جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان نظری
>
مراتب وجود(خاص)
>
ظهورات(قسیم هویت غیبی)
>
اَسماء (عرفان نظری)
>
اسماء ذاتی((تعین اول)، قسیم اسماء الهی خاص و اسماء کونی)
>
اسماء اول(عام)
>
اسماء اول(خاص)
>
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 72
عنوان :
ارکان معرفت در حکمت متعالیه
نویسنده:
مرتضی کشاورز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود ذهنی
,
ملاصدرا
,
اتحاد عاقل و معقول
,
معقول
,
نظریه اضافه
,
نظریه اشباح
,
عاقل
,
ارکان معرفت
,
نظریه تطابق ماهوی
,
کیف
,
برهان تضایف
,
صور
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
علم (فضیلت اخلاقی)
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
وجود ذهنی(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
کمال ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
اشکال ,
غایت ,
جزئی ,
معدومات ,
نفس (anima) ,
اثبات ,
نوع ,
جوهر بالفعل ,
صورت بالقوه ,
اصالت وجود ,
خارج ,
اثبات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
رابطه ارکان سه گانه معرفت از مباحث مهم معرفت شناسی است. ملاصدرا رابطه علم و معلوم را در مبحث وجود ذهنی مطرح نموده و بر اساس اصول فلسفه خود معتقد است که حقیقت علم حصول ماهیت و ذات شئی خارجی در ذهن است. علم گونه ای از وجود است که قیام صدوری نسبت به نفس دارد. او رابطه علم و عالم را در بحث اتحاد عاقل و معقول تبیین نموده و به اتحاد جمیع اقسام ادراک با مدرِک معتقد است، لذا می توان گفت بحث «وجود ذهنی» و «بحث اتحاد عاقل و معقول» از این نظر در مباحث معرفت شناسی مکمل یکدیگرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«مفاهیم کلی» از منظر میرزا مهدی اصفهانی
نویسنده:
یوسف دانشور نیلو، عباس شاه منصوری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مفهوم کلی
,
دلالت الفاظ قرآن
,
شناخت
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رئالیسم علمی با تاکید بر آراء کارل پوپر
نویسنده:
جعفر مذهبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متافیزیک
,
هستیشناسی
,
پوپر
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
معنیشناسی
,
عقلباوری
چکیده :
بسیاری از تئوریهای علمی هویات غیرقابل مشاهدهای را فرض میکنند که هرگز نمیتوان وجودشان را به طور مستقیم اثبات کرد. تنها راه اثبات وجودشان از طریق پیشبینیهای موفقی است که از آن تئوری-ها ناشی میشود؛ اما این رویکردی است که تنها رئالیستهای علمی آن را قبول دارند و آنتیرئالیستها نمیپذیرند. به عبارت دیگر، رئالیستها معتقدند که میتوان وجود هویات نظری را از موفقیت یک تئوری در عرصهی پیشبینی با استفاده از برهان IBE (استنتاج به قصد بهترین تبیین) استنتاج کرد؛ بر عکس رئالیستها، آنتیرئالیستها با تکیه بر برهان تعیین ناقص و برهان فراـاستقرایی بدبینانه، این رویکرد را رد میکنند. موضوع رئالیسم علمی معمولأ از سه دیدگاه بررسی میشود: متافیزیکی (وجودشناختی)، معرفتی و معناشناختی. دیدگاه متافیزیکی دربارهی وجود مستقل از ذهن هویات نظری بحث میکند. دیدگاه معرفتی به باورهای ما دربارهی پیشرفتهای علمی و دیدگاه معناشناختی به چگونگی تفسیر ما دربارهی شرایط صدق گزارههای علمی مربوط است؛ در ضمن این موضوع میتواند مباحث گوناگونی مثل عقلانیت، نسبیگرایی، واقعیت و نمود، تئوریهای مربوط به حقیقت، تبیین و غیره را شامل شود.در موضوع رئالیسم علمی مناقشات بیپایان زیادی وجود دارد. به نظر میرسد راه حل کارل پوپر برای حل مشکل استقرا و توجیهگرایی در علم، یعنی همان معرفت حدسی، با تأکید بر عقلانیت انتقادی و رئالیسم متافیزیکی تا حدودی میتواند پایانبخش این مناقشات باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه علم وایمان وعمل ازنظرشهید مطهری،آیه الله جوادی آملی،آیه الله سبحانی
نویسنده:
پریسا کریمی حسین آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شهید مطهری
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
کنش (عمل - فعل)
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
آیت اله جوادی آملی
,
آیت الله سبحانی
,
درباره مرتضی مطهری
چکیده :
پژوهش حاضر با عنوان «حقیقت علم، ایمان و عمل از دیدگاه شهید مطهری، آیهالله جوادی آملی و آیهالله سبحانی» به منظور تبیین و تشریح نظرات این بزرگان تدوین شده است.در واقع علم از جمله ارزشهای والا و شناختهشدهای است که حتی از تعریف بینیاز میباشد و تعاریفی که برای آن ارائه شده است همه تعاریف لفظی است. معانی علم، انواع علم، کارکرد و مراتب علم از جمله عناوینی هستند که در فصل علم تحقیق شدهاند. ایمان هم از مهمترین موضوعاتی است که میتواند در وضعیت کنونی بشر به عنوان یک مأمن مطمئن در این دنیای تاریک برای یک دیندار مورد توجه قرار گیرد. ایمان، اعتقاد، گرایش و علاقه است. در واقع مجذوب شدن به یک فکر و پذیرفتن آن است و اما عمل در اصطلاح هر فعلی است که با اراده و قصد از جانداری سرمیزند و در واقع عمل صالح عملی است که ناشی از نیت الهی، عقلانیت و … باشد. چنین عملی مایهی رشد و بقاء ایمان است.این سه اندیشمند بزرگ دربارهی حقیقت علم و ایمان و عمل تعریف متناقضی ندارند بلکه میتوان گفت نظر هر یک تکمیلکننده نظر دیگری است و علاوه بر آن هر یک به بعدی از ابعاد مسأله توجه بیشتری دارند.توجه به تعاریفی که از علم، ایمان و عمل در این نوشتار ارائه شده است به خوبی میتوان به وجود رابطهای وثیق میان آنها پی برد و نیز میتوان پاسخ بسیاری از چراها را دربارهی علمکرد عالمان بیدین و عابدان بیعلم و مومننمایان بیعلم و عمل به دست آورد. رابطه علم و عمل یک رابطه طرفینی و متقابل است نه تنها علم بیعمل دارای آثار زیانبار است بلکه عمل بیعلم هم خسارتبار است. علم و ایمان هم نهتنها با یکدیگر تضادی ندارند بلکه مکمل هم هستند. ایمان در روشنایی علم از خرافات دور میماند و در مقبولیت عمل تأثیر دارد و عمل هم در سیراب شدن ایمان و بالا رفتن درجه ایمان تأثیر دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه علمی-فرهنگی دینور در تمدن اسلامی (از آغاز تا هجوم مغول)
نویسنده:
برومند اعظمی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ ایران
,
تمدن اسلامی
,
تاریخ
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
دینور (کرمانشاه)
چکیده :
دینور از شهرهای مهم و نسبتاً بزرگ اقلیم جبال (مادکهن) در روزگار خود بوده است. این شهر پس از سقوط دولت ساسانی و ورود اسلام به آن، برای مدتی نامش به ماهالکوفه تغییر کرد. پس از تغییر ساختار سیاسی و اجتماعی جامعهی ایران و به وجود آمدن جامعهی نوین ایرانی – اسلامی، زمینههای لازم برای رشد و ترقی شهرهای آن از جمله دینور فراهم شد. این شهر با پیشینهی کهن تاریخی، با به وجود آمدن شرایط و زمینهها و عوامل سیاسی- اجتماعی و دارا بودن موقعیت خاص جغرافیایی سبب بروز و ظهور و پرورش دانشمندان و مفاخر فرهنگی بسیاری در دامان خود شد که برخی از آنان دارای شهرتی فرامنطقهای و جهانی هستند و از پیشگامان و بنیانگذاران علوم در زمان خود به شمار میروند. دینور در تمدن اسلامی و در قرون نخستین آن به ویژه قرون سوم و چهارم هجری به شکوفایی و نشاط علمی – فرهنگی قابل توجهی دست پیدا کرد و در این زمینه دارای جایگاهی ویژه و در خور توجه گردید. این تحقیق تلاش دارد با به کارگیری شیوهی مطالعهی بین رشتهای در تاریخ و با هدف سعی در جهت شناسایی جایگاهعلمی و فرهنگی دینور در تمدن اسلامی گامهایی در جهت شناخت جایگاه و کارکرد علمی – فرهنگی دینور در تمدن اسلامی از آغاز تا هجوم مغول بردارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنبش ترجمه در دوره عباسی
نویسنده:
زهره نوبهار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترجمه
,
مترجم
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
امویان
,
عباسیان
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
تاریخ
,
مترجمان مسلمان
چکیده :
مسلمانان تا اوایل قرن دوم هجری سرگرم جهاد و فتح مناطق مختلف و اشاعه دین اسلام بودند، و به همین علت فرصتی برای تدوین و بهره گیری ازعلم و دانش را نداشتند.اما بعد از تسلط مسلمانان بر سرزمینهای وسیع و ایجاد آرامش و امنیت و ثروتهای سرشاری که از فتح این مناطق به دست آورده بودند، زمینه برای پیشرفت دانش و فراگیری علوم گوناگونبا توجه به آموزه های قرآنی و احادیث و روایات پیامبر و ائمه فراهم شد. جنبش ترجمه از قرن دوم تا قرن چهارم هجری قمری در دوره خلافت عباسی با تلاش وزیران ایرانی مانند برمکیان و با تشویق خلفایی چون هارون و مامون به اوج رشد و شکوفایی رسید. در این تحقیق به بررسی و نقش خاندانهای ایرانی، مراکز علمی موجود در آن دوره،آثار و کتب نوشته شده درتمدنهای گذشته،و کسانی که در شکلگیری جنبش ترجمه حضور موثری داشتند پرداخته شده است. نتیجه تحقیق حاضر با تکیه بر یافتههای کتابخانهای نشان میدهد که در دوره اموی به علت شرایط حاکم بر جامعه، علوم شرعی مانند کلام و فقه و اصول و حدیث مورد توجه بوده و علوم تجربی مانند طب و کیمیا در حد رفع نیاز مورد توجه بود ولی با این همه، پایههای اولیه جنبش ترجمه در دوره اموی و تلاش کسانی چون خالد بن یزید و عمر بن عبدالعزیز نهاده شد. در آن زمان نوشتن و کتابت در میان مسلمانان به صورت عمومی چندان رایج نبود اما افردای بودند که کتابت می کردند.اما به علت حافظه قوی که داشتند بیشتر مطالب را حفظ میکردند و به یادگیری قرآن بیشتر اهمیت میدادند. اما در دوره عباسی به علت نیاز جامعه به دانستن و آگاهی نسبت به مسائل اطراف و آشنایی با فرهنگها و دستاوردهای علمی کشورهای فتح شده و توجه خلفا و وزرا، رشد هر چه بیشتر علوم و دانشهای گوناگون و شگلگیری جنبش ترجمه در این دوره را فراهم شد. در این جنبش خاندانهایی چون برمکیان،بخت یشوع،بنی شاکر و.... و مراکزی چون بیت الحکمه و جندی شاپور نقش داشتند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شعور موجودات بر طبق حکمت متعالیه
نویسنده:
مرضیه هاشمیراد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعور
,
قرآن
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت متعالیه
,
سریان
,
اصطلاحنامه عرفان
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
وجود (معرفت شناسی)
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
چکیده :
این پژوهش به بررسی سریان علم دراشیای مادی ولواحق آن میپردازد و در این راستا، نخست دلالتهای قرآنی، شواهد روایی و نظریههای عرفانی را مورد بررسی قرار میدهد.ازمباحث مهم این تحقیق، اثبات علم جمادات بر اساس اندیشههای ابن سینا است که برای این منظور، از مبانیای نظیر عشق ساری و علت غایی سخن به میان آمده و نقاط اشتراک دیدگاههای ملا صدرا و ابن سینا و اینکه هر دو در باب علم مادیات، تا حدودی، در پی سخنی واحدند مورد توجه قرار گرفته است .نحوهی علم و شعور در ماده و لواحق آن، هم به لحاظ عالِمیت ماده و هم با ملاحظهی معلومیت ماده، با تکیه بر اصول، مبانی و زیرساختهای حکمت متعالیهی صدرایی، موضوع اصلی، اساسی و محوری این رساله است که در این میان ، مساوقت علم و وجود، اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وحدت وجودو تقسیم علم به بسیط و مرکب از مباحثی است که در ذیل دلایل عقلی صدرا در باب علم جمادات، در فصل آخر ، به آنها پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی "وجود ذهنی" از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
قاسم کاکایی، عزت مقصودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود ذهنی
,
ذهن
,
مکتب شیراز
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه بوعلی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در فلسفة اسلامی، هر چند مباحث "وجود شناسی" جایگاه بسیار مهمی دارد و بخش اعظمی از مباحث و مسائل را به خود اختصاص داده است، ولی مباحث "معرفت شناسی" به دلایل مختلف، تفصیل چندانی نیافته است. یکی از معدود مسائلی که به تفصیل در فلسفة اسلامی از آن بحث شده است و می توان آن را ذیل بحث "معرفت شناسی" گنجانید، مسألة "وجود ذهنی" است. اما بین محققان تاریخ فلسفه، چنین مشهور است که این بحث از فخر رازی آغاز گشته، سپس از طریق خواجه نصیرالدین طوسی به فیلسوفان مکتب شیراز رسیده و در آن جا بسط و تفصیل یافته و سرانجام نزد ملاصدرا راه حل نهایی پیدا کرده است. در این مقاله نشان خواهیم داد که علی رغم این ادعا، مباحث وجود ذهنی از جمله اثبات وجود ذهنی، ماهیت وجود ذهنی، شبهات مربوط به آن و پاسخ این شبهات، همه، نزد فیلسوف بزرگ جهان اسلام، ابن سینا، مطرح شده است و وی فیلسوفانه به همة آنها پرداخته است و همة فیلسوفان بعد از او، در این مسأله از وی متأثرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه علم و ایمان از نظر مرتضی مطهری و عبدالله جوادی آملی
نویسنده:
فاطمه علی قربانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه
,
معارف اسلامی
,
ماهیت
,
خود شناسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
شناخت
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
آیت اله جوادی آملی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
علم از مفاهیم بدیهی است و تعاریفی که برای آن ارئه شده همه تعاریف لفظی است؛ از جمله این که علم عبارت است از:«صورتی از معلوم در ذهن». و در علم منطق آن را به حصولی و حضوری تقسیم کرده اند.ایمان نیز اعتقاد، گرایش و علاقه است و در واقع مجذوب شدن به یک فکر و پذیرفتن آن است. و در احادیث آمده است که ایمان با سه چیز محقق می شود: اعتقاد قلبی، اقرار به زبان و عمل با اعضا و جوارح.در رابطه علم و ایمان اعتقاد استاد مطهری بر این است که علم و ایمان دو رکن از ارکان اساسی انسانیت اندو همانند دو بال برای پرواز به سوی خدا هستند. و معتقدند که ایمان را باید در پرتو علم شناخت چه این که ایمان در روشنایی علم از خرافات دور می ماند.استاد جوادی ایمان را نیازمند علم و برهان می دانند و ایمان آمیخته با علم را می ستایند و با استناد از احادیث، حکمت و معرفت را گمشده مومن می شمارند.هر دو این بزرگواران در تعاریف علم و ایمان و رابطه آنها نظرات همسویی با یکدیگر دارند اما تفاوت در نگرش ایشان در مورد عمل است که استاد مطهری معتقدند که علم به عمل ارزش می دهد و آن را بالا می برد ولی استاد جوادی معتقدند که عمل باعث پیدایش وصف نفسانی است و استمرار بر آن ضمینه استحکام آن را در پی دارد که خود این استحکام وصف نفسانی علم را تقویت می کند و حیات را به اندیشه و کارش وابسته می دانند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش علم و ایمان در مسیر خودسازی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
زینب محمدخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
سقراط
,
باور
,
نظریه رفتارگرایی
,
علم
,
کمال انسانی
,
شخصیت
,
خودشکوفایی
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
آیات
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
آدمي فطرتاً علاقهمند به نيكيهاست، اما در مقام عمل غالباً موفق نميشود كه در مسير فضايل اخلاقي گام بردارد. يافتن راهكاري براي حلّ اين مشكل، قرنهاست كه ذهن بشر را به خود مشغول كرده است و عدّهاي علم و گروهي، ايمان را كليد حلّ این مشكل دانستهاند. گفتني است كه فلاسفه و مربّيان يونان باستان، همچنين فلاسفۀ حقوق و انديشمندان دورة رنسانس و پس از آن، بر نقش علم و در مقابل، پيامبران و اولياي الهي، بر نقش ايمان در اين باره تأكيد ورزيدهاند. از اين رو، اين مسئله در حوزههايي چون فلسفة اخلاق، فلسفة حقوق، فلسفة تعليم و تربيت و تفسير آيات و روايات شريفه، قابل بحث و بررسي است. از ديدگاه قرآن کریم، علم ابزاري لازم، اما ناكافي براي گام برداشتن در مسير خودسازي به شمار ميرود، زيرا كه از اين ديدگاه انسان موجودي دوكانوني است؛ كانون عقل و كانون دل؛ از اين رو، او زماني به انجام عملي اقدام خواهد نمود كه عقل و دلش براي انجام آن همسو شده باشند و در واقع به معلومات و معقولاتش، دل داده و ايمان آورده باشد. بايد گفت كه در اصل عمل اختياري بر سه پاية بينش، گرايش و قدرتِ بر انجام كار، استوار است. در رسالة پيش رو كه پژوهشي توسعهاي است و در هر دو حيطة نظر و عمل وارد شده و به روشي توصيفي، تبييني و تحليلي، در صدد پاسخ گفتن به مسئلة مذكور برآمده، ابتدا بر نقش اختیار در نوع اعمال انسان تأکید شده است و سپس، سهم بينش و گرايش در شكلگيري عمل اختياري مورد بررسي قرار گرفته است. همچنين اميال و گرايشهاي انسان، ريشهيابي شده و بر نقش ويژه و محوري آنها در اعمال اختياري انسان و همچنین تأثیر گرایشها بر بینشها تأكيد گرديده است. در انتها نيز راهكارهايي جهت تقويت ايمان، ارائه گرديده است كه يكي از موارد نوآوري اين رساله به شمار ميرود. ارائة اين پژوهش، در واقع دلايل ناكامي انسانها در صعود به قلّههاي انسانيت را پيش رو ميگذارد و راهكارهايي مؤثر براي موفقّيت در مسير خودسازي به دست ميدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 72
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید