جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اثبات وجود نفس
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
درسگفتار نفس الشفاء - آرشیو 74-73
مدرس:
محمدحسین حشمت پور
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
عکس
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه نفس و بدن
,
ماده و صورت
,
خودشناسی
,
مراتب نفس
,
قوای ظاهری و باطنی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه مشاء
,
اثبات وجود نفس
,
شفاء: ابن سینا
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریة اشراقی نفس
نویسنده:
مهدی عباس زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
فلسفه اشراقی
,
نور (حکمت اشراق)
,
عالَم نفسانی(حکمت اشراق)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت نفس انسانی ,
نور (حکمت اشراق) ,
اثبات وجود نفس ,
براهین اثبات تجرد نفس ,
رویکرد اشراقی ,
چکیده :
مقالۀ حاضر در صدد تبیین نظریۀ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق) دربارة نفس ناطقۀ انسانی و بررسی و نقد این نظریه از منظر دیگر متفکران، به ویژه صدرالمتألهین و برخی از محققان معاصر است. سهروردی ابتدا به تعریف نفس با دو رویکرد مشائی و اشراقی و سپس اثبات وجود نفس و تجرد آن می پردازد. او هویت نفس را نور محضِ ،« اشراق » نهایتاً با بهره گیری از کارکردهای وجودشناختی و معرفت شناختیِ عامل مجرد معرفی می کند و در اینجا تغییر و گذاری جدی از رویکرد مشائی به رویکرد اشراقی را به نمایش می گذارد. دیدگاه های سهروردی در باب نفس و مسائل پیرامون آن، از جمله نوآوری های مهم فلسفیِ وی هستند؛ لیکن برخی از متفکران، به ویژه صدرالمتألهین و برخی از محققان معاصر نقدهایی را بر نظریۀ اشراقیِ نفس و مجموعۀ مباحث سهروردی در این عرصه وارد ساخته و دیدگاه های وی را به چالش کشیده اند. بر مبنای این نقدها، به نظر نگارنده، می توان ضمن اذعان به کوشش سهروردی در ارائۀ دستگاه مفهومی جدید، انسجام درونی آرای وی و اهتمام وی به تعیین نقش معنویت در ارتقای نفس، برخی از آرای او در باب نفس را ناکافی ارزیابی کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط نفس مجرد و بدن در فلسفه اسلامی
نویسنده:
احمدرضا شاهرخی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
روح طبیعی
,
روح حیوانی
,
روح نفسانی
,
جسم لطیف (حکمت اشراق)
کلیدواژههای فرعی :
رابطه نفس و بدن ,
مغایرت نفس و بدن ,
برهان انسان معلق درفضا ,
رابطه تدبیری نفس و بدن ,
تجرد نفس ناطقه ,
بدن ,
روح طبیعی ,
روح حیوانی ,
روح نفسانی ,
اخلاط اربعه ,
اثبات وجود نفس ,
کمال اول جسم طبیعی ,
اضافه ماهوی نفس و بدن ,
هیئت حال و ملکه ,
تاثیر تصورات بر بدن ,
مبدا صدور افعال ,
شرف نفس بر بدن ,
علم النفس جالینوس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این مقاله به چگونگی ارتباط نفس مجرد با بدن در فلسفه اسلامی از دیدگاه فلسفه مشاء «ابن سینا» و فلسفه اشراق «سهروردی» میپردازد. مسئله ارتباط مجرد با مادی از مهمترین مباحثی است که فکر بسیاری از فیلسوفان را به خود مشغول کرده است. با توجه به اینکه چگونگی ارتباط مجرد با مادی از جنبه انسانشناسی در مقایسه با جهانشناسی کمتر بررسی شده، نگارنده بر آن است تا در این مقاله این مسئله را از دیدگاه ابن سینا به عنوان فیلسوف مشائی و سهروردی به عنوان فیلسوف اشراقی از جبنه انسانشناسی بررسی کند. ابتدا نفس از دیدگاه دو فیلسوف اثبات و تعریف شده، سپس به تأثیر متقابل نفس و بدن پرداخته شده و در ادامه، اصل بودن نفس و فرع بودن بدن و چگونگی ارتباط این دو بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر نظریه فطرت
نویسنده:
عباس احمدی سعدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حرکت اشتدادی
,
شناختهای فطری
,
کمون و بروز فطرت
,
فطریات
,
فطرت(سرشت دینی)
کلیدواژههای فرعی :
دین الهی (در مقابل دین غیرالهی) ,
الهیات(کلام جدید) ,
الهیات مسیحی ,
قرآن ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
اثبات وجود نفس ,
وجودشناسی فطرت ,
معرفت شناسی فطرت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
گرچه موضوع فطرت به لحاظ ورود آن در آیات قرآن در آثار تفسیری مورد توجه قرار گرفته، هیچ گاه نزد متقدمین مسلمان به صورت یک نظریه منسجم در باب انسان شناسی و یا معرفت شناسی سامان نیافته است. در روزگار ما برخی الهیدانان جهد بلیغی کردند تا از آن، نظریه ای معقول پرداخته و در باب انسان شناسی دینی، اخلاق، منشا دینداری و توجیه خداپرستی از آن سود برند. فطرت بر اساس برخی اصول حکمت متعالیه امری بالقوه است که در شرایط خاصی بر اثر صیرورت و حرکت جوهری به فعلیت می رسد. از سوی دیگر، منکران فطرت با ذکر شواهدی، از جمله اقوامی که هیچ گونه تصوری از (یا گرایشی) به خدا ندارند، از بن وجود فطرت را نفی کرده اند. ظاهرا وجود بعضی چالشها، همچون استقرایی بودن برخی مقدمات استدلال، مانع پذیرش نظریه فطرت به عنوان یک رهیافت کاملا فلسفی است. با این همه، می توان با رویکردی میان رشته ای، مبتنی بر تکثر روش شناختی، و در پرتو یافته های روان شناسان و آموزه های دینی، همچنان آن را رهیافتی مهم و قابل دفاع تلقی کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 193
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوآوریهای ابن سینا در علم النفس
نویسنده:
محمد علی دیباجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه نفس و بدن
,
تجرد نفس ناطقه
,
علم نفس
,
فلسفه بوعلی
,
عقل فعال
,
خلود نفس
,
عقل(منطق)
,
فراروان شناسى
,
نبوات
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
برهان انسان معلق درفضا ,
رابطه تدبیری نفس و بدن ,
روش دکارتی ,
جوهریت نفس ,
کوژیتو ,
فلسفه مشاء ,
افعال نفس ,
معاد(فلسفه) ,
اثبات نفس از راه عمل ,
تخیل(راه های معرفت) ,
حواس باطنی اخروی ,
خیال(معرفت شناسی) ,
اثبات وجود نفس ,
کمال اول جسم طبیعی ,
تقلیل نفس به ذهن ,
شناخت ذات نفس ,
صورت بدن ,
استقلال علم النفس از طبیعیات ,
کارکرد گرایی (روانشناسی) ,
اثبات زبان شناختی نفس ,
معادشناسی ابن سینا ,
نفوس فانی ,
دروننگری (معرفتشناسی/روانشناسی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
نگرش ارسطو به نفس و بدن بر دیدگاه او درباره اجسام، یعنی ماده و صورت مبتنی است، اما حرکت، تغذیه، تخیل و تعقل را که انواع حیات هستند از اعمال نفس بر می شمرد تا تفاوت آن را با دیگر صورتها بیان کند. نگاه متفاوت ابن سینا به مسأله مادی یا مادی نبودن نفس و نسبت آن با جسم، بقا یا فنای نفس پس از بدن، به ضمیمه نوآوریهای او در مباحثی چون اثبات وجود نفس، ماهیت ذهن، ادراکات حسی، حس باطن، قوای عقلی، تعامل نفس و بدن، نسبت عقل فعال با عقل انسانی، مسائل فراوان علمِ نبوّات و رابطه آنها با ماهیت و کارکرد نفس و ده ها مسئله دیگر، باعث شد تا او نفس شناسی را جدا از مجموعه علوم طبیعیات به طور مستقل مطالعه کند و در حقیقت، علم النفس را از نو، برپایههای متفاوت با دیدگاه ارسطو، بنیان نهد و تدوین نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های اشراقی ابن سینا
نویسنده:
مرضیه صادقی
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
کمال نهایی انسان
,
لقاء الله
,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه بوعلی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
ابن سینا و عرفان
,
فنا
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
کلیدواژههای فرعی :
قوس نزول و صعود ,
سلوک عرفانی ,
سریان عشق در موجودات ,
کمال ثانی ,
تجرد نفس ناطقه ,
وقت ,
علم نفس ,
زهد ,
عبادت آزادگان ,
عرفان عملی ,
عارفان (مسلمان) ,
مقام ریاضت ,
مقام سکینه ,
مقام طمانینه ,
مقام تمکن ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
اثبات وجود نفس ,
تشکیک در انسانیت ,
اراده به حق ,
مداوت در مشاهده حق ,
مقام تردد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
کمال نهایی انسان در سیر صعودی،رسیدن به حق تعالی است که همین امر،کمال و خیر او به شمار میرود؛زیرا انسان که خداوند او را مثال خودش قرار داده است دارای چنان شأنی است که بتواند به عنوان اشرف ممکنات،متصف به صفات حق و متخلق به اخلاق حق شود.از نظر ابن سینا،عارف کسی است که فکر خود را معطوف به عالم قدس نموده تا نور حق پیوسته بر باطنش بتابد.ابن سینا زهد و عبادت را به عنوان مقدمات سیر و سلوک عرفانی میداند او نخستین مرحله را«اراده»میداند که از آن به میل و رغبت تعبیر میکند و منشأ آن را یقیین برهانی و ایمان قلبی میداند. به نظر وی دومین مرحله«ریاضت»است که به معنای پرهیزگاری و انجام کارهای سخت یا تحمل رنج در راه تربیت خود میباشد.از نظر ابن سینا سالک پس از طی مراحل بعدی یعنی وقت،توغل،سکینه،خوف و تلبیس،طمأنینه،مشیت و عروج،به جایی میرسد که نظری به حق و نظری به خود به عنوان آیینه حق دارد.سرانجام عارف واصل در پایان این سلوک به مقامی دست مییابد که در آن تنها حق را مشاهده مینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 118 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یا ابتدا باید جسم آفریده شود تا به دنبال آن روحی برای آن جسم ایجاد شود و یا آنکه خلقت روح قبل از خلقت جسم بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آفرینش انسان
,
مراحل وجود
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
حدوث جسمانی نفس ,
مراتب نفس ,
وجود مجرد و مادی ,
بدن ,
درجات نفس ,
اثبات وجود نفس ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید