جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
اخلاق شناسی و مرزهای فلسفه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
برنارد ویلیامز
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: با پیشگفتار جدیدی توسط جاناتان لیر "به طرز قابل توجهی سرزنده و لذت بخش... این کتاب بسیار غنی است که حاوی توضیحات عالی از انواع نظریه های اخلاقی و مشاهدات بی شمار و اغلب شوخ در مورد موضوعاتی است که در راه با آنها مواجه می شویم." - مکمل ادبی تایمز برنارد ویلیامز یکی از بزرگترین فیلسوفان نسل خود بود. اخلاق و محدودیت های فلسفه نه تنها به طور گسترده ای به عنوان مهم ترین کتاب او شناخته می شود، بلکه از کلاسیک معاصر فلسفه اخلاق نیز استقبال می شود. ویلیامز با تکیه بر ایده‌های فیلسوفان یونانی، اخلاق را به دور از مشغله‌ی ذهنی با نظریه‌های اخلاقی جهانی به سمت «حقیقت، حقیقت و معنای زندگی فردی» تغییر می‌دهد. او دشوارترین مسائل در فلسفه معاصر را بررسی و تأمل می‌کند و ایده‌های جدیدی را درباره موضوعات محوری مانند نسبی‌گرایی، عینیت و امکان دانش اخلاقی شناسایی می‌کند. این نسخه همچنین شامل تفسیری بر متن توسط A.W.Moore است. برنارد ویلیامز در زمان مرگش در سال 2003 توسط تایمز به عنوان "فیلسوف اخلاق برجسته در عصر خود" مورد ستایش قرار گرفت. او در دانشگاه‌های کمبریج، برکلی و آکسفورد تدریس می‌کرد و نویسنده بسیاری از کتاب‌های تأثیرگذار از جمله اخلاق است. دکارت: پروژه تحقیق محض (موجود در راتلج) و حقیقت و صداقت.
اخلاق فراتر از محدودیت ها: مقالات جدید در مورد اخلاق برنارد ویلیامز و محدودیت های فلسفه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sophie Grace Chappell, Marcel van Ackeren
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge/Taylor & Francis Group,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اخلاق و حدود فلسفه برنارد ویلیامز به طور گسترده به عنوان یکی از مهمترین آثار فلسفه اخلاق در پنجاه سال اخیر شناخته می شود. انتقاد شکاکانه قدرتمند ویلیامز از «نظام اخلاقی» موجی از شوک را به فلسفه وارد کرد که پیامدهای آن هنوز پس از سی سال بررسی می شود. در این مجموعه برجسته از مقالات جدید، چهارده فیلسوف شناخته شده بین المللی به بررسی سهم پایدار کتاب ویلیامز در اخلاق می پردازند. پس از یک خلاصه موضوعی مفصل از اخلاق و حدود فلسفه توسط آدریان مور، دامنه کامل کار، از جمله نقش ارسطو و هیوم در اندیشه ویلیامز و استدلال های او در مورد تاریخ فلسفه ارزیابی می شود. ماهیت فضیلت، حیات طیبه، عقل عملی و تدبیر؛ و مضامین وظیفه، سرزنش و عدم اصالت. خواندن کتاب اخلاق فراتر از محدودیت ها برای دانشجویان و محققان در زمینه اخلاق، فرااخلاق و روانشناسی اخلاقی الزامی است و برای کسانی که کار برنارد ویلیامز را مطالعه می کنند به شدت توصیه می شود.
تأثیر نظریه‌های اخلاقی بر حقوق کیفری (با تأکید بر حقوق ایران)
نویسنده:
محسن برهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
علم حقوق مانند سایر علوم انسانی، دارای مبانی و مبادی فکری است که فلسفه‌ی حقوق عهده‌دار پرداختن به آن‌هاست. اخلاق و ارتباط آن با حقوق، اصلی‌ترین و شایع‌ترین موضوعی است که در فلسفه‌ی حقوق مورد بررسی قرار می‌گیرد و پذیرش هرنوع رویکردی در این موضوع، آثار و نتایج گسترده‌ای را دربرخواهد داشت. ارائه‌ی تعریفی از اخلاق و یافتن رویکردهای موثر اخلاقی گام اول در به سامان رسانده پژوهش در این ساحت است. در وهله‌ی اول با تقسیمی که ریشه در فرااخلاق دارد، نظریه‌های ناشناخت‌گرایانه از دایره‌ی بحث تأثیرگذاری کنار گذاشته می‌شود چرا که این دسته از گرایش‌ها گزاره‌های اخلاقی را قابل اثبات یا ابطال نمی‌دانند و پژوهش منحصر در نظریه‌های شناخت‌گرایانه می‌باشد. در این ساحت پرشورترین مباحث اخلاقی، در اخلاق هنجاری و تلاش برای یافتن معیار اخلاقی بودن رفتارهای انسانی است. در میان نظریه‌های موجود در اخلاق هنجاری، اخلاق فضیلت‌محور و اخلاق وظیفه‌گرا و اخلاق فایده‌باور، سه رویکردی هستند که بیشترین مباحث اخلاقی را به خود اختصاص داده‌اند و امروزه نیز دارای سیطره‌ی غیرقابل انکاری در حوزه‌ی فلسفه‌ی اخلاق هستند.تأثیر نظریه‌های اخلاقی بر حقوق کیفری، منوط به شناخت نوع تعامل میان اخلاق و حقوق است. در این راستا، شناخت تفاوت‌ها میان اخلاق و حقوق، روابط میان آن‌دو و کارکردهایی که اخلاق می‌تواند در علم حقوق داشته باشد، پیش‌شرط ورود به مباحث نهایی است. براساس این نگاه، مراد از واژه‌ی تأثیر روشن می‌شود؛ منظور بررسی استلزامات و اقتضائات و نتایجی است که پذیرش هر نگاه اخلاقی بر حقوق کیفری خواهد داشت. پس از شناخت مدعای این نظریه‌های اخلاقی و نوع تعامل موجود میان اخلاق و حقوق، بایستی حوزه‌هایی از علم حقوق را که متأثر از رویکردهای اخلاقی هستند، مورد شناسایی قرار داد. تا آن‌جا که به حقوق کیفری مرتبط می‌باشد، پنج موضوع در علم حقوق وجود دارد که اخلاق نقشی بنیادین در این موارد ایفا می‌کند؛ مفهوم قانون، چرایی تبعیت از قانون، جرم‌انگاری، مسوولیت کیفری و مجازات. دو ساحت اولیه، موضوع‌هایی هستند که اخلاق دارای تأثیر غیرمستقیم بر حقوق کیفری است؛ بدین معنا که اخلاق با تحت تأثیر قرار دادن کلّیّت علم حقوق، حقوق کیفری را نیز متأثر می‌سازد، اما سه موضوع بعدی را می‌توان در ساختار تأثیر مستقیم نظریه‌های اخلاقی بر حقوق کیفری معنا کرد زیرا در این موارد آورده‌های اخلاقی، نتایج و اقتضاهایی را در حقوق در پی دارند. در هر پنج موضوع، ابتدا به تبیین ساختار بحث و رویکردهای مختلف به موضوع پراخته می‌شود، سپس پاسخ‌هایی که هریک از نظریه‌های سه‌گانه‌ی اخلاقی ارائه می‌دهند. چنین تبیینی از ارتباط میان اخلاق هنجاری و حقوق کیفری، موضوعی است که حتی در منابع لاتین نیز بدان پرداخته نشده است.بعد از شناخت موضع نظریه‌های سه‌گانه، نوبت به نگاه به حقوق داخلی و تطبیق رویکرد آن با مواضع فکری این نظریه‌ها می‌رسد. در مفهوم قانون، با توجه به محوریت اراده‌گرایی، با نظریه‌ی اخلاقی فایده‌گرایی تطبیق می‌شود. در موضوع چرایی تبعیت از قانون، با توجه به نظریه‌ی فقه سیاسی حقوق داخلی رویکردی منحصر به فرد اتخاذ کرده است که با هیچ‌یک از نظریات اخلاقی تطبیق ندارد. با پذیرش اخلاق‌گرایی حقوقی توسط حقوق داخلی، می‌توان آن را با نظریه‌ی اخلاق فضیلت‌گرایانه منطبق دانست. در موضوع مسوولیت کیفری، حقوق داخلی در پذیرش مولفه‌های مسوولیت کیفری قابل تطبیق با وظیفه‌گرایی و فضیلت‌گرایی است و در نهایت در موضوع مجازات می‌توان گفت که در مجازات‌های مستوجب حد، حقوق داخلی رویکردی تا حدودی مشابه وظیفه‌گرایی و فضیلت‌محوری را مورد قبول قرار داده است اما در سایر مجازات‌ها رویکردی مشابه رویکرد فایده‌گرایی مورد پذیرش قرار گرفته است. در نتیجه می‌توان گفت که حقوق کیفری داخلی قابل تطبیق با یک نظریه‌ی اخلاقی نیست و در موضوعات مختلف رویکردهای متفاوتی را مورد قبول قرار داده است فلذا با نظریه‌های مختلف قابل تطبیق است.
  • تعداد رکورد ها : 3