جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
تكامل روح
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به پرسش مذکور به چند نکته اشاره مي شود: 1. حرکت و تکامل مربوط به جسم يا امور جسماني است. مجرد از آن جهت که مجرد است، فاقد حرکت و تغيير است. نفس انسان داراي دو جنبه و دو بعد است؛ در يک بعد،‌ متعلق به بدن است و آن را تدبير مي کند، از اين جهت نف بیشتر ...
مراحل سير و سلوک عرفا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معمولا براي انسان اين سؤال مطرح شود كه اگر كسى بخواهد در جهت‏سير تكاملى قرار بگيرد و انسان كاملى شود، بايد از كجا شروع كند و چه ابزار و وسايلى در اختيارش قرار دارد؟ در دو محور اين موضوع را بيان مي داريم.محور اول:مراحل سير پاسخى كه عرفاى اسلامى و علم بیشتر ...
راز پرورش روح انسان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
راز پرورش روح دو كلمه بيشتر نيست و آن آزادي از هواي نفس و پاکسازي درون از گناه وانجام بندگي خداوند است. چون انسان مظهر خدا است و رشد انسان در اثر ظهور بيشتر خداوند در روح انسان اتفاق مي افتد. براي اينکه خدا در انسان ظهور نمايد، بايد اولا ظرف وجود ان بیشتر ...
خداوند در پی خلقت انسان، اعلام می‌دارد که «بیان» را به او آموختم. این بیان به چه معنا است، و چه نقشی در زندگی انسان دارد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید؛ پس از آن‌که انسان را آفریدم به وی سخن گفتن آموختم: «خَلَقَ الْإِنْسانَ * عَلَّمَهُ الْبَیانَ»؛[1] انسان را آفرید، و به او «بیان» آموخت. «بیان» یعنى ظاهر و روشن کردن.[2] راغب در مفردات می‌گوید: «بیان» به معنای کشف از چیز بیشتر ...
 آیا روح بعد از جدایى از بدن، مى‌تواند تکاملى داشته باشد یا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : تکامل به دو صورت متصور است که یک معناى آن در مورد روح بعد از جدایى از بدن، صادق است. امّا تکامل به این معنا که اثر و کمال جدیدى که قبلا وجود نداشت به وجود آید، تنها در حال حیات و تعلق روح به بدن ممکن است و چنین تکاملى در عالم برزخ و بعد از جدا بیشتر ...
 آیا روح انسانهایی که می میرند رشد می کنند یعنی مثلاً اگر کودکی فوت کرد در آن دنیا با همان ظاهر کودکانه است یا بزرگ می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ در چند محور ارائه مي شود: 1. مرحوم صدوق در امالي مي گويد: وقتي رسول خدا(صلّي الله عليه و آله وسلم) به معراج رفت عبورش به يك پيرمرد كه در زير درختي نشسته بود افتاد، و ديد كه در اطراف او كودكاني جمع هستند، رسول خدا از جبرئيل پرسيد اين پيرمر بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
اگر روح انسان، از امر الهي است، پس چگونه کافران و افراد بي‏صلاحيت، مي‏توانند با ارواح ارتباط برقرار کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در اين جا اول بايد ديد معناي اين که »روح انسان، از امر الهي است« چيست و سپس امکان رابطه‌ي افراد مذکور با ارواح را بررسي کرد. در مورد نکته اول، چنان که قبلاد يادآور شديم، مادون اسما و صفات الهي، سه مرتبه دارد: عالم طبيعت، عالم برزخ )مثال( و عا بیشتر ...
اگر روح، مجرد است چه معنا دارد که تغییر و تکامل پیدا کند؟ مگر تغییر و تکامل مخصوص مادیات نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دو معمّاى پیچیده‌اى که در اینجا وجود دارد این است که: اولا روح مجرد چه رابطه‌اى با بدن مادى دارد و دیگرى این‌که روح مجرد، چگونه تغییر و تکامل پیدا مى‌کند؟مرحوم صدرالمتألهین رابطه روح و بدن را، نوعى «رابطه اتحادى» مى‌نامد و به همین جهت است که بیشتر ...
مفهوم رنج از دیدگاه مولوی
نویسنده:
فاطمه لاجوردی، زینب ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رنج پدیده ای انسانی و فراگیر است که در طول تاریخ مورد توجه مکاتب فلسفی، عرفانی و روان شناختی بوده است. با نگاه به بحث های مربوط به رنج با موضوع و یا پرسشی مشترک مواجه می شویم و آن این است که رابطه رنج و شر با خدای آفریننده و آفرینش مبتنی بر خیر چیست؟ خداباوران به این پرسش پاسخ های متفاوتی داده اند و کوشیده اند تا توجیه مناسبی برای این پرسش بیابند. یکی از آنان جلال الدین محمد بلخی (604 ـ 672 ق) است. موضوع رنج در اندیشه وی، با تاکید بر مثنوی معنوی، از دو جهت دارای اهمیت است: نخست اینکه ریشه ها و مبانی فکری او که برگرفته از تفکر اسلامی است، و دوم تاثیر اندیشه های برهان الدین محقق ترمذی که طریقه اش بر پایه ریاضت و ملامت بود، و نیز شمس تبریزی، که بر عشق و جذبه تاکید داشت. مولوی، به عنوان مسلمانی دین دار، در مسیر شناخت انواع رنج و راه های مقابله با آنها از راه جهان بینی دینی وارد می شود. او ابتدا به آفرینش هدفمند الهی اشاره می کند، سپس با مطرح کردن بحث جبر و اختیار، که از یک سو با آفرینش، و از سوی دیگر با مفهوم رنج در ارتباط است، رنج حقیقی را برگرفته از عشق الهی توصیف می کند و راه درمان آن را به اختیار تسلیم جبر الهی شدن، و در نهایت، وصال با حقیقت مطلق می داند. استفاده مکرر وی از احادیث و روایات اسلامی، نشان دهنده تاثیر آموزه های اسلامی بر اندیشه اوست.
صفحات :
از صفحه 49 تا 65
این که خدا می فرماید: قل الروح من امر ربی (روح از امر خداست) یعنی چه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نخست لازم است براي درك صحيح پاسخ، اموري يادآوري شود: الف: حقيقت روح و معناي آن در قرآن: روح از نظر لغت به معني «نفس» و «دويدن» است و بعضي تصريح كرده‌اند، كه روح و ريح (باد) از يك معني گرفته شده است،[1] و اگر روح انساني كه گوهر مستقل مجرّدي است به اين بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 11