جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 19
خلود عذاب در مکتب ابن عربی
نویسنده:
مسعود اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی,
چکیده :
ابن عربی منکر خلود در جهنم و جاودانه بودن عذاب ظاهری و باطنی نیست. اگر وی، از قطع عذاب و حدوث نعمت برای اهل آتش (جاودانگان در جهنم) سخن می گوید، منظور از آن، حصول عادت و مزاج مناسب با عذاب و عدم احساس الم آن، و در برخی، تلذذ به آن می باشد که تنها درباره عذاب ظاهری مطرح است و جاودانگی اصل عذاب ظاهری و نیز باقی بودن عذاب و الم باطنی و نفسی را نفی نمی کند. وی در همین راستا از سعادت مناسب با جهنم برای اهل آن (جاودانگان در جهنم) سخن می راند که این نیز نباید منافی با خلود صورت عذاب حسی و الم عذاب باطنی شمرده شود. وی سعادت فی الجمله اهل جهنم را با سعادت و نعمت اهل بهشت، یکسان یا همسان نمی داند و بیش ترین توجه وی این است که به مقتضای متن کتاب و سنت، برای اهل جهنم نیز نعمت و سعادتی فی الجمله وجود دارد. نظر وی این است که آنچه نص صریح متون دینی است، خلود عذاب ظاهری (مثل آتش و زقوم) است، نه خلود الم ناشی از آن.
صفحات :
از صفحه 7 تا 46
عبادت در بهشت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پس از ورود روح به عالم اوّل از عوالم قيامت و پيوند آن با بدن، منازل، مواقف و سرفصل‏هايى در پيش روى انسان قرار مى‏گيرد كه هر يك به جاى خود، يك رويداد بزرگ تكاملى در بازگشت انسان به سوى خداوند است؛ چرا كه با هر انتقالى، انسان به صورت اصلى خود، نزديك‏تر بیشتر ...
حسرت بهشتيان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1. غبطه از سنخ رنج و غم و حسرت و اندوه دنیا و امثال این گونه صفات نیست. غبطه خوردن بر عکس صفات یاد شده که از سنخ نقایص نفسانی اند ، از سنخ فضائل و کمالات نفسانی بوده نوعی ادراک کمال و حبّ آن است. لذا در روایات اهل بیت(ع) نه تنها از آن نهی نشده بلکه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
گرسنگي در بهشت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
موضوع بحث را با يك سؤال شروع مي كنيم :بهشت آدم كدام بهشت بود ؟ در پاسخ به اين پرسش بايد به اين نكته توجه داشت كه اگر چه بعضي آن را بهشت موعود نيكان و پاكان مي دانند ولي ظاهر اين است كه آن بهشت نبود بلكه يكي از باغهاي پر نعمت و روح اقراي يكي از مناطق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
مردان متقی در جهان باقی هم بالین حورالعین خواهند بود. برای زنان مومنه چه پاداش مشابهی در آن جا هست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : واژه «حور» از نظر لغت به معناى «خروج از حالت سابق و تبدیل به گونه جدید» است. در تبدیل به گونه جدید، دو نظر میان مفسران هست. گروهى از جمله علامه طباطبایى بر این عقیده‌اند که: دقت و توجه درباره اوصافى که در قرآن مجید براى «حور» بیان گردیده، چنین بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
پرهيزکاران را چگونه به بهشت مي برند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آنان را با نهايت احترام و اکرام به سوي بهشت مي برند و فرشتگان الهي به استقبال آنها مي شتابند درهاي بهشت به روي آنها گشوده مي شود و خازنان بهشت به آنها سلام و خوش آمد مي گويند و بشارت سکونت جاودان را در بهشت به آنها مي دهند. چنانچه در قرآن کريم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
پذيرايي از مؤمنان در بهشت چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در ذيل تفسير آيه شريفه : « امّا الذّين آمنوا و عملوا الصّالحات فلهم جنات المأوي نزلاً بها کانوا يعملون »(1) : اما آنها که ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند باغهاي جاويدان از آنها خواهد بود و اين « جنات مأوي » وسيله پذيرايي خداوند از آنهاست د بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چرا رنگ سبز براي لباسهاي بهشتيان انتخاب شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : انتخاب رنگ سبز براي لباسهاي بهشتيان به خاطر آن است که رنگي است بسيار نشاط آفرين، همانند برگهاي زيباي درختان و يادآورد حيات طراوت و شادابي است و انواع و اقسام رنگ سبز، خود داراي لطفي است. منبع: تصویر بهشت و بهشتیان در قرآن کریم، فاطمه کريمي، ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نعمات مادي بهشت براي چيست؟ آنجا كه محل لقا و وصلت الهي است؟ آيا براي عرفا حجاب است يا براي عوام مؤمنان؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از نظر قرآن كريم معاد هم جنبة جسماني دارد و هم جنبة روحاني، چرا كه انسان در آن صحنه با جسم و روح حاضر مي شود: "براي ما مثالي زد و آفرينش خود را فراموش كرد و گفت: "چه كسي اين استخوان ها را زنده مي كند، در حالي كه پوسيده است؟" (اي پيامبر!) بگو: بیشتر ...
با توجه به اين كه لذت در مقايسه با فقدان معنا پيدا مي كند آيا نعمتهاي بهشتي تدريجاً فراموش نمي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : معروف است كة«فقدانها» هميشه ارزش «وجدانها» را آشكار مي سازد، و به تعبير ديگر نعمتها و مواهب الهي را هميشه در مقايسة با زوال آنها مي توان شناخت. اگر بيماري در عالم وجود نداشت، هيچكس نمي دانست نعمت سلامتي چه گوهر گرانبهايي است و اگر ناامني روي ن بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 19