جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
مبانی مکاتب حقوقی اهل سنت
نویسنده:
Diana Zacharias: دیانا زکریا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: حدود 90 درصد از مسلمانان جهان اهل سنت هستند. اسلام اهل سنت اساساً به چهار مکتب حقوقی ارتدوکس تقسیم می شود که هر کدام دارای مختص به خود است. دکترین بسیار توسعه یافته در مقاله زیر نگاهی اجمالی به پیدایش این مکاتب و اصول بنیادینی که آموزه آنها بر آن استوار است، خواهد بود.
التجرید: موسوعة القواعد الفقهية المقارنة (علم الخلاف بین الأحناف و الشافعیة)
نویسنده:
ابوالحسین احمد بن محمد بن جعفر البغدادی القَدّوری؛ دراسة وتحقیق: محمد احمد سراج, علی جمعه محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
قاموس شتائم الألبانی و الفاظ المنکره التی یطلقها فی حق علماء الامه و فضلائلها و غیرهم
نویسنده:
حسن بن علی السقاف
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار الامام النووی,
چکیده :
کتاب قاموس شتائم البانی توسط حسن بن علی السقاف به رشته تحریر درآمده است بی شک آنچه از یک اهل علم وآشنا با متون اسلام انتظار می رود بیش از آن چیزی است که از یک جاهل به این مسائل می توان انتظار داشت . امروزه به فرقه ای برمیخوریم که هرچند ادعای منسوب بودن به سلف و سنت را دارند اما آنچه از اعتقادات و علمای این فرقه به گوش می رسد متاسفانه مغایر باتعلیمات اولیه اسلام همچون خوش برخوردی و حفظ عرض و آبروی مسلمانان می باشد.آنچه از عنوان این کتاب فهمیده می شود آنست که نویسنده درصدد بیان توهین ها وتهمت های البانی یکی از علما ومفتیان وهابیت نسبت به سایر علما در مورد نظرات وفتوای ایشان بوده است . نویسنده این کتاب در مقدمه ، سفارش اسلام به خوش برخوردی ونیز سیره نبوی در حسن خلق ومعاشرت را گوشزد نموده وسپس مخاطب را دعوت به قضاوت در مورد سخنان وطرز بیان مسائل توسط البانی ، می نماید . این کتاب شامل دومجموعه دیگر نیز می باشد : البراهین الناسفه للانوار الکاسفه : که در رد کتاب (بالانوار الکاشفه لتناقضات الخساف الزائقه وکشف ما فیها من الزیغ والتحریف والجاوزه ) نوشته شده است. کتاب الاحق الماحق المنقض علی ایقاف الزاهق: که در آن نویسنده ارداه نموده تا برخی تناقضات و کلمات البانی را پاسخ بدهد لذا با آوردن متن آن نظرات در ذیل آن جواب مستند وکافی را آورده است . میتوان اینگونه بیان داشت که نویسنده با اتیان این مطالب مستند توانسته عدم علمیت و مستند بودن سخنان واتهامات البانی را اثبات نماید
معتزله و فقه حنفی
نویسنده:
حسن انصاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسی مبانی نظری کیفیت اجرای حد از منظر فقهای امامیه و حنفیه
نویسنده:
سیده‌مهدیه میرطالبی ندوشن
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
حدود، یکی از مباحث مطرح در فقه اسلامی می باشد، برای اجرای حدود به عنوان یکی از مجازات های مطرح در دین اسلام ،کیفیت ویژه ای توسط منابع مختلف فقهی بیان شده است . مباحثی که اکثر فقهای امامیه و کلیه ی فقهای حنفی تحت عنوان حد از آن نام می برند، زنا ، قذف ، شرب مسکر ، سرقت و محاربه می باشد . به طور کلی مباحث مذکور در فقه امامیهاز نظر کمیت نسبت به فقه حنفیه، وسعت بیشتری دارد، همچنین گستردگی مبانی نیز در این مذهب بیشتر است ؛به همین دلیل از نظر غنای مطلب در مرتبه ی بالاتری قرار دارند.مبانی بیان شده در هر دو مذهب در مواردی منصوص و در مواردیغیر منصوص می باشد .ضمناً چون در مذهب حنفی علاوه بر قرآن و روایات مراجعه به حکم عقل و استدلال های عقلانی جایگاه گسترده ای دارد و فقه امامیه نیز در بسیاری موارد از همین مبانی جهت صدور احکام استفاده می کند، اختلاف چندانی دراصل موضوع نیست ،هرچند در جزئیات اختلاف نظر هایی هست.گفتنی است: به هیچ بهانه ای تعطیل حدود جایز نیست و اغماض و چشم پوشی از اجرای حد پس از اثبات ، تأثیر گذاری حدود را از بین می برد ، همچنین آنچه بعضی افراد،آن را برداشت از معنای مجازی حدود ذکر نموده اند ،به هیچ وجه با مبانی شرعی حد سازگار نیست .لازم است محققین در این زمینه مطالعات گسترده تری انجام داده و قوه ی قضائیه و ارگان های مربوطه از این مطالعات در جهت اجرای بهتر حدود بهره ببرند .
  • تعداد رکورد ها : 5