جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18
بطلان مكاتب بشري و برتري اديان آسماني
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنچه با عناويني چون آيينها ، اديان و مکاتب در جهان امروز مطرحند به طور کلّي به دو گروه تقسيم مي شوند ؛ آيينها و مکاتب صرفاً بشري که به هيچ وجه ادّعاي از جانب خدا بودن ندارند مثل آيين کنفسيوس ، بوديسم ، آيين شينتو ، هندويسم ، تائوئيسم، جينيسم ، آيين س بیشتر ...
انسان در نگاه اسلام و اومانیسم
نویسنده:
عبدالله ابراهیم زاده آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
هم مکاتب مادّى و بشرى و در رأس آن‌ها اومانیسم، از حقوق و آزادى‌هاى انسان سخن مى گویند و هدف خود را تعالى و تکریم او و رساندنش به حقوق و منزلت‌هاى والاى انسانى اعلام مى کنند و هم ادیان و مکاتب آسمانى و الاهى و در رأس آن‌ها، مکتب آسمانى اسلام؛ اما این که کدام‌یک از این دو مکتب انسانى و الاهى در ادعاى خود راستگوترند، به بررسى واقع بینانه و دور از پیش داورى نیازمند است. انسان دو بعد جسمى و روحى است ولى اصالت او با روح مجرد است؛ انسان داراى ویژگى‌هاى فراوانى از جمله، قوه عاقله، قدرت تفکر، توانایى نطق و تکلم، فطرت و گرایش‌هاى درونى دیگر است. او در تفکر اومانیستى، محور هستى، جایگزین خدا و دین، محصور در دنیا و اهداف دنیایى است و آزادى و اختیار کنترل نشده اى دارد؛ اما انسان در اسلام، داراى روح خدایى، کرامت ذاتى و برخوردار از حقوق و آزادى‌هاى مدنى در چارچوب تعیین شده دین، و حقوق و آزادی‌هاى او به بعد مادى و جسمى او محدود نمى‌شود و از آزادى معنوى و حیات آخرتى نیز بهره‌مند است. اهداف او به دنیا محدود نمی‌شود و مسؤولیت پذیر و متعