جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
علم(حصولی و حضوری)
>
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
>
تصدیق(مقابل تصور)
>
باور موجه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
نقد و بررسى تحلیل معرفت از منظر کیث لرر
نویسنده:
مهدى عبدالهى، محمد حسینزاده یزدى
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نظریه انسجام گرایی
,
صدق منطقی (خبری)
,
باور موجه
کلیدواژههای فرعی :
علم حضوری ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اسلامی ,
باور صادق موجه ,
نظریه مطابقت ,
توجیه نقض ناپذیر(مقابل توجیه نقض پذیر) ,
پارادوکس ,
نظریه صدق تارسکی ,
نظریه تحویلی صدق ,
اختلاف موصوف و مطابق صدق ,
نظریه مطلق صدق ,
پذیرش قضیه ,
شرط توجیه کامل ,
شرط چهام معرفت ,
نظریه علامت زدایی ,
تقابل صدق و کذب ,
الغا پذیری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
کیث لرر که سرشناس ترین مدافع کنونى انسجام گروى در توجیه است، با اشاره به معانى سه گانه شناخت در زبان انگلیسى و تعیین معناى سوم، یعنى تصدیق برخى اطلاعات به منزله معرفت موردنظر در معرفت شناسى، این تحلیل لغوى را بسنده نمى داند؛ ازاین رو به تحلیل فلسفى حقیقت شناخت پرداخته، برخلاف دیدگاه رایج در معرفت شناسى مغرب زمین، افزون بر سه عنصرِ باور، صدق و توجیه، عنصر چهارمى را با عنوان الغاناپذیرى در کار مى آورد. وى حقیقت صدق را علامت زدایى دانسته، به جاى شرط باور نیز شرط پذیرش به هدف احراز حقیقت و اجتناب از خطا را قرار مى دهد. سپس مقصود از توجیه را داشتن دلیل و شواهد کافى براى پذیرش اعلام مى کند و سرانجام براى فرار از اشکال مشهور گتیه، شرط الغاناپذیرى را به مؤلفه هاى سه گانه شناخت مى افزاید. به اعتقاد نگارنده، عناصر چهارگانه تحلیل لرر اشکالاتى دارند، از جمله اینکه تفسیر صدق به علامت زدایى ناتمام است. در شرط پذیرش نیز میان تصدیق قلبى و تصدیق ذهنى خلط شده است. در شرط توجیه نیز ابهاماتى در کلام لرر مى توان یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دوگونه مبناگرایی
نویسنده:
ویلیام آلستون، مترجم : حسین عظیمیدخت
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید معرفت شناسی
,
نظریه مبناگروی
,
دین و معرفت شناسی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی مدرن
,
معرفتشناسی دینی
,
معرفت شناسی تحلیلی
,
مبناگروی قوی(مقابل مبناگروی ضعیف)
,
مبناگروی ضعیف(مقابل مبناگروی قوی)
,
معرفت شناسی مدرن((انکار تحلیل سنتی معرفت)، اصطلاح وابسته)
,
مبناگرایی ساده
,
مبناگرایی مضاعف
کلیدواژههای فرعی :
برهان تسلسل ,
نظریه انسجام گرایی ,
شکاکیت(معرفت شناسی ) ,
باور موجه ,
برهان تسلسل شناختی ,
باور بنیادی ,
کارکرد مبناگرایی ,
پاسخ به شکاکیت ,
معارف بنیادی ,
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه اعتمادگرایی فرایندی در «باور موجه چیست؟»
نویسنده:
عبداله نصری، جلال پیکانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آلوین گلدمن
,
اعتمادگرایی فرایندی
,
مسایل جدید معرفت شناسی
,
فلسفه دین
,
باور موجه
,
اعتمادگرایی (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
شناخت ,
خوداظهاری ,
درونی گرایی ,
برونی گرایی ,
شیطان دکارتی ,
ایراد کلیت ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
مساله گتیه ,
بداهت ,
مخ در خمره ,
باور حاصل از درون نگری ,
مفهوم شک ناپذیر ,
تصحیح ناپذیری ,
عمل تابعی ,
اصل بند پایه ,
سلسله علی باورها ,
دروننگری (معرفتشناسی/روانشناسی) ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
آلوین گلدمن در مقاله «باور موجه چیست؟» به اختصار یکی از جنجالی ترین و در عین حال تاثیرگذارترین نظریه های توجیه - یعنی نظریه اعتمادگرایی فرایندی - را صورت بندی کرده است. در نوشتار حاضر ابتدا تلاش خواهد شد تا نظریه گلدمن در قالبی ساده و همه فهم بیان شود. سپس نقاط قوت و ضعف این قرائت از اعتمادگرایی فرایندی مورد سنجش قرار خواهد گرفت. ایراد شیطان دکارتی، ایراد کلیت یا شمول، نداشتن دلیل برای اعتمادپذیر دانستن فرایند و وضعیت باورهای حاصل از درون نگری از مهم ترین ایرادات وارد بر این قرائت از اعتمادگرایی است. بررسی اعتبار و اهمیت این ایرادات بخش دیگری از این مقاله را تشکیل خواهد داد. در پایان نشان داده خواهد شد که اعتمادگرایی فرایندی توانایی حل پاره ای از مسائل معرفت شناختی، نظیر مسائل گتیه، را دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسأله منطقی شر از دیدگاه آلوین پلانتینگا
نویسنده:
اعلی تورانی، معصومه عامری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار انسان
,
وجود خدا
,
پلانتینگا
,
جی ال مکی
,
اختیار انسان
,
جهان ممکن
,
جهانهای ممکن
,
اثبات وجود خدا
,
شر
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
خدای مطلق
,
مسئلة منطقی شرّ
کلیدواژههای فرعی :
باور موجه ,
شرارت جهان گیر ,
جبر عِلّی ,
شرور و عدل الهی ,
تناقض ضمنی ,
قواعد شبه منطقی ,
دفاع اختیار گرایانه ,
شر اخلاقی ,
شر اخلاقی ,
باور موجه ,
شدت فراگیر ,
تناقض صریح ,
مفهوم اشتمال ,
مفهوم تنافی ,
وضعیت امور کامل ,
صدق باور دینی ,
قضیه ضرورتا صادق ,
وضعیت امور ممکن ,
مکمل وضعیت امور ,
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
ملحدان معاصر، وجود شر در جهان را انتقادی قوی بر اعتقادات دینی دانستهاند. ایشان مدعی هستند میان وجود شر و اعتقاد به خدایی با قدرت بی نهایت و خیر محض، تناقض وجود دارد و نمیتوان هم به خدا و هم به وجود شر اعتقاد داشت. مسأله منطقی شر به شکل ساده چنین است: خدا قادر مطلق است. خدا خیر مطلق است. شر وجود دارد. جی. ال. مکی میگوید: این مجموعه با هم ناسازگارند. لذا نباید به چنین خدایی اعتقاد داشت. در نتیجه خدا وجود ندارد. آلوین پلانتینگا در جواب جی. ال. مکی با طرح جهانهای ممکن و این که قدرت بی نهایت خدا شامل برخی از جهانها نمیشود و آن جهان، عالمی است که انسانها در آن مختار باشند، اما جملگی خیر اختیار کنند؛ قصد دارد اثبات کند جمع قضایای مورد باور انسان متأله با وجود شرور نه تنها تناقض صریح ندارد؛ بلکه تناقض ضمنی نیز ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باور دینى و اعتبار آن از منظر آلوین پلنتینگا
نویسنده:
محمدعلی مبینى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پلانتینگا
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
مبناگرایی سنتی ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
نظریه مبناگروی ,
فلسفه غربی ,
استقرا ,
معیار معرفت (معرفت شناسی) ,
معرفت طبیعی ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
باور موجه ,
بدیهیات اولیه ,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
نظریه کارکرد صحیح ,
باور مسیحی ,
طرح آکویناس کالوین ,
معرفت طبیعى به خدا ,
چکیده :
آلوین پلانتینگا (Alvin Plantinga, 2391)، فیلسوف مسیحى معاصر، نماینده سرشناس مکتب معرفتشناسى اصلاح شده است. قائلان به معرفت شناسى اصلاح شده به طریقى نو، مدافع دین گردیده اند. آنها نه دفاع ایمان گرایانه و غیر عقلانى از دین را مى پذیرند و نه استدلال ورزى را براى دفاع عقلانى از دین راه مناسبى مى دانند. این اندیشمندان براى تبیین دیدگاه خود، سراغ مبانى معرفتى غرب در گذشته مى روند و معتقدند که تاکنون بیشتر تلاشهاى عقلانى براى دفاع از دین در قالب مبناگرایى سنتى که یک دیدگاه رایج و حاکم بر اندیشه غرب است، صورت پذیرفته است. منتقدان به دین نیز با همین پیشفرضها به انتقاد از دین پرداخته اند. اما به گفته آنها، این دیدگاه امروزه در معرض انتقادات متعددى است و دیگر نمى توان براساس آن از باورهاى دینى دفاع کرد و یا آنها را مورد حمله قرار داد. مبناگرایان سنتى دایره باورهاى واقعا پایه را بسیار کوچک دانسته، عقلانیت سایر باورها، از جمله باورهاى دینى را منوط به وجود استدلال به نفع آنها مى دانند. قایلان به معرفت شناسى اصلاح شده در نقطه مقابل قرار دارند. آنها مبناگرایى را مى پذیرند، اما براساس معیارى که ارائه مى دهند، ادعا مى کنند که بیشتر باورهاى ما، از جمله باورهاى دینى، به نحو واقعا پایه موجه و عقلانى اند و باورهاى استدلالى ما بسیار محدودند. آنچه در ذیل مى آید گزارشى است از دیدگاه آلوین پلانتینگا که در آن ضمن بیان نظریه او در باب «معرفت»، به نوع رویکرد او در معرفت شناسى دینى نیز اشاره مى شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پایه بودن اعتقاد به خدا از دیدگاه علامه طباطبایی و آلوین پلانتینگا
نویسنده:
سمیرا فرزین، رضا اکبریان، محمدعلی حجتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
پلانتینگا
,
گزاره پایه
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
فلسفه دین
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
مبناگرایی سنتی ,
یقینیات ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(راه های معرفت) ,
باور موجه ,
انتقاد کدو تنبل بزرگ ,
پایه بودن باور به خدا ,
ون هوک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اعتقاد به وجود خدا، همواره در معرض حملات نظری بوده و یکی از این موارد، چالش در توجیه این باور است. در مقالۀ حاضر، نظرهای علامه سید محمدحسین طباطبایی و آلوین پلانتینگا در مواجهۀ با چالش فوق بررسی و با تحلیل دیدگاه آنها، مقایسهای انجام خواهد گرفت. اگرچه هر دوی ایشان اعتقاد به خدا را از دلیل بینیاز میدانند و برهان را تنها مؤید ایمان میپندارند، پلانتینگا که به سنت معرفتشناسی اصلاحشده تعلق دارد، با نقد بنیادی نظریۀ مبناگروی سنتی در توجیه، گزارۀ «خدا وجود دارد» را برای فرد دیندار از جرگۀ گزارههای واقعاً پایه معرفی میکند و البته آن را بدیهی نمیداند. این در حالی است که او نمیتواند معیار جامع و مانعی را برای گزارههای پایه ارائه دهد. اما علامه طباطبایی که به مکتب مبناگروی سنتی در توجیه وفادار است، برای اثبات وجود خدا از اصلی بهره میبرد که مناقشهای در پایه بودن آن وجود ندارد؛ یعنی اصل عدم اجتماع نقیضین. به اینترتیب علامه طباطبایی با تحلیل موضوع گزارۀ فوق، آن را بهعنوان گزارهای بدیهی اولی معرفی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 329 تا 348
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وثاقت گرایی در توجیه
نویسنده:
مسعود الوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وثاقت گروی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
باور موجه
,
نظریه گلدمن
کلیدواژههای فرعی :
رویکردهای معرفت شناسی ,
معرفت شناسی طبیعت گرایانه ,
درون گرایی معرفتی ,
برون گرایی معرفتی ,
چکیده :
وثاقتگرایی،از جمله رویکردهای معرفتشناختی است که برای تحلیل دو مفهوم معرفت و توجیه به کار رفته است.یکی از معروفترین نظریههای توجیه،در قالب رویکرد وثاقتگرایی،متعلق به آلوین گلدمن است.بر اساس نظریهی گلدمن،باور موجه،باوری است که محصول فرایند(فرایندهای)شناختی قابل اعتمادی شناختی قابل اعتمادی باشد.اما حالتی را میتوان تصور نمود که اگرچه باوری محصول یک فرایند واقعا قابل اعتماد است،ولی شخص،دلایلی در دست دارد که بنا بر آنها فرایند مذکور،قابل اعتماد نیست.رأی نهایی گلدمن دربارهی باور موجه،شامل شرطی اضافی برای اصلاح این نقیصه است.نظریهی وثاقتگرایی در تبیین دستاوردهای معرفتی به عنوان خروجیهای شناختی و تقلیل یک مفهوم دستوری نظیر توجیه به این فرایندها، وجههای طبیعتگرایانه دارد.همچنین،این نظریه در توسل به مفهوم صدق در تعریف فرایند قابل اعتماد و تعبیر باور موجه به عنوان باوری درست ساخت،از جمله نظریههای برونگرا محسوب میشود.نظریهی توجیه گلدمن،دارای دو معضل به نامهای مسألهی کلیت و مسألهی دامنه است.نقدهای فولی و فلدمن در قالب این مسائل،باعث به چالش کشیدن نظریهی توجیه گلدمن و ارائهی طرحهای دیگری از این نظریه میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت و توجیه
نویسنده:
سعیده کوکب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توجیه و ارزیابی باور
,
یورگن هابرماس
,
توجیه
,
توجیه معرفت
,
ریچارد رورتی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک هابرماس
,
حقیقت
,
رابطه حقیقت و توجیه
,
شهود رئالیستی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
فهم رئالیستی شناخت
,
شکاکیت زمینه گرایی
کلیدواژههای فرعی :
عقلانیت ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
باور ,
عقلانیت فلسفی ,
چرخش زبانی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
توجیه ,
نومینالیسم ,
پراگماتیسم ,
ذهن گرایی ,
زمینه گرایی ,
مینی مالیسم ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
پراگماتیسم ,
نظریه مبناگروی ,
نسبیت معرفت ,
شکاکیت معرفت شناختی ,
عقلانیت جدید ,
اصالت تسمیه(فلسفه) ,
مبناگرایی خطا ناپذیر ,
عمل و گفتمان ,
شهود رئالیستی ,
نظریه سازگاری ,
گسست معرفتی ,
رفتارگرایی معرفت شناختی ,
ضد ذات گرایی ,
سازگاری باورها ,
پارادایم ,
باور موجه ,
ذهن گرایی ,
نظریه مطابقت ,
ایمان ,
چارچوب باور ,
پارادایم زبانی ,
تلقی بازنمایی ,
تلقی پراگماتیستی ,
آسایش متافیزیکی ,
افق تفسیر ,
رابطه دیالکتیکی پارادایمها ,
واقعیت منفعل ,
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
در چارچوب پارادایم زبانی، همواره مرتبط با تلقی حقیقت به عنوان سازگاری، این مسأله وجود دارد که چگونه میتوانیم در پرتو دلائل قابل دسترس، ادعای حقیقی نامشروطی را بیان کنیم که ورای آنچه توجیه شده است، قرار دارد. به عبارت دیگر، اگر در چارچوب زبانی، حقیقت یک قضیه را نمیتوان مطابقت آن با چیزی در جهان دانست، زیرا در این صورت ما باید قادر باشیم از زبان خارج شویم، در حالی که از زبان استفاده میکنیم، پس چگونه حقیقت از توجیه قابل تشخیص است. در پاسخ به این سؤال دو نظریه اصلی مطرح میگردد: از یک طرف، ریچارد رورتی به دلیل رادیکال کردن پراگماتیکی چرخش زبانی، فهم غیررئالیستی از شناخت را مطرح میکند و حقیقت را با توجیه یکسان میداند. او معتقد است از آنجا که هیچ چیزی غیر از توجیه وجود ندارد و هیچ راهی وجود ندارد که از عقاید و زبانمان خارج شویم تا وسیله آزمون دیگری غیر از سازگاری بیابیم، لذا مفهوم حقیقت اضافی است. از طرف دیگر، متفکرانی مانند یورگن هابرماس، سعی میکنند شهودهای رئالیستی را در درون پارادایم زبانی حفظ کنند. هابرماس معتقد است، ارتباط درونی بین حقیقت و توجیه وجود دارد و توجیهی که در یک چارچوب خاص به نحو موفق مطرح میشود، میتواند معطوف به حقیقتی مستقل از چارچوب باور موجه باشد. از نظر هابرماس برای تبیین رابطه درونی حقیقت و توجیه فقط میتوان به عمل متقابل بین اعمال و گفتمان استناد نمود. فقط تأثیر متقابل دو نقش متفاوت پراگماتیک مفهوم حقیقت که در چارچوبهای عملی و گفتمان عقلانی ایفا میشود، میتواند تبیین کند که چرا توجیه موفق یک باور مطابق با معیارهای خاص ما، در راستای اثبات حقیقت مستقل از چارچوب باور موجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجیه باورهای تجربی
نویسنده:
محمدعلی پودینه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
باور تجربی
کلیدواژههای فرعی :
ادراک حسی ,
درون گرایی ,
برون گرایی ,
حالات ذهنی ,
ابطال پذیری گزارههای تجربی ,
نظریه انسجام گرایی ,
نظریه مبناگروی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
باور موجه ,
گزاره های تجربی (فلسفه) ,
برون گرا ,
شواهد تجربی ,
تجارب حسی ,
معرفت شناسی ادراک حسی ,
منبع توجیه ,
مبناگرایی میانه رو ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
این مقاله با روشی تحلیلی به بررسی شروط توجیه در باورهای تجربی میپردازد. در این مقاله، نشان میدهیم که نظریات انسجامگرایی و مبناگرایی در توجیه این باورها ناتماماند. پس از بررسی این دیدگاهها، نظریهی جدیدی در توجیه این باورها ارائه خواهیم کرد. در این نظریه، کوشیدهایم تا کاستیهای نظریات مختلف در توجیه این باورها را برطرف سازیم. این نظریه هرچند با پیشفرض درونگرایی این نظریات در توجیه برساخته شده است، خواهیم دید که میتوان از این نظریه حتی با پذیرش برونگرایی در توجیه نیز دفاع کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله باور پایه و نظام معرفتی علامه طباطبایی
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
باور پایه
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
باور
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نظریه مبناگروی
,
مبناگرایی کلاسیک
,
باور موجه
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
معرفت شناسی باور پایه
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی) ,
بدیهیات ,
علم حصولی ,
برهان تسلسل ,
علم حصولی ,
علم حضوری ,
خطاناپذیری ,
توجیه ,
درون گرایی ,
خطاپذیری ,
معرفت یقینی ,
مبناگرایی معتدل ,
این همانی یا هو هویت. ,
امکان معرفت ,
وظیفه گرایی معرفتی ,
فطریات ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه باور دینی ,
مبناگرایی تجربی ,
مبناگرایی معتدل ,
امور بدیهی ,
یقین ,
امتناع اجتماع نقیضین ,
لزوم توجیه باورهای غیر پایه ,
امکان معرفت(معرفت شناسی) ,
تصدیق بدیهی(مقابل تصدیق نظری) ,
بدیهیات اولیه ,
بدیهیات ثانویه ,
اصل امتناع اجتماع نقیضین ,
اصل امتناع ارتفاع نقیضین ,
فطریات ,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) ,
مبناگرایی تجربی ,
علم حضوری ,
باور استنتاجی ,
مبناگرایی غیرتجربی ,
هستی شناسی معرفت ,
تکثر معرفت ,
مبناگرایی ساده ,
مبناگرایی مضاعف ,
ساختار معرفت ,
ناوظیفه گرایی ,
پیدایش بدیهی ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
نظریه مبناگرایی یکی از دیرینهترین و مهمترین رهیافتها در معرفتشناسی تلقی میشود. از دو قسم اساسی مبناگرایی، مبناگرایی کلاسیک و معتدل، در مقاله حاضر، مبناگرایی کلاسیک را انتخاب کردهایم و از دو شکل مبناگرایی درونگرایانه و برونگرایانه، دومی را بررسی میکنیم. در نوشتار حاضر هر دو دسته از مبناگرایی ساده و مضاعف و تمایزات اساسی آنها را کاویدهایم. ادعای اصلی مبناگرایی کلاسیک برونگرایانه این است که باورهای ما به دو دسته پایه و استنتاجی تقسیم میشوند و همه باورهای استنتاجی ما، در فرایند توجیهی، باید به باورهای پایه بازگردند، در غیر این صورت دچار دور یا تسلسل خواهیم شد. در مقاله حاضر کوشش خواهد شد تا علاوه بر آنکه کاستیهای نظریه مبناگرایی نشان داده میشود به این کاستیها، بر اساس نظام معرفتی علامه، پاسخهایی داده شود. علامه طباطبایی در نظام معرفتی خود دستگاهی از روابط میان باورها، بر اساس سه اصل، سامان میدهد که این دستگاه اولاً، تمایز میان بدیهیات اولیه و ثانویه را مشخص میکند؛ ثانیاً، ضمن نقد معرفت خطاپذیر از معرفت خطاناپذیر دفاع میکند؛ ثالثاً، روش دستیابی به معرفت یقینی را تبیین میکند؛ و بالاخره، ضمن نقد بر مبناگرایی ساده، مبناگرایی مضاعف را رویکرد درست برمیشمارد. خطاپذیری و خطاناپذیری و در نتیجه، تصحیح باورهای پایه اساسیترین ضعف و کاستی در مبناگرایی است. با توجه به مبنای علامه طباطبایی، درباره معرفت یقینی، که باید در نهایت همه معرفتها به بدیهیات ختم و بدیهیات ثانویه نیز با روابط ویژهای به بدیهیات اولی یا سه اصل اولی منتهی شوند؛ میتوان خلل اساسی در مبناگرایی، که همان معرفت تزلزلپذیر غیر یقینی است، را مورد پرسش قرار داد. مهمترین دستاورد علامه، در حوزه معرفتی، دفاع از معرفت یقینی بر اساس اولیات و امکان دستیابی به معرفت خطاناپذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید