جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
آفرینش در اساطیر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
بررسی تطبیقی ور جم در اساطیر ایرانی و طوفان نوح در تورات
نویسنده:
جواد تراب پور، میرجلال الدین کزازی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
اسطوره های ایرانی
,
ور جمکرد
,
اسطوره شناسی تطبیقی
,
طوفان نوح
,
آموزههای ادیان
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
نمادشناسی اسطوره
,
یمه
,
جمشید در اساطیر
,
اسطوره طوفان
,
پایان جهان در اساطیر
کلیدواژههای فرعی :
گیاه خواری ,
فریدون ,
مهر (میترا) ,
اساطیر هند ,
کیومرث ,
کشتی نوح ,
عدد سه ,
نخستین انسان ,
نماد نور ,
آفرینش در اساطیر ,
فرزندان فریدون در شاهنامه ,
قربانی در اساطیر ,
جمشید در اوستا ,
اساطیر زرتشتی ,
کوه در اساطیر ,
اعداد در اسطوره ,
اسطوره رستاخیز ,
گوشت خواری ,
اساطیر سامی ,
عدد چهل ,
چکیده :
در اسطوره های رستاخیزی ویرانی و آبادانی جهان امری ناگزیر می نماید. همان گونه که جهان در آغاز از جفتی اولیه تکثیر شد، در اساطیر پایان جهان نیز سخن از جفتی در میان است که جهان نو را از تخمه خود پر خواهند کرد. با توجه به اینکه در بینش اسطوره ای، واقعیت عبارت است از عمل تقلید از یک نمونه مینوی یا ازلی، این جفت های نرینه و مادینه عمل آفرینش زوج نخستین را تجدید و تکرار می کنند. از دیگر سو عمل آفرینش کیهان و انسان تنها در مرکز که سرچشمه هر واقعیت و نیروی زندگانی است، رخ می دهد. حادثه طوفان نوح در روایت تورات و ماجرای ور جمکرد در اساطیر ایرانی در زمره اساطیر رستاخیزی به شمار می روند؛ کشتی نوح و ور جم نمادهایی از مرکز (فضای قدسی) قلمداد می شوند که ورود بدان ها معادل با مرگ آیینی انسان قدیم و تولد انسان نو است؛ این بازگشت به آغاز، نیروهای قدسی را که نخست بار در مرکز ظهور کرده بودند، فعال می سازد و جامعه انسانی را به همان وضعیت نخست خود، یعنی پاکی و خلوص باز می گرداند. در این جستار اسطوره ور جم در اساطیر ایرانی و طوفان نوح به روایت تورات از دید نماد شناسی با هم سنجیده شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مغیره بن سعید و ظهور اندیشه حروفی گری در عصر امویان
نویسنده:
روح اله بهرامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشكده تاريخ اسلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
موعود گرایی
,
غلات (اعم، مذاهب کلامی)
,
اصول عقاید حروفیه
,
حروفیه
,
مغیریه(غلات شیعه)
,
اندیشه گنوسی
,
مغیره بن سعید
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
فلسفه اعداد
,
آفرینش در اساطیر
,
عقاید گنوسی
کلیدواژههای فرعی :
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology ,
میمیه(غلات شیعه) ,
محمد نفس زکیه ,
اساطیر سومر و بابل ,
آموزههای ادیان ,
عرفان یهودی ,
آفرینش انسان از آب ,
اساطیر زروانی ,
تیامات ,
چکیده :
عراق در عصر امویان محل ظهور و بروز اندیشه ها و آراء مختلف سیاسی و فکری متنوعی بود. پیشینه تاریخی، ترکیب اجتماعی، مرکزیت سیاسی و اقتصادی، آن را به عنوان کانون مهم بروز این گونه افکار و اندیشه ها درآورده بود. یکی از مهم ترین این آراء و اندیشه ها، غلو و حروفی گری بود. این نوشتار، چگونگی ظهور آراء و نمادهای رمزی و حروفی و سرچشمه ی حلول این افکار را در اندیشه ی مغیره بن سعید و نیز شکل گیری جریان مغیریه را بررسی نموده، با بهره گیری از روش های تحلیل تاریخی و فرقه شناسی به تبار شناسی اندیشه ها و واکاوی آراء این جریان سیاسی- مذهبی پرداخته است و پیوند میان این گونه اندیشه ها را با آراءگِنوسی ایرانیان و تمدن های بین النهرین و نظریات رمزی، حروفی و عددی نو افلاطونیان و فیثاغورثیان آشکار ساخته و نشان داده که مغیره بن سعید نخستین کسی است که افکار رازورانه و باطنی متأثر از افکار گنوسی بین النهرین را با آراء، اندیشه ها و برداشت های عددی، حروفی و رمزی پیوند داده، با این اقدام اولین جریان و مکتب حروفی را در عهد امویان به وجود آورده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و اسطوره: بررسی فلسفی نظریه میرچا الیاده پیرامون اسطوره
نویسنده:
حسن جعفری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
میرچا الیاده
,
فلسفه دین
,
اسطوره و دین
کلیدواژههای فرعی :
اهداف دین ,
سرّ ,
اسطوره های دینی ,
کارکردگرایی ,
نامقدس ,
شامانیسم ,
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
ساختارگرایی ,
سمبل (نماد) ,
اساطیر یونان ,
تجلی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
پدیدار شناسی دین ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
روانشناسی دین ,
نمادهای دینی ,
امر مقدس ,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته) ,
روش دین پژوهی الیاده ,
تجلی قداست ,
آفرینش در اساطیر ,
کتاب مقدس و نامقدس ,
تکامل هستی ,
اسطوره بازگشت جاودانه ,
ماهیت اسطوره ,
زبان شناسی دین ,
حضور امر قدسی ,
دیالکتیک امر قدسی ,
نمادگرایی در تجلی قداست ,
هدف اسطوره ,
اسطوره و حقیقت ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یکی از متخصصان برجسته در حوزه تاریخ ادیان میرچا الیاده است، که در دهه های اخیر در فرانسه و امریکا زندگی کرد. از آثار وی در می یابیم که اسطوره همیشه گزارشی از آفرینش است و از چگونگی آفرینش و تکامل هستی سخن می گوید. هر چند اسطوره از نگاه اسطوره شناسان کارکردهای متعددی دارد، اما مطابق نظر الیاده، اسطوره مبتنی بر هستی شناسی است و تنها از حقایق، از اموری که واقعا حادث شده اند و از اموری که کاملا تجلی یافته اند، سخن می گوید. او بر این باور است که حقیقت همان امر مقدس است که به طور شاخصی حقیقی است و تحلیلی مبتنی بر تمایز میان مقدس و نامقدس ارایه می دهد. این مقاله، به نقطه نظرهای میرچا الیاده همراه با تنوع حوزه های علمی که در برگیرنده اسطوره شناسی، فلسفه دین و مطالعه دینی است، می پردازد، از ارتباط دین و اسطوره سخن می گوید و در نهایت از ویژگی های اسطوره ای – نمادین ادیان بحث می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاره ماندالا، ریختار ساخت اسطوره، حماسه اسطوره ای و عرفان
نویسنده:
بهروز اتونی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
هفت خوان رستم
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
هفت خوان
,
ماندالا
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
خودآگاه
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
آیین (مراسم)
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه عرفان
,
خودآگاهی
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
کهن الگوی خود
کلیدواژههای فرعی :
آیین تانترا ,
اسطوره های ایرانی ,
دایره ,
جشن نوروز ,
تعبیر خواب ,
اسطوره و حماسه ,
اساطیر یونان ,
اساطیر ملل ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
رویا ,
خواب و رویا در شاهنامه ,
آفرینش در اساطیر ,
رویا از دیدگاه یونگ ,
گراز در اساطیر ,
اساطیر زرتشتی ,
درخت در اساطیر ,
نماد غار ,
چکیده :
ماندالا، دايره های تو در تو و درهم تنيده ای است که از دايره ای مهين آغاز، و به دايره ای كهين به فرجام می آيد و اين دايره های تو در تو دست كم برای فراهم آمدن حواس (تمركز حواس) و دست بالا برای نشان دادن مركز روان، يعنی «خود» به كار برده می شود. اين نگاره آن سری و جادويی، در باور ما، ريختار (= فرمول) ساخت اسطوره، حماسه اسطوره ای و عرفان است، و حتی با نگاهی فراگير، ريختار ساخت همه هستی است كه ما در اين جستار با پيش كشيدن كهن نمونه ای نامزد به «خود» و پيوند دادن آن با نگاره ماندالا، بحث هايی درباره رويا، مركز در اسطوره، كاركرد آيين ها، سفر هفت خوانی قهرمان و زينه های (= مراحل) هفت گانه رازوری را با نگاهی نو فراروی می گسترانيم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی منظومه ثئوگونی هسیودس در پرتو قاعده «الواحد»
نویسنده:
مهتاب مبینی ,امین شاهوردی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
قاعده «الواحد»
,
اساطیر یونان
,
علیت
,
هسیودس
,
ثئوگونی
,
آفرینش در اساطیر
,
سیر اندیشه انسان
,
بکرزایی
کلیدواژههای فرعی :
گایا ,
اساطیر ملل ,
ایلیاد ,
اسطوره سازی ,
ایزدان یونان باستان ,
تاریخ قاعده الواحد ,
اندیشه اسطوره ای ,
انسان و اسطوره ,
خائوس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این پژوهش به بررسی بنیاد یکی از قواعد مشهور فلسفۀ اسلامی در منظومۀ ثئوگونی هسیودس پرداخته شده است؛ برای پیگیری این امر، نخست چارچوبهای ممکنی که به بررسی چنین امری اختصاص دارند، مورد پژوهش قرار گرفتهاند و از میان آنها دیدگاهی که نه بر انفکاک قطعی و تاریخی اندیشۀ اسطورهای از اندیشۀ فلسفی، بلکه بر تداوم و تطور آنها رأی داده است، به عنوان منظری متناسبتر انتخاب شده است. در بخش دوم این پژوهش بر اساس چنین رویکردی به توضیح اجمالی قاعدۀ «الواحد» پرداخته شده و با استفاده از این قاعده به بررسی منظومۀ ثئوگونی اقدام شده است. درک ابتدایی قاعدۀ علیت، سنخیت میان علت و معلول، فرو کاهش کثرت به وحدت در این منظومه را میتوان در تبارشناسی خدایان، رابطه والد و فرزند و شباهتهای آنها و بکر زایی بازشناخت. از این منظر مفاهیم فلسفی مذکور و مشابههای آنها در اسطوره ثئوگونی را میتوان در پرتو قاعدۀ الواحد چونان غایتی متحد کننده، مورد بازخوانی قرار داد و بساطت و نامتعین بودن علت نخستین را به خوبی مشاهده کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ژرف ساخت اسطوره ای پدرسالاری در ازدواج های ایرانیان با نیرانیان در شاهنامه
نویسنده:
رضا ستاری,مرضیه حقیقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نزاع اهریمن و اهورامزدا
,
شاهنامه
,
برون همسری
,
آموزههای ادیان
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
زن در اساطیر
,
عصر مادرسالاری
,
عصر مردسالاری
,
زن در ایران باستان
,
آفرینش در اساطیر
,
ازدواج در ایران باستان
,
ازدواج در شاهنامه
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره های ایرانی ,
پری ,
باورهای اسطوره ای ,
رستم و سهراب ,
ایزدبانو ,
داستان سودابه و سیاوش ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
جدال خیر و شر ,
جهی ,
ایزدان ایرانی ,
زن در ادیان ,
ماه در اساطیر ,
اساطیر زروانی ,
خورشید در اساطیر ,
اساطیر زرتشتی ,
زمین و آسمان ,
ایزدان اساطیری ,
ایرانیان و تورانیان ,
چکیده :
پیوند مردان ایرانی با زنان نیرانی یکی از رایج ترین نوع ازدواج ها در شاهنامه است که به ویژه در بخش پهلوانی بسامد بسیار بالایی دارد. در شاهنامه، پادشاهان و یلان برجسته ایرانی با زنانی غیر ایرانی و عموماً تورانی ازدواج می کنند. از این ازدواج ها با عنوان ازدواج برون همسری، یا ازدواج برون قبیله ای یاد می شود. در نمادشناسی باستانیِ شاهنامه، ایران سرزمین مقدّس و اهورایی، و توران، سرزمین آلودگیها و نیروهای اهریمنی، است. از سوی دیگر، در باورشناسی باستانی، زنان کانون های آمیختگی و وابستگی به زمین هستند و در مقابل، مردان، موجوداتی اهورایی، آسمانی و فارغ از آلودگیهای زمینی به شمار می آیند. اسطوره های کهن ایران، بنابر سابقه طولانی تسلّط فرهنگ پدرسالاری، دارای ژرف ساختی مرد کانون هستند؛ از این رو، در روند دگرگونی اسطوره ها به حماسه ملّی، مفاهیم و برداشت های زن ستیزانه را نیز به حماسه افزوده اند. در این پژوهش علاوه بر بررسی ژرف ساخت اسطوره ای این پیوندها، مؤلّفه های پدرسالاری در آنها باز کاوی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی بن مایه تنزل آغازین با نگاهی به تفسیر کشف الاسرار و عده الابرار
نویسنده:
علی اصغر زارعی ,علیرضا مظفری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر کشف الاسرار (میبدی)
,
اسطوره های ایرانی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
آموزههای ادیان
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت)
,
دوره زرین
,
هابیل و قابیل
,
آفرینش در اساطیر
,
ادوار کیهانی
,
رابطه انسان و حیوانات
کلیدواژههای فرعی :
نزاع اهریمن و اهورامزدا ,
ارتباط انسان با طبیعت ,
سوشیانس ,
ضحاک ,
اساطیر ملل ,
نخستین انسان ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
نخستین شاه ,
مشی و مشیانه ,
جمشید در اوستا ,
اساطیر زرتشتی ,
حیوانات در اساطیر ,
جمشید در اساطیر ,
چکیده :
در داستان هابیل و قابیل از تفسیر کشف الاسرارِ میبدی، سخن از ترسیدن قابیل با شنیدن آوازی و گریختن او از خلق و انس گرفتن با وحوش بیابان به میان آمده است. این موضوع با کهن الگویی ارتباط داردکه از آن با عنوان تنزّل آغازین یاد می شود. انسان طبق این کهن الگو، از دوره ای طلایی نزول کرده و سرآغاز را از دست داده است. در پژوهش حاضر کوشش شده است با روش توصیفی - تطبیقی این کهن الگو در چند فرهنگ مختلف بررسی شود. این پژوهش نشان می دهد که کهن الگوی تنزل آغازین که در بیشتر آیین ها دیده می شود، حکایت از خویشاوندی انسان نخستین با طبیعت و حیوانات دارد که بر اثر اندیشه ای اهریمنی از دست رفته است. همراهی انسان با طبیعت در «دورۀ زرین»، هرچند فراموش شده، ردِپای آن کاملاً از بین نرفته است. حضور کهن الگوی یادشده در فرهنگ های مختلف، صورت های گوناگونی دارد، اما ویژگی های مشترکِ معینی پیوسته در آنها تکرار می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقش مایه های مشترک در اسطوره های برادرکشی
نویسنده:
سیدامیر جهادی حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
اسطوره های ایرانی
,
فریدون
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
برادرکشی
,
اساطیر هند
,
اساطیر یونان
,
فرود
,
اسطوره شناسی تطبیقی
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
هابیل و قابیل
,
برادران حضرت یوسف
,
اساطیر مصر
,
اساطیر زروانی
,
اسطوره برادرکشی
,
اغریرث
,
رستم و شغاد
,
اساطیر ژاپن
کلیدواژههای فرعی :
خویشکاری ,
اوزیریس ,
شیرویه نامدار ,
ایرج و شاهنامه ,
کیخسرو در شاهنامه ,
اساطیر ملل ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
حسادت برادران ,
حسادت برادران یوسف ,
آفرینش در اساطیر ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
ازیریس ,
فرزندان فریدون در شاهنامه ,
تقسیم جهان بین فرزندان فریدون ,
سلم و تور ,
اساطیر زرتشتی ,
ثرتیه ,
اودیپوس ,
کمبوجیه و بردیا ,
چکیده :
برادرآزاری و برادرکشی در شمار کهن الگوهایی است که سابقهای به درازای عمر بشر دارد و پیشینه آن به ادیان و اسطوره های مربوط به آغاز آفرینش بازمی گردد. در این کهن الگو، حس رقابت و حسادت میان برادران به علل گوناگونی ازجمله توجه بیش از حدّ پدر به یک برادر، یا دستیابی او به یک موقعیت ممتاز برانگیخته می شود. داستانهای اسطورهای با مضمون برادرکشی در آثار ملل مختلف دیده می شود. مقایسۀ این آثار وجوه اشتراک و شباهت آنها را آشکار می کند و نشان می دهد که بیشتر این داستانها نقش ویژه های مشابهی دارند که در اغلب اسطوره های مرتبط نمود یافته اند. گونّ دیگر برادرکشی، برادرکشی های تاریخی است که آن هم از اعصار کهن در تاریخ و ادب ملل گوناگون به وقوع پیوسته است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که مضمون برادرکشی در اسطوره های ملل مختلف در چه اشکالی نمود یافته است؟ برای پاسخ به این پرسش، با روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا نمونه های کهن الگوی برادرکشی در اسطوره های سرزمین های گوناگون را ذکر کرده ایم و سپس به بیان نقش مایه های مشترک در بین این اسطوره ها پرداخته ایم و آنها را به لحاظ ساختاری تحلیل کرده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کهن الگوی انسان نخستین و نمودهای آن در بخش پیشدادی شاهنامه فردوسی بر مبنای اسطوره شناسی تحلیلی
نویسنده:
فرزاد قائمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
پیشدادیان
,
فریدون
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
کیومرث
,
اسطوره و حماسه در شاهنامه
,
هوشنگ
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
نخستین انسان
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
ادبیات
,
یمه
,
آفرینش در اساطیر
,
آفرینش انسان در اساطیر
,
کهن الگوی آفرینش
,
طهمورث
,
منوچهر
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی زرتشت ,
شاهنامه ,
آنیما ,
اسطوره های ایرانی ,
آنیموس ,
اعتقادات زرتشتی ,
قهرمان فرهنگی ,
جهان بینی اساطیری ,
جمشید در شاهنامه ,
اساطیر ملل ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
پارینه سنگی ,
مشی و مشیانه ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
فریدون در شاهنامه ,
جمشید در اوستا ,
فریدون در اوستا ,
اساطیر زرتشتی ,
جمشید در اساطیر ,
منوچهر در شاهنامه ,
منوچهر در اوستا ,
چکیده :
آفرینش نخستین نمونه انسانی - انسان مثالی نخستین - از مهمترین مراحل کهن الگوی آفرینش در فرهنگ های مختلف بشری است. نمونه بنیادین انسان نخستین، الگویی کهن است که در شکل انسان غول آسا یا خداگونه یا جفت اولیه پدیدار می شود. هدف این جستار، تشریح نمودها و کیفیت های اسطوره شناختی کهن الگوی انسان نخستین در فرهنگ های اساطیری و اساطیر ایران باستان، به ویژه در بخش پیشدادی شاهنامه فردوسی است. روش تحقیق کیفی و رویکرد تحلیل ها، اسطوره شناسی تحلیلی است. از این دیدگاه سه شاخصه اصلی کهن الگوی انسان نخستین، ابتدا خاستگاه لاهوتی، سپس داشتن نمونه همزاد و بالاخره خویشکاری تمدن سازی و ایفای نقش قهرمان فرهنگی در تاریخ نمادین یک قوم است. در شاهنامه، این خویشکاری های سه گانه بین مجموعه ای از شاهان پیشدادی که هر کدام می توانند نمونه ای از نخستین انسان به شمار آیند، توزیع شده است که در این جستار، با رویکردی تحلیلی و تطبیقی، نمودهای هر یک از این خویشکاری ها در مورد کیومرث، هوشنگ، تهمورث، جمشید، فریدون و منوچهر بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 209
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آهن و پیدایی آن در اساطیر ایرانی
نویسنده:
فاطمه محسنی گردگوهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نزاع اهریمن و اهورامزدا
,
اوستا
,
اسطوره های ایرانی
,
اوستای متاخر
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
شیطان در دین زردشتی
,
آهن در آیین زردشتی
,
اساطیر زرتشتی
,
ابلیس در اساطیر
,
کشف آهن
,
کیهان شناسی زرتشتی
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی زرتشت ,
اعتقادات زرتشتی ,
متون اوستایی ,
جمشید در شاهنامه ,
هوشنگ ,
متون زردشتی ,
جدال خیر و شر ,
نخستین انسان ,
دوران اساطیری ,
آفرینش در اساطیر ,
آسمان در اساطیر ,
شهریور (امشاسپند) ,
چکیده :
پیدایی آهن در اواخر هزاره دوم پیش از میلاد بر جنبه های گوناگون زندگی قوم ایرانی تاثیر گذارد. بازنمود این امر را می توان در آیین ها و نبردهای ایشان مشاهده کرد. این مقاله به کشف آهن و بررسی تاثیر این رویداد در روایات اساطیری ایرانی می پردازد. نخست از میزان نفوذ آهن در اساطیر هر دوره و چرایی آن گفت گو می شود. در همین راستا، ابتدا گاهان به عنوان کهن ترین متن دینی ایرانی بررسی و سپس به متون اوستایی متاخر و روایات دوره میانه و اسلامی پرداخته می شود. در ادامه بر اساس جهان بینی ایرانی باستان، نقش انسان و آفریدگان هرمزدی در دو حوزه اخلاق و اختیار و سازندگی جهان برای مقابله با اهریمن، با تکیه بر روایات اساطیری و تاریخی تبیین می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید