جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
مبانی تکفیر با نگاه تطبیقی از منظر محمد بن عبدالوهاب و آیت الله سبحانی
نویسنده:
مجتبی داداش پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از مفاهیم پرکاربرد در دوره معاصر، مفهوم تکفیر می‌باشد. واژه‌ای که آثار فراوانی در جامعه اسلامی بجای گذاشته و تبعات آن دامنگیر بخش زیادی از امت اسلام شد. این امر که سابقه‌ای دیرینه داشته و در دهه‌های اخیر از شدت و فزونی برخوردار شد دارای ریشه ها و مبانی مختلف در داخل دنیای اسلام می‌باشد. در این میان، فرقه وهابیت سهم بیشتری از تکفیر سایر مذاهب را بر عهده داشته و با تکثیر این ویروس باعث ریخته شدن خون هزاران انسان بی‌گناه و تلفات سنگین انسانی و مالی و تعدی به هزاران تن از زنان مسلمان و ... شده است. یکی از سردمداران این تفکر بعد از احمد‌بن‌تیمیه‌حرانی، محمد بن عبدالوهاب می‌باشد که با انتخاب مبانی خاص و ارائه نظراتی بر‌خلاف تفکر قاطبه مسلمین، زمینه گسترده‌تر شدن این پدیده را فراهم نمود. در نقطه مقابل اندیشمندان فراوانی از میان فریقین به تبیین مبانی واقعی تکفیر پرداخته‌اند و پاسخهای روشنی به سلفی های تکفیری داده‌اند.سوالی که در این تحقیق بدنبال پاسخ آن بوده‌ایم کشف مبانی تکفیر از دیدگاه محمد بن عبدالوهاب و در نقطه مقابل ایشان، مبانی واقعی تکفیر از دیدگاه آیت الله سبحانی بوده است که با روشتحلیلی - توصیفیو با مراجعه به منابع و متون موجود، بدان پرداختیم.یافته‌های تحقیق در بررسی مقایسه تطبیقی دیدگاه‌های این دو شخصیت چنین است که بر اساس نظرات آیت الله سبحانی، مبانی مورد نظر ابن‌عبدالوهاب هیچ‌گونه انطباقی با واقعیتهای دینی نداشته و کفر مورد نظر برخی روایات مانند کفر منکران امامت، کفر فقهی مقابل اسلام نبوده که باعث احکامی مثل نجاست است، بلکه بیانگر ابعاد دیگری از کفردر مقابل ایمان واقعی است.
  • تعداد رکورد ها : 1