جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
زندگی و مرگ از نظر فروید و هایدگر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Carel , Havi
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: زندگی و مرگ در فروید و هایدگر استدلال می کند که فناپذیری یک عنصر ساختاری اساسی در زندگی انسان است. نگاه معمولی به مرگ و زندگی آنها را دوگانگی و جدا می داند. این کتاب توضیح می دهد که چرا این دیدگاه رضایت بخش نیست و مدل جدیدی از رابطه بین زندگی و مرگ را ارائه می دهد که آنها را به هم مرتبط می بیند. با استفاده از مفهوم هایدگر از بودن به سوی مرگ و تصور فروید از انگیزه مرگ، تأثیر گسترده مرگ بر زندگی روزمره را نشان می دهد و اهمیت ساختاری و وجودی آن را توضیح می دهد. این کتاب با کنار هم قرار دادن این دو دیدگاه، قرائتی از مرگ را ارائه می‌کند که اهمیت آن را برای زندگی مشخص می‌کند، نقطه ملاقاتی برای دیدگاه‌های فلسفی و روان‌کاوانه ایجاد می‌کند و مشکلات و نقاط قوت هر یک را بررسی می‌کند. سپس بر اساس نقاط قوت هر موقعیت و غلبه بر مشکلات هر یک، دیدگاه واحدی را مطرح می کند. در نهایت، پیامدهای اخلاقی این دیدگاه را بررسی می کند. این جلد برای فیلسوفان، پزشکان سلامت روان و کسانی که در زمینه مطالعات مرگ کار می کنند مورد توجه است
هایدگر درباره مرگ: جستار انتقادی الهیاتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Pattison , George (جورج پتیسون)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب به بررسی مسئله مرگ در پرتو بحث پارادایمیک هایدگر در هستی و زمان می پردازد. گرچه برخورد خود هایدگر عمداً از درگیر کردن دیدگاه‌های الهیاتی خودداری می‌کند، جورج پتیسون پیشنهاد می‌کند که این دیدگاه‌ها نه تنها در خدمت آشکار کردن عناصر مشکل‌ساز در رویکرد او هستند، بلکه به مسائل انسانی یا انسان‌شناختی بزرگ‌تر در بازی نیز اشاره می‌کنند. پتیسون نشان می‌دهد که هایدگر و الهیات کجا و چگونه از هم جدا می‌شوند، اما همچنین نشان می‌دهد که هایدگر چگونه می‌تواند الهیات را به چالش بکشد تا یکی از پرسش‌های اساسی خود را بازاندیشی کند: رابطه انسان‌ها با مرگشان و معنای مرگ در زندگی مذهبی‌شان.
موت‌ الانسا‌ن‌ فی‌ الخطا‌ب‌ الفلسفی‌ المعا‌صر
نویسنده:
مارتین هايدگر، کلود لوی استروس، میشل فوکو؛ مترجم: عبدالرزاق دوای
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
بررسی و تحلیل تطبیقی مرگ و معنای زندگی از دیدگاه مولوی و هایدگر
نویسنده:
فریبا اکبرزاده، مهدی دهباشی، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
چکیده :
مرگ و تأثیر آن بر معنی زندگی از دغدغه های همیشگی بشر بوده است؛ مولوی در شمار اندیشمندانی است که موضوع مرگ و رابطه آن با معنای زندگی را در مثنوی و کلیات شمس به تفصیل بیان نموده است. مولوی عارف، بسیار «مشتاق مرگ» است و از آن با تعبیر «عروسی ابدی» یاد می کند. از دیدگاه وی، مرگ به معنی «قطع و پایان زندگی» نیست، بلکه «آغاز زندگی جاودانه دیگری» است. در اندیشه مولوی، معنی زندگی، تولد دوباره یافتن، تکامل انسانی، روی کردن به صفای باطن، به دنیای قلب پا نهادن، زمام عقل را به عشق الهی سپردن، ایجاد تغییر و تحول در جریان زندگی و پرهیز از خشک اندیشی، همراهی با زمان و... است. هایدگر نیز در شمار فیلسوفان معاصری است که بخش عظیمی از اندیشه فلسفی خویش را به مرگ و معنای زندگی اختصاص داده است. از دیدگاه هایدگر ، مرگ، نوعی «انتخاب اجباری» و گاهی «هراسناک» توصیف شده است. از نظر وی، معنای صحیح مرگ، واقعیتی بیرونی و عمومی در جهان نیست، بلکه «امکان درونی هستی» خود انسان است که نقطه پایانی بر زندگی اوست؛ انسان، تنها با مرگ است که «هستی غیر اصیلش» به «ساحت اصیل» در می آید و مرگ، حد پایان زندگی اوست. وی بر این عقیده است که مرگ واقعه ای نیست که در آینده اتفاق بیفتد، بلکه ساختاری بنیادی و جدایی ناپذیر از «در جهان بودن» ماست. از این رو، رویارویی انسان با مرگ، نه تنها «کلید خودمختاری»، بلکه «کلید تمرکز» نیز هست. افزون بر این، هایدگر بر این باور است که زندگی دارای معناست و این معنی، وظیفه ای است که سازنده «ماهیت» انسان است. این پژوهش بر آن است تا به تحلیل تطبیقی موضوع مرگ و معنای زندگی از نگاه این دو اندیشمند بپردازد.
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
  • تعداد رکورد ها : 4