جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
تحول و تکامل در معرفت
نویسنده:
روزبهی فضل اله
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
صور ذهنی به جهت تجرد و ثبات خود، تغییر یا تکامل نمی پذیرند و امر صدق و کذب تصدیقات و گزاره ها بین وجود و عدم دایر است، یعنی صادق تر یا کاذب تر بودن تصدیقات معنا ندارد. تصدیق بدیهیات و ضروریات از تحول در امانند، هر چند فهم بهتر آن ها میسر شود. از طرف دیگر، نظریات تغییرپذیرند، هر چند یقینیات منطقی از جهت منطقی استوارند. فهم بهتر - به معنای تحول کیفی فهم - نیز، امکان پذیر است که با تکامل نفس پدید می آید.نفس انسانی با تهذیب درونی و اتحاد با معلومات خویش تکامل می یابد. و هر گونه تغییر یا تکاملی تنها در نفوس بشری واقع می شوند.
صفحات :
از صفحه 95 تا 123
عنوان فارسی: شاخص های بصیرت در رهبری امام خمینی
نویسنده:
علی آقا پیروز
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شیوه رهبری امام خمینی به عنوان الگوی رهبری اسلامی در زمان معاصر می تواند مقدمه مناسبی برای ارائه الگوی رهبری در اسلام باشد. این الگو ابعاد و جنبه های مختلفی دارد که به تناسب ظرفیت این مقاله، یکی از مهم ترین آنها یعنی رهبری بصیر مورد توجه قرار می گیرد. مهم ترین شاخص های رهبری بصیر از دیدگاه امام خمینی عبارتند از: دوراندیشی و آینده نگری، داشتن چشم انداز و ارائه طرحی برای آینده، شناخت ماهیت جریان ها و هوشیاری در مواجهه با آنها، شناخت افراد صالح و ناصالح، دشمن شناسی و شناخت توطئه های دشمن و سرانجام موقعیت و وظیفه شناسی. مستند این شاخص ها تصریح امام در بیان آنها و یا مصادیقی از رفتار امام است که توسط دیگران نقل شده است.
صفحات :
از صفحه 11 تا 34
 رابطه گناه و معرفت از دیدگاه قران
نویسنده:
ملایوسفی مجید, اردمه زهرا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
امروزه، یکی از مسایل مهم معرفت شناسی، تاثیر عوامل غیر معرفتی و از جمله گناه بر معرفت است. اعتقاد به چنین دیدگاهی از ویژگی های مهم تفکر سنتی است. هندوها در 3500 سال پیش معتقد به تاثیرپذیری معرفت از عوامل غیر معرفتی بودند. در مسیحیت نیز پولس قدیس بیان می داشت که «گناه نکنید تا عالم واقع را درست بشناسید.» در جهان جدید، هرچند کسانی همچون هابز، هیوم، کانت، مارکس، نیچه، فروید، فوکو و ... به نحوی معتقد به تاثیر عوامل غیر معرفتی بر معرفت بودند، ولی نخستین بار ویلیام جیمز بود که صریحا بیان داشت که آرا و نظرات ما ناشی از استدلال محض نبوده، بلکه عواملی همچون تلقین، عشق، نفرت، کینه، ترس، امید و ... در معرفت ما تاثیرگذارند.در قرآن کریم نیز به نحو مبسوط به ماهیت و اقسام معرفت، نحوه حصول معرفت و عوامل معرفتی و غیر معرفتی موثر بر آن پرداخته شده است. از نظر قرآن، یکی از عوامل مهم در این خصوص، گناهان ماست که تاثیر بسزایی در گونه های مختلف معرفت ما، اعم از اکتسابی و غیر اکتسابی دارد. آنچه از آیات قرآن برداشت می شود، این است که گناه به اشکال مختلف بر معرفت ما خصوصا در حوزه معارف الهی تاثیرگذار است. برای مثال، گناه گاه سبب توجه انسان به بخشی از واقعیت، گاه سبب تحریف در حقایق، گاه سبب فراموشی و نسیان واقعیات و گاه سبب سطحی نگری و عدم تعمق در حقایق می شود.
صفحات :
از صفحه 65 تا 94
 نقد نظریه معنویت گرایی منهای دین
نویسنده:
محمدی مسلم, نصیریان صفر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در معنویت گرایی منهای دین، آموزه های دین و مسائل اخلاقی آن چون ریشه در احساسات و ایمان دارند، اثبات پذیر نیستند، بنابراین به هیچ وجه قابلیت عقلانی شدن را ندارند. در مقابل آموزه های معنویت گرا چون ریشه در تجربه دارند، اثبات پذیرند و قابلیت عقلانی شدن را دارند. این رویکرد با این نگاه شکل گرفته که دینداری اگر تعبد نداشته باشد، دینداری نیست و معنویت اگر متعبدانه باشد، معنویت نیست. این نوع نگاه به معنویت و انحصار آن در تجربه، از یک سو قلمرو عقلانیت را تضییق کرده و از سوی دیگر تجربه های غیر عقلانی را نیز داخل در تعریف عقلانیت کرده است، که این نگاه جامع و مانع بودن تعریف عقلانیت را مخدوش خواهد نمود. علاوه اینکه این نگاه و طرز تلقی از معنویت، چون تحت تاثیر مبانی مدرنیته، از جمله شک گرایی و نسبیت گرایی در دین شکل گرفته است، به هیچ وجه ثبات اخلاقی و اعتقادی را بر نمی تابد. با تبیین درست عقلانیت، اخلاق دینی داخل در مقوله معنویت و اخلاقیات تجربی غیر مستند به عقل، خارج از این مقوله خواهند بود.
صفحات :
از صفحه 141 تا 154
الحریة الروحیة فی منظر میخائیل نعیمه و طرق الوصول إلیها
نویسنده:
اصلانی سردار, خواجه گودری افسانه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
الحریة من أجمل الکلمات فی القاموس البشری وهی بمعنی القدرة علی التصرف بملء الإرادة والاختیار مع صیانة حقوق الناس فی الغرب، و إضافة إلی هذه تضاف حقوق الله والناس فی الإسلام أیضا. والحریة ضربان: الأول منهما الحریة الاجتماعیة، هی أن یکون الإنسان حرا فی تصرفاته الفردیة والاجتماعیة، أی لم یکن الآخرون مانعین فی سیره نحو نموه وأهدافه عن طریق حبسه وإجباره أو استثماره أو استخدامه فی الأمور. أما الثانی منهما فالحریة الروحیة، فمعناها یرجع إلی نفس الإنسان بحیث أن تکون نفسه حرة من کل القیود السلبیة الرادعة. وهناک صلة وثیقة بین الحریة الروحیة والحریة الاجتماعیة. و عندما یصل الإنسان إلی الحریة الروحیة فحینئذ ستحقق له الحریة الاجتماعیة. فی المقال هذا، ندرس آراء نعیمه حول الحریة المثالیة والطرق التی سلکها تهدی الإنسان المفتش عن الحریة إلیها فی آثاره فی المنهج الوصفی - التحلیلی. و نحاول أن نبین عوائق الوصول إلیها أیضا. والهدف الرئیس لهذه الدراسة کیفیة اقتراح نعیمه للوصول إلی الحریة.
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
السحر الحلال (إعادة النظر فی فکرة بایزید البسطامی من خلال قصة شمس الدین والمولوی)
نویسنده:
منظمی اردشیر, میرزایی الحسینی سیدمحمود
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
ترمی هذه المقالة إلی دراسة فکرة بایزید البسطامی فی ضوء شطحیاته، والبحث فی آراء العارفین والصوفیین المعروفین فی تاریخ العرفان الإسلامی حول الموضوع المذکور أعلاه. فی اللقاء الأول بین شمس الدین التبریزی و مولانا جلال الدین البلخی فی مدینة قونیة، طرح سؤال أثار بشدة کیان مولانا الذهنی والفکری. سأله شمس الدین: محمد (ص) أفضل أم بایزید؟ ومع أننا نعتقد أن محمدا أفضل من بایزید، فلماذا قال بایزید: «سبحانی ماأعظم شأنی» و قال الرسول (ص): «ما عرفناک حق معرفتک». هذا السؤال یتشکل من قضیتین: القضیة الأولی هی قضیة شطحیة أشغلت بال أهل المعرفة، والقضیة الثانیة، قضیة مشروعة ومقبولة ومعروفة. أصبح للشطح البایزیدی صدی واسع فی الأوساط الصوفیة، وأدی إلی ظهور اتجاه انحیازی من جانب شیوخ کبار مثل الإمام إسماعیل المستملی البخاری والإمام محمد الکلاباذی والعطار والمولوی و غیرهم. وإلی جانب هذا الاتجاه ظهرت تحلیلات علمیة جیدة بقلم شیوخ بارعین مثل إبی نعیم الأصفهانی، أبی نصر السراج والقشیری.إذا تأملنا فی آراء أهل المعرفة والتصوف وشارحی شطحیات بایزید البسطامی نستطیع أن نصنفها فی أربعة أقسام: قلة قابلیة بایزید، الشطح البایزیدی، بایزید کنموذج من عقلاء المجانین والحب الإلهی عنده.
صفحات :
از صفحه 153 تا 169
  • تعداد رکورد ها : 7