جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
توجیه (مسائل جدید کلامی)
>
توجیه باور دینی
>
توجیه ایمان به خدا
>
معرفت شناسی اصلاح شده
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
کالوین، همراهی و پاداش: کوشش مومنان در اتحاد با مسیح [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
J. Todd Billings (جی.تاد بیلینگز)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اصلاح شده
,
الهیات مسیحی
,
الهیات جدید مسیحی
,
الهیات پروتستان
,
الهیات معاصر
,
الهیات کالوین
,
الهیات معاصر پروتستان
,
الهیات اِکومِنیک (مسیحیت)
,
اِکونومِیزم (مسیحیت)
,
دکترین مشارکت کالوین
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا خدای کالوین چشمه برکت است یا ظالمی زورگو؟ آیا دیدگاه کالوین نسبت به خدا قهری است و جایی برای رستگاری انسان به عنوان انسان باقی نمی گذارد؟ اینها سؤالات همیشگی در مورد الهیات کالوین است که توسط الهیات هدایایی مانند جان میلبنک، گراهام وارد و استفان وب جان تازه ای به آنها بخشیده است. جی.تاد بیلینگز با کاوش در الهیات کالوین مبنی بر «مشارکت در مسیح» به این سؤالات می پردازد. او استدلال می کند که الهیات «مشارکت» کالوین جایگاه مثبتی به انسان می دهد، به گونه ای که فیض به جای نابودی طبیعت، طبیعت را برآورده می کند. اتحاد متمایز خدا و بشریت در خلقت و رستگاری. الاهیات تثلیثی کالوین به دیدگاه او در مورد دعا، مقدسات، شریعت و احکام کلیسایی و مدنی گسترش می یابد. در پرتو دکترین مشارکت کالوین، بیلینگز نقدهای کالوین را در بحث هدایا مجدداً مطرح میکند و امکانات جدیدی را برای الهیات معاصر، الهیات جهانشناسی، و همچنین پژوهش کالوین باز میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفتشناسی اصلاح شده و مسئله تنوع مذهبی: کارکرد مناسب، اختلاف نظر معرفتی و انحصارگرایی مسیحی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Joseph Kim
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Pickwick Publications,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اصلاح شده
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
معرفت شناسی اصلاح شده(مقابل معرفت شناسی فضیلت گرا)
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا اعتقاد مسیحی قابل توجیه است؟ آیا کسی می تواند به انحصارگرایی مسیحی حتی در مواجهه با نظام های اعتقادی مذهبی متقابل متقابل پایبند باشد؟ در فلسفه دین معاصر بحث های زیادی در مورد اینکه آیا تنوع باورهای دینی متقابلاً منحصر به فرد دلیل خوبی برای کنار گذاشتن هر شکلی از انحصارگرایی دینی است یا خیر، وجود داشته است. در میان این بحث، انحصارگرایان مسیحی ادعا میکنند که اصول مسیحیت درست است و دیدگاههای دینی متقابل نادرست هستند. مخالفان اعتقاد مسیحی، با این حال، استدلال می کنند که تنوع باورهای دینی متقابلاً منحصر به فرد دلیل خوبی برای دست کشیدن از انحصارگرایی مسیحی است. این مشکل تنوع مذهبی برای انحصارگرایی مسیحی است. در این کتاب، جوزف کیم در گفتگو با مشکل تنوع مذهبی از اعتقاد مسیحی دفاع میکند و استدلال میکند که باورهای دینی متقابلاً بهعنوان شکستدهنده اعتقاد مسیحی عمل نمیکنند. کیم به شرح عملکرد صحیح آلوین پلانتینگا در مورد حکم می پردازد و استدلال می کند که انحصارگرای مسیحی نیازی به دست کشیدن از اعتقاد مسیحی خود در مواجهه با مشکل تنوع مذهبی ندارد، حتی زمانی که نمی تواند استدلالی برای صدق اعتقاد مسیحی به مخالفان ارائه دهد. این کتاب همچنین حوزههای پیرامون مشکل تنوع دینی را بررسی میکند و بهعنوان مقدمه خوبی برای موضوعات محوری که معرفتشناسی معاصر و فلسفه دین را تلاقی میکنند، عمل میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازسازی برهان تجربه دینی بر اساس دیدگاه پلنتینگا
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پلانتینگا
,
دیویس
,
حس خداشناختی
,
تجربه باورساز
,
براهین خداشناسی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
ادراک حسی (معرفت شناسی) ,
ادراک حسی ,
اعتقاد به خدا ,
توجیه باور دینی ,
معرفت شناسی اصلاح شده ,
مبناگرایی کلاسیک ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
اذهان دیگر ,
چکیده :
پلنتینگا، بر مبنای معرفت شناسی اصلاح شده، باور به وجود خدا را از جمله باورهای واقعا پایه می داند که در توجیه و تضمین خود، به هیچ شاهد و دلیلی متکی نیست. دیویس معتقد است که نظریه پلنتینگا در باب توجیه و تضمین باور به خدا، هر چند عموما برهان تجربه دینی به شمار نیامده، اما واقعا چنین است. این مقاله، با بررسی جوانب گوناگون دیدگاه پلنتینگا، می کوشد با به دست دادن صورت بندی پیشنهادی برای برهان تجربه دینی بر اساس دیدگاه پلنتینگا، دشواری های ادعای دیویس را نشان دهد. البته از آنچه پلنتینگا درباره حس خداشناختی مطرح کرده، می توان در بحث تجربه دینی بهره برد و از آن برای تبیین وقوع دسته ای از این تجربه ها سود برد. از نظر او، وقوع زمینه ای مناسب، به فعالیت حس خداشناختی می انجامد، که وقوع تجربه باورساز را به همراه دارد و آن، باور به گزاره ای مربوط به خدا را نتیجه می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مساله باور پایه و نظام معرفتی علامه طباطبایی
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
نظریه مبناگروی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
یقین
,
بدیهیات اولیه
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
علم حضوری ,
باورها ,
این همانی یا هو هویت. ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اصلاح شده ,
مبناگرایی کلاسیک ,
مبناگرایی معتدل ,
قرآن ,
امتناع اجتماع نقیضین ,
باور غیر پایه ,
لزوم توجیه باورهای غیر پایه ,
امکان معرفت(معرفت شناسی) ,
بدیهی(اولی تصوری و تصدیقی) ,
بدیهیات ثانویه ,
اصل امتناع ارتفاع نقیضین ,
فطریات ,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
استدلال تسلسل معرفتی((اصطلاح وابسته)، قسیم باور پایه و استدلال دور معرفتی) ,
استدلال دور معرفتی((اصطلاح وابسته)، قسیم باور پایه و استدلال تسلسل معرفتی) ,
مبناگرایی تجربی ,
مبناگرایی غیرتجربی ,
تکثر معرفت ,
مبناگرایی ساده ,
مبناگرایی مضاعف ,
معرفت خطاپذیر ,
معرفت خطاناپذیر ,
مبناگرایی درون گرایانه ,
مبناگرایی برون گرایانه ,
باور خودموجه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
نظریه مبناگرایی یکی از دیرینه ترین و مهم ترین رهیافت ها در معرفت شناسی تلقی می شود. از دو قسم اساسی مبناگرایی، مبناگرایی کلاسیک و معتدل، در مقاله حاضر، مبناگرایی کلاسیک را انتخاب کرده ایم و از دو شکل مبناگرایی درون گرایانه و برون گرایانه، دومی را بررسی می کنیم. در نوشتار حاضر هر دو دسته از مبناگرایی ساده و مضاعف و تمایزات اساسی آن ها را کاویده ایم. ادعای اصلی مبناگرایی کلاسیک برون گرایانه این است که باورهای ما به دو دسته پایه و استنتاجی تقسیم می شوند و همه باورهای استنتاجی ما، در فرایند توجیهی، باید به باورهای پایه بازگردند، در غیر این صورت دچار دور یا تسلسل خواهیم شد. در مقاله حاضر کوشش خواهد شد تا علاوه بر آن که کاستی های نظریه مبناگرایی نشان داده می شود به این کاستی ها، بر اساس نظام معرفتی علامه، پاسخ هایی داده شود. علامه طباطبایی در نظام معرفتی خود دستگاهی از روابط میان باورها، بر اساس سه اصل، سامان می دهد که این دستگاه اولا، تمایز میان بدیهیات اولیه و ثانویه را مشخص می کند؛ ثانیا، ضمن نقد معرفت خطاپذیر از معرفت خطاناپذیر دفاع می کند؛ ثالثا، روش دست یابی به معرفت یقینی را تبیین می کند؛ و بالاخره، ضمن نقد بر مبناگرایی ساده، مبناگرایی مضاعف را رویکرد درست بر می شمارد. خطاپذیری و خطاناپذیری و در نتیجه، تصحیح باورهای پایه اساسی ترین ضعف و کاستی در مبناگرایی است. با توجه به مبنای علامه طباطبایی، درباره معرفت یقینی، که باید در نهایت همه معرفت ها به بدیهیات ختم و بدیهیات ثانویه نیز با روابط ویژه ای به بدیهیات اولی یا سه اصل اولی منتهی شوند؛ می توان خلل اساسی در مبناگرایی، که همان معرفت تزلزل پذیر غیر یقینی است، را مورد پرسش قرار داد. مهم ترین دستاورد علامه، در حوزه معرفتی، دفاع از معرفت یقینی بر اساس اولیات و امکان دست یابی به معرفت خطاناپذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر نظریۀ «کارکرد درست» پلنتینگا از منظر زاگزبسکی
نویسنده:
نرگس نظرنژاد
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پلانتینگا
,
معرفت شناسی فضیلت محور
,
زاگزبسکی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معرفت شناسی فضیلت گرا (مقابل معرفت شناسی اصلاح شده)
کلیدواژههای فرعی :
باور تضمین شده ,
آگاهی ,
تضمین ,
نظریه کارکرد درست ,
وثاقت گروی ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه باور دینی ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
اخلاق باور ,
اراده ,
باور صادق موجه ,
برون گروی((اصطلاح وابسته)، مقابل درون گروی) ,
دلیل گروی(اصطلاح وابسته) ,
باور واقعا پایه ,
وثاقت گروی صریح ,
حاضر جوابی ,
باورهای متفرد ,
مشکل عمومیت ,
سودگروی عمل نگر ,
سودگروی عام ,
شرط کافی معرفت ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
مقاله حاضر نقد یکی از قرائت های معرفت شناسی فضیلت است از منظر قرائت دیگر: نقد قرائت پلنتینگا از منظر قرائت زاگزبسکی. زاگزبسکی بر اساس تعریفی که از معرفت ارائه می دهد و نقشی که برای اراده و آگاهی در عمل فضیلت مندانه قائل است و با توجه به یکسان دانستن فضیلت اخلاقی و فضیلت معرفتی، نظریه معرفت پلنتینگا را به چالش می کشد. به اعتقاد زاگزبسکی، نظریه «کارکرد درست» پلنتینگا از وثاقت گروی صریح بهتر است و می توان آن را به گونه ای تفسیر کرد که به نظریه معرفت خود وی شبیه گردد و اطلاق معرفت شناسی فضیلت بر آن پذیرفتنی تر به نظر آید، اما با توجه به پیش فرض های معرفت شناختی پلنتینگا و تصویر ماشین واری که از معرفت ارائه می دهد، نظریه «کارکرد درست» وی، در تحلیل نهایی، به دلیل غفلت از عنصر اراده و آگاهی، نمی تواند نوعی معرفت شناسی فضیلت محسوب گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلیل و اعتقاد دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(ریموند جی. ون آراگون)Kelly James Clark, Raymond J. VanArragon(کلی جیمز کلارک)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اصلاح شده
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
فلسفه دین
,
معرفت شناسی اصلاح شده(مقابل معرفت شناسی فضیلت گرا)
,
دلیل گروی(اصطلاح وابسته)
چکیده :
ترجمه ماشینی: یک سؤال اساسی در فلسفه دین این است که آیا اعتقاد دینی باید مبتنی بر شواهد باشد تا به درستی پذیرفته شود؟ در سالهای اخیر دو موضع برجسته در مورد این موضوع مطرح شده است: مدرک گرایی، که مدعی است اعتقاد دینی صحیح مستلزم شواهد است. و معرفت شناسی اصلاح شده که مدعی است اینطور نیست. شواهد و عقاید دینی شامل یازده فصل از فیلسوفان برجسته است که بحث را به مسیرهای جدیدی سوق می دهد. جلد دارای سه قسمت است. بخش اول تقاضای شواهد را بررسی می کند: برخی از فصل ها به آن اعتراض دارند در حالی که برخی دیگر به دنبال بیان مجدد آن یا یافتن فضایی برای سازش بین معرفت شناسی اصلاح شده و مدرک گرایی هستند. بخش دوم راه هایی را بررسی می کند که در آن باورها با شواهد مرتبط هستند. یعنی روش هایی که در آن شواهد موافق یا علیه باور دینی که در دسترس یک فرد است، می تواند به باورهای پیشینه آن شخص و سایر شرایط بستگی داشته باشد. بخش سوم شامل فصولی است که شواهد واقعی موافق و مخالف اعتقاد دینی را مورد بحث قرار می دهد. ادله اعتقاد به خدا شامل به اصطلاح رضایت مشترک نسل بشر و شیوه ای است که چنین اعتقادی به زندگی اخلاقی معنا می دهد. شواهدی علیه آن شامل پازل های عمیقی در مورد آزادی الهی است که نشان می دهد غیرممکن است موجودی از نظر اخلاقی کامل باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و مقایسۀ دیدگاه علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا در مورد تنوع ادیان
نویسنده:
عباس یزدانی، پریسا فیضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تنوع دینی (تنوع مذهبی)
,
پلانتینگا
,
حقانیت
,
علامه محمدحسین طباطبایی
,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
انحصارگرایی مسیحی
,
کثرت گرایی دینی
,
فلسفه دین
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
حس الوهی ,
ادیان ابراهیمی ,
ادیان توحیدی ,
هدایت تشریعی ,
هدایت تکوینی ,
نسخ دین ,
نسخ شرایع ,
کتب آسمانی ,
انجیل ,
جامعیت اسلام ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اصلاح شده ,
الهیات مسیحی ,
حقانیت ادیان ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
قرآن ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
حس خداشناسی ,
علل اختلاف ادیان ,
هوی و هوس ,
تکامل تاریخی ادیان ,
مدل آکوئیناس - کالون ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
یکی از مهمترین مباحث فلسفه دین، مساله تنوع دینی است. دیدگاه های مختلفی در بحث تنوع دینی از سوی دین پژوهان مطرح شده است. پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه نظریه آلوین پلنتینگا، فیلسوف دین مسیحی به عنوان مدافع نظریه انحصارگرایی دینی و علامه طباطبایی، فیلسوف و دین پژوه اسلامی پیرامون تنوع ادیان می پردازد. از بررسی آثار مختلف علامه طباطبایی می توان استنباط نمود که وی با ارایه دیدگاهی شمول گرایانه، بر این باور است که همه ادیان به نحوی بهره ای از حقیقت داشته، پیروان سایر ادیان هم می توانند اهل نجات و رستگاری باشند، اما دین اسلام به عنوان خاتم ادیان، کاملترین دین محسوب شده، از حقانیت کاملتری برخوردار است و نیز به بهترین وجه می تواند پیروان خود را به فلاح و رستگاری نائل نماید. مهمترین دلیل ایشان برای شمول گرایی این است که هدایت الهی ایجاب می کند تمام انسانها به سعادتی در خور خویش برسند. بی شک، لازمه وسیع دانستن رحمت خداوند آن است که بیشتر انسان ها را اهل نجات بدانیم، اما آلوین پلنتینگا برخلاف نظر علامه طباطبایی، با نگرشی انحصارگرایانه در مورد تنوع دینی، بر این باور است که فقط آموزه های یک دین دارای حقانیت بوده، صرفا یک دین می تواند دین صحیح باشد و بقیه ادیان باطل خواهند بود. او حقانیت و نجات را منحصر در دین مسیح و آموزه ها و تعالیم آن می داند و مسیحیت را دینی موجه تلقی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان همگون شده با ادراک: دیدگاه تجسمی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Elena Kalmykova (اِلِنا کالمیکُوا)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
پدیدار شناسی تجربه دینی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
همگون سازی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
پدیدارشناسی
,
درک تجسمی
,
رویکرد تجسمی
,
ایمان ادراکی
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازم که چگونه می توان رویکرد تجسم یافته را در مورد ایمان دینی و احتمالاً انواع دیگر ایمان به کار برد. من با ایده معرفت شناسان اصلاح شده شروع می کنم که ایمان دینی شبیه ادراک حسی است، و استدلال می کنم که ما می توانیم این ایده را با در نظر گرفتن توانایی ادراکی خود برای درک آنچه از طریق حواس قابل دسترس نیست - «حضور در غیاب» توضیح دهیم (Noë). 2012) یا به قول من ایمان ادراکی. از آنجا که ادراک لزوماً نه تنها شامل یک رابطه ذهنی، بلکه یک رابطه تجسم یافته با موضوع آن است. یک رابطه مجسم را می توان به عنوان یک مؤلفه سازنده ایمان نیز در نظر گرفت. بر اساس گزارشهای پدیدارشناختی از ادراک (Merleau-Ponty، Noë، Siewert)، تجسم و اجرا به انسان این امکان را میدهد که از محدودیتهای چشمانداز فراتر رفته و یک شی را آنطور که فراتر از ظواهر آن است درک کند: با وجود تغییر زاویه، نور، و سایر شرایط و کل، ثابت است. حتی زمانی که فقط قسمت هایی از آن قابل مشاهده است. من استدلال میکنم که در همین راستا، روابط تجسمیافته و هنجارگرایی خاص درگیر در ایمان مبتنی بر ادراک به انسانها اجازه میدهد تا از بیثباتی تجربه ما فراتر رفته و رابطه ادراکمانندی را با اشیاء مذهبی حفظ کنند، که در لحظههای «نگاهی بهتر» به دست آمده است. تجربه دینی نتیجه میگیرم که یک روایت مجسم میتواند بینش جدیدی در مورد ماهیت ایمان دینی ارائه دهد و برخی معماها را حل کند، مانند اینکه چگونه ایمان میتواند یک فضیلت باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مروری بر برخی دیدگاه ها و اندیشه های جان کالون
نویسنده:
رضا کاظمی، بهزاد سالکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کالوین
,
الهیات مسیحی
,
الهیات پروتستان
,
فلسفه دین
,
الاهیات کالون
کلیدواژههای فرعی :
کلیسای کاتولیک ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
کتاب ایمان مسیحی (شلایرماخر) ,
تقدیر ازلی ,
مشیت الهی ,
الهیات کتاب مقدس ,
اراده اجمالی ,
انجیل ,
حکومت ,
اومانیسم رنسانس ,
حکومت الهی ,
دانشگاه پاریس ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اصلاح شده ,
اصالت تسمیه(فلسفه) ,
گناه ذاتی ,
ارادة الهی ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
عشای ربانی (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
تثلیث مسیحی ,
آموزه های کلیسا ,
فلسفه رواقی ,
مبادی دین مسیحی ,
مکتب نوآگوستینی ,
الاهیات نظام مند مسیحی ,
آمرزش الهی ,
شورای کارتاژ ,
عمل تقدیر آمیز خدا ,
اصل تنها کتاب مقدس ,
نظام صحیح کشیشی ,
کتاب فرمان های کلیسایی ,
آیین های مقدس ,
اصلاحطلبی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
نظام مند کردن الاهیات پروتستان یکی از ویژگی های برجسته جان کالون است. او در تبیین دیدگاه های الاهیاتی خود، از حکمت رواقیون، آموزه های انسان گرایان و مکتب نوآگوستینی بهره برد و توجه ویژه ای به آثار آگوستین نمود. در واقع او اندیشه هایش را بر نظریات آگوستین بنیان نهاد. تاکید جدی بر تقدم خداوند و تقدیر ازلی در فرآیند نجات انسان، تاکید بر اصل «تنها کتاب مقدس»، نفی سلسله مراتب کلیسایی، تاکید بر اهمیت ایمان به جای تاکید بر عمل نیک، و اعتقاد به برپایی حکومت الاهی، برخی از مهم ترین دیدگاه ها و آموزه های کالون هستند که در این مقاله کوشش برآن است که به اختصار مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی انعکاس براهین اثبات وجود خداوند در قرآن
نویسنده:
علی نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فلسفه دین
,
خدا شناسی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
هدایت خلق ,
دهریه (کافر، فرق کلامی) ,
آیات فطرت ,
اعتقاد به توحید ,
اهل بیت(ع) ,
برهان پذیری خداوند ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اصلاح شده ,
بداهت وجود خدا ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
برهان صدیقین ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
مخاطب قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
صرف نظر از دیدگاه آن دسته از فلاسفه دین همچون: آلوین پلانتینگا که بر عدم نیاز خداوند به ارایه برهان پای فشرده اند، در باره انعکاس براهین اثبات صانع در قرآن در میان صاحب نظران چهار دیدگاه «انعکاس براهین اثبات صانع در قرآن»؛ «انعکاس تنبهی براهین اثبات صانع در قرآن»؛ «انعکاس ضمنی براهین اثبات صانع در قرآن» و «انعکاس صریح براهین اثبات صانع در قرآن» وجود دارد. نگارنده در این مقاله ضمن تقریر این آرا و نقد تفصیلی آنها، خود رای دیگر را برگزیده که آن این است که خداوند در قرآن کریم با ملاحظه سطح مخاطبان، برای صاحبان مراتب علمی و عملی، وجود خود را بدیهی و فراتر از برهان دانسته و برای سایر مخاطبان، وجود خود را امری نظری و نیازمند برهان دانسته، از این رو به اقامه براهین روی آورده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید