جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
1. ادیان religions
>
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی)
>
ادیان غیر ابراهیمی (ادیان الهی)
>
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 15
عنوان :
راهنمای ویلی بلکول برای دین زرتشتی [کتاب انگلسی]
نویسنده:
Michael Stausberg, Yuhan Sohrab-Dinshaw Vevaina, Anna Tessmann
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ویلی بلکول Wiley-Blackwell,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مجوس
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان خاموش ایران باستان)
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: این اولین بررسی جامع به زبان انگلیسی در مورد دین زرتشتی، یکی از قدیمی ترین ادیان زنده است * به طور مساوی به پنج بخش موضوعی تقسیم شده است که با مقدمه ای از زرتشت/زرتشت شروع می شود و با تلاقی دین زرتشتی و سایر ادیان پایان می یابد. مطالعات زرتشتی با مشارکت 34 مرجع بینالمللی از 10 کشور * زرتشتیان را بهعنوان مجموعهای از پدیدههای پویای تاریخی و زمینهای معرفی میکند که منعکسکننده روند کنونی دور شدن از ذاتگرایی متنی در مطالعه دین است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیین های زرتشتی در زمینه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Stausberg
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Brill Academic Publishign,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مجوس
,
آیین زرتشت
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: در آیین زرتشت، یکی از قدیمیترین سنتهای مستمر بشر، طبق توافق، آیینها نقش برجستهای دارند. در این کتاب، محققان از طیف وسیعی از رشتهها اولین تلاش جمعی را برای پرداختن به این موضوع انجام میدهند. از منظر تاریخی و جغرافیایی، متون و زمینه های مطالعه شده در این صفحات از دوران باستان تا مدرنیته، از ژاپن، چین، هند، ایران، اروپا تا کالیفرنیا را در بر می گیرد. این مقالات به سوالات تئوری، متون آیینی، تغییر و اجرا، جنسیت و مذهب حرفه ای (کشیشان/مردم غیر روحانی) می پردازند. آیینهای مورد مطالعه در گستره وسیعی از محیطهای اجتماعی و محلی از دربار سلطنتی گرفته تا نیازمندان، از روستاهای روستایی تا کلانشهرهای شهری، از خانگی تا مردمی قرار میگیرند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جسم روحانی و زمی آسمانی در روز رستاخیز از ایران مزدائی تا ایران شیعی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Henry Corbin (هانری کوربن)
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
جسم مثالی
,
بدن مثالی
,
بدن معاد
,
دین مجوس
,
دین ایرانی
,
بدن معاد
,
جسم مثالی
,
جسم لطیف مثالی
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ امامیه
,
معاد با جسم مثالی
,
عالَم مثالی(حکمت اشراق)
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
مَزدَیَسنا (مزداپرستی)
,
شیعه ایرانی
,
انسان مثالی
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
,
رستاخیز جسم مثالی عرفان ایران
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحلیل مضامین مرتبط با یکدیگر در دین ایرانی، از جمله فرشتهشناسی مزدائیسم و مفاهیم شیعی اسلامی از هویت روح-جسم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار پیامدگرایی، لذتگرایی و سرمایهگرایی در فلسفۀ اخلاق زردشتی
مدرس:
شیرزاد پیک حرفه
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان خاموش ایران باستان)
,
آموزههای زردشتی (ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
,
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
,
درسگفتار / سخنرانی اخلاق و فلسفه اخلاق
چکیده :
«ایران باستان» دارای «متنهای اخلاقی» و «اندرزنامه»های گوناگون است. این متنها و «اندرزنامه»ها تنها پندهای پراکنده، نامنسجم و ناسازگار اخلاقی نیستند و بسیاری از آنها بهگونهای معقول و منسجم «سنجه»ای «پیامدگرایانه» برای سنجش «کنش» و نیز «منش» آدمی ارائه میکنند. «فلسفۀ اخلاق زردشتی» گونهای از «پیامدگراییِ فایدهگرایِ لذتگرا» است که بر پایه دوگانهٔ «لذت و درد» و «خوشی و ناخوشی» بنا شده است. این دوگانه کاملاً مطابق با هستیشناسی، ما بعد الطبیعه، انسانشناسی و الهیات دوبُنیِ زردشتی است. تضاد بنیادین میان «نیک» و «بد»، «لذت» و «درد» و «نیروهای زندگی» و «نیروهای مرگ» در «فلسفۀ اخلاق زردشتی»، مبتنی بر تضاد بنیادین میان «خیر» و «شر»، «اهورا مزدا» و «اهریمن» و سپنته مینو و انگره مینو در اوستا است. متون اخلاقی پهلوی، مانند دینکرد ششم، نیز بر این نکته تأکید میکنند که تن را باید در رامش و خوشی داشت و از درد و رنج پرهیز کرد و کار نیک کردن برای کسی که درد را در تن راه دهد دشوار است. افزون بر این، «فلسفۀ اخلاق زردشتی» همه جنبههای فاعلیت، مانند خِرد، خوی، خیم و کردار فاعل، را بر اساس «پیامد» میسنجد و از این نظر، مانند برخی نظریههای جدید در «اخلاق هنجاری» همچون نظریههای پارفیت، پِتیت، اسمیت و درایور، گونهای از «پیامدگرایی فراگیر» است. ستایش این مفاهیم، در کنار مفاهیمی مانند ثروت، چابکی، نوآوری و سازندگی، از ویژگیهای یگانهٔ «فلسفۀ اخلاق زردشتی» است. در نتیجه، افزون بر «پیامدگرایی»، ریشهٔ «سرمایهگرایی» را نیز میتوان در «فلسفۀ اخلاق زردشتی» جُست. سالها پیش از «چرخش زبانی» و «تغییر بزرگ در افکار عمومی نسبت به زندگی، سازندگی و نوآوری» که در سدههای هفدهم و هجدهم در شمالغرب اروپا رخ داد و به «انقلاب صنعتی» و سپس «رشد اقتصادی در جهان مدرن» انجامید، بنیانهای اصلی «سرمایهگرایی» در «فلسفۀ اخلاق زردشتی» وجود داشتند. در تفاسیر برخی از ایرانشناسان مانند دارمِستِتِر، در سدهٔ نوزدهم و آغاز سدهٔ بیستم، اشاراتی به این ویژگی «فلسفۀ اخلاق زردشتی» دیده میشود، اما نسل جدیدِ ایرانشناسان، احتمالاً تحت تأثیر روششناسی رایج در تفسیر متون مقدّس بیبلیکال و نیز روح حاکم بر روشنفکری در میانهٔ سدهٔ بیستم، این ویژگی «فلسفۀ اخلاق زردشتی» را نادیده میگیرند و توضیحی برای این مفاهیم ارائه نمیکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الزرادشتية : الفجر - الغروب
نویسنده:
س. زيهنير؛ نقله الی العربیة وقدم له: سهیل زکّار
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: دار التكوين للطباعة والنشر والتوزيع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دین مجوس
,
مجوس
,
زردشتیان
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین مجوس (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین مجوس
,
زرتشتیان بعد از اسلام
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
,
دین مجوس (ادیان الهی غیرتوحیدی)
چکیده :
ترجمه ماشینی معرفی ناشر: مطالعه تاریخ زرتشت به محقق تاریخ اسلام کمک می کند تا پیشینه اکثر آنچه در عصر عباسیان و دوره های پس از آن، از نظر جریانات فکری ، ایدئولوژیکی ، ادبی و فلسفی پیش آمد، را بفهمد. بدون فهم دیانت زردشتی نمیتوان کشته شدن ابومسلم خراسانی به دست منصور عباسی، و نه کشته شدن برامکه به دست هارون الرشید، نه حرکات زاهدانه و تقابل آنها را را درک کرد، و اگر بگویم که درک دیانت زرتشتی به محقق کمک می کند تا برخی از زمینه های فلسفه را درک کند، اغراق نمی کنم. یعنی کمک میکند تا پیشینه فلسفه فارابی و ابن سینا و تعداد زیادی از فیلسوفان شیعه را بفهمد، و درک دیانت زرتشتی ما را قادر می سازد تا سهروردی را که در دوره ظهیر بن صلاح الدین در حلب کشته شد درک کنیم ،همچنین بسیاری از مردان تصوف را درک کرد، تا به جلال الدین رومی برسیم. نکتة: چنانچه ملاحظه میشود این کتاب با دیدی تقلیل گرایانه و جانبدارانه و توجیه گرانه تمامی تاریخ ایران بعد از اسلام را به تاثیر زردشتیگری و دیانت زردشتی فروکاسته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره زندگی زرتشت
نویسنده:
ژاله آموزگار، احمد تفضلی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزههای زردشتی (ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت زرتشت
نویسنده:
حسین وحیدی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوستا
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
آموزههای زردشتی (ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دساتیر
نویسنده:
موبد آذر کیوان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
,
فلسفه زرتشتی
چکیده :
دَساتیر یا دساتیر آسمانی نام نسکی (کتابی) از یکی از پارسیان هند به نام آذرکیوان است که در سده دهم هجری قمری در زمان اکبر شاه گورکانی (همزمان با سلسله صفوی) نوشته شدهاست. آذر کیوان این کتاب را به پیامبری بنام «ساسان پنجم» نسبت دادهاست که به زبانی است که هیچ همسانی و خویشاوندیای با زبانهای دیگر ندارد اینگونه برمیآید که این زبان برساختهٔ خود آذرکیوان بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم دیگری و دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا
نویسنده:
محمد ذاکری، حشمت الله آذرمکان، نجمه دری، عبدالله فروزان فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
دیگری (عرفان)
,
مفهوم دیگری و دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
خودشناسی ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
دین یهود ,
اهل کتاب ,
مسیحیان ,
یهودیان ,
ادبیات تعلیمی ,
زبان و ادبیات فارسی ,
فلسفه غربی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان) ,
دین یهود(دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
دین یهود (ادیان سامی) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
ادبیات غرب ,
کافران ,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی) ,
دین یهود (ادیان الهی ابراهیمی) ,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی) ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
دیگری ستیزی (عرفان) ,
دیگری پذیری (عرفان) ,
شناخت خود و درک اجتماعی (عرفان) ,
خاستگاه های تاریخی و اجتماعی دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا (عرفان) ,
دیگری ها در مثنوی مولانا (عرفان) ,
دیگری در دنیای فقیهانه مثنوی مولانا (عرفان) ,
مولانا در مقام فقیه (عرفان) ,
دیگری در دنیای عارفانه مثنوی (عرفان) ,
چکیده :
«دیگری» از مفاهیم فلسفیای است که از قرن بیستم در آثار فیلسوفانی چون هایدگر، سارتر و بوبر و لویناس مطرح شده است.اگر چه در فلسفه اسلامی مفهوم «دیگری» به صورت یک مساله مطرح نشده است اما در ادبیات فارسی به شکلهای مختلفی چون اقلیتهای دینی، قومی و زبانی به این پدیده پرداخته شده است. نگاه مولانا در کتاب مثنوی معنویاش به مساله دیگری به دو گونه است که هر دو نگاه، برخاسته از ویژگیهای شخصیتی و فکری خود او و ضرورتهای فضای فرهنگی عصر زندگی شاعر است. در نگاه اول مولانا در قامت یک فقیه مدرسهای وامدار بر ساختههای پیشین درباره دیگریهای مطرح در جامعه زمان خویش است و داوریهایی را روایت میکند که خود هیچ نقشی در تولید آن نداشته است و رنگی از ستیز با دیگری در قالب تحقیر، طرد و نفی را به همراه دارد. در نگاه دوم اما، دنیای مولانا بسیار متفاوت بوده و اندیشه خود وی و تجربیات شخصاش، شکلدهنده و تعریفکننده مفهوم دیگری است. اگر در نگاه اول، شاعر روایتگر اندیشههای دیگران است در نگاه دوم، خود دست به تولید معرفت میزند و در این افق جدید با کمک بن مایههای اندیشه عرفانی، بسیاری از بر ساختههای مرسوم پیشین را بر نتافته و تکرار نمیکند و با نگاهی انسانی و عرفانی، هستی و انسان را روایت میکند و از این رهگذر مفهوم «دیگری» نیز از تعاریف سابق خود دور و بازتعریف میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 68 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي مراسم و آداب سوگواري زرتشتيان در ايران باستان
نویسنده:
تهمينه رئيسالسادات، مسعود دادبخش
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مجوس
,
اوستا
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
آموزههای زردشتی (ادیان ایران باستان)
,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی)
,
بررسی مراسم و آداب سوگواری زرتشتیان در ایران باستان (ادیان)
,
آداب سوگواری (ادیان)
کلیدواژههای فرعی :
آداب تدفین ,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان) ,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی) ,
ادیان ایران باستان (ادیان خاموش) ,
ایران شناسی ,
آموزههای ادیان ایران باستان (ادیان آریایی) ,
آداب دین زردشتی (ادیان ایران باستان) ,
مراسم خاکسپاری زردشتی (آداب دین زردشتی) ,
آموزههای ادیان ایران باستان (ادیان خاموش ایران باستان) ,
مراسم تطهیر (ادیان) ,
پوشاک سوگواری (ادیان) ,
خوراک سوگواری (ادیان) ,
چکیده :
سوم سوگواری از وجوه بارز حیات فرهنگی و اجتماعی جوامع مختلف در طول تاریخ بوده و از جمله آدابی است که همة جوامع با ادیان و فرهنگهای گوناگون به آن توجه دارند. در ایران نیز این رسم همواره در طول تاریخ تا به امروز، به مناسبتهای مختلف و با اهمیت خاصی انجام میشده است که از جمله میتوان به مراسم سوگواری زرتشتیان در ایران باستان اشاره کرد. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی مرسوم در تحقیقات تاریخی، و متکی بر دادههای متون و منابع اصلی و پژوهشهای انجامشده، به بررسی این سؤال میپردازد که آداب و رسوم سوگواری (شامل مراسم تطهیر، مراسم تدفین، پوشاک و خوراک) در میان زرتشتیان در ایران باستان چگونه بوده است؟ دستاوردهای پژوهش حاضر حاکی از آن است که برپایی مراسم سوگواری ساده و بهدور از تجمل، خودداری از شیون و زاری بسیار، استفاده از خوراک و پوشاک ساده و برگزاری مراسم سوم، از مهمترین آموزههای دیانت زرتشتی در برپایی این مراسم بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 15
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید