جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ایران معاصر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
بازسازی اندیشه دینی و تاثیر آن بر گفتمان سیاسی شیعه در ایران معاصر (با تاکید بر دیدگاه شهید مطهری (ره))
نویسنده:
درخشه جلال
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه دینی
,
ایران معاصر
,
گفتمان سیاسی شیعه
,
استاد مطهری (ره
چکیده :
بازسازی اندیشه دینی یکی از مولفه های اساسی گفتمان دینی- سیاسی ایران معاصر به شمار می آید که در جهت تجدید حیات دینی و کارآمدتر کردن دین صورت پذیرفته است. این بازسازی متضمن اهدافی چون تعمیم اندیشه دینی برای ایفای نقش برتر سیاسی و اجتماعی، همانند کردن آن با مقتضیات زمان و بهره گیری از توانمندیهای دین برای مبارزه با استبداد داخلی و سلطه خارجی بوده است.گسترش دامنه این بازشناسی در میان اندیشمندان شیعی ایران نقطه عطفی در تحولات فکری و عملی تاریخ معاصر ایران است. این مقاله درصدد است که ضمن توضیح این مقوله و تاثیر آن بر گفتمان سیاسی شیعه، بازسازی اندیشه دینی را از دیدگاه استاد مطهری (ره) تبیین کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی چهرههای دین از منظر سنتگرایان و نواندیشان
نویسنده:
علیرضا فرهنگ قهفرخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
دین شناسی
,
لاهوت
,
فرهنگ و دین
,
ایران معاصر
,
نگرش
,
معارف اسلامی
,
مدرنیت
,
بنیادگرایی (مسائل جدید کلامی)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
وحیانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
نواندیشان دینی
چکیده :
رشد تجددگرایی در چند سده گذشته موجب ایجاد دو جریان «تجددگرایی دینی» و «سنتگرایی» در کنار دو رویکرد اصلی «تجددگرایی» و «بنیادگرایی» شده است. سنتگرایان، با همت گنون، شوان و شاگردان آنان تعالیم منسجمیمبتنی بر اصول متافیزیکی و بر سیاق حکمت نوافلاطونی ارایه میکنند؛ نواندیشان دینی تجددگرایی را به عنوان یک واقعیت و یک فرصت پذیرفته، سعی دارند با بهرهگیری از عقل و بهکارگیری علوم جدید، دین را با شرایط انسانِ جدید انطباق دهند. نگرش سنتگرایان به دین در سه چهره یا مرتبه قابل تفکیک است که در پژوهش حاضر ابتدا دیدگاه سنتگرایان و سپس نواندیشان دینی معاصر ایران در این خصوص مطرح و نهایتاً مقایسه شدهاند. اولین چهرهی دین، ذات و مثال اعلای ادیان است که حاوی ویژگیهای کلی و مشترک ادیان بوده نزد سنتگرایان با نام «دین جاویدان» شناخته شده، مبیّن حقانیت و نجاتبخشی همهی ادیان است. دیدگاه نواندیشان دینی متمایل به «پلورالیسم دینی» است که در زمینهی باور به حقانیت همهی ادیان، مشابه سنتگرایان است لیکن این نگرش حقیقت کل را، جمع حقایق ادیان میداند و به خدای واحد ادیان بیشتر نگاهی عقلی دارد تا عینی. دومین چهرهی دین، دین وحیانی است که معمولاً حاوی متون مقدس، سنت بنیانگذار و مناسک مدونی است که شالوده و نظام یک دین را پایهریزی میکنند. در نظر سنتگرایان این چهره از دین، الهی، مقدس و مقدّر است. اما نواندیشان دینی این چهره را امری سپنجی و به عنوان نهال دین تلقی میکنند که نگرش بنیانگذارِ دین به جهان را مینمایاند و پس از او رشد و تکامل مییابد. آخرین چهرهی دین، حاصل تعامل دین وحیانی با فرهنگهای جوامع دینورز است. در منظر سنتگرایان، این وجه از دین حاوی بُعدی انسانی است؛ در تعاملِ گریزناپذیرِ الوهیت و بشریت، مهمترین موضوع حفظ روح قدسی و انسجام صوری دین است که ضامن اثربخشی و درستآیینی میباشد. اما نواندیشان دینی، اولاً بین دین و معرفت دینی تمایز قائل میشوند و دین را منحصر به دوران بنیانگذار دانسته توسعهی آن را معرفت دینی قلمداد میکنند که امری کاملاً بشری، متکامل و عقلانی است و ثانیاًٌ به ضرورت تغییرات گسترده یا «اجتهاد در اصول» برای حفظ کارآیی دین در طول تاریخ قایلاند؛ در این تغییرات، تنها حفظروح دین مورد توجه قرار میگیرد نه حفظ صورت یا انسجام صوری دین.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی پژوهش آکادمیک فلسفه در ایران در مقایسه با جهان
نویسنده:
امیر صائمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایران معاصر
,
آسیب ها
,
فلسفه ورزی
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه غرب
چکیده :
در پی خبر اعطای مدال فیلدز به خانم مریم میزاخانی، همکاران من در پژوهشکدهٔ ریاضیاتِ پژوهشگاه دانشهای بنیادی دست به انجام تحقیقی درباره وضعیت پژوهشی ریاضی در ایران زدهاند. هدف این تحقیق،از جمله، بررسی این پرسش بود که چه نسبتی میان پیشرفت ریاضیات در ایران با موفقیت چشمگیر یک ایرانی خارج از کشور در ریاضیات وجود دارد. وقتی از انجامگرفتن این تحقیق مطلع شدم، به نظرم رسید که جای چنین تحقیقی دربارهٔ وضعیت آکادمیک فلسفه در ایران خالی است. این پژوهش گامی در جهت چنین هدفی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توان سنجی گفتمان های جنبش دانشجویی ایران معاصر
نویسنده:
شیرودی مرتضی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
ایران معاصر
,
نظریه گفتمان
,
جنبش دانشجویی
,
انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره
چکیده :
جنبش دانشجویی دو دهه پس از تاسیس اولین دانشگاه در ایران پا به عرصه مبارزه سیاسی نهاد. ناکامی های مستمر جنبش دانشجویی در مواجهه با پهلوی دوم، باعث شد از یک سو، دائما در حال گفتمان سازی باشد و از سوی دیگر، همواره ظرفیت هر یک را برای کامیابی در مبارزه بسنجد. سوال اصلی این است که جنبش دانشجویی چه تحولی را در عرصه گفتمان سازی و جایگزینی گفتمان های رقیب، تجربه کرد؟ دستیابی به دال های مرکزی، عناصر و مولفه ها، قابلیت های دسترسی، وجوه از جاشدگی و نیز خصایص گفتمان های رقیب از دیگر پرسش های این مقاله است. به نظر می رسد که نظریه گفتمان می تواند راه هایی را بگشاید تا پاسخ به سوالات مذکور هویدا گردد. فرضیه این مقاله آن است که با مطالعه جنبش دانشجویی با یک روش نوین (نظریه گفتمان) وجوه تازه ای از این جنبش را آشکار نماید. آشکار شدن روند و نوع جابه جایی دال های مرکزی، نوسان در قابلیت های دسترسی و اعتبار و تغییر مستمر در عناصر و مولفه گفتمان های دانشجویی از یافته های مقاله حاضر است، به علاوه، ناتوانی جنبش دانشجویی در گفتمان سازی و بهره گیری از گفتمان های بیرون دانشگاه، لزوم بهره گیری از گفتمان حاکم بر جامعه در گفتمان سازی نوین دینی دانشجویی، از دیگر یافته های این نوشتار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه بسیج منابع و تبیین کنش جمعی در قیام سی تیر سال 1331
نویسنده:
نظری علی اشرف, عطارزاده بهزاد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی سیاسی
,
ایران معاصر
,
کنش جمعی
,
قیام سی تیر
,
بسیج منابع
,
جامعهشناسی تاریخی
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل وسیاست دراندیشه سیاسی ایران معاصر
نویسنده:
محمدرضا شریعت مدار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
علوم انسانی
,
علوم سیاسی
,
ایران معاصر
,
عقل(منطق)
,
اندیشه سیاسی
چکیده :
یکی از مهمترین موضوعات اندیشه سیاسی ایران معاصر که فهم اندیشه سیاسی در گرو آن است، کاربرد عقل در سیاست میباشد و از آن جایی که مفاهیم عقل و سیاست معانی واحدی نداشتهاند. فهم معنای آنها در گرو شناخت تحولات فکری معاصر میباشد به طوریکه میتوان گفت امروزه عقلی کردن سیاست نتیجه تحولاتی است که در اندیشه سیاسی دورهی میانه رخ داده و به تغییر مفهومی عقل و سیاست منجر شده است. در این نوشته با استفاده از نظریه «اعتباریات» سید محمدحسین طباطبایی ابتدا نزاعهای فکری دورهی میانه و سپس تحولات فکری سیاسی در آستانه ورود به دورهی معاصر و سرانجام مفهوم عقل و سیاست را با توجه به چالشهای فکری دورهی معاصر بررسی میشود با توجه به این نظریه سه گروه فکری اسلام گرایان سنتی، اسلام گرایان مدرن و اسلام گرایان نواندیش قابل تشخیصاند که نزاعهای فکری آنها در این موضوع بررسی شده استسئوال اصلی: مهمترین جریانهای فکری با توجه به کاربرد عقل در سیاست در اندیشه سیاسی (اسلامی) ایران معاصر کدامند و چه نزاعهایی در این موضوع باهم داشتهاند؟فرضیه: سه جریان فکری اسلام گرایان سنتی، اسلام گرایان مدرن و اسلام گرایان نواندیش قابل شناساییاند و نزاع اصلی آنها در مورد قلمرو و حدود کاربرد عقل در سیاست میباشد.رساله شامل: 5 فصل و 2 بخش استعناوین فصول عبارت است:1ـ چارچوب نظری2ـ زمینههای تاریخی3ـ نزاعهای فکری اسلام گرایان سنتی با اسلام گرایان نواندیش در عقل و سیاست4ـ نزاعهای فکری اسلام گرایان مدرن با اسلام گرایان نواندیش در عقل و سیاست5ـ نزاعهای فکری اسلام گرایان نواندیشمحتوای فصول (هر فصل 150 واژه):فصل اول: توصیف و تحلیل گزارههای حوزه عقلی عملی (اخلاق و سیاست) موضوعی پیچیده است و اندیشمندان در حل این معمای بغرنج تلاشهای زیادی کردهاند ولی برخی سئوالات این موضوع کماکان بدون پاسخ مانده است که از جمله آنها میتوان به توضیح رابطه هست و باید، نسبت مسایل اخلاقی و سیاسی با توجه به شرایط زمان و مکان اشاره کرد. به نظر میرسد محمدحسین طباطبایی با طرح نظریه «اعتباریات» بیش از اندیشمندان این حوزه فکری توانسته است به تحلیل این گزارهها و حل مسایل آن بپردازد. براساس این نظریه عقل و سیاست همانند دیگر مفاهیم حوزه عقل عملی، اعتباری هستند. منظور