جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اندیشه سیاسی افلاطون
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
فلسفه سیاسی از نظر افلاطون وشیخ اشراق
نویسنده:
زین العابدین حاجب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مدینه فاضله
,
انسان کامل (کلام)
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
اندیشه سیاسی افلاطون
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
اندیشه سیاسی افلاطون
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
اندیشه سیاسی افلاطون
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه سیاسی افلاطون
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
اندیشه سیاسی افلاطون
,
اشراق (فلسفه)
,
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
چکیده :
افلاطون وشیخ اشراق دو متفکر واندیشمند برجسته شرق وغرب، هریک به نوبه خود باعث تحت تأثیر قرار دادن فکر واندیشه زمان خود شده اند. که موجب تحولات بزرگی در عالم فکر واندیشه بشری شده اند. افلاطون که بعد از گروهی به نام سوفسطائیان پا به عرصه هستی گذاشت، در شرق وغرب تحولی عظیم در علم وفلسفه ایجاد کرد، به طوری که تمام فیلسوفان بعد از وی، مستقیم و یا غیر مستقیم تحت تأثیر مبانی فکری وفلسفی او بوده اند. وهمچنین شیخ اشراق نیز در مقدمه حکمه الاشراق ضمن بیان مراتب حکماء بالاترین آنها را حکیم متأله اشراقی مانند والدحکماء هرمس(ادریس نبی) و رئیس حکمای اشراق افلاطون می داند،که با تلفیق حکمت بحثی (استدلالی) و حکمت ذوقی(عرفانی) پیوندی ناگسستنی بین فلسفه استدلالی وعرفان اسلامی ایجاد و راه را برای حل بسیاری از مسائل فلسفی با توجه به شناخت شهودی فراهم کرد، به نحوی که فیلسوفان بعد از وی خصوصاً ملا صدرای شیرازی، او را سرمشق گرفته و تحت تأثیر مبانی اشراقی وی قرار گرفته اند. در این رساله به بررسی تطبیقی فلسفه سیاسی از نگاه دو فیلسوف با توجه به مبانی بنیادین، هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی پرداخته شده، که اصلی ترین مسائل فلسفه سیاسی افلاطون، همچون مدینه فاضله و ویژگی های آن، طبقات جامعه ایده آل افلاطونی، انواع حکومت ها و ویژگی های آنها، قانون، عدالت ، رابطه حکمت و عدالت و همچنین اصلی ترین مسائل فلسفه سیاسی شیخ اشراق، همچون سیاست فاضله، مفهوم دولت وحکومت، ضرورت وجود دولت وحکومت، ضرورت وجود نبی، حکومت حکیم متأله(قطب عالم امکان)و ویژگی های آن مورد بررسی قرار گرفته،که هدف از انجام این تحقیق گسترش مباحث فلسفه تطبیقی و بیان مشابهت ها وتمایزات دو مکتب فلسفی بر مبنای مسائل بنیادین دو مکتب بوده است که نتایج بدست آمده،ضرورت زندگی اجتماعی و رسیدن به سعادت عظمیوکمال انسانی در سایه سیاست فاضله و حاکمیتحکیم دانا (انسان کامل) ممکن است و این سیاست فاضله را از طریق ارتباط با مراتب عالم عقل (عالم ایده ها از نظر افلاطون وعالم انوار از نظر سهروردی)وشناخت شهودبدست می آورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامعه مدنی در بستر حکومت دینی
نویسنده:
عبدالحسین خسرو پناه,محمدعلی داعی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه مدنی
,
حکومت و سیاست در اسلام
,
حکومت دینی (مسائل جدید کلامی)
,
دین و سیاست
,
ولایت فقیه
,
فلسفه سیاست
,
اندیشه سیاسی
,
اندیشه سیاسی در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
اندیشه سیاسی شیعه ,
اندیشه سیاسی نائینی ,
اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) ,
آیه 159 آل عمران ,
اندیشه سیاسی افلاطون ,
ولایت فقیه در نظر امام خمینی ,
حقوق متقابل مردم و حکومت ,
آراء و اندیشه ارسطو ,
اندیشه های لاک ,
نظریه سیاسی لاک ,
اندیشه های آگوستین ,
اهمیت مشاوره در اسلام ,
حکومت از دیدگاه امام خمینی ,
اندیشه سیاسی هابز ,
قرارداد اجتماعی هابز ,
اندیشه افلاطون ,
اندیشه سیاسی مارکس ,
جامعه مدنی از دیدگاه مارکس ,
اندیشه سیاسی آگوستین ,
افلاطون و جامعه مدنی ,
حکومت جمهوری از نظر ارسطو ,
اندیشه سیاسی توماس آکویناس ,
اندیشه سیاسی محمد عبده ,
اندیشه سیاسی ماوردی ,
اندیشه سیاسی رشید رضا ,
اندیشه سیاسی عبدالرحمان کواکبی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
امام خمینی
چکیده :
مفهوم جامعه مدنی از مفاهیم و اصطلاحات جامعه شناسی سیاسی است که حدود دو سال است در جامعه اسلامی ما بستر خوب و مناسبی پیدا کرده و اندیشمندان و متفکران را وا داشته تا در باب آن و انطباقش با جامعه ایران سخن بگویند و مطالبی خواه موافق و یا مخالف بنگارند. هدف نگارنده در این مقاله، پاسخ دادت به این سوال است که آیا میان جامعه مدنی و حکومت دینی می توان نسبتی یافت؟ آیا دین یا حکومت دینی و یا جامعه دینی با این اصطلاح وارداتی قابل جمع اند یا با هم در تضاد و ستیز می باشند؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 14 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بعد عملی مثال خیر در فلسفههای افلاطونی و ارسطویی
نویسنده:
علیرضا ارشادیفرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غایت گرایی
,
خیر و شر
,
معارف اسلامی
,
حکمت عملی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه سیاسی افلاطون
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه سیاسی ارسطو
,
اندیشه سیاسی افلاطون
,
صورت (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه سیاسی افلاطون
,
اندیشه سیاسی ارسطو
,
صورت (فلسفه)
چکیده :
افلاطون در دوره افول امپراطوری آتن چشم به جهان میگشاید و به واسطه تعالیمی که در فلسفه هراکلیتوس میبیند، میفهمد که تاریخ بشری به موجب پیروی از قانون سیلان دایمی رو به سوی یک تباهی دارد. او با پذیرش این اصل و برای یافتن پاسخی در باب چگونگی اعراض از این تباهی، به تعالیم سقراط روی میآورد. تعریف جویی سقراط به او نشان میدهد که تعاریف، برخلاف متعلقاتشان همواره ثابت میمانند. افلاطون برای مستدل کردن تعالیم سقراط نظریه مثل را بر میسازد. این نظریه درصدد بیان این حقیقت است که هستی واقعی نه در جهان محسوس بلکه در جهان معقول خانه دارد. بر این اساس حکومتهای زمینی، حکومتهایی هستند که قانون تباهی در آنها جاری است. تنها حکومتی که از این تباهی میگریزد، حکومت فیلسوفان است. در آرمانشهر، فیلسوفان به موجب دانشی که از جهان مثل و در راس آنها مثال خیر دارند، میتوانند به تربیت شهروندان پرداخته و فضایل را در جان آنها موکد کنند و کل شهر را نیکبخت سازند. بیشک این نیکبختی در سایه دانشی که حاکمان درباره مثال خیر دارند، حاصل میشود.ارسطو در مواجهه با آموزههای استادش در باب مثل و مثال خیر، ضمن آنکه با کل نظریه مثل مخالفت میکند این نظر را نیز مطرح میسازد که حتی اگر ما به نظریه مثل قایل شویم، این نظریه نمیتواند در حکمت عملی ما را یاری کند. چرا که به موجب آموزه تقسیم علوم، موضوعات حکمت عملی برخلاف حکمت نظری، ثابت نیستند و ما در این حوزه فقط میتوانیم به قواعد عام استثناپذیر رضایت دهیم. پس مثال خیر افلاطون مفهومی پوچ است که در حوزه عمل کارآیی ندارد و ما در این حوزه فقط میتوانیم به مطالعه قواعدی بپردازیم که به خیر زندگی بشری بیانجامد. این خیر را دانش سیاست میتواند برآورده سازد. سیاستمدار باید بر مبنای دانشی که از نفس بشر دارد، شهروندان خود را فضیلتمند سازد. این فضایل در حوزه فضایل نفسانی با انتخاب قاعده حد وسط حاصل میآید. در حوزه فضایل عقلانی نیز آنچه بالاترین قوه نفس بشری را بالفعل میکند، حکمت نظری است. چون با فعالیت نظری میتوانیم در سعادتی که خدا همیشه از آن برخوردار است، مشارکت کنیم و از شریفترین لذایذ بهرهمند شویم. در این پایاننامه بر آن هستیم تا نشان دهیم که به رغم اعراض ارسطو از مثال خیر در بعد عملی، او همچنان فیلسوفی خیرگرا و غایتگرا باقی میماند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اقسام سیاست در اندیشه سیاسى ابن ابى ربیع
نویسنده:
غلامحسین زرگری نژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشكده تاريخ اسلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکومت
,
امامت
,
خلافت
,
صفات امام (ع )
,
حاکم اسلامی
,
ابن ابی ربیع
,
سلوک المالک فی تدبیر الممالک
,
اندرز سیاسی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
ارکان حکومت
,
وظایف حکمران
,
اندیشه سیاسی در اسلام
,
حقوق متقابل مردم و حکومت
,
اندیشه سیاسی ابن ابی ربیع
,
سیاست نفس
,
سیاست بدن
کلیدواژههای فرعی :
اقسام عدالت ,
رابطه اخلاق و سیاست ,
افضلیت امام علی(ع) بر خلفاء راشدین ,
آیه 59 نساء ,
عباسیان ,
حقوق مردم بر حاکم ,
حقوق حاکم بر مردم ,
اندیشه سیاسی افلاطون ,
نیازهای اساسی انسان ,
آیه 165 انعام ,
ضرورت قانون ,
چکیده :
چکیده: ابى العباس احمد بن محمد بن ابى ربیع، در آستانه فروپاشى خلافت عباسى در بغداد، در حالى که در فقه سیاسى اهل سنت در مقوله فرمانروایى و شالوده های حاکمیت، اساس نگرش بر زعامت مسلمانان و نظام سیاسى بود، با عدول از این مبانى و با رویکردى عقلانى و فلسفى، همراه با روش و نگرش اندرز سیاسى، اثرى به نام سلوک المالک فى تدبیرالممالک پدید آورد. این اثر، که در فصل چهارم آن به بیان اقسام سیاسات پرداخته شده است، از میان آثار مربوط به تاریخ اندیشه سیاسى در اسلام، در شیوه بررسى موضوع سیاست و مملکت دارى و ارکان قدرت، وظایف فرمان روا در نظام سیاسى، در سنجش با غالب آثارى که درباره این موضوع بحث کرده اند، اثری متفاوت به شمار می آید. مقاله حاضر، جستارى است توصیفى-تحلیلى درباره مبانى و ارکان اندیشه سیاسى ابن ابى ربیع، همراه با مقدمه اى در خصوص بنیان های تعلقات کلامى و مذهبى نویسنده.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید