جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 28
ادب عرفانی و مساله ورود به جهنم
نویسنده:
حدیدی خلیل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مفاد آیات 71 و 72 سوره مریم به این ترتیب است که همه انسان ها اعم از کافر و مومن به آتش جهنم وارد می شوند، اما افراد پرهیزکار نجات می یابند و ناپاکان و پلیدان در جهنم به طول ابدی و جاودانه باقی می مانند. ادب عرفانی فارسی بر طبق رسم دیرینه خود - تاثر از نکات حساس و قابل توجه فرهنگ قرآنی و اسلامی - از دو آیه فوق به طور گسترده متاثر شده و نویسندگان و شعرای عارف مشرب با تغییرات شگفت انگیزی به مساله ورود همه انسان ها به جهنم پرداخته اند. نکته قابل توجه این است که این موضوع - ورود همه انسان ها به جهنم و نجات مومنین و پرهیزکاران - یک سنت تغییر ناپذیر الهی معرفی شده است.
صفحات :
از صفحه 45 تا 61
ماشیح؛ منجی یهود به روایت تلمود
نویسنده:
قاسمی قمی جواد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فرجام شناسی به دلیل این که به آینده نادیده بشر ارتباط دارد و خبر دقیقی از آن در دسترس نیست، همواره از بحث انگیزترین آموزه های ادیان بوده است. در یهودیت هم به  رغم ابهام در منشا این آموزه که گروهی آن را تحت تاثیر تلاقی اندیشه های یهودی ایرانی در ایام اسارت بابلی می دانند، مفاهیمی هم چون ماشیح، رستاخیز مردگان، جهان آینده، آخرین داوری، بهشت و جهنم وجود دارد. گفتنی است پیوستگی مفهوم این آموزه ها در نگاهی کلی آنها را در امتداد یک دیگر قرار می دهد.این نوشتار گزیده ای گزارش گونه و تفسیری از بخش ماشیح (فرجام شناسی) تلمود است. تلمود منبع سنت شفاهی آیین یهود به شمار می رود که تفاسیر مهم یهودی را دربر دارد.
صفحات :
از صفحه 151 تا 166
اوصاف اخلاقی مستقل و وابسته؛ تعریف و تقسیمی نوین در اخلاق
نویسنده:
مسعود صادقی، عسکر دیرباز
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
تاکنون اوصاف اخلاقی مطابق با معیارهای گوناگون به مطلق و نسبی، فردی و اجتماعی، خادم و مخدوم، زمانمند و ابدی و... تقسیم‌شده‌اند. حداقل فایده این تقسیمات و تفکیکات، کمک به ارتقای اخلاق پژوهی و نیز فاعلان اخلاقی در فهم بهتر و روشمندتر از ارزش‌ها و ضد ارزش‌های اخلاقی است. در این نوشتار تلاش شده مبتنی بر رابطه زمینه‌ساز و لازم و ملزومی که ممکن است میان برخی از فضائل و رذایل وجود داشته باشد، اوصاف اخلاقی به دودسته کلی "مستقل و وابسته" و به‌تبع آن دسته‌ای دیگر تحت عنوان مستقل ـ وابسته یا دوگانه تقسیم‌شده و ازاین‌جهت یک تعریف و طبقه‌‌بندی نوین در اخلاق‌شناسی (و مشخصاً فرا اخلاق) عرضه و تبیین گردد. دو آزمون بهشت تخیلی و جهنم تخیلی دو محک برای تفکیک آسان‌تر اوصاف مستقل از وابسته است که با استمداد از تخیل اخلاقی این مهم را ممکن می‌سازد. در ادامه ضمن تشریح مصداقی و نیز محک این تقسیم‌بندی، بخشی از فواید و توابع نظری و عملی این تعریف و تقسیم‌بندی تازه مورداشاره قرارگرفته‌اند.
صفحات :
از صفحه 41 تا 58
هدف از آفرينش دوزخ چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوند تبارك و تعالي در سوره ي مدثر مي فرمايد: «نذيرا للبشر»(1): هدف از آفرينش دوزخ هرگز انتقام جويي نيست بلكه اين وسيله اي است براي انذار انسانها تا همگان را بيم دهد و از عذاب وحشتناكي كه در انتظار كافران و گنه كاران و دشمنان حق است بر حذر دا بیشتر ...
آيا دوزخ الان موجود است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اكثر دانشمندان اسلامي معتقدند كه اين دو (بهشت و دوزخ) اكنون وجود خارجي دارند و ظواهر آيات قرآن نيز آن را تأييد مي نمايند. در سوره ي تكاثر مي فرمايند: «كلا لو تعلمون علم اليقين، لترون الجحيم ثم لترونها عين اليقين»(1)، اگر علم اليقين داشتيد دوزخ بیشتر ...
دوزخ در كجا واقع شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دوزخ در باطن و در درون همين جهان است عالم آخرت و جهنم محيط بر اين عالم است و اصطلاحاً اين جهان در شكم و در درون آن جهان قرار دارد مانند عالم جنيني خود عالمي مستقل است اما جداي از اين عالم كه ما در آن قرار داريم نيست و عالم دنيا نسبت به عالم آ بیشتر ...
ماهيّت دوزخ چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : «جهنم» كانون قهر و غضب الهي است و مطابق ظاهر و صريح آيات قرآن مشتمل بر عذابهاي جسماني و روحاني مي باشد. و براي شناخت ماهيت دوزخ بهترين كار اين است از نامها و اوصافي كه در آيات مختلف قرآن بر آن ذكر شده كمك گرفت تا بتوان پرده اي از روي اسرار اي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ويژگي و اوصاف جهنم چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به نامهاي جهنم اوصافي كه براي آن مي توان برشمرد عبارت است از: 1- هيزم و آتشگيره ي آن سنگها و انسانها هستند. 2- آتشي است كه از دلها سر مي زند و نخستين جرقه اش در قلوب ظاهر مي شود. 3- آتشي است در هم شكننده و در هم كوبنده. 4- آتشي است دا بیشتر ...
فلسفه وجود دوزخ چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بديهي است كه خداوند متعال انتقامجو نيست، ليكن مجازاتهاي الهي چه در اين دنيا و چه در آن دنيا، در حقيقت نتيجه ي اعمال خود انسانهاست كه به عنوان مسبب الاسباب بودن خداوند به او نسبت داده مي شود. چنانچه مي فرمايد: «و من جاء بالسيئه، فكبّت وجوههم في بیشتر ...
«سقر» چيست و در كجا قرار دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در ذيل آيه ي 60 سورهء زمر، سقر سرزميني است در جهنم، كه مخصوص متكبران است چراكه منشأ و سرچشمه ي اصلي كفر، همان كبر است. لذا متكبران جايگاهي جز سقر ندارند. در مورد شدت عذاب آتش در سقر روايتي از پيامبر اكرم(ص) است. كه مي فرمايد: «انّ في جهنّم لوا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 28