جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
قرامطه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
روابط و مناسبات فاطمیان مغرب و عباسیان (297 - 362ق)
نویسنده:
محمدعلی چلونگر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
عباسیان
,
فاطمیان
,
قرامطه
,
مغرب
,
اسماعیلى
,
مصر و بحرین
چکیده :
روابط فاطمیان و عباسیان که از دوران دعوت فاطمیان آغاز شده بود، با تشکیل دولت فاطمیان در مغرب(1) در شمال افریقا وارد مرحله جدیدى شد. در دوران خلافت فاطمیان در مغرب بین سالهاى 297-362ق عوامل زیر، زمینههاى ارتباط این دو حکومت را فراهم کرد: 1 . سقوط حکومت اغلبیان به دست فاطمیان که واکنش عباسیان را علیه فاطمیان به همراه داشت، زیرا اغلبیان از سوى عباسیان حمایت مىشدند. 2 . تصمیم فاطمیان بعد از تشکیل حکومت در مغرب براى تغییر شعائر مذهبى اهلسنت، و در مقابل، استفاده عباسیان که حامیان اهلسنت بودند، از این حرکت براى تضعیف فاطمیان. 3 . تلاش فاطمیان براى تصرف مصر که عباسیان آن را آخرین نقطه نفوذ خویش در شمال افریقا مىدانستند. 4 . فعالیت داعیان اسماعیلى در مناطق عباسیان که از مسائل زمینهساز نفوذ فاطمیان بود. 5 . تلاش فاطمیان از آغاز تشکیل خلافت در جهت خواندن خطبه به نام آنان در حرمین شریفین به جاى عباسیان. 6 . قرامطه بحرین که پس از تأسیس حکومت فاطمیان در مغرب، از جمله عوامل تأثیر گذار در روابط آنان با عباسیان بودند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فضائح الباطنية وفضائل المستظهرية
نویسنده:
أبو حامد الغزالي؛ حققه وقدم له: عبد الرحمن بدوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
حَوَلّی - کویت: موسسة دار الکتب الثقافیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
خُرَّمِیّه
,
قرامطه
,
باطنیه ( شیعه )
,
عقاید اسماعیلیه
,
بابکیه(غلات شیعه)
,
مُحَمَّره (غلات شیعه)
,
اسماعیلیه ( جعفری )
,
باطنیه ( اسماعیلیه )
,
خرمدینیه (خرمیه)
,
بابکیه
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
نقد اشاعره بر اسماعیلیه
,
قرمطیه
,
تعلیمیه
,
سبعیه (فرقه سبعیه)
چکیده :
این کتاب ظاهرا به درخواست خلیفه عباسی و قطعا به نام او و در اهداء به او، نگارش یافته و درآن به مدح خلیفه و امام برحق بودن خلیفه عباسی تاکید شده است. غزالی در ابتدای باب دوم کتاب حاضر (صفحه 35 پیدیاف و 11 کتاب) اظهار می دارد که گروه مورد نظر وی که به طور عام «باطنیه» می نامد و درگیری با خلفای عباسی داشته اند، در طول زمان دارای 10 نام ولی با ریشه و هویت واحد می باشند: الباطنیة، القرامطة، القرمطیة، الحُرَّمیّه (الخُرّمیّة)، الحُرَّمدِینیة (الخُرَّمدِینیة)، الإسماعیلیة، السبعیة، البابکیة، المحمِّرة، التعلیمیة.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعداد امامان از دیدگاه فرقههای شیعه چند تا است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعیین امام
,
نص امام
,
فرق شیعه
,
مسایل جدید امام شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اسامی امامان
,
تعداد امامان
کلیدواژههای فرعی :
امامیه ,
شیعه امامیه ,
قرامطه ,
امامان دوازده گانه ,
عقائد امامیه ,
عقاید اسماعیلیه ,
زیدیه ,
عقاید دروزیه ,
مستعلیه ,
دروزیه ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) ,
نزاریه ,
عقاید زیدیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بسترها، زمینه ها و چالش های پیدایی جنبش زیدیه در یمن
نویسنده:
علی یزدانی,فاطمه جان احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
زیدیه
,
قرامطه
,
زیدیه
,
یمن
,
هادی الی الحق
,
بسترها
,
قاسم رسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
قرامطه
چکیده :
شهادت امام حسین(ع) در سال 61 ق، سبب تغییر فضای تبلیغی جامعه اسلامی به سود گرایش های شیعی شد. علویان با تکیه بر این فضای اجتماعی در کنار ضعف سیاسی عباسیان و استفاده از بسترهای مناسب جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی موجود در یمن، سومین حکومت زیدی جهان اسلام را تأسیس نمودند. پژوهش حاضر به موضوع، بسترها و چالش های پیدایی دولت زیدی یمن (298 ـ 280 ق / 911 ـ 893 م) می پردازد. پیدایش این دولت و فعالیت امامان زیدی و شیعیانشان در یمن سبب شد تا این دولت، تنها حکومت زیدی باشد که به تواند بیش از هزار سال پایدار بماند. آنان با بهره گیری از ظرفیت های موجود در این منطقه و پیشینه یمنیان در علاقه به تشیع، توانستند تا حد امکان بر مشکلات سیاسی ـ اجتماعی فائق آمده و یمن را به مهم ترین پایگاه زیدیان تا به امروز تبدیل نمایند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سرانجام تاریخ و غایت انسان از دیدگاه اسماعیلیه با تأکید بر دعوت قدیم : دوره 12، شماره 4 : تاریخ اسلام
نویسنده:
زهره باقریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: باقرالعلوم (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه
,
غایت تاریخ
,
تکامل تاریخی
,
فلسفه تاریخ
,
دعوت قدیم
,
عقاید اسماعیلیه
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
معاد روحانی ,
معرفت دینی ,
فاطمیان ,
قرامطه ,
نزاریه ,
مستعلویه ,
ادوار تاریخ ,
ادوار هفتگانه تاریخ ,
غایت فراتاریخی انسان ,
عقل کل ,
تکامل انسان ,
کمال عقلی ,
عقل جزئی ,
رستاخیز عقل ,
ظهور مهدی (ع) ,
اهل ترتب ,
اهل تضاد ,
دوام عالم ,
حرکت تکاملی تاریخ ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
آرمان تاریخی اسماعیلیه ,
کمال معرفت انسان ,
عقول واسطه هفت گانه ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
فلسفه تاریخ گرچه معرفتی نسبتاً نوظهور است، اما موضوع و مسائل آن از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان قرار داشته است. در این میان فلسفه نظری تاریخ نسبت به فلسفه علم تاریخ قدمتی بیشتر دارد و اغلب ادیان، مذاهب و مکاتب دیدگاه خود را راجع به کلیت تاریخ بشری به طرق گوناگون بیان داشتهاند. یکی از فرقههای اسلامی که تفکرات فلسفی آن قوّت بیشتری دارد اسماعیلیان است. تفکرات فلسفی اسماعیلیان در یک تقسیم بندی کلی به دو دوره دعوت قدیم و جدید تقسیم میشود. در نگرش فلسفی اسماعیلیان، بخش اعظم تاریخ در گذشته پیموده شده و تنها یک منزلگاه تا آینده باقی است و تاریخ از دایره قوم و طبقه خارج گشته و در نگرشی کلی تمام پیروان ادیان الهی را در بر میگیرد. مقاله پیش رو با هدف بررسی تنها منزلگاه باقی مانده اسماعیلیان و فلسفه انتظار اسماعیلیه، به تحلیل و تبیین غایت تاریخ و انسان از دیدگاه اسماعیلیه پرداخته است تا مهمترین سؤال فلسفه نظری تاریخ را از نگرش این مکتب باز کاوی کند. نتیجه مدعای تحقیق حاضر آن است که در این مکتب غایت تاریخ با آرمان تاریخ دو مقوله جدا از هماند، ولی کاملاً وابسته و مرتبط با هم به وقوع خواهند پیوست
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید