جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
سوال و جواب
عنوان :
نویسنده:
مجلسي، محمد باقر بن محمد تقي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نويسنده مي گويد يكي از برادران ديني سه سؤال از من كرد من هم بر طريقت اماميه جواب آنها را دادم و آن سه مسأله بدينقرار بودند: مساله اول: در نفي طريقه حكما و ابطال آن بايد دانست كه حق تعالي اگر مردم را در عقول خود كافي مي دانست اخبار و رسل براي ايشان نمي فرستاد؛ مسأله ثانيه: طريقه مجتهدين و اخبارين را سؤال فرموده بودند ازين بابت؛ مسأله ثالثه: از حقيقت طريقه صوفيه و فقها سؤال كرده بودند (عبدالله انوار) [الذريعة 12/243؛ ملي 4/476؛ مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي 1/171؛ ]
طريق حقه
عنوان :
نویسنده:
مجلسي، محمد باقر بن محمد تقي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رساله كوتاهي است كه مجلسي در پاسخ شخصي نگاشته و در آن نظر خود را درباره سه مسئله (1- طريقه حكما و حقيقت بطلان آن 2- طريقه مجتهدين 3- طريقه صوفيه) بيان كرده است. اندرزي است كه مجلسي در پاسخ مرد عزيزي نوشته و او را دعوت به دوري از اغراض نفساني مينمايد. پاسخ راجع به طريقه حكما و مجتهدين و اخباريين و صوفيه ميباشد. (سيد احمد اشكوري) درباره شيخ صفي الدين شرحي مجلسي آورده است. (محمد باقر حجتي) پاسخ فتوايي به مسائلي است كه در زمينه هاي مختلف از ايشان سؤال شده است. اين رساله بسيار مفيد و داراي مسائل مبتلا به زيادي است كه آنچه براي مقلدان اتفاق افتاده بي هيچ ملاحظه اي پرسيده اند. (براتعلي غلامي مقدم) آغاز كتاب: رساله جواب سوال. بسمله. و به ثقتي. الحمد لله و سلام علي عباده الذين اصطفي اما بعد چنين گويد ... ... محمد باقر بن محمد تقي ... . كه اين دو كلمه ايست در جواب سوال مرد عزيزي ... انجام كتاب: چنانچه حق تعالي فرموده است و کذلک جعلناکم امة وسطا و اگر درآنچه گفتم تفکر نماييد درهر باب حق بر شما ظاهر مي شود و الله يهدي من يشاء الي صراط مستقيم و الحمدلله اولا و آخرا وصلي الله علي محمد و آله الطاهرين [الذريعة 5/187؛ کتابشناسي مجلسي ص 209؛ فهرست وزيري يزد 3/879؛ مشار فارسي 1/1070 و2/2910 و2030؛ مرعشي 8/346 و 17/28 و 19/82 و 37/36؛ الهيات تهران ص 306؛ ادبيات تهران 1/51؛ مدرسه صدر بازار 2/365؛ نشريه 13/71؛ فهرستواره 7/513 و 9/166 و 9/249 «جواب مسائل ثلاث» ]
حلیة المتقین
نویسنده:
علامه محمد باقر مجلسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
بحار الأنوار الجامعة أخبار الأئمة الأطهار علیهم الاسلام
نویسنده:
محمد باقر بن محمد تقی المجلسی الإصفهانی
نوع منبع :
آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
رهیافتی بر مبانی فهم حدیث علامه محمد باقر مجلسی در «مرآة العقول» (مطالعه موردی بخش اصول کافی)
نویسنده:
علی حسن‌بیگی ، فاطمه دست‌رنج ، زهرا احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شرح روایات معصومان (ع) مستلزم به کارگیری اصول و مبانی ویژه‌ای است که عدم توجه بدان فرایند فهم را از اساس مختل می‌سازد. «مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول» تألیف علامه محمد باقر مجلسی، از جامع‌ترین شروح حدیثی نگاشته شده بر «الکافی» ثقة الإسلام کلینی است. شارح در این مجموعه کوشیده است با کاربست پاره‌ای از اصول به فهم مدالیل اصیل روایات نائل آید. آنچه نگارندگان این سطور به دنبال تبیین آنند، بررسی مبانی فهم حدیث علامه مجلسی در «مرآة العقول» با تأکید بر اصول کافی است. آنان به منظور جبران خلأ مطالعاتی حاکم بر بحث حاضر کوشیده‌اند با مطالعة بیانات علامه در ذیل روایات اعتقادی «الکافی» به روش توصیفی ـ تحلیلی، این پرسش را پاسخ گویند که مبانی علامه در فهم و شرح روایات اصول کافی چیست؟ نتایج حاصل از این مطالعه گویای آن است که علامه در توضیحات و نکاتی که برای فهم روایات اصول کافی آورده، برخی مبانی فقه الحدیثی را در نظر داشته است. عرفی بودن زبان احادیث، وقوع صناعات ادبی در کلام معصوم (ع)، حجیت دلالت سیاق در فهم مراد معصوم (ع)، هماهنگی و سازواری درونی روایات معصومان (ع)، علم و عصمت انبیاء و ائمة اطهار (ع)، حجیت سنت معصومان (ع)، حجیت عقل در اثبات اصول دین، رعایت تقیه و سطوح مخاطبان در کلام معصوم (ع)، و لزوم رعایت احتیاط در تأویل روایات از مهم‌ترین این مبانی به شمار می‌روند. تدقیق و تأمل در این مبانی نشان می‌دهد که مجلسی به جهت بهره‌مندی از جامعیت علمی، و تسلط ویژه بر علوم معقول و منقول، در شرح روایات اعتقادی «الکافی» از القاء نگرشی تک‌بعدی به روایات پرهیز نموده و در این راستا از رویکردهای مختلف کلامی، اخباری و عقلانی بهره برده است. بی‌تردید که الگوپذیری از این مبانی می‌تواند در تحقق فهمی صحیح و روش‌مند از روایات اعتقادی «الکافی» سودمند باشد.
صفحات :
از صفحه 125 تا 153
زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها
نویسنده:
علامه محمد باقر مجلسی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مهدی موعود
عنوان :
نویسنده:
علامه محمد باقر مجلسی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
زندگانی حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
نویسنده:
علامه محمد باقر مجلسی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
معاد قرآنی از دیدگاه علامة مجلسی (ره)
نویسنده:
شهاب‌الدّین وحیدی مهرجردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
معاد و اعتقاد به عالم قیامت از اندیشه‌های اوّلیة حیات بشری بوده است و همة ادیان الهی پیروان خود را به روزی وعده می‌دهند که به حساب همگان رسیدگی می‌شود. امّا در کیّفیت و چگونگی انتقال انسانها به آن عالم اختلاف نظرهای شدیدی بین پیروان ادیان و متفّکران آنها وجود دارد. فقها، فلاسفه، متکلّمان و محدّثان شیعی با توجّه به نوع نگرش و مبانی فکری خود، معاد را پیش روی ما به تصویر می‌کشند. علّامة مجلسی (ره) به عنوان یک مسلمان شیعی و محدّث، معاد خود را مبتنی بر آیات قرآنی می‌داند و با استفاده از آیات، علاوه بر نفس معاد، به اثبات معاد جسمانی نیز می‌پردازد و این برخلاف نظر برخی از علماء است که معاد قرآنی را «مثالی» می‌دانند. در این تحقیق، برآنیم تا با بررسی معاد قرآنی در آثار و آرای علامة مجلسی، به اصل معاد جسمانی که مورد تأیید اوست بپردازیم. او این معاد جسمانی قرآنی را مبتنی بر برهان عقلی می‌داند و منکر این معاد را کافر می‌شمارد. علّامه علی رغم اینکه انسان را دارای دو بعد روحانی و جسمانی می‌داند روح را امری غیر مجرّد به شمار می‌آورد. به نظر می‌رسد ایشان متأثّر از دیدگاه‌های استاد خود میرزارفیعا نائینی و نیز پدرش، محمّدباقر مجلسی (ره)، بوده است. علامة مجلسی(ره)، ایمان به معاد جسمانی و ایمان به بهشت و دوزخ را از ضروریّات دین اسلام بر می‌شمرد.
صفحات :
از صفحه 83 تا 106
تفسیر روایات «معرفة الله بالله» در نگاه کلینی و شیخ صدوق و علامه مجلسی
نویسنده:
سجاد ضیایی ، محمد رضاپور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
متون دینی ضمن بیان طرق متعدد شناخت خداوند، راهی با مضمون «معرفة الله بالله» پیش روی انسان‌ها قرار داده‌اند. برای نمونه از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است: اعْرِفُوا اللهَ بِاللهِ ... . کلینی، صدوق و همچنین مجلسی در تفسیر این روایت مطالبی نوشته‌اند که به نظر می‌رسد با چالش‌هایی مواجه است. در تفسیر کلینی از این روایت، دو احتمال وجود دارد: یکی تفسیر سلبی و تنزیهی و دیگری تفسیر براساس تشبیه در عین تنزیه. صدوق درصدد است تفسیری براساس توحید افعالی و نظام طولی عالم ارائه دهد. مجلسی نیز وجوه متعددی در شرح این روایت بیان می‌کند و از میان آن‌ها بهترین وجه را بیان ادله‌ای می‌داند که به سبب آن معرفت حاصل می‌شود. برخی از این دیدگاه‌ها به لحاظ محتوایی دچار اشکال‌اند و برخی دیگر فارغ از اینکه تفسیر این روایات باشند، بیانگر مطلبی صحیح و دقیق‌اند، اما نمی‌توان آن‌ها را تفسیری برای این روایات به حساب آورد. این پژوهش در صدد است با روش تحلیلی ـ توصیفی، دیدگاه این سه محدث بزرگ را در این باب تحلیل و بررسی کند. بررسی این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که روشن شود مباحث اعتقادی و معارفی که در متون دینی شیعه بیان شده نیازمند تفقّه و ژرف‌اندیشی است و حتی محدثین بزرگ نیز ممکن است در این زمینه دچار خطا شوند.
صفحات :
از صفحه 51 تا 66