جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
راه های معرفت
>
تعقل(معرفت شناسی)
>
تحلیل عقلی((تصوری و تصدیقی)، قسیم ترکیب عقلی و تقسیم ذهنی)
>
استدلال((اصطلاح وابسته)، قسیم تحلیل خارجی و تحلیل ذهنی و خارجی)
>
مبادی استدلال((اصطلاح وابسته)، قسیم دور و مصادره به مطلوب)
>
مسلمات (معتقدات و ماخوذات)
>
معتقدات
>
الواجب قبولها
>
بدیهیات اولیه
>
اولیات جلیه (مقابل اولیات خفیه)
>
اصل علّیت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 99
عنوان :
قانون علیت و حدود آن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Philipp Frank (auth.), Robert S. Cohen (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
علیت
,
اصل علّیت
,
Casuality علیت (فولادوند)
,
علیت و تجربه
چکیده :
ترجمه ماشینی: قانون علیت و حدود آن اثر فلسفی اصلی فیلیپ فرانک، فیزیکدانی بود که به فیلسوف تبدیل شد. فرانک که در 20 مارس 1884 در وین به دنیا آمد، در 21 ژوئیه 1966 در کمبریج، ماساچوست درگذشت. او دکترای خود را در سال 1907 در دانشگاه وین در رشته فیزیک نظری دریافت کرد و زیر نظر لودویگ بولتزمن تحصیل کرد. تحقیقات بعدی او در فیزیک و ریاضیات با بیش از 60 مقاله علمی ارائه شد. علاوه بر این، موفقیت بزرگ او به عنوان معلم و توضیح دهنده در سراسر جهان علمی با انتشار کتاب مشترک Die Differentialgleichungen der Mechanik und Physik، با ریچارد فون میزس، در 1925-1927 شناخته شد. فرانک مسئول جلد دوم فیزیک بود و به ویژه به خاطر مقاله معتبر خود در مورد مکانیک و اپتیک کلاسیک همیلتونی مورد توجه قرار گرفت. در میان اولین مقالات او مقالاتی بود که از سال 1908 شروع شد و به نسبیت خاص اختصاص داشت که همراه با نسبیت عام و کیهان شناسی فیزیکی او را در طول زندگی اش مشغول کرده بود. قبلاً در سال 1907، فرانک مقاله مهم خود را «Kausalgesetz und Erfahrung» («تجربه و قانون علیت») که بعداً با مجموعهای عالی از مقالات او در مورد فلسفه علم جمعآوری شد، به زبان انگلیسی (1941c و 1949g، در کتابشناسی ما) منتشر کرد. ). پیوستن به اولین «حلقه وین» در دهه اول قرن بیستم، با هانس هان، ریاضیدان، و اتو نورات، جامعه شناس و اقتصاددان، و عمیقاً تحت تأثیر مطالعات تاریخ مفهومی انتقادی ارنست ماخ از علم و چالش چشمگیر پوانکاره. و دوهم، فرانک به تحقیقات معرفتی خود ادامه دادند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایجاد تفاوت: مقالاتی در مورد فلسفه علیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Helen Beebee, Christopher Hitchcock, Huw Price
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
علیت
,
اختیار
,
علیت
,
اصل علّیت
,
علیت(causality)
,
فلسفه علیت
,
علیت ذهنی
چکیده :
ترجمه ماشینی: ایجاد تفاوت پانزده مقاله اصلی در مورد علیت و خلاف واقع توسط یک تیم بین المللی از کارشناسان ارائه می کند. در مجموع، آنها نشان دهنده وضعیت هنر در این موضوعات هستند. مقالات این جلد از زندگی و کار پیتر منزیس الهام گرفته شده است که زندگی دانشجویان، همکاران و دوستان را تغییر داد. موضوعات تحت پوشش عبارتند از: معناشناسی خلاف واقع، نظریه های عاملیت علیت، حساسیت زمینه ادعاهای علّی، مدل های معادلات ساختاری، مکانیسم ها، علیت ذهنی، استدلال طرد علی، اراده آزاد، و استدلال پیامد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب راهنمای علیت آکسفورد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Helen Beebee, Christopher Hitchcock, Peter Menzies
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
علیت
,
علیت
,
اصل علّیت
,
علیت(causality)
چکیده :
ترجمه ماشینی: علیت موضوع محوری در بسیاری از حوزه های فلسفه است. در متافیزیک، فیلسوفان می خواهند بدانند علیت چیست و چگونه با قوانین طبیعت، احتمال، عمل و آزادی اراده مرتبط است. در معرفت شناسی، فیلسوفان بررسی می کنند که چگونه می توان ادعاهای علی را از داده های آماری استنباط کرد و چگونه علیت با ادراک، دانش و تبیین مرتبط است. در فلسفه ذهن، فیلسوفان می خواهند بدانند که آیا و چگونه می توان گفت که ذهن دارای کارآیی علی است و در اخلاق، آیا تمایز اخلاقی بین فعل و ترک وجود دارد و آیا ارزش اخلاقی یک فعل را می توان بر اساس آن قضاوت کرد. عواقب آن و علیت یک مفهوم مورد مناقشه در زمینه های دیگر تحقیق مانند زیست شناسی، فیزیک و قانون است. این کتاب مروری عمیق و جامع از این موضوعات و موضوعات دیگر و همچنین تاریخ بحث علیت از یونانیان باستان تا تجربهگرایان منطقی ارائه میدهد. فصلها بررسیهایی از بحثهای معاصر ارائه میکنند، در حالی که اغلب ادعاهای بدیع و بحثبرانگیز را نیز مطرح میکنند. و هر کدام شامل کتابشناسی جامع و پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر است. بنابراین، این کتاب جامعترین منبع اطلاعاتی در مورد علیت است که در حال حاضر در دسترس است، و برای دانشجویان سطح بالاتر تا فیلسوفان حرفهای ارزشمند خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحث های معاصر در فلسفه علم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Christopher Hitchcock (کریستوفر هیچکاک)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Blackwell Publishing Ltd,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه جدید
,
فلسفه علم
,
معرفت شناسی علوم اجتماعی
,
اصل علّیت
,
فلسفه ذهن
,
علوم اجتماعی (اعم از جامعه شناسی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: بحثهای معاصر در فلسفه علم شامل شانزده مقاله اصلی از نویسندگان برجسته در فلسفه علم است که هر یک از پاسخ مثبت یا منفی به یکی از هشت سؤال خاص دفاع میکنند، از جمله: آیا قوانین علوم اجتماعی وجود دارد؟ آیا علل از نظر فیزیکی با اثرات آنها مرتبط هستند؟ آیا ذهن سیستمی از ماژول ها است که توسط انتخاب طبیعی شکل گرفته است؟ بحث های تازه ای را در مورد هشت موضوع بحث برانگیز در فلسفه علم گرد هم می آورد. سوالات مطرح شده عبارتند از: "آیا قوانین علوم اجتماعی وجود دارد؟" "آیا علل از نظر فیزیکی با اثرات آنها مرتبط هستند؟"؛ "آیا ذهن سیستمی از ماژول ها است که توسط انتخاب طبیعی شکل گرفته است؟" هر سوال توسط یک جفت مقاله مخالف که توسط دانشمندان برجسته نوشته شده و به ویژه برای جلد سفارش داده شده است، بررسی می شود. قالب بحث پر جنب و جوش مسائل را به وضوح مشخص می کند و راه را برای بحث بیشتر هموار می کند. به عنوان مقدمه ای در دسترس برای موضوعات اصلی در فلسفه علم معاصر عمل می کند و در عین حال تخیل فیلسوفان حرفه ای را نیز به خود جلب می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بقا و علیت در متافیزیک ابن سینا [پایاننامه انگلیسی]
نویسنده:
Emann Allebban: إيمان اللبان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
مشاء
,
حکمت سینوی
,
فلسفه سینوی
,
فلسفه الهی
,
فلسفه بوعلی
,
احکام علت Causes
,
احکام علل اربعه
,
احکام علت فاعلی
,
نظام علت فاعلی
,
اصل علّیت
,
تفسیر فلسفه ابن سینا (فلسفه)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ترجمه ماشینی: این پایان نامه به بررسی نظریه علیت کارآمد ابن سینا با توجه به رویکرد او به مسائل محوری در متافیزیک، از اثبات وجود ضروری تا کیهان شناسی برون گرا می پردازد. ابن سینا یک گزارش متافیزیکی منسجم درونی از علیت کارآمد ارائه می دهد. شرح متافیزیکی از علت کارآمد، وجود معلول یا ذات را به گونه ای توضیح می دهد که با علل حرکت توضیح داده نمی شود، همانطور که در فیزیک بررسی شده است. یعنی توضیح کامل علت وجود یک ذات در علل چهارگانه تغییر و حرکت طبیعی یافت نمی شود. ابن سینا قصد دارد توضیح دهد که تقسیم کار بین شرح فیلسوف طبیعی و متافیزیک چیست. با انجام این کار، ابن سینا نظریهای درباره علیت ایجاد میکند که مفاهیم بدیع او را از امر ممکن در خود و فی نفسه ضروری به مفهوم علیت کارآمد پیوند میدهد. تمایز اصلی که ابن سینا در رابطه با علت فاعلی پیش میبرد، این است که بین علت معلول به عنوان گونه (نوع) و علت معلول به عنوان فرد (شاخش) است. تمایز مربوط به درک دیدگاه او در مورد نقش علل ذات، از جمله عقل فعال است. این مطالعه با تکیه بر نظریه بالا در مورد علیت کارآمد، اثبات معروف ابن سینا برای وجود ضروری را دوباره بررسی می کند. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که شرح متافیزیکی او از علیت کارآمد در مرکز اثبات او برای یک موجود ضروری است. به طور خاص، «علت تداوم» (آلة الثابات)، نقش مهمتری نسبت به آنچه قبلاً تصدیق شده بود، ایفا میکند، و در چارچوب نظریه او درباره علیت کارآمد در متافیزیک توضیح داده میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه های علیت: از دوران باستان تا امروز [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Losee (جان لازی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Transaction Publishers,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
علیت
,
نظام علی و معلولی
,
فلسفه علم
,
اصل علّیت
,
Determinism جبر - اصل موجبیت - وجوب ترتب علت بر معلول (مجتبوی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: چه نوع نهادهایی به عنوان «علل» و «موثر» واجد شرایط هستند؟ رابطه علت و معلول چیست؟ دعاوی سببی چگونه ارزیابی می شود؟ پرسش اول به ساختار جهان می پردازد; دوم در مورد نظریه هایی است که رابطه علل و معلول را تفسیر می کنند. در حالی که سومی مربوط به رویه صحیح در علم و زندگی روزمره است. این جلد تاریخچه گسترده ای از پاسخ هایی است که به این سه سؤال و رابطه آنها با درک علمی داده شده است. لوسی تعدادی از نظریه های علیت را در یک بررسی تاریخی ارائه می کند که بر رابطه متقابل بین این نظریه ها و تحولات علم تأکید دارد. تحلیل او نقاط قوت و ضعف این نظریه ها را به نمایش می گذارد تا به درک فعلی ما از ارتباط علی کمک کند. از جمله مواضع مورد بحث می توان به مواضع ارسطو، هیوم، کانت، میل، سالمون، لوئیس و وودوارد اشاره کرد. تحلیل Losee نقاط قوت و ضعف نظریههایی را نشان میدهد که ارتباط علّی را با نظم توالی، افزایش احتمال، انتقال انرژی، مبادله یک کمیت حفظشده، وابستگی خلاف واقع، و استنتاجپذیری شناسایی میکنند. این نظریه ها، تا حدی، با توانایی آنها در حل مشکلات ناشی از مواردی از تعیین بیش از حد، علیت با حذف، علیت پیشگیرانه، و علیت با قطع ارتباط مورد قضاوت قرار می گیرند. از آنجایی که کاربرد نظریه ها در این موارد با هم مخالف است، استراتژی به کارگیری مفاهیم چندگانه علیت بررسی می شود. نظریههای علیت نیز مشکلات خاصی را برای تحلیل علی که توسط مکانیک کوانتومی ایجاد میشود، توصیف میکند. یکی از این مشکلات، ممنوعیت ترکیب تحلیل علی یک فرآیند کوانتومی با توصیف مکانی-زمانی آن فرآیند است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکملیت، علیت و تبیین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Losee (جان لازی)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Transaction Publishers,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه کوانتوم
,
اصل مکملیت (فیزیک کوانتوم)
,
علیت
,
نظام علی و معلولی
,
فلسفه علم
,
اصل علّیت
,
نظریه کوانتومی
شابک (isbn):
9781138508361
چکیده :
ترجمه ماشینی: فیلسوفان از زمان های قدیم از طریق رابطه علت و معلولی بحث کرده اند. پیش از کار نیلز بور، این بحثها فرض میکردند که اسناد علّی موفق مستلزم توضیح است. موفقیت نظریه کوانتومی این پیش فرض را به چالش کشید. بور یک اصل مکمل را معرفی کرد که روش جدیدی برای نگاه به علیت و تبیین ارائه می دهد. در این بررسی مختصر از تاریخچه این بحث ها، جان لوزی پیشینه فلسفی بحث های مربوط به رابطه علت و معلولی را ارائه می دهد. او مواضع ارسطو، رنه دکارت، اسحاق نیوتن، دیوید هیوم، امانوئل کانت و جان استوارت میل را مرور می کند. او نشان میدهد که چگونه نظریههای قرن نوزدهم در فیزیک و شیمی توسط نظریهای مسلط از علیت و چگونگی پیشرفتهای خاص در فیزیک زمینهای برای ظهور نظریه کوانتومی فراهم کردند. مشکلات ایجاد شده برای تز "علت مستلزم تبیین" با ظهور نظریه کوانتومی به تفصیل بررسی می شود. لوزی پیشنهادهای بور را برای اعمال یک اصل مکمل در فیزیک، زیست شناسی و روانشناسی ارزیابی می کند. او همچنین امکان استفاده از مکمل بودن را به عنوان یک اصل تفسیر در الهیات مسیحی مورد بحث قرار می دهد. این مجلد که شامل نمایهای عمیق است، افزودنی ضروری برای کتابخانههای دانشجویان پیشرو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، فیلسوفان و علاقهمندان به علیت و تبیین است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لایبنیتس، وایتهد و متافیزیک علیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Pierfrancesco Basile (auth.) (پیرفرانچسکو باسیلی)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
علیت
,
نظام علی و معلولی
,
اصل علّیت
,
فلسفه لایبنیتس
,
Determinism جبر - اصل موجبیت - وجوب ترتب علت بر معلول (مجتبوی)
,
متافیزیک آلفرد نورث وایتهد
چکیده :
ترجمه ماشینی: خواننده را با متافیزیک پیچیده و اغلب اشتباه فهمیده شده وایتهد آشنا می کند و نشان می دهد که با پرسش هایی در مورد ماهیت علیت که در اصل توسط فلسفه لایب نیتس مطرح شده بود، سروکار دارد. فلسفه وایتهد تلاشی است برای بازسازی نظریه مونادهای لایب نیتس با بازنگری آن در قالب مقوله های هستی شناختی جدید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطۀ واجب و ممکن
نویسنده:
عزیزالله فیاضصابری
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنخیت
,
اشتراک معنوی وجود
,
تباین خالق و مخلوق
,
واجب و ممکن
,
اشتراک وجود در واجب و ممکن
,
اشتراک لفظی وجود در واجب و ممکن
,
تشبیه
,
تباین
,
اشتراک لفظی وجود
,
اصل سنخیت
,
تباین تام خالق و مخلوق
,
اصل علّیت
,
تمایز واجب الوجود و ممکن الوجود
,
تباین واجب و ممکن
,
اشتراک لفظی وجود خدا و مخلوق
,
تشبیه
,
univocité اشتراک معنوی (مراد داوودی)
چکیده :
یکی از فروعات مهم قانون علّیت، قاعدۀ سنخیت است که مبتنی بر آن علل معیّن همواره دارای معلولهایی معیّنی خواهند بود و نمیتوان هرمعلولی را مستند به هرعلتی دانست. پذیرش اصل علیت بدون اعتبار قاعدۀ سنخیت گرچه به این معناست که هیچ معلولی بدون علت پدید نمیآید؛ اما موجب میشود صدور هرمعلولی از هرعلتی جایز باشد. فلاسفه، قاعدۀ سنخیت را در بستر رابطۀ واجب و ممکن و برای توجیه کثرات عالم بکار میبرند. به اعتقاد ایشان، مفاهیم و صفاتی چون وجود بهنحو مشترک معنوی بر خدا و مخلوقات حمل میشود؛ یعنی هیچ تغایر معنایی و مفهومی بین صفات و امور قابل اطلاق بر خدا و مخلوقات وجود ندارد. متکلمان نیز گرچه اصل علیت را میپذیرند؛ اما معتقدند پذیرش سنخیت موجب تشبیه و اشتراک میان واجب و ممکن و عدم تقدم و اولویت یکی بر دیگری در خالقیت و مخلوقیت میگردد. ایشان به منظور فرار از افتادن در دام تشبیه، حکم به تباین کامل میان خدا و خلق نموده و هرگونه سنخیتی میان آنها را بهشدت نفی کردهاند. از نظر این گروه، انکار هرگونه مناسبت میان واجب و ممکن مناسب با مقام تنزیه و تجرد حق بوده و اعتقاد به سنخیت سقوط به ورطۀ تشبیه میان واجب و ممکن خواهد بود. استاد فیاض در این نشست به بررسی ادعای دو گروه فلاسفه و متکلمان در مورد رابطه میان واجب و ممکن (سنخیت یا تباین) پرداخته و ضمن تشریح و تبیین مختصر ادلۀ دو گروه، در پایان به بیان وجه جمعی میان دو قول و تبیین رابطۀ اصل سنخیت با مسئلۀ تشبیه و تنزیه میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقارنهگرایی (اکازیونالیزم) درمکتب دکارتی و اشعری
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی،صدرالدین طاهری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه کسب
,
رابطه نفس و بدن
,
سریان عادت الله
,
نظام عادت الله
,
عادت الله
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اراده
,
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
عقیده جبر fatalism
,
اصول اشاعره
,
اختیار انسان
,
جبر اشعری
,
دکارت
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
خدا و اختیار انسان
,
فلسفه دکارت
,
علیت
,
علیت از نظر اشاعره
,
مقارنهگرایی
,
اکازیونالیزم
,
معرفت شناسی دکارتی
,
اصل علّیت
چکیده :
مقارنهگرایی (اکازیونالیزم) عبارت است از نفی رابطه علیت و نشاندن اراده و فعل خدا در جای آن، که دستاورد مهم فیلسوفان دکارتی (از دکارت تا لایبنیتس) محسوب میشود. واقعیت آن است که این اندیشه در کلام اشعری نیز به عنوان اندیشهای محوری و مرکزی حضور دارد و پایه طبیعیات و حتی الاهیات آنهاست. اشاعره با طرح نظریه «عادتالله»، قانون «العرض لایبقی زمانین»، ماهیت عرضی نفوس، سببیت خدا در معرفت و نظریه «کسب»، در واقع اراده و فعل الاهی را جایگزین رابطۀ علیت میکنند. این مقاله در نظر دارد با اخذ ساختار و ادبیات فلسفی دکارتیان، اندیشه مقارنهگرایانه کلام اشعری را عرضه کند. چهار ساحت طبیعت، رابطه نفس و بدن، معرفت انسان و اختیار انسان، زمینههای مناسبی برای مطالعۀ مقارنهگرایی در مکتب دکارتی و اشعری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 99
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید