جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نظریه تصویری زبان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
دین در فلسفۀ ویتگنشتاین متقدم
نویسنده:
زهره عبدخدایی، قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خدا (اسماء ذات الهی)
,
ویتگنشتاین متقدم
,
1. ادیان religions
,
فلسفه دین
,
رساله منطقی-فلسفی
,
فلسفه تحلیلی
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تصویری زبان ,
اراده الهی ,
خالق ,
اخلاق ,
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی) ,
قانون طبیعت ,
پوزیتیویست ها ,
ایمان گرایی ویتگنشتاینی ,
یادداشت ها ,
محدودیت قدرت خداوند ,
درسگفتار(درباره اخلاق) ,
چکیده :
لودیک یوزف یوهان ویتگنشتاین از زمرۀ فیلسوفان تحلیلی زبان بهشمار میآید. او امور ماورای طبیعی از جمله اخلاق و دین را به فراسوی مرزهای زبان میفرستد و معتقد است که آنچه نمیتوان دربارۀ آن سخن گفت، پس بهناچار باید سکوت کرد. سخنان وی در باب دین در دورۀ نخست فکری بسیار موجز، فشرده و گاه مبهم بهنظر میآید و همین امر سبب شده است تا شارحان و مفسران ویتگنشتاین در باب جایگاه دین از منظر وی، دو موضع کاملاً مخالف اتخاذ کنند؛ برخی در تلاشند تا جایگاهی کاملاً دینمدارانه برای وی به تصویر بکشند و برخی دیگر او را ملحد و خدانشناس میدانند. در نوشتار حاضر بر آنیم تا با مطالعه و بررسی آثار ویتگنشتاین متقدم، از یک سو جایگاه خدا در اندیشۀ وی را رصد کنیم و از سوی دیگر بهدنبال پاسخ این پرسش هستیم که از منظر وی حقیقتاً دین به چه معناست؟ آیا دین همان خداباوری است یا عمل به شریعت آنچنانکه بین دینداران رواج دارد ؟ یا آنکه چیزی معادل و همسنگ با اخلاق است. بهدلیل موجز بودن سخنان او، سعی بر آن است تا از نظر شارحان وی نظیر نورمن ملکوم و سیرل برت استفاده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 505 تا 532
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملی بر چیستی تنوعپذیری باورها و مبانی نظری آن
نویسنده:
روح الله چاوشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
کثرت گرایی معرفتی
,
تنوع در باورها
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اخلاق باور
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
صدق ,
توجیه و ارزیابی باور ,
نظریه تصویری زبان ,
یقین عقلی ,
شک ,
شکاکیت (شکگرایی) ,
هرمنوتیک نسبی گرا ,
محدودیت شناخت ,
نظریه عمل گرایانه صدق ,
اظهار باور ,
رابطه زبان و باور ,
بازی زبانی ,
رابطه وجودشناسی و معرفت شناسی ,
اخلاق باور ,
نسبیگرایی ,
پوزیتیویسم منطقی ,
تناقض در باورها ,
آگنوستیسیسم ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از مهمترین ارکان کثرتگرایی معرفتی، کثرتگرایی در باورهاست. از همینرو، وقتی سخن از کثرتگرایی معرفتی به میان میآید از پرداختن به مسئله کثرتگرایی در باورها ناگزیریم. شاید بتوان ادعا کرد، یکی از مهمترین وجوه معقولیت کثرتگرایی در باورها، وجود قابلیت تنوع در خود باورهاست. به نظر میرسد، تردید و عدم یقین در خصوص برخی باورها، احتمالاً با امکان تنوع در باورها ارتباط دارد. باورهایی که قطعی نیستند و درباره آنها یقین نداریم، میتوانند باورهای غیریقینی دیگری را در کنار خود تحمل کنند. اما این مسئله باید به نحوی تبیین شود که روی در جانب بیسر و سامانی و نسبیگرایی افراطی نداشته باشد. میتوان با تحلیل پدیده باور و چگونگی بروز تنوع در آن، امکانی برای ارزیابی باورها یافت؛ البته نوعی از ارزیابی که ما را به مطلقگرایی و انکار تنوع سوق ندهد. با تحلیل پدیده باور درخواهیم یافت که باورکننده، موضوع باور و اظهار باور، سه رکن اصلی این پدیده هستند. با این وصف، میتوان برای تبیین تنوعپذیری در باورها از مبانی نظری مرتبط با هر یک از این سه رکن بهره برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه تصویری زبان با تاکید بر لوازم معرفت شناختی آن
نویسنده:
محمد حسین مهدوی نژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
زبان
,
ویتگنشتاین
,
گزاره های تحلیلی
,
گزاره مرکب
,
فلسفه (خاص)
,
علم اخلاق
,
معنا(اصطلاح وابسته)
,
گزاره ترکیبی
,
گزاره بسیط
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تصویری زبان ,
گزاره پایه ,
امور واقع ,
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی) ,
فلسفه تحلیلی ,
بازی زبانی ,
حقایق بسیط ,
حقایق مرکب ,
چکیده :
ویتگنشتاین، در طول فعّالیّت فلسفی خود، دو نظریّهی کاملاً متفاوت دربارهی زبان و ماهیّت و ساختار آن ابراز داشت. یکی از نقاط اصلی اختلاف در فلسفهی او، همان اختلافی است که در دو نوشتهی مهمّ او رسالهی منطقی ـ فلسفی، مشهور به تراکتاتوس و پژوهشهای فلسفی، در مورد تحلیل زبان، به چشم میخورد که میتوان آن را تقابل میان «نظریّهی تصویری زبان» و «نظریّهی کاربردی زبان» دانست. ویتگنشتاین، در دورهی اوّل فلسفی خود، با پذیرش اتمیسم منطقی و رویکرد زبان صوری (متأثّر از نظریّات راسل) و تقسیم گزارهها به تحلیلی و ترکیبی (متأثّر از هیوم) و بیمعنا تلقّی کردن قضایای تحلیلی و نیز پذیرش گزارههای بسیط و گزارههای مرکّب در عالَم زبان و واقعیّات بسیط و واقعیّات مرکّب در عالَم خارج، نظریّهی تصویری زبان را در تراکتاتوس، بیان کرد. مسألهی اصلی ویتگنشتاین در تراکتاتوس، ماهیّت زبان، ماهیّت اندیشه و واقعیّت است. اندیشهی اصلی ویتگنشتاین در تراکتاتوس، این است که زبان، تصویری منطقی از جهان ارائه میکند. زبان، یک ماهیّت مشترک دارد و وظیفهی آن، تنها تصویر واقع است و نمیتواند به فراسویِ واقعیّت برسد. متافیزیک، مسألهی حیات، اخلاق، زیباییشناسی و دین، همگی فراتر از زبان هستند؛ این امور، رازورزانه هستند و برای گام نهادن در این امور، باید با آنها ارتباط وجودی برقرار کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویتگنشتاین و نگریستن از وجه ابدی
نویسنده:
سروش دباغ، مرتضی عابدینی فرد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کار هنری
,
ویتگنشتاین
,
وجه ابدی
,
فلسفه هنر
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه زبان
,
اخلاق ویتگنشتاینی
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تصویری زبان ,
مطابقت ادراک با عالم خارج ,
زیبایی شناسی ,
جهان شناسی فلسفی ,
گزاره اخلاقی ,
وضع واقع ,
گفتنی ها / ناگفتنی ها ,
نظریه تصویری معنا (فلسفه) ,
بازنمود ,
مسایل جدید جهان شناسی ,
دین و هنر ,
رساله منطقی-فلسفی ,
امر اخلاقی ,
تحقیقات فلسفی ,
گزاره فلسفی ,
تمامیت امور واقع ,
وضعیت ممکن امور ,
مرزهای زبان ,
من متافیزیکی ,
جهان به مثابه کل ,
جعبه بریلو ,
شیوه مشاهده ,
نگاه تجربی ,
تجربه اخلاقی ,
صدق و کذب اخلاقی ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