از «اعتباریات» مفهوم عام آن یعنی اعتباریات مقابله ماهیت نیست بلکه منظور اعتباریاتی است که به حوزه عقل عملی مربوط میشود. از این منظر به ادراکات و علومی که لازمهی فعالیت قوای فعالهی انسان و مولود احساس اوست اعتباریات گفته میشود. گرچه از نظر طباطبایی سیاست زمانی عقلی است که براساس عقل جمعی و برآمده از آموزههای اعتباریات عام عقلی و آموزههای دینی باشد بنابراین چنین مفاهیمی با توجه به شرایط زمان و مکان معنا مییابند.با توجه به این نظریه در قبال تغییر اعتباریات تلقی یکسانی بین اندیشمندان وجود ندارد و با توجه به مفاهیم عقل و سیاست اندیشمندان بر سه گروه نواندیشی، سنتی و مدرن قابل تقسیماند که دیدگاه آنان و نزاعهای فکریشان در این مورد در فصول آتی مورد بررسی قرار گرفته است.فصل دوم: رساله در سه گفتار زمنههای پیدایش مباحث عقل در سیاست، نزاعهای فکری در این موضوع و تحولات فکری در ابتدای دورهی معاصر میپردازد. به نظر میرسد نزول وحی زمینهای برای طرح مباحث عقلی در سیاست در جامعه اسلامی بود. دستور قرآن به عقل در امور زندگی، تحصیل سعادت براساس عقل، تفسیر قرآن توسط پیامبر(ص)، ائمه معصومین(ع) و تداوم آن توسط اصحاب خاص، نزاعهای فکری اندیشمندان مسلمان در فهم معنای قرآن برای اداره زندگی اجتماعی ـ سیاسی از مواردی بودند که موجب رشد عقل در سیاست گردید همچنین گسترش قلمرو جامعه اسلامی و برخورد با سایر ملل و لزوم دفاع از آموزههای دینی از زمینههای رشد عقل و مباحث عقلی بود و موجب تحولات فکری و گسترش علوم انسانی در جامعه اسلامی گردید.با تشدید چنین تحولاتی در ابتدای دورهی معاصر و شیوع افکار نوین، تسلط اصول گرایی بر اخباری گری رشد و گسترش علوم عقلی از جمله در فلسفه اصول فقه در زمینهای که جامعه ایرانی از استبداد نیروی حاکمه به تنگ آمده بود منجر به تغییر نگرش مردم در عقل و اداره امور جامعه بود به این معنا که حضور مردم در صحنههای سیاسی لازمه عقل شدن سیاست اعتبار گردید.فصل سوم: در این فصل نزاعهای فکری اسلام گرایان سنتی و اسلام گرایان نواندیش در دورهی معاصر بررسی گردیده است. به نظر میرسد اختلاف اساسی این دو گروه در کاربرد عقل به عنوان منبعی برای شناخت و ایجاد دانش سیاسی (اجتهاد عقلی در اعتباریات سیاسی) با توجه به شرایط متغیر و تحولات فکری سیاسی ـ اجتماعی در این دوره میباشد. از نظر نواندیشان سنت گرایان به مشکلاتی همچون تحجّر و عوامزدگی دچارند و در مقابل اسلام گرایان سنتی نواندیشان را به لا مذهبی و فاصله گرفتن از دستورات الهی و روایات ائمه معصومین(ع) متهم کردهاندنوع مباحث اسلام گرایان سنتی در دورهی معاصر شباهتهایی با نظریههای ظاهر گرایان دورهی میانه اسلامی دارد، از جمله میتوان به عدم کاربرد عقل در حوزههای سیاسی ـ اجتماعی و عدم پذیرش فلسفه و علوم بیگانه و تأکید بر زبان عربی اشاره کرد که این مسأله نشان دهندهی وجود زمینههای نواندیشی و سنتگرایی در جهان اسلام و ایران است و همچنین نشان از باقی ماندن سنت گرایان در گذشته و عدم توجه به تحولات فکری دارد، نتیجه این نگرش، تمایل به حفظ وضعیت موجود و عدم تطبیق با تحولات فکری جامعه است که منجر به حفظ وضعیت و حاکمیت سیاسی موجود شده است که مورد سوءاستفاده حکومتهای وقت قرار گرفته و موجب پیدایش فرقههای انحرافی همچون بهائیت (نتیجه ظاهرگرایی شیخیه) بوده است.فصل چهارم: در این فصل نزاعهای فکری اسلام گرایان مدرن با اسلام گرایان نواندیش مورد بررسی قرار گرفته است مفهوم عقل و کاربرد آن در سیاست موجب نزاع اسلام گرایان مدرن با دیگر گروههای فکری در ایران معاصر بوده. از نگاه نواندیشان، اسلام گرایان مدرن مفهومی از عقل را ارادهمیکنند که موجب طرد سنتهای دینی و اعتباریات عام عقلی و آموزههای وحیانی در عرصه سیاست میشود. از منظر مدرن عقل به معنای عقل جمعی مردم است که تعیین کنندهی حقایق در عرصه سیاسی است در حالی که نقش دین در این مورد کمرنگ شده است.نتیجه این نگرش به عقل، واگذاری اعتباریات عقلی سیاسی (علوم و دانشهای سیاسی و همچنین ارزشها و رفتارهای عقلی در این حوزه) به عقل واحد و اعتباریات جهان شمول غربی است که از جمله نتایج آن حذف روحانیت از مناصب سیاسی میباشد و دین را به عرصههای فردی زندگی محدود میکند. در جهان اسلام در دورهی میانه شبیه همین مباحث از فلاسفه افراطی قابل مشاهده است زیرا آنان نیز حوزهی سیاست را به عقل بشری واگذار میکردند و توجهی به وحی در این زمینه نداشتهاند.فصل پنجم: در این فصل به بررسی نزاعهای فکری اسلام گرایان نواندیش (درون گروهی) در مورد عقل و سیاست پرداخته شد. اینان با هدف کشاندن پای عقل به سیاست در جهت رفع استبداد همواره با اجتهاد عقلی سعی در تأسیس اعتباریات سیاسی لازم را داشتهاند، و با استدلال عقلی مشارکت سیاسی را لازم دانستهاند و به عبارت دیگر سیاستی را عقلی میدانند که در آن حضور مردم لحاظ شده باشد. امّا مفروضاتی که در چگونگی انجام این کار دارند موجب اختلافاتی میان آنها شده است که شاید منشأ برخی از این مفروضات به اطلاعات و زمینههای فکری آنان همچنین به لحاظ کردن زندگی اجتماعی و تصوراتی مربوط میشود که فقیه آیا خود را متصدی مرجعیت جمعی و رهبری سیاسی جامعه بداند (و یا خیر). بسیاری از فقها چنین نگاهی نداشتهاند به همین دلیل شاهد دو نگاه مشروطهگرا و ولایت فقیهی در دورهی معاصر میباشیم. مشروطه گرایان پیروان نائینی میباشند حال آن که نظریه ولایت فقیه توسط امام(ره) به صورت جدی مطرح گردید. و بعد از شکست نظریه مشروطه در عمل ارائه شد.نکته دیگر اختلاف اسلام گرایان نواندیش در مسائل زنان است که برگشت به شرایط موجود و زمینههای فکری و فرهنگی زنان در جامعه امروز میدارد. به همین دلیل محدودیتهایی در برخی نگاهها مشاهده میشود.گفته شده علیرغم اختلافاتی که نواندیشان در مورد موضوعات عقل و سیاست در مسائلی همانند نقش مردم در نظام سیاسی و همچنین جایگاه زنان در سیاست دارند، به سختی میتوان گروهی را نسبت به گروه دیگر نواندیشتر یا سنتیتر خواند زیرا به عقیده اینان شرایط موجود و عدم آمادگی مردم مخصوصاً بانوان برای به دست گرفتن نقشهای مدیریت سیاسی و مسائلی از این قبیل مشارکت سیاسی فعال را به نوعی آرمانگرایی تبدیل میکند که خود به نوعی برخلاف نواندیشی میباشد زیرا نواندیشی تصمیمگیری و برنامهریزی با توجّه به شرایط موجود است.نتیجه رساله (150 واژه):در این نوشته با توجه به نظریه «اعتباریات» محمدحسین طباطبایی به بررسی عقل و سیاست از منظر اندیشمندان مسلمان دورهی معاصر پرداختیم. نزول وحی و تفسیر آن زمینههایی برای ادارهی زندگی سیاسی مسلمانان براساس اعتباریات عقلی بود. نزاعهای فکری مسلمانان در فهم وحی، ورود علوم بیگانه و تبادل فکری با دیگر ملل موجب تمرکز بیشتر افکار مسلمین و بسط و گسترش دانش سیاسی مسلمین در این زمینه گردید. نظریه سیاسی حاکم یعنی «نظم سلطانی» با توجه به بحران فکری با نظریههای مردم گرا «مشروطه خواهان و ولایت فقیه» جایگزین شد گرچه اندیشمندان مسلمان ایران معاصر در مورد عقل و سیاست نظر واحدی ندارند و براساس نظریه طباطبایی، به سه دسته اسلام گرایان نواندیش، اسلام گرایان سنتی و اسلام گرایان مدرن قابل تقسیماند. با توجّه به نظریه اعتباریات که چارچوب نظری رساله است و هم از جهت روش و هم از جهت محتوا برای فهم کاربرد عقل در سیاست مهم است. از جهت روش، در دورههای تاریخ، به دلیل وجود اعتباریات عامی مثل عدالت، توانایی تطبیق برخی موضوعات اندیشهی سیاسی را به ما میدهد. و در هر دوره میتوان شرایط هر دوره و نیز چگونگی تبدیل شدن این مفهوم عام را به اعتباریات خاص سنجید. «اعتباریات» از جهت محتوا نیز ظرفیتزیادی برای پاسخگویی به مسائل اندیشهی سیاسی اسلام دارد. در این نظریه امکان توضیح بیشتری دربارهی عام یا خاص بودن گزارههای سیاسی ـ اخلاقی رابطه باید و هست، رابطه عین و ذهن در سیاست و اخلاق، رابطهی شرع و عقل و... وجود دارد، با توجه به این نظریه سه گروه در دورهی معاصر قابل تشخیصاند؛ برخی بدون توجّه به اعتباریات سیاسی و خاص بودن آنها (با توجّه به شرایط زمان و مکان)، یا در اعتباریات گذشته ماندهاند و با عنوان سنتی از آنها یاد میشود و یا آن که به عقل و اعتباریات سیاسی غرب اعتماد کرده و خواستار استفاده از دیدگاههای سیاسی آنان در جغرافیای خاص ایران معاصر شدهاند که اسلام گرایان مدرن نامیده میشوند. در این بین، اسلام گرایان نواندیش با توجّه به گذشته و اصول عام مبتنی بر دانشهای اسلامی از یک سو و نیز شرایط فرهنگی سیاسی خاص از سوی دیگر، دو مدل حکومتی مشروطه و انقلاب اسلامی را در دورهی معاصر ابداع کردهاند. اسلامگرایان نواندیش با فرا رفتن از ظاهر آیات و روایات سعی داشتهاند ضمن توجّه به تحولات فکری ـ سیاسی در هر دورهی زمانی به ترسیم مدلهای مختلفی از حکومت اسلامی که پاسخگوی نیازهای هر زمان باشد بپردازند از این رو از آنان با عنوان نواندیش یاد کردیم زیرا اندیشیدن به صورت کاملتر در این گروه (نسبت به دو گروه دیگر) یافت میشود. در ایران معاصر، مهمترین تحول فکری، تغییر در اندیشهی سیاسی (حوزه ذهنیات) و ساختار و شکل نهادهای سیاسی (عینیات) بوده است. متفکرین نواندیش با رد نظریهی «نظم سلطانی» (که در دورهی میانه نظریه غالب بود) به نوعی مردم سالاری روی آوردهاند و در این مورد نزاعهای فکری زیادی توسط آنان با دیگر گروهها صورت گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید