جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 27
جاودانگي روح
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1. همه موجودات عالم ــ چه مادی و چه غیرمادی ــ ظهور اراده خدا هستند ؛ همانطور که صور خیالی ما ظهور اراده ما هستند ؛ برای مثال ما وقتی سیبی را در ذهن خود تصور می کنیم ، اراده ماست که به صورت سیب ظاهر می شود ؛ لذا تا زمانی که ما اراده خود را از آن سیب بیشتر ...
مكان روح
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
روح موجوديت زماني ومكاني ندارد .ونمي تواند در قالب زمان ومكان قرار گيرد كه در يك يا دو زمان يا مكان قرار گيرد . توضيح بيشتر اينكه :اصولا زمان ومكان تعبيري است مربوط به عالم ماده که ظرف تغييرات تدريجي واقع در عالم مزبور را تشکيل مي دهد. به ديگر سخن، بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
روح موجودی زمانی و مکانی؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خير روح موجوديت زماني ومكاني ندارد .توضيح بيشتر اينكه :اصولا زمان تعبيري است مربوط به عالم ماده که ظرف تغييرات تدريجي واقع در عالم مزبور را تشکيل مي دهد. به ديگر سخن، زمان از حرکت ناشي مي شود و حرکت نيز از ويژگي هاي عالم ماده است؛ چرا که حرکت به منظو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تكامل روح
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به پرسش مذکور به چند نکته اشاره مي شود: 1. حرکت و تکامل مربوط به جسم يا امور جسماني است. مجرد از آن جهت که مجرد است، فاقد حرکت و تغيير است. نفس انسان داراي دو جنبه و دو بعد است؛ در يک بعد،‌ متعلق به بدن است و آن را تدبير مي کند، از اين جهت نف بیشتر ...
روح
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از نظر حكماي اسلامي انسان موجودي است مركب از دو بعد مادي و مجرد(غيرمادي) و از ديدگاه حكمت متعاليه انسان موجودي است داراي مراتب كه ضعيفترين مرتبه او بدن مادي اوست ؛ و مرتبه بالاتر از بدن مادي، نفس است ؛ نفس نیز خود مراتبي دارد. پايين ترين مرتبه نفس، ن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
روح محدود
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اولاً، روح به علت مخلوق بودن، محدود است؛ اما محدوديت و عدم آن در هر چيزي به حسب خودش مي باشد. مثلا با توجه به اين كه روح امري مجرد است محدوديت آن از سنخ محدوديتهاي زماني يا مكاني نيست ، بلكه محدوديت نسبت به كمالات برتر است . بنا براين اگر » به صورت ت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تفاوت روح انسان و حيوان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معناي روح: روح در قرآن بـه مـعـنـاى امر خداوند است كه همان كلمه ايجاد است و همان فعل مخصوص اوست بدون دخالت اسباب مادى و تاثيرات تدريجى آنها در آن. گـاهى اين روح به تنهايى توصيف شده است مانند : يوم يقوم الروح و الملائكه صفا ( نباء / 38 ) گاهى همراه با بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ارتباط ارواح با عالم ماده
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اینجا به سه مطلب اشاره می کنیم : 1- رابطه ارواح با زمان 2- اینکه ارواح تا چه اندازه می توانند با عالم ماده ارتباط داشته باشند 3- حقیقت زمان در عالم برزخ 1- زمان به آن معنایی که در دنیا وجود دارد در عالم برزخ معنی ندارد لکن موجود برزخی وقتی می خواه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نفس در نگاه روايات و فلاسفه و متکلمين
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
درباره چيستي و حقيقت نفس ديدگاه هاي مختلفي مطرح است، برخي اين ديدگاه ها را به چهارده نظر و برخي به چهل نظر و گروهي ديگر آنها را به صد قول رسانده اند. (عيون مسائل نفس و شرح آن، ج1 ، ص 17، و ص 18) از ميان تعريف هاي گوناگون يك تعريف مشهور ميان فلاسفه اس بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نفس ناطقه
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
رباره حقيت نفس ناطقه ديدگاه هاي گوناگوني مطرح است. حكيم متأله، سبزواري در تعليقه اش بر كتاب « غرر الفوائد» فرموده اند: « درباره «نفس» چهل قول بيان شده است».(عيون مسايل نفس، علامه حسن زاده، عين چهارم). مترقي ترين ديدگاه در حقيقت نفس ناطقه مربوط به حكي بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 27