در یکی از فقرات رساله منطقی - فلسفی ویتگنشتاین آمده است: «اخلاق و زیبایی شناسی یکی اند و عین هم»، بدون این که توضیحی در این باب داده شود. در این مقاله کوشیده شده است تا با تبیین مرزهای اندیشیدن و تفکیک میان امور گفتنی و امور نشان دادنی و وام گرفتن مفهوم سوژه متافیزیکی در فضای رساله منطقی - فلسفی، توضیح داده شود که اخلاق و زیبایی شناسی یا به تعبیر دقیق تر، تجربه اخلاقی و تجربه زیبایی شناختی در منظومه ویتگنشتاین متقدم، متضمن نگریستن به عالم از وجه ابدی اند. در انتها محدودیت های این نگاه ویتگنشتاینی مورد بحث قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و زبان تصویری
نویسنده:
مجتبی جلیلی مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه تصویری زبان
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
اخلاق
,
زبان تصویری
,
ویتگنشتاین متقدم
,
زبان شناسی
,
ویتگنشتاین و زبان
,
اخلاق و ارزش
,
اخلاق از نظر ویتگنشتاین
,
من فلسفی
,
زبان و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
Nature of Morality ,
چکیده :
بحث از ماهیت و چیستی اخلاق در طول تاریخ فلسفه فراز و نشیب های بسیاری داشته و هر اندیشمندی با توجه به نظام فکری خویش جایگاهی به اخلاق داده است. ویتگنشتاین به عنوان بزرگ ترین و تاثیرگذارترین فیلسوف تحلیلی قرن بیستم در اندیشه متقدم خویش که حول محور زبان و تصویری بودن آن می گردد نگاهی بدیع به اخلاق دارد. این نگاه به اخلاق معلول نظریه وی در باب زبان و معناست. در این نوشتار بر آنیم تا با روشی تحلیلی و توجه به مبانی اندیشه ویتگنشتاین متقدم به جایگاه اخلاق در اندیشه وی پرداخته و نشان دهیم که چگونه با نگاه به زبان و همچنین تصویری لحاظ کردن آن می توان نگاهی دیگر به اخلاق داشت و در ادامه به نقد این دیدگاه خواهیم پرداخت. حاصل مقاله آنکه با تصویری لحاظ کردن زبان، اخلاق در حوزه امور ناگفتنی قرار می گیرد و نمی توان آن را به زبان آورد و بیانی معنادار از آن ارائه کرد. این دیدگاه مورد نقد و چالش های جدی قرار دارد، بطوریکه تاب مقاومت در برابر این انتقادات را نداشته و ناچار رای به ابطال آن خواهیم داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأمّلی بر استدلال زبانشناختی مدّعای انگارهی «قرائت نبوی از جهان» دربارهی گویندهی قرآن
نویسنده:
محمّدکاظم شاکر، روحاله شفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن کریم
,
فلسفه زبان
,
متکلم قرآن
,
قرائت نبوی از جهان
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تصویری زبان ,
نبوت ,
زبان قرآن ,
وحی الهی ,
نزول قرآن ,
زبان عرفی ,
ارتباط (Communion) ,
زبان شناسی ,
بازی زبانی ,
صور زندگی ,
نبوی بودن واژگان قرآن ,
امکان تحقق متن ,
انسانی بودن زبان ,
ویتگشنتاین متأخر ,
تفکیک زبان و گفتار ,
الگوی زبان یاکوبسون ,
چکیده :
برابر باور رایج درمیان مسلمانان؛ قرآنکریم، سخن خدا(= کلام الله)، و بازگوکنندهی حقایقی است که خداوند آنها را در چهارچوب واژگانی که متنی بهنام قرآن را پدید میآورند، بر پیامبر اسلام(ص) فرو فرستاده است. با پیشرفت دانش بشری در حوزه های فلسفهی زبان و زبان شناسی، نیز پدیدآمدن برخی زمینههای عملی و نظری در جهان معاصر اسلام، انگارههای متفاوتی دراینباره رخ نموده اند. قرائت نبوی از جهان، عنوان رشته نوشتار هایی است که نگرش متفاوتی را دربارهی وحی قرآنی پی میگیرد. یکی از پرسش-هایی که این انگاره میکوشد بدان پاسخی متفاوت با باور رایج پیشگفته دهد، کیستی گویندهی قرآن است. از نگاه این انگاره؛ این گوینده، پیامبر(ص) است. این انگاره، برای مدّعای یاد شده، استدلالهایی اقامه میکند، که موضوع نوشتار پیشروی، تأمّل دربارهی یکی از آنها - استدلال زبانشناختی(Linguistic) – است. ازهمین روی؛ این نوشتار، نخست استدلال یادشده را صورتبندی میکند، و سپس مقدّمات کبرویِ فلسفهیزبانی و زبانشناختی آن را میسنجد. تأمّلها نشان میدهند؛ استدلال یادشده، با نارسایی-هایی روبهروست، که پذیرش آن را دشوار میسازند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعگرایی یا ناواقعگرایی زبان دینی با تأکید بر آرای د.ز. فیلیپس و راجر تریگ
نویسنده:
امیرعباس علیزمانی، محمدرضا قائمینیک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی دین
,
واقع گرایی دینی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و ایمان
,
ناواقعگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
اثباتگرایی منطقی ,
افلاطون ,
الله ,
ذهن و عین ,
واقع گرایی مابعدالطبیعی ,
زندگی پس از مرگ ,
ارزش معرفتی گزاره های کلامی ,
نظریه تصویری زبان ,
نظریه بازیهای زبانی ,
عقل و التزام ,
تمایز عقل و واقعیت ,
مناسک و آداب دینی ,
نظریه تحقیق پذیری ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
د.ز. فیلیپس ,
راجر تریگ ,
نحوه معیشت ,
تبیین ناپذیری ,
روی باسکار ,
رئالیسم انتقادی ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
زبان عمومی ,
الهیات سلبی ,
ویتگنشتاین ,
ارسطو ,
ابنمیمون ,
خداباوری سنتی (خداباوری کلاسیک) ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
نزاع میان واقع گرایی و ناواقع گرایی در زبان دینی، هنگامی اهمیت می یابد که قصد<br /> داوریِ معرفتی در باب ارزش معرفتیِ گزاره های کلامی، به طور عام، و گزاره های ناظر به<br /> خدا و اوصاف او، به طور خاص، را داشته باشیم. در این مقاله، با توجه به آغاز این نزاع که<br /> در فلسفه ی متأخر لودویک ویتگنشتاین است، پس از مروری بر فلسفه ی تحلیل زبانی، به<br /> تشریح دیدگاه های او در فلسف هی متقدم و متأخر او پرداخته شده است؛ پس از آن، به<br /> بررسی دیدگاه های فیلسوفان دینی می پردازیم که با تأثیر از فلسفه ی متأخر ویتگنشتاین،<br /> معنای حقیقیِ گزار ههای دینی را در کاربردی می جویند که این باورها، به طور پسینی، در<br /> عرف خداباوران در جامعه ی دینی دارند (نه لزوماً معنایی پیشینی، از پیش معلوم و<br /> فرازبانی). آرای دی. زد فیلیپس را به عنوان اصلی ترین نماینده این دسته از فیلسوفان<br /> که مشهور به ناواقع گرایان اند، در مقابلِ آرای راجرتریگ به عنوان نماینده اصلی واقع<br /> گرایان قرار داد ه ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویتگنشتین متقدم و متأخر
نویسنده:
رضا بخشایش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه تصویری زبان
,
تابع ارزش صدق
,
وضعیت امور
,
امر واقع(اصطلاح وابسته)
,
نامها و اشیا
,
تناظر یک به یک
,
بسائط مطلق
,
معنا و کاربرد
,
ضرورت و الزام منطقی
چکیده :
آنچه در این مقاله آمده ترجمه مدخل ویتگنشتاین از دایره المعارف فلسفه پل ادواردز به قلم نورمن ملکوم است. به دلیل مفصل بودن مقاله، قسمت زندگینامه و یکی دو مورد از مطالب را حذف شده است. در بخش اول، فلسفه متقدم یا نظریه تصویری زبان و در بخش دوم، فلسفه متأخر یا نظریه کاربردی در زبان مطرح شده است. قبلا تحقیقی به قلم مترجم این مقاله در همین موضوع در فصلنامه حوزه و دانشگاه شماره 24-25 منتشر شده است که میتواند مکمل این باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 100 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین در فلسفه ویتگنشتاین
نویسنده:
علی آخوندزاهد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
نظریه تصویری زبان
,
دین
,
علوم انسانی
,
فلسفه و منطق
,
فلسفه تحلیلی
,
بازی زبانی
,
فلسفه ویتگنشتاین
,
فدیسم
چکیده :
ویتگنشتاین همچون کانت به حدود معرفت می اندیشید اما حد معرفت برای او زبان بود. تئوری تصویری معنا که در کتاب تراکتاتوس او مطرح شده بود چنین عنوان می کرد که زبان تصویر واقعیت است و اجزای زبان برابر اجزای واقعیت هستند پس زبان آنجا که چیزی را تصویر نمی کند بی معنا خواهد بود وبدین ترتیب جمله های اخلاقی، دینی و متافیزیک در نظر او فاقد معنا بودند. ویتگنشتاین بعدها از این نظریه برگشت. و به جای تاکید بر معنا بر کاربرد کلمات و جملات تاکید نمود. نظریه بازیهای زبانی چنین مطرح می نمود که معنای کلمات را از استعمال آنها در موقعیتهای مختلف می توان فهمید و کلمات بیرون ازهر متن و موقعیتی فاقد معنا هستند و حد مشترکی ندارند ویتگنشتاین در اینجا بر اختلافات تاکید می نمود. بدین ترتیب وظیفه فیلسوف توضیح مفاهیم نخواهد بود بلکه توصیف بازیهای زبانی است و با توصیف بازیهای زبانی می توان معنای کلمات را فهمید. دین نیز یک بازی زبانی است و جملات و مفاهیم دینی در بازی زبانی دین معنا می یابند. و معیارهای قضاوت درباره مفاهیم هر دینی در خود آن دین مشخص می شود پس استدلالهای مجرد فلسفی در حوزه دین کاربردی ندارند. این نظریه بعدا به فدئیسم ویتگنشتاینی مشهور گردید. فدئیسم با جدا دانستن زبان دین از زبان علم برای دین جایگاهی مشروع در نظر می گرفت و بدین ترتیب دین را از خطر نقدهای علمی مصون نگه می داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی قرآن در سرزمین آفتاب تابان : شماره 14 : گلستان قرآن
نویسنده:
حسین معصومی همدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
معناشناسی قرآن
,
روش شناسی ایزوتسو
کلیدواژههای فرعی :
نظریه تصویری زبان ,
نظریه بافتی معنا ,
ترجمه پذیری ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
خاور شناسان ,
پیش فرض های شرق شناسی ,
فرهنگ مشترک اخلاقی ,
تکثر نظام های اخلاقی ,
نسبیت تاریخی ,
روش زبانی تفسیر قرآن به قرآن ,
مردم شناسی فرهنگی ,
نسبیت زبان ,
فرا زبان اخلاقی ,
نظام اخلاقی قرآن ,
چکیده :
ایزوتسو از جمه مستشرقان مشهور ژاپنی است. این مقاله نگاهی کلی به روش شناسی ایزوتسو در فهم و ترجمه قرآن دارد. در این مقاله ابتدا پیش فرض های کلی مستشرقین در مورد بررسی اسلام و فرهنگ های غیر غربی، همچون عینیت و تکامل تاریخی، مورد بحث قرار می گیرد و سپس رویکرد متعادل ایزوتسو را که مبتنی بر نظریات زبانشناسی وی است مورد نقد و بررسی قرار می دهد، خصوصا از لحاظ رابطه وی با نظریات ویتگنشتاین اول و دوم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 30 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید