جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 17
زبان، حقیقت و منطق
نویسنده:
آلفرد جولز آیر، منوچهر بزرگمهر
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
انتشارات شفیعی,
چکیده :
نگارنده در کتاب حاضر که نخستین تألیف اوست، خاطرنشان می‌سازد: "نظریاتی که در این رساله ارائه شده، ناشی از تعلیمات برتراند راسل و وینگنشتاین است که آن‌ها نیز به نوبه‌ی خود نتایج منطقی اصالت تجربه‌ی بارکلی و هیوم هستند. من نیز مانند هیوم، کلیه‌ی قضایای واقعی را به دو دسته تقسیم می‌کنم؛ قضایایی که به قول او مربوط به "نسبت بین تصورات" است و آن‌ها که مربوط به "امور واقع" است. نوع اول، شامل قضایای پیشینی منطق و ریاضیات خالص است. این‌ها را من فقط از این جهت که تحلیلی هستند ضروری و قطعی می‌دانم. یعنی معتقدم که علت این که این قضایا را نمی‌توان در تجربه نفی کرد این است که خبری درباره‌ی عالم تجربه نمی‌دهند و فقط قصدها را به استعمال علایم به نحو معینی ثبت می‌دارند. قضایای مربوط به امور واقع تجربی را بر خلاف آن‌ها، من فرضیاتی می‌دانم که ممکن است محتمل باشند ولی هرگز قطعی نخواهند بود و در بیان طریقه‌ی اثبات صحت آن‌ها ادعا می‌کنم که ماهیت صدق و حقیقت را توضیح داده‌ام. برای آزمایش این که جمله‌ای بیان یک فرضیه‌ی تجربی، حقیقی است، من اصلی تحقیق و اثبات را با تعدیلی اختیار کرده‌ام. زیرا به نظر من، فرضیه‌ی تجربی لازم نیست قطعا قابل اثبات باشد بلکه همین قدر که تجربه‌ی حسی ممکنی در تعیین صدق و کذب آن دخیل باشد، کافی است. اگر قضیه‌ی طرح شده شرط لازم این اصل را حایز نشود و معلوم متکرر هم نباشد می‌گویم مابعد الطبیعی است و چون چنین است نه صادق است و نه کاذب، بلکه مهمل است به معنی لغوی کلمه. بسیاری از آن چه معمولا به نام فلسفه خوانده می‌شود بنا به این ملاک، ما بعد الطبیعی است، خاصه نظریاتی مانند این که: یک عالم غیرتجربی غایات و ارزش‌ها وجود دارد، یا این که انسان دارای روح جاویدان است یا این که خدای متعال هست، اما خود قضایای فلسفه را می‌گوییم از لحاظ لفظی، ضروری و لذا تحلیلی هستند".
زبان، حقيقت، منطق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
A. J. AYER: آلفرد جی آیر
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: زبان، حقیقت و منطق کتابی است در سال 1936 درباره معنا توسط فیلسوف آلفرد ژول آیر، که در آن نویسنده اصل تأیید پوزیتیویسم منطقی را تعریف، توضیح می‌دهد و برای آن استدلال می‌کند که گاهی به عنوان معیار اهمیت یا معیار معنا از آن یاد می‌شود. آیر توضیح می دهد که چگونه اصل اثبات پذیری ممکن است در مسائل فلسفه به کار رود. زبان، حقیقت و منطق، برخی از ایده های حلقه وین و تجربه گرایان منطقی را مورد توجه جهان انگلیسی زبان قرار داد.
مبانی تحلیل علمی ارزش [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Victor Kraft (auth.), Henk L. Mulder (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در کشورهای انگلیسی زبان، ویکتور کرافت عمدتاً به خاطر روایتش از دایره وین شناخته می شود. ! آن گروه از متفکران در دهه‌های اخیر تأثیر قابل توجهی نه تنها بر فلسفه جهان غرب، بلکه حداقل به طور غیرمستقیم بر فلسفه شرق، جایی که اکنون فرسایش آهسته اما آشکارا مقاومت‌ناپذیر مارکسیسم جزمی در حال وقوع است، اعمال کرده‌اند. با روش های تفکر برگرفته از یک تصور علمی مدرن از جهان. کار کرافت به‌عنوان مورخ حلقه وین منجر به این شده است که او، بدون تعریف بیشتر، به‌عنوان یک فیلسوف نئو پوزیتیویست طبقه‌بندی شود. با این حال، تنها تا حدی صحیح است که او را چنین بشماریم. مطمئناً، او متعلق به گروهی بود که نام برده شد، در جلسات آن شرکت می کرد و از آن پیشنهاداتی برای کار خود استخراج می کرد. اما او به هسته سخت حلقه تعلق نداشت و مخالف آگاهانه برخی از گرایش های رادیکال بود که حداقل گهگاهی توسط برخی از اعضای آن حمایت می شد. گواه این امر را نظریه ارزش که اکنون در ترجمه انگلیسی ارائه می‌کند، ارائه می‌کند، زیرا متفکری کمتر از رودولف کارنپ، در اصل، به هر حال، از یک معیار بسیار محدود از حس تبعیت کرده و قضاوت‌های ارزشی را بی‌معنا اعلام کرده است.
مقدمه ای بر فلسفه علم : مبانی فلسفی فیزیک [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Carnap, Rudolf; Gardner, Martin
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
مقدمه ای بر فلسفه علم : مبانی فلسفی فیزیک [کتاب عربی]
نویسنده:
رودلف کارناب؛ ترجمة وتقدیم وتعلیق: السید نفادی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار الثقافة الجدیدة,
تجربه گرایی، منطق و ریاضیات: مقالات فلسفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Hans Hahn (auth.), Brian McGuinness (eds.)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی: نقشی که هانس هان در حلقه وین بازی کرد همیشه به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. از چند جهت مهم بود. در وهله اول، هان به سه نفر از طراحان اصلی دایره تعلق داشت. او و دوستانش، فیلیپ فرانک و اتو نورات، به عنوان دانشجو در دانشگاه وین و در طول دهه اول قرن حاضر، کم و بیش به طور منظم برای بحث درباره مسائل فلسفی ملاقات می کردند. هنگامی که هان اولین پست استادی خود را در دانشگاه چرنوویتز در شمال شرق امپراتوری اتریش پذیرفت و مسیرهای سه دوست از هم جدا شد، آنها تصمیم گرفتند در آینده ای به چنین بحث های غیررسمی ادامه دهند - شاید در یک گروه تا حدودی بزرگتر و با همکاری یک فیلسوف از دانشگاه. اتفاقات مختلف اجرای پروژه را به تاخیر انداخت. هان در طول جنگ جهانی اول به ارتش اتریش فرستاده شد. هان در جبهه ایتالیا مجروح شد. در اواخر جنگ، پیشنهادی از دانشگاه بن را پذیرفت که به پاس قدردانی از 1 دستاوردهای ریاضی قابل توجه او، در بن ماند. بهار 1921 هنگامی که او به وین بازگشت و یک کرسی ریاضیات در دانشگاه خود داشت.در آنجا، در سال 1922، کرسی استادی ماخ بولتزمن برای فلسفه علوم استقرایی با مرگ آدولف استور خالی شد؛ و هان دید. فرصتی برای تحقق نقشه قدیمی خود و دوستانش.
پوزیتیویسم منطقی: آرای هانس هان
نویسنده:
گردآوری و ترجمه: پوریا بقایی مقدم
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
البناء المنطقي للعالم والمسائل الزائفة في الفلسفة
نویسنده:
رودولف کارناب؛ ترجمه وتقدیم: یوسف تیبس
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: المنظمة العربیة للترجمة؛ توزیع: مرکز دراسات الوحدة العربیة,
  • تعداد رکورد ها : 17