جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نسبی انگاری فرهنگی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
نسبیتگرایی در پژوهشهای فلسفی ویتگنشتاین
نویسنده:
امیررضا جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسبیگرایی
,
فلسفه تحلیلی
,
بازی زبانی
,
فلسفه متأخر ویتگنشتاین
,
نسبیت معرفت
,
کتاب پژوهش های فلسفی
کلیدواژههای فرعی :
سبک زندگی (فلسفه تحلیلی) ,
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی) ,
نسبی انگاری فرهنگی ,
سنگ بستر زبان (فلسفه تحلیلی) ,
کتاب در باب یقین ویتگنشتاین ( فلسفه تحلیلی) ,
نسبیت و سبک های زندگی (فلسفه تحلیلی) ,
تفاسیر ویتگنشتاین (فلسفه تحلیلی) ,
نسبیت در برابر عینیت (فلسفه تحلیلی) ,
نسبیت و قراردادانگاری (فلسفه تحلیلی) ,
امکان گسست کامل سبک های زندگی و بازی های زبانی (فلسفه تحلیلی) ,
الیهات رهایی بخش ,
نشانه های نسبیت گرایی در فلسفه متأخر ویتگنشتاین (فلسفه تحلیلی) ,
قرائت کریپکی از ویتگنشتاین (فلسفه تحلیلی) ,
تلقی واقع گرایانه از معنا (فلسفه تحلیلی) ,
ناواقع گرایی در باب معنا (فلسفه تحلیلی) ,
چکیده :
نحوۀ بحث و بررسی پیرامون برخی مسائل در کتاب پژوهشهای فلسفی به گونهایست که امکان ارائۀ تفاسیری نسبیگرایانه از آنها را فراهم میکند. بازیهای زبانی و قرائت کریپکی از مفهوم پیروی از قاعده از جملۀ مهمترینِ این مسائل هستند. در باب استقلال سبکهای مختلف زندگی و بازیهای زبانی و امکان گفتگو و سنجش آنها با یکدیگر نیز مباحثات دامنه داری میان برخی فلاسفۀ معاصر در گرفته است. عده ای با تکیه بر بعضی فقرات پژوهشها و نیز انگشت نهادن بر تفاوت میان سبکهای مختلف زندگی، امکان مقایسۀ آنها با یکدیگر و فهم یکی از دیگری را منتفی دانسته اند. در مقابل عده ای با اشاره به فقراتی دیگر از پژوهشهای فلسفی و نیز یادآوری مشی ویتگنشتاین در رویارویی با سبکهای زندگی و بازیهای زبانی گوناگون، وی را از اتهام نسبیتگرایی مبرّی میسازند. ادعای دستۀ دوم مشخصا با تکیه بر این مطلب شکل میگیرد که چنانچه سبکهای زندگی را بصورت کاملا مجزا و مستقل از هم بدانیم، شرکت کنندگان در یک سبک زندگی قادر نخواهند بود هیچ شناختی از سبکهای زندگی دیگر حاصل کنند، یا در باب آنها سخنی بگویند یا حتی از آنها ذیل عنوان سبک زندگی یاد کنند. به همین ترتیب، در باب قرائت کریپکی از ویتگنشتاین نیز، صفآرایی ادلۀ دو جبهه خودنمایی میکند. یکی جبهه ای که بر عدم وجود معیاری عینی به منظور تعیّن معنا تکیه میکند و دیگری که کاربرد صحیح بر اساس قاعده، مطابق با آنچه کاربران زبان انجام میدهند، را معیاری کافی جهت تعیّن معنا میداند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش معرفتشناختی انواع نسبیگرایی
نویسنده:
علیرضا حدادی، مهدی حسین زاده یزدی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی (سایر)
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
نسبیت معرفت
,
پارادایم (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
مدل مفهومی (معرفت شناسی) ,
معیار معرفت (معرفت شناسی) ,
روان شناسی شناخت (معرفت شناسی) ,
تکثرگرایی (معرفت شناسی) ,
شکاکیت(معرفت شناسی ) ,
باور صادق موجه ,
جامعه شناسی معرفت(اصطلاح وابسته) ,
نسبی انگاری فرهنگی ,
نسبی گرایی متافیزیکی ,
طرد اثبات گرایی (معرفت شناسی) ,
تفکیک نسبت گرایی از نسبی گرایی (معرفت شناسی) ,
نسبیت منظر عالم از جنبه وجودی معرفت ( معرفت شناسی) ,
نسبیت متعلق معرفت، رابطه مندگرایی به معنای شناخت اضافی موضوع شناسایی (معرفت شناسی) ,
رابطه مندگرایی (معرفت شناسی) ,
نسبیت سیر پیدایش معرفت، مقام توجیه و گردآوری (معرفت شناسی) ,
خودتنها گروی (معرفت شناسی) ,
انواع نسبی گرایی (معرفت شناسی) ,
نسبی گرایی سلبی (معرفت شناسی) ,
نسبی گرایی ایجابی (معرفت شناسی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
با مرور برخی آثار به نظر میرسد، طرد اثباتگرایی در علوم انسانی و یا هرگونه سخنی از تکثرگرایی و بومیگرایی، فروافتادن در دام نسبیگرایی دانسته شده است. خاستگاه این دیدگاه را میتوان عدم توجه به معانی مختلف نسبیگرایی دانست؛ نسبیگرایی عموماً به عنوان مفهومی عام در نظر گرفته میشود که ریشه در شکاکیت سوفسطائیان داشته و مابعداثباتگرایان آن را در ساحتهای گوناگون بازتولید کردهاند؛ بهطوریکه انسان، معیار همه چیز بوده و در غیاب حقیقت مطلق، ملزومات معرفت از فردی به فرد دیگر کاملاً تغییر مییابد؛ تا جایی که قیاسناپذیری پارادایمها و عدم امکان گفتوگو ثمرة طبیعی آن خواهد شد. دقت در ابعاد مسئله، روشنگر این مطلب است که نسبیگرایی یک کلّ واحد نبوده و دارای اقسام گوناگونی است. با تتبّع بیشتر این نتیجه حاصل میشود که آنچه مشهور به نسبیگرایی است، در برخی موارد اساساً دچار اشتراک لفظی با نسبیگرایی به معنای افراطی آن گشته و در برخی موارد اعتقاد به چنین آموزهای نه تنها فرو افتادن در شکاکیت نیست، بلکه معقول و از نظر معرفتشناختی بلااشکال نیز بهنظر میرسد. نگارندگان با تفکیک و تبیین انواع نسبیت، سعی نمودهاند همة انواع نسبیگرایی قابل تصور در علوم انسانی را در مدل مطلوب پیشنهادی عرضه نموده و هر کدام را از حیث معرفتشناختی ارزیابی نمایند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبادل یا تهاجم فرهنگی ریشه یابی و سیاست گذاری
نویسنده:
مهدی ادیبی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تهاجم فرهنگی
,
علوم اجتماعی و ارتباطات
,
ریشه تهاجم فرهنگی
کلیدواژههای فرعی :
فرهنگ بیگانه ,
فرهنگ ,
اشاعه فرهنگی ,
نسبی انگاری فرهنگی ,
وحدت و تجزیه فرهنگی ,
آیه 13 حجرات ,
امام خمینی و تهاجم فرهنگی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
سؤال این است که چرا ملتی قصد جذب و حل فرهنگهای دیگر را در فرهنگ خود داشته و با تحقیر فرهنگهای دیگر درصدد نشر و گسترش فرهنگ خودی میباشد؟ اگر فرهنگ صنعتی غرب،فرهنگ مسلطی در جهان محسوب میشود،آیا حق دارد به نام فرهنگ برتر بر فرهنگهای بومی و ملی مناطق دیگر جهان بتازد و ضمن قلع و قمع کردن عناصر فرهنگی آنها،خود را بر آنها تحمیل نماید؟ وظیفه و عکس العمل مردم و فرهنگ مورد تهاجم چیست؟آیا ملتی که خود سابقهء فرهنگی دیرینه داشته و سالها و قرنها در مقابل یورشهای اقوام مختلف و فرهنگ آنها مقاومت و ایستادگی کرده،میتواند با فرهنگ بیگانه احتیاجات و نیازهای خود را برآورد؟ سابقهء این تهاجم از چه موقع و به چه مقصودی صورت گرفته است؟ آیا باید همهء انتقادات و اعتراضات ما علیه مهاجم صورت گیرد یا باید کمی هم خود را مورد سرزنش و نکوهش قرار دهیم که چرا در درون جامعه زمینههای آماده و خلأهای فرهنگی وجود دارد که دشمن بتواند از آن نقاط به عنوان نقاط کور وارد فرهنگ و روح و روان مردم ما گردد؟به دنبال این مقدمه کوتاه به حول قوه الهی،قصد و هدف آن است که در صفحات آینده این مقاله،به پاسخی روشن برای موارد مطرح شده برسیم و در خاتمه پیشنهادهایی برای مقابله یا پیشگیری ارائه نماییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 48 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عینیت ناگروی در اخلاق نسبی انگاری فرهنگی و شخصی انگاری اخلاقی
نویسنده:
جیمز ریچلز
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عینیت گرایی اخلاقی
,
عاطفه گرایی
,
شخصی انگاری
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
نسبی انگاری فرهنگی
کلیدواژههای فرعی :
اجتماع ,
همجنس گرائی ,
قواعد اخلاقی ,
احکام اخلاقی ,
نسبی گرایی اخلاقی ,
داوری اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
مدارا ,
دلیل عقلی(قسیم دلیل نقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی) ,
اختلاف نظر اخلاقی ,
اسکیموها ,
نوزاد کشی ,
درستی و نادرستی اخلاقی ,
ارزشداوری اخلاقی ,
امور واقع اخلاقی ,
چکیده :
نسبی انگاری فرهنگی و شخصی انگاری اخلاقی، دو نظریه مخالف عینی گرایی اخلاقی اند. در این نوشته، جیمز ریچلز، نشان می دهد که نسبی انگاری فرهنگی مبتنی بر استدلالی نامعتبرست؛ پیامدهای جدی انگاشتن آن نامعقول اند؛ و اختلاف نظر اخلاقی را بیش از آن که هست، تصویر می کند. در عین حال بر آنست که می توان درسهایی از این نظریه آموخت.نویسنده، در ادامه، دو روایت شخصی انگاری اخلاقی را مطرح و نقد می کند؛ روایت اول را بدلیل آنکه منکر دو واقعیت خطاپذیری انسانها و اختلاف نظر اخلاقی آنهاست، مردود می شمارد (شخصی انگاری ساده)، و روایت دوم را بدلیل اینکه نمی تواند نقش عقل و استدلال را در اخلاق توضیح و تبیین کند، ناقص قلمداد می کند (عاطفه گروی). وی نشان می دهد که اقامه دلیل و استدلال در اخلاق ممکن و مطلوب است و به همین دلیل اخلاق، عینی است، نه تابع ذوق و سلیقه شخصی یا مقبولات فرهنگی یک جامعه خاص.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 183 تا 215
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید