جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
جنبه های رمزی و زبان اشارت در داستان ابراهیم (ع) در متون عرفانی تا پایان قرن هفتم هجری
نویسنده:
آقاحسینی حسین, زراعتی سمانه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
اسماعیل در مرز: تصویرهای خاخام از اولین عرب (مجموعه SUNY در یهودیت: هرمنوتیک، عرفان و دین) [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
کارول باخوس: by Carol Bakhos (Author)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
SUNY Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اسماعیل در مرز یک مطالعه عمیق درباره رفتار خاخامی با پسر اول ابراهیم، ​​اسماعیل است. این کتاب به بررسی تصویر متضاد اسماعیل در یک دوره هزار ساله می پردازد و تغییرات و تفاوت های ظریف در بازنمایی او در سنت یهودی قبل و بعد از ظهور اسلام را دنبال می کند. در متون کلاسیک خاخام، اسماعیل به شیوه های گوناگونی به تصویر کشیده شده است. تنش بین عضویت و اخراج او از خاندان ابراهیم - از یک طرف او با ابراهیم ختنه شده است، اما از طرف دیگر، به دلیل لطف الهی، برادرش جایگزین او به عنوان اولیاست. خاخام ها به طرق مختلف به وضعیت وی می پردازند. مانند عیسو، او اغلب با عبارات ضد پا ترسیم می شود. او «دیگری» اسرائیل است. باخوس خاطرنشان می کند که ظهور اسلام و تغییر چشم انداز قومی، مذهبی و سیاسی خاور نزدیک در قرن هفتم بعدها بر تصویرهای خاخام در قرون وسطی از اسماعیل تأثیر گذاشت که به موجب آن او به نماد اسلام و نمونه اولیه اعراب تبدیل شد. با این تحقیق در مورد تصویر خاخامانه اسماعیل، این کتاب با تداخل تاریخ و هرمنوتیک و شیوه‌های سکونت خاخام‌ها در دنیایی از نیروهای سیاسی، اجتماعی و الهیاتی در هم تنیده مواجه می‌شود. کارول باخوس استاد یهودیت باستانی در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و ویراستار یهودیت باستان در زمینه هلنیستی آن است.
Abraham Visits Ishmael: A Revisit
نویسنده:
کارول باخوس: Carol Bakhos
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
ترجمه ماشینی: مطالعات قبلی درباره ماجرای دیدار ابراهیم از اسماعیل در «پیرقه د ربی الیزر» : Pirkei De-Rabbi Eliezer» : (PRE)» بر ارتباط آن با نسخه‌های اسلامی متمرکز بوده و آن را به عنوان جدلی یا عذرخواهی خوانده است. همچنین فرض بر این است که یا نویسنده PRE یک نسخه اسلامی از داستان را بازسازی کرده است یا اینکه داستان منشأ یهودی دارد. با این حال، چنین قرائتی عمدتاً مبتنی بر تصوراتی از شخصیت اسماعیل در داستان است که سایر ارجاعات به اسماعیل در PRE را نادیده می گیرد. بنابراین این مقاله با توجه به همه اشارات به اسماعیل در PRE داستان را بررسی می کند.
روياي پيامبران
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اين گونه مسائل از ابتلائات و آزمايش‏هاي الهي است و در پرتو اين گونه ابتلائات (كه البته متناسب با ظرفيت‏ها انجام مي‏پذيرد) نفس مؤمن پرورش يافته و بندهاي وابستگي‏اش به دنيا تماماً گسسته مي‏شود و به خلوص مطلقه مي‏رسد. بیشتر ...
مشخصات ظاهری و ویژگیهای معنوی منجی آخرالزمان در تفاسیر شیعه و سنی
نویسنده:
محمدرضا قرائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
بحث ظهور و اصلاح جامعه بشری از نابسامانی‌ها که از اعتقادات مشترک بین جوامـع و ادیان مختلف می‌باشد، ارتباطی تنگاتنـگ بـا منجـی عـالم بشـریت دارد و عمـوم مکاتـب و آئین‌هایی که به این بحث پرداخته‌اند، پیرامون شخصیت منجی نیز اظهارنظر نموده‌اند. علمای مسلمان از جمله مفسران، اعم از شیعه و سـنی نیـز دربـارۀ شخصـیت منجـی بـه بحث پرداخته و دربارۀ موضوعاتی همچون اینکه «آیا زاده شده یا نه، از کدامین تبار اسـت، ویژگی‌های ظاهری و معنوی او چیست، مقـام و منزلـت و شـباهتش بـه انبیـاء کـدام اسـت؟» روایاتی را آورده و گاه نظریات خود را نیز بیان کرده‌انـد. از جملـه جـذابییت‌های این نوشـتار اینکه آراء متفاوت نقل شده در منابع اسلامی در این خصوص و وجوه تشـابه و تفـارق آنهـا را می‌توان از مصادیق مباحث تقریب بین مذاهب اسلامی برشـمرد، بـویژه از آن جهـت کـه علی‌رغم بررسی این موضـوع بـه روش نقلـی در منـابع تفسـیری عمـدتا از جـنس مباحـث کلامی بشمار می‌رود.
صفحات :
از صفحه 177 تا 209
تحلیل و نقد دلایل ظن به امامت اسماعیل از منظر منابع امامیه
نویسنده:
محمدعلی چلونگر,سید مهران طباطبایی پوده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از مسائلی که در تاریخ تشیع همواره محل بحث بوده است، مسألۀ ظن به امامت اسماعیل پس از شهادت امام صادق (ع) است که در کتب اسماعیلیه و گاه امامیه بیان شده است. دلایلی که سبب ظن به امامت اسماعیل شده است، عبارت است از: روایات دال بر تعلق امامت به فرزند بزرگ تر، توجه و محبت امام به اسماعیل، وجود نص ساختگی، عدم شناخت مفهوم بداء، شایعۀ زنده بودن اسماعیل و تأثیر خفقان دورۀ عباسی در جلوگیری از معرفی علنی امام. این دلایل در پژوهش حاضر بررسی و نقد خواهد شد.در این مقاله، برای شناسایی عوامل احتمالی جعل، روایاتی از ائمۀ پس از امام باقر (ع) با مضمون معرفی نام های دوازده امام واکاوی و تبیین شده است. این روایات که مخالفان امامت اسماعیل به آن ها استناد کرده اند، همراه با نموداری از راویان نشان خواهد داد که عوامل مطرح شده هیچ کدام بر امامت اسماعیل دلالتی نداشته و خطایی از جانب امام صادق (ع) در تعیین امام بعدی صورت نگرفته است و روایات دوازده امام را نمی توان مجعول راویان دانست. در این راستا، طرح مسألۀ امامت اسماعیل را باید در گمان زنی های مردم و محذوریت امام در معرفی امام موسی کاظم (ع) به علت خفقان دوران حکومت عباسی جست وجو کرد.
مروری بر دو دیدگاه در مورد ذبیح ابراهیم† در سنّت اسلامی
نویسنده:
محمدرسول ایمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
امتحان الاهی حضرت ابراهیم(ع) در قربانی کردن فرزند خویش، که از فرازهای بلند زندگی این پیامبر بزرگ الاهی است، در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است. به دلیل اجمال موجود در آیات مربوط به داستان ذبح و عدم بیان فرزند قربانی و محلّ ذبح، از صدر اوّلیه ی اسلام در تعیین نام ذبیح در بین مفسّران اسلامی اختلاف نظر وجود داشته است، اما این اختلافات از قرن هفتم هجری به بعد فروکاسته و نام اسماعیل(ع) به عنوان نامزد قربانی در سنّت اسلامی به ثبت رسیده است. امروزه برخی مستشرقان مدّعیاند که منابع اوّلیه ی اسلام و شخص پیامبر(ص)، حضرت اسحاق(ع) را به عنوان ذبیح الله معرّفی کرده اند و ذبیح الله خواندن اسماعیل(ع)، قرن ها بعد به دلایلی از جمله رقابت با یهودیت در متون و تفاسیر اسلامی وارد شده است. این تحقیق بر آن است تا با مرور این مسئله در سنّت اسلامی و با استناد به کلام معصومان(ع)، به بررسی مصداق ذبیح الله در قرآن کریم بپردازد.
مسئله شناسی روایت ذبح فرزند ابراهیم علیه السلام در ادیان ابراهیمی
نویسنده:
احمد مقری,رضا کاظمی راد,محمدتقی انصاری پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ابراهیم به عنوان نیای مشترک ادیان ابراهیمی، از جایگاهی ویژه در سنت دینی یهودیت، مسیحیت و اسلام برخوردار است. درحالیکه به باور برخی اندیشمندان معاصر، اختلاف این سه دین در مورد ابراهیم، از نقاط اشتراک آنها بیشتر است. مروری بر ادبیات تفسیری و مجادله ای پیرامون روایت ابراهیم در قرآن و کتاب مقدس، به ویژه تا پیش از شورای دوم واتیکان و عطف نظر کلیسای کاتولیک به اصل گفت وگو و تعامل ادیان، شاهدی بر این مسئله است. در این میان، ماجرای ذبح پسر ابراهیم علیه السلام ، از محوری ترین مسائل اختلافی است که در ادیان ابراهیمی تفاسیر متفاوتی از آن ارائه شده و در هر سنت دینی نقطه ثقل متمایزی یافته است. این مقاله درصدد است تا با بازخوانی برداشت های مختلفی که با تکیه بر روایت قرآن و عهدین از این واقعه صورت گرفته است، جان مایه اصلی روایت ذبح فرزند ابراهیم در ادیان ابراهیمی را مورد واکاوی قرار داده و این موضوع را در سه سنت دینی اسلام، مسیحیت و یهودیت در روایت ماجرایی واحد (ذبح پسر ابراهیم) بازنمایی کند.
  • تعداد رکورد ها : 8