جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 13
عدالت به مثابه انصاف، سیاسی و نه متافیزیکی
نویسنده:
صافی محمدعلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جان رالز دارای دو دوره فکری است. در دوره اول بسیار تحت تاثیر فلسفه اخلاق کانت است، ولی در دوره دوم به تدریج از کانت و امور انتزاعی فاصله می گیرد و بیشتر سعی دارد کارکردگرا، علمی و روشمند نظریه پردازی کند. این تا جایی است که نظریه وی در دوره دوم فکری اش از کانت جدا می شود و به سنت پراگماتیسم نزدیک می شود. اکثر فلاسفه دوران روشنگری با بهره گیری از پیش فرض های متافیزیکی سعی در ارائه نظریات خود داشتند و بسیاری از مکاتب فلسفی، بر اساس این پیش فرضها بنا نهاده شدند. برای مثال کانت با بهره گیری از آموزه های اخلاقی و یا لاک، با تفسیری متفاوت از مسیحیت، نظریات خودشان را بیان کردند. اما، سوال اصلی این است: آیا رالز که خود را وام دار فلاسفه پیش از خود می داند نیز از این روش برای ارائه آراء خود بهره برده است؟ و یا آن طور که خود رالز مدعی است: تمام تلاشش بر این بوده که مبنای نظریه خود را بر هیچ پیش فرض متافیزیکی قرار ندهد و صرفا آن را برداشتی سیاسی بداند. در این مقاله ابتدا به مقدماتی از نظریات لاک پیرامون تساهل و تاثیر رالز از کانت پرداخته شده است پس از آن ادعای رالز مبنی بر سیاسی بودن نظریه عدالت وی و نه متافیزیکی بودن آن، بررسی شده است.
صفحات :
از صفحه 113 تا 141
تمایزات شناختی در باور به دنیای عادلانه در زنان و مردان
نویسنده:
گل پرور محسن, جوادیان زهرا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
چکیده فارسی:این پژوهش با هدف بررسی تمایزات شناختی در باور به دنیای عادلانه در میان زنان و مردان به مرحله اجرا درآمد. از بین کلیه ساکنان زن و مرد 17 سال به بالا در شهر اصفهان، تعداد 1577 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. پرسش نامه های استفاده شده در پژوهش دو پرسش نامه هشت سوالی درباره باور به دنیای عادلانه برای خود و دیگران بود. داده های حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از آزمون t تک نمونه ای و آزمون t گروه های مستقل تحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که زنان و مردان در باور به دنیای عادلانه برای خود با یکدیگر تفاوت معناداری (P<0.05) ندارند، ولی در باور به دنیای عادلانه برای دیگران بین زنان و مردان تفاوت معناداری (P<0.05) به دست آمد. مهم ترین یافته این پژوهش آن بود که زنان در توجه به رعایت عدالت مبتنی بر انصاف و شایستگی برای دیگران و نه خودشان نسبت به مردان، متفاوت اند، بدین معنی که زنان نسبت به مردان به رعایت عدالت و انصاف بیشتری برای دیگران تمایل دارند.
صفحات :
از صفحه 125 تا 152
عدالت به مثابه انصاف: بیان مجدد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Author: John Rawls (جان رالز)؛ Editor: Erin I. Kelly
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
The Belknap Press of Harvard University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این کار من دو هدف دارم. یکی اصلاح ایرادهای جدی‌تر در نظریه عدالت است که ایده‌های اصلی عدالت را به عنوان انصاف پنهان کرده است، همانطور که من مفهوم عدالت ارائه شده در آن کتاب را نامیدم. از آنجایی که هنوز به این ایده ها اعتماد دارم و فکر می کنم می توان با مشکلات مهم تری روبرو شد، این فرمول بندی مجدد را انجام داده ام. من سعی می‌کنم شرح را بهبود بخشم، تعدادی از اشتباهات را تصحیح کنم، بازبینی‌های مفیدی را لحاظ کنم، و پاسخ‌هایی را به چند مورد از اعتراض‌های رایج‌تر نشان دهم. من همچنین استدلال را در بسیاری از نقاط بازنگری کردم. هدف دیگر این است که مفهوم عدالت ارائه شده در تئوری و ایده های اصلی موجود در مقالات من که از سال 1974 آغاز شده است را به یک بیانیه واحد متصل کنم. برای کسانی که با تئوری آشنایی دارند، تغییرات اصلی سه گونه است: اول، تغییر در صورت بندی و محتوای دو اصل عدالت که در عدالت به عنوان انصاف به کار می رود. دوم، تغییر در نحوه سازماندهی استدلال برای آن اصول از موضع اصلی. و سوم، تغییر در نحوه درک عدالت به عنوان خود انصاف: یعنی به عنوان یک برداشت سیاسی از عدالت و نه به عنوان بخشی از یک دکترین اخلاقی جامع.
العدالة كإنصاف إعادة صياغة
نویسنده:
جون رولز؛ ترجمه: حیدر حاج اسماعیل
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
محدودیت های عدالت رالزی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Roberto Alejandro (روبرتو آلخاندرو)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ایده انصاف در قلب مفهوم عدالت نهفته است که توسط فیلسوف سیاسی جان رالز ارائه شده است، مفهومی که لیبرال ها اغلب برای دفاع از دولت رفاه از آن استفاده می کنند. روبرتو آلخاندرو، نظریه‌پرداز سیاسی در «محدودیت‌های عدالت راولزی»، مفروضاتی را که رالز برای دفاع از موضع خود در نظر گرفته بود، به چالش می‌کشد. در حالی که دیگر مخالفان رالز تلاش کرده‌اند جایگزینی برای مفهوم عدالت او به عنوان انصاف ارائه دهند، الخاندرو در عوض رالز را از درون نوشته‌های خود بررسی می‌کند و مفروضات رالز را بر اساس خود آن مفروضات آزمایش می‌کند. در نتیجه، آلخاندرو نشان می‌دهد که ایده رالز از عدالت به‌عنوان انصاف، مملو از تنش‌های درونی، در معرض خطرات فایده‌گرایانه است و به دور از مدل منسجمی است که رالز وعده داده بود. الخاندرو نتیجه می گیرد که مفهوم رالز از عدالت به عنوان انصاف، وضعیت موجود را حفظ می کند، واقعیت های نابرابری در جامعه امروزی را نادیده می گیرد و ذاتا محافظه کارانه است. به عنوان یک پارادایم نظری، تمام شده است. او می‌خواهد که ما محدودیت‌های عدالت رالزی را هم به‌عنوان دفاع از دولت رفاه و هم به‌عنوان اساس یک جامعه عادلانه بپذیریم.
درباره شرایط شکل گیری اندیشه عدالت جان رالز [کتاب ترکی]
نویسنده:
Müfit Mert BAĞDER: موفيت ميرت بايدر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: به گفته جان رالز، مفهوم عدالت با جامعه ارتباط مستقیم دارد. جامعه ساختاری نیست که بتوان بدون مفهوم عدالت به درستی تأسیس کرد. عدالت یک ضرورت برای عملکرد این ساختار است. برای رالز، اطمینان از عادلانه بودن وضعیت اجتماعی به عنوان هدف اصلی در نظر گرفته می شود. می توان اثر کانت را در مبانی ایده عدالت رالز مشاهده کرد. کانت در اصل به عنوان راهنمای رالز در نظر گرفته می شود. ایده رالز از عدالت در مورد استدلال فراگیر است. رالز از مفاهیمی مانند حالت اولیه، حجاب جهل، اصول عدالت، اجماع همپوشانی در جریان شکل گیری ایده عدالت استفاده می کند. در کنار این مفاهیم، ​​نگاه رالز به عدالت مبتنی بر مبنایی نظری است. اندیشه عدالت شکل گرفته در چارچوب این بنیاد، نظمی معتبر برای همه افراد ایجاد می کند. نظم توسط عوامل تعیین کننده ای که رالز مطرح می کند و افراد جامعه شکل می گیرد. به این معنا، رالز از منظری شبیه به قرارداد اجتماعی به عدالت پرداخت. ایده رالز از عدالت با اصول عدالت عینی می شود. اصول عدالت دارای شمولیتی است که برای افراد اعمال می شود و فرصت های برابر را برای همه فراهم می کند. رالز می خواهد با تعیین شرایط عدالت از ابتدا از مشکلات احتمالی که ممکن است در آینده رخ دهد جلوگیری کند. رالز می خواهد عدالت سیاسی را پس از پایه گذاری جامعه تضمین کند. در بستر شکل گیری اندیشه عدالت، اجماع همپوشانی و عدالت به مثابه انصاف در اینجا پدیدار می شود. در این متن سعی شده است که ارکان اصلی نظریه عدالت رالز آشکار شود. در این زمینه شرایط شکل گیری اندیشه عدالت بررسی می شود. در فصل آخر به مشکلات اصول عدالت و نقد هابرماس پرداخته شده است.
متعادل کردن عدالت معقول: جان رالز و گام های مهم فراتر از آن (تفکر انتقادی جدید اشگیت در فلسفه)
نویسنده:
by Ville Päivänsalo (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
چکیده :
ترجمه ماشینی: اثر پیشگام جان رالز در زمینه فلسفه سیاسی، نظریه عدالت، تأثیر گسترده ای بر فلسفه سیاسی لیبرال مدرن داشته است. اصول رالز در مورد عدالت به مثابه انصاف: اصل آزادی، اصل برابری عادلانه فرصت ها و «اصل تفاوت» معروف هر دو به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و در سایر نظریه های سیاسی گنجانده شده است. در این کتاب «ویل پایوِنسالو» هم تجزیه و تحلیل عمیقی از کل قانون رالز ارائه می دهد و هم با معرفی یک چارچوب نظری تازه برای روشن کردن و اصلاح موازنه های مختلف عناصر عدالت رالز بر پایه و فراتر از تصور رالز می رود. عدالت به مثابه انصاف در بخش‌ها و عناصر آن تحلیل می‌شود، برای یافتن قوی‌ترین تفاسیر مطلوب از هر اصل مورد بررسی انتقادی قرار می‌گیرد و در این پرتو اصول به گونه‌ای بازسازی و متعادل می‌شوند که در برابر مهم‌ترین انتقادات پروژه رالزی مقاومت کنند.
أفق العيش المشترك من خلال نظرية العدالة عند جون رولز
نویسنده:
عبد القادر بن ترار .
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
النظرية الآدابية :أولوية العدالة على الخير (جون رولز أنموذجا)
نویسنده:
سلطاني فاطيمة .
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 13