهان بر استحاله جسم بودن قديم، استحاله اجتماع دو جوهر در مكان واحد و راى اشاعره درباره استحاله اجتماع ضدين به بحث و بررسى مى پردازد. كتاب العلل كه طى چند فصل درباره احوال (نظريه ويژه اشاعره) و نيز حقيقت معلول و... سخن مى گويد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب اللمع فی الرد علی اهل الزیغ و البدع
نویسنده:
علي بن اسماعيل اشعری؛ محقق: حمودة غرابة
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
مصر: شرکة مساهمة مصریة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اشاعره
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
اللمع: ابوالحسن اشعری
کلیدواژههای فرعی :
آراء کلامی ,
کتب اهل سنت ,
01. خداشناسی (کلام) ,
صفات الهی ,
امامت ,
رؤیت خدا ,
وعد و وعید ,
اراده الهی ,
استطاعت ABILITY TO ACT ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
قدر ,
تعدیل ,
عام و خاص ,
تجویز ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
چکیده :
اللمع فی الرد علی اهل الزیغ و البدع یا "درخشش هایی در رد کژ دینان و کافران" کتابی است از ابوالحسن اشعری که در آن بر منهج عقلانی و گاه تا مرحله "تعقید" در ده بخش مسائل کلامی را مطرح می کند. این کتاب با برخی دیگر از کتب معروف وی همچون "الابانه" تضادی شگرف دارد به نحوی که بسیاری از مستشرقین و مورخین علم کلام با معضل دو چهره کاملا متفاوت و گاه متناقض از اشعری رو به رو شده اند. اشعری در این کتاب بر خلاف "الابانه" قائل به تنزیه و نفی مشابهت خداوند با حوادث است ، نفی وجه و ید از خداوند می کند و مسائلی همچون وعد و عید و ایمان و بعث و کبیره و مسائلی از این دست را مورد بحث قرار می دهد و در عین حال در بحث از تمامی این موارد، استدلال عقلی وجهی برجسته دارد. . دکتر حمودة غرابة در مقدمه مفید خود بر این کتاب نقل می کند که مکدرموت و گلدتسهیر قائل اند که این کتاب مربوط به مرحله متقدم تفکر اشعری است و صورت سلفی او در کتاب الابانه صورت نهایی تفکر اوست اما دکر حمودة غرابة به بنا برخی دلایل معتقد است که این کتاب صورت نهایی تفکر اشعری است. هر چند که حمودة غرابة معقتد است که اشعری در الابانه هم ید و وجه را برای خداوند به نحو بلاکیف اثبات کرده است و لذا بین آن کتاب و کتاب اللمع تناقضی نیست.همچنین باید گفت این کتاب دارای عبارات پیچیده ای است و ظرائف استدلالی بسیاری دارد مخصوصا در بخش پنجم آن که بحث از قدر و کسب فعل است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منار الهدی فی النص علی امامة الائمة الاثنی عشر علیهم السلام
نویسنده:
علی بحرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بیروت : دار المنتظر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
امام شناسی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
شرایط امام ,
عقاید اشاعره ,
عقاید معتزله ,
معتزله (اهل سنت) ,
وجوب تعیین امام ,
نص بر امامت ,
عصمت ائمه اثنی عشر(ع) ,
نصب امام معصوم ,
وجوب نصب امام بر امت ,
عصمت امام علی(ع) ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
نصوص صریح امامت علی علیه السلام ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
کد کنگره:
BP 223/54 /ب3م8
چکیده :
«مَنارُ الهُدی فی النَّص عَلی امامَة ِالْائمّة الْاثْنی عَشَر (ع)» کتابی کلامی به زبان عربی نوشته علی بن عبدالله بحرانی عالم شیعه در قرن چهاردهم قمری مي باشد. وی به امامت از دیدگاه شیعه اثنی عشریه پرداخته و در نقد آرای معتزله و اشاعره، دیدگاه های ابن ابی الحدید در «شرح نهج البلاغه» و فاضل قوشجی در «الجدید فی شرح التجرید» را رد می کند. کتاب شامل یک دیباچه و دو فصل است و مقدمه خود مشتمل بر دو مبحث، گردآوری شده است. 1- بررسی معنای امامت از دیدگاه شیعه 2- بررسی وجوب نصب امام از دیدگاه اشاعره، معتزله و امامیه. فصول کتاب: فصل اول: شرایط امام (۵ مسئله) فصل دوم: ذکر نصوص درباره امامت و عصمت امام علی (ع) و ائمه اثنی عشر (ع).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أبهی المداد فی شرح مؤتمر علماء بغداد، محاورة حول الامامة و الخلافة المجلد 2
نویسنده:
مقاتل بن عطیه؛ محقق: محمد جميل حمود؛ مقدمه نويس: شهاب الدين مرعشي نجفي
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بيروت: مركز العترة للدراسات و البحوث، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دین شناسی
,
ظواهر کتاب
,
جبر و اختیار(کلام)
,
امامت
,
خلافت
,
عدم تحریف قرآن
,
عقاید اشاعره
,
مهدویت
,
عقاید شیعه امامیه
,
توقیعات امام زمان(عج)
,
احراق بیت حضرت فاطمه(س)
,
کشف بیت فاطمه علیها السلام
,
شیعه شناسی
,
اجتهاد مقابل نص
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
مناظرات دینی
,
13. علم کلام
,
غیبت امام مهدی(ع)
,
صحابه پیامبر(ص)
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
1. ادیان religions ,
شبهات کلامی ,
چکیده :
«أبهى المداد فی شرح کتاب مؤتمر علماء بغداد»، تألیف مقاتل بن عطیه از علماى قرن پنجم است که توسط شیخ محمد جمیل حمود در سال 1423 ق شرح و تحقیق شده است که پیرامون امامت و خلافت و این که تشیع بدعتى در ادیان نیست، بلکه دین رسول اکرم (ص) است که در خلال یک مناظره تاریخى در عهد ملکشاه سلجوقى و وزیرش خواجه نظام الملک قرن پنجم بین علماى اهل تسنن و تشیع صورت گرفته، بیان شده است. کتاب؛ شامل مباحث علمى است که با تحقیق و دقت و دورى از سلیقه شخصى و منازعات سیاسى و تعصبات مذهبى تدوین گشته است و تصویر واضحى از دین به خواننده ارائه مى دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لب الأثر فی الجبر و القدر (تقریرا لمحاضرات آية الله العظمي السید الامام الخمینی) و تلیه رسالة أخرى فی الامر بین الامرین
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم : مؤسسة الامام الصادق عليه السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امر بین امرین
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
,
01- لا جبر و لا تفویض بل أمر بین أمرین
کلیدواژههای فرعی :
احادیث اعتقادی ,
جبر و اختیار(کلام) ,
ذات الهی ,
صفات الهی ,
عقاید اشاعره ,
عقاید معتزله ,
اخبار طینت ,
امر بین امرین ,
تفویض ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
مغایرت صفات با ذات الهی ,
برهان مبتنی به قاعده الشیء ما لم یجب لم یوجد ,
اختیار انسان ,
ترکیب ذات با صفات ,
اراده انسان ,
قضا و قدر ,
علم الهی به افعال انسان ,
خدا و اختیار انسان ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
,
امام خمینی
شابک (isbn):
964-6243-27-4
چکیده :
«لب الأثر فی الجبر و القدر (تقریرا لمحاضرات آية الله العظمي السید الامام الخمینی) و تلیه رسالة أخرى فی الامر بین الامرین » تقرير بخشى از مباحث اصول حضرت امام خمينى (ره) مى باشد كه توسّط آية اللّه سبحانى به رشتۀ تحرير درآمده است استاد سبحانى گرچه همه مباحث اصولى حضرت امام را نوشته و در مجموعه اى تحت عنوان «تهذيب الاصول» به چاپ رسانده اند ولى بخاطر اهميت اين مساله اين بخش از مباحث را به صورت جداگانه براى طالبان معارف عقلى و اسلامى عرضه نموده است. اين كتاب در پنج فصل تدوين يافته است. در فصل اوّل چهار مساله مورد بررسى قرار مى گيرد كه عبارتند از: 1- دربارۀ سير تاريخى بحث جبر و تفويض است. 2- حكماء و متكلّمين درباره رابطه ذات و صفات الهى اختلاف نظر دارند: اشاعره معتقدند كه صفات خدا غير از ذات خداست. 3- اهل حديث بر نفى ارادۀ ذاتيّه خداوند اتّفاق نظر دارند. 4- همه مسلمانان در متكلّم بودن خداى سبحان اتّفاق نظر دارند ولى در تفسير كلام وى اختلاف نظر وجود دارد. فصل دوّم مبانى جبر و تفويض را بيان كرده سپس آن را ابطال مى كند گفته شد كه اشاعره اعتقاد دارد به اينكه افعال عباد مخلوق خداست و انسان هيچ قدرت و اختيارى ندارد. اين گروه منكر قانون عليت در نظام امكانى هستند در مقابل معتزله مى گويد كه افعال انسان ها به خودشان واگذار شده است. فصل سوّم دربارۀ نظريه الامر بين الامرين است كه از ائمّه (ع) به ما رسيده است اين نظريه موافق عقل، كتاب و سنت است. فصل چهارم دربارۀ شبهات وارده است كه عبارتند از: 1-ارادۀ انسان اختيارى نيست 2-قاعده «الشى ما لم يجب لم يوجد» مبيّن جبر است 3-تعلّق علم الهى به افعال بندگان با اختيار انسان منافات دارد 4-سعادت و شقاوت هر دو ذاتى انسان هستند لذا انسان مجبور است. فصل پنجم كتاب به اخبار طينت و تفسير آن اختصاص دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامع الأفکار و ناقد الأنظار المجلد 2
نویسنده:
محمدمهدی بن ابي ذر نراقی؛ مصحح: مجید هادی زاده
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات حکمت,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
17. فرق کلامی ,
صفات الهی ,
مرید ( صفت ) ,
بقای الهی ,
صفات ثبوتیه الهی ,
صفات سلبیه الهی ,
عقاید اشاعره ,
عقاید معتزله ,
علم اجمالی ,
علم حصولی ,
علم حضوری ,
بصر الهی ,
سمع الهی ,
کلام الهی ,
حیات الهی ,
شرک ,
صدق الهی ,
علم الهی ,
سرمدیت الهی ,
علم الهی به جزئیات ,
تنزه الهی از ترکیب ,
علم الهی به اشیاء بعد از وجود ,
علم الهی به اشیاء قبل از وجود ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
کد کنگره:
1381 8ف4ف/BP1012
چکیده :
كتاب «جامع الأفکار و ناقد الأنظار»، مفصل ترين و كامل ترين كتاب محمد مهدی نراقی است كه درباره توحيد نوشته شده است. نراقى اين كتاب را در سال 1193 ق؛ يعنى در اوج اقتدار علمى و توان نويسندگى خود نگاشته است، از اين رو آراء حكماء و متكلمين متقدم؛ همچون فارابى، شيخ بهمنيار، شيخ اشراق، خواجه طوسى، قوشجى، خفرى و نسفى را مورد نقد و بررسى قرار داده است. او گرچه در كتاب خود به تفصيل سخن گفته، اما مسائلى باعث شده اند در مباحث پايانى كتاب، از نقل و بررسى اقوال ديگران چشم پوشى كند. مسائل و مصائبى؛ مانند ناامنى پديد آمده از فوت سلطان عصر، بيمارى عمومى، هجرت از وطن مأنوف، دورى از اولاد و... كه مصنف در خاتمه به تلخى از آن ها ياد مى كند. مولف وجه تسميه اين كتاب را جامعيت آن بر افكار الهى و نقد آن ها بيان مى كند. به خصوص نقد آرائى كه متعلق است به حواشى به كتاب شرح جديد قوشجى بر كتاب تجريد الاعتقاد خواجه. به طور كلى كتاب از سه مقدمه و دو مقاله در دو جلد تشكيل يافته است. عناوين جلد دوم عبارتند از: مقاله دوم: اين مقاله از دو باب تشكيل يافته است، يكى در مورد صفات ثبوتيه و ديگرى در مورد صفات سلبيه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامع الأفکار و ناقد الأنظار المجلد 1
نویسنده:
محمدمهدی بن ابي ذر نراقی؛ مصحح: مجید هادی زاده
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات حکمت,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
اثبات واجب الوجود ,
اقسام حدوث و قدم ,
17. فرق کلامی ,
راههای خداشناسی ,
صفات الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حاجت ممکن به علت ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
صفات ثبوتیه الهی ,
صفات سلبیه الهی ,
عقاید اشاعره ,
حدوث زمانی عالم ,
برهان مبتنی به قاعده الشیء ما لم یجب لم یوجد ,
قدرت الهی ,
ربط حادث به قدیم ,
متکلمان ,
حکما ,
فیلسوفان ,
اثبات واجب الوجود بالذات ,
اثبات وجود خدا ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
صوفیان (صوفیه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
کد کنگره:
1381 8ف4ف/BP1012
چکیده :
كتاب «جامع الأفکار و ناقد الأنظار»، مفصل ترين و كامل ترين كتاب محمد مهدی نراقی است كه درباره توحيد نوشته شده است. نراقى اين كتاب را در سال 1193 ق؛ يعنى در اوج اقتدار علمى و توان نويسندگى خود نگاشته است، از اين رو آراء حكماء و متكلمين متقدم؛ همچون فارابى، شيخ بهمنيار، شيخ اشراق، خواجه طوسى، قوشجى، خضرى و نسفى را مورد نقد و بررسى قرار داده است. او گرچه در كتاب خود به تفصيل سخن گفته، اما مسائلى باعث شده اند در مباحث پايانى كتاب، از نقل و بررسى اقوال ديگران چشم پوشى كند. مسائل و مصائبى؛ مانند ناامنى پديد آمده از فوت سلطان عصر، بيمارى عمومى، هجرت از وطن مأنوف، دورى از اولاد و... كه مصنف در خاتمه به تلخى از آن ها ياد مى كند. مولف وجه تسميه اين كتاب را جامعيت آن بر افكار الهى و نقد آن ها بيان مى كند. به خصوص نقد آرائى كه متعلق است به حواشى به كتاب شرح جديد قوشجى بر كتاب تجريد الاعتقاد خواجه. به طور كلى كتاب از سه مقدمه و دو مقاله در دو جلد تشكيل يافته است. عناوين جلد اول عبارتند از: مقدمه اول: در اين مقدمه آراء اشاعره را در ترجّح مساوى و مرجوح، رد مى كند. مقدمۀ دوم: در مقدمه دوم مولف قاعدۀ ما لم يجب لم يوجد را اثبات مى كند. مقدمۀ سوم: مولف در مقدمه سوم كه مفصل تر است، موجود شدن ممكن را بدون علت يا به اولويت ذاتى و يا خارجى مورد نقد قرار مى دهد و اثبات مى كند كه هر ممكن نياز به علتى دارد. مقالۀ اول: مولف در مقاله اول واجب الوجود لذاته را به سه مسلك كه مسلك حكما، متكلمين و مسلك اهل كشف مى باشد، اثبات مى كند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جدل حول الأشعرية: قراءة تحلل الأشعرية قديما وحديثا (تـهتم هذه القراءة بكشف المغالطات في النسق الفكري للأشعرية)
نویسنده:
أمين نايف ذياب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
المعتزلة المعاصرة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
عقاید معتزله
,
معتزله (اهل سنت)
,
اشاعره
,
نقد معتزله بر اشاعره
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة تحفة الجلساء برؤية الله للنساء
نویسنده:
جلال الدين السيوطي؛ حقَقها وخرَج أَحاديثَها وعلَق علیها: عبدُ السلام بنُ محمدِ بنِ عبدِ الله العامر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیت خدا
,
عقاید اشاعره
,
رویت الهی
,
رویت حق
,
رویت الهی توسط زنان
چکیده :
جلال الدین سیوطی در این رساله که بر اساس نظریه اشاعره (بر خلاف شیعه و معتزله) بر این باور است که مردمان در روز قیامت خداوند را خواهند دید، این پرسش را مطرح می کند که آیا زنان هم خداوند را می بینند؟ نظر او این است که فقط در روزهای عید زنان خداوند را خواهند دید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 230
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید