جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
فلسفه دین
>
مفهوم خداوند
>
خداباوری
>
وجود خداوند(فلسفه دین)
>
براهین ضد خداباوری
>
مسأله شر(فلسفه دین)
>
شر طبیعی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
سلسله جلسات قواعد کلامی: درسگفتار قواعد کلامی عدل الهی؛ مسئله شر
مدرس:
رضا برنجکار
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
عدل الهی
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور و عدل الهی
,
شرور و عدل الهی
,
شر
,
عدل الهی
,
مسأله شر(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
شرور اخلاقی ,
شرور طبیعی ,
شر اخلاقی ,
شر اخلاقی (فلسفه دین) ,
شر طبیعی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خیرِ کثیرِ «حفظ آزادی و اختیار انسان» یا حذف تکوینی «شرورِ قلیلِ طبیعی و اخلاقی»؟ پاندمی کرونا و طرح «مسئله شر» در گفتوگو با محسن کدیور: خدا «وجودی قانونمند» است
نویسنده:
محسن کدیور
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظام احسن
,
خیر کثیر
,
شرّ قلیل
,
اختیار انسان
,
جهانهای ممکن
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور اخلاقی
,
شرور طبیعی
,
شرور و وجود خدا
,
شرور و علم مطلق خدا
,
شرور و صفات خدا
,
شر
,
شر اخلاقی
,
شر قلیل
,
نظام احسن
,
خیر کثیر
,
جهان های ممکن(اصطلاح وابسته)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
شر اخلاقی (فلسفه دین)
,
شر طبیعی
,
7. رابطه شر و قدرت مطلق خداوند چیست؟
,
3. ارتباط جهان های ممکن با مساله شر چیست؟
,
ویروس کرونا
,
کرونا و مساله «شر»
چکیده :
خدای من «خدایی قانونمدار» است. قانون او «سنن الهی» است و او با این سنن در کار جهان و انسان دائما حاضر و ناظر و فعال است. خدای کدیور در بالاترین حد متصور آزادی و اختیار انسانی را پاس میدارد. در زمان رخ دادن «شرورِ قلیلِ طبیعی» متاسف است که چرا انسان در مقابل این پدیدههای طبیعی خود را مسلح نکرده، و در زمان وقوع شرور انسانی از آدمیان ستمگری که در حق دیگر بندگانش ظلم روا می دارند به شدت ناخشنود است و از اینکه بندگان مظلومش متحمل رنج و درد میشوند، عمیقا غمگین است. اما با توجه به «خیر کثیرِ آزادی و اختیار انسانی» کیفر ستمکار و پاداش ستمدیده را به آخرت موکول کرده است. افراد عجول و آنها که افق دیدشان در حد دنیای مادی است (یا میگویند آخرت را چه کسی دیده!) میخواهند با حذف «شرور قلیل دنیوی» بهشت اخروی به همین دنیا بیاید، فارغ از اینکه آنها با چنین تلقی دنیا را به جهنم تبدیل می کنند. کدیور این خدایِ حافظِ آزادی و اختیار انسان که حکمت و رحمتش را با تمام وجود لمس می کند عاشقانه دوست دارد. در زمان دشواری و بلا یاد او بزرگترین مایه آرامش، و دعا به درگاه او به روح آدمی چنان قوتی میدهد که هر ناملایمی تحمل کردنی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زندگی با طعم کرونا: کرونا، خدا و مسئله شر
نویسنده:
محمدعلی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظام احسن
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور اخلاقی
,
شرور طبیعی
,
شرور و وجود خدا
,
شرور و توحید(شر جهان شناختی)
,
شرور و حکمت الهی
,
شرور و رحمت الهی
,
شرور و توحید(شر خداشناختی)
,
شر
,
نظام احسن
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
شر اخلاقی (فلسفه دین)
,
شر طبیعی
,
ویروس کرونا
,
کرونا و مساله «شر»
,
کرونا و نظام احسن
چکیده :
کرونا تبدیل به مسئلهای جهانی شده است، نه تنها توانمندیهای مادی بشر و تجربه انباشته و انبوه او را در مواجهه با بحرانها به چالش کشیده که از جنبه فکری و نظری نیز انسان را با دشواریهایی مواجه ساخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئلۀ شر در الهیات پویشی و حکمت متعالیه
نویسنده:
حسن احمدیزاده، طیبه غلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدرت الهی
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات پویشی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
شر
,
فلسفه دین
,
خداباوری
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اختیار ,
نظام احسن ,
کمال وجودی ,
شرور طبیعی ,
شرور و علم مطلق خدا ,
الهیات جامع ادیان ,
الهیات مسیحی ,
علم واجب ,
نظام احسن ,
حلول خداوند ,
نسبیت شرور ,
عدمی بودن شرور ,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین) ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
شر طبیعی ,
آزادی اراده (فلسفه دین) ,
خدای متناهی ,
خدای محدود به طبیعت ,
علم خداوند به آینده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده بیشتر مباحثی که در اندیشههای فلسفی و کلامی غرب، دربارۀ مسئلۀ شر مطرح شدهاند، به جنبۀ نظری آن، (آنگونه که در ساختار کتاب مقدس بیان شده است) توجه داشتهاند. این مباحث اغلب با اشاره به منطقی بودن مسئلۀ مذکور، ناسازگاری قدرت و علم مطلق خدا و رحمت واسعۀ او، وجود انواع مختلف شر در عالم را چالشی جدی پیش روی مؤمنان دانستهاند. الهیات پویشی بهعنوان جنبش نوینی در مباحث کلامی - فلسفی با بهرهگیری از دیدگاههای فلسفی وایتهد و پیروان او در مکتبشیکاگو، با ارائۀ تبیین و توصیف یکسره متفاوتی از تبیین سنتیِ مطرح در ادیان، بهنوعی با تغییر دادن یا پاک کردن صورت مسئلۀ مورد بحث، سعی در یافتن راه حلی برای پاسخگویی به مسئلۀ شر داشته است. انکار قدرت مطلق خداوند و علم او به آینده، ارائۀ تفسیر متفاوتی دربارۀ ارتباط میان خدا و جهان و نیز تفکیک شر ظاهری از شر واقعی، از مهمترین مبانی الهیات پویشی در مواجهه با مسئلۀ شر محسوب میشود. در جستار حاضر، برآنیم تا با تکیه بر آرای فلسفی و کلامی ملاصدرا، بهویژه اصالت وجود، تشکیک وجود، عدمی و نسبی بودن شر، رویکرد الهیات پویشی در مواجهۀ با مسئلۀ شر را نقد و بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 589 تا 607
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات طبیعی و رابطه علم و دین از منظر پلانتینگا
نویسنده:
مرتضی فقیهی فاضل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات طبیعی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
طبیعت گرایی فلسفی
,
الهیات طبیعی
,
الهیات وحیانی
,
الهیات طبیعی
,
فلسفه دین
,
علم و دین (فلسفه دین)
,
خداباوری
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
نسبت فیزیک و عقاید دینی
کلیدواژههای فرعی :
فطرت خدا شناسی ,
برهان نظم ,
عقلانیت باور به خدا ,
نظریه مبناگروی ,
نظریه تکامل انواع ,
مبناگرایی کلاسیک ,
شرور طبیعی ,
تعارض نظریه تکامل با باورهای دینی ,
تعارض نظریه تکامل با کتاب مقدس ,
برهان صدیقین ,
برهان نظم (فلسفه دین) ,
شر طبیعی ,
نظریه تنظیم دقیق ثوابت فیزیکی ,
نظریه طراحی هوشمند ,
امتناع استدلال بر وجود خداوند ,
برداشت خداباورانه از اصل تنظیم دقیق ,
نقد مبناگرایی کلاسیک ,
چکیده :
الهیات طبیعی فهمی الهیاتی است که مستقل از حقایق وحیانی و تنها از طریق معارف بشری در پی ارائۀ دلیلی موجّه برای باور به وجود خداوند است. الهیات طبیعی همواره به عنوان حلقۀ ارتباط همدلانه میان علم و دین مورد توجه بوده است. زیرا اگر منظور از دین حقایق وحیانی و منظور از علم مجموعه معارف بشری است، الهیات طبیعی را میتوان همواره تبلور تلاش خداباوران برای برقراری گونهای ارتباط میان دین و معارف بشری دانست. آیا چنین شیوهای اعتبار دارد و در صورت اعتبار آیا ضرورت نیز دارد؟ پلانتینگا در این خصوص دو دیدگاه متفاوت را در حیات فکری خود برگزیده است. او در دیدگاه اول نه تنها الهیات طبیعی را غیرضروری بلکه آن را همچون الحاد طبیعی بیاعتبار میخواند، و در عین حال با تشبیه باور به وجود خدا به باور به دیگر اذهان بر عقلانیت آن تأکید میکند. اما در دیدگاه دوم، علیرغم تأکید بر نفی ضرورت الهیات طبیعی، آن را به لحاظ معرفتی معتبر میداند و کارکردهایی را برای آن برمیشمارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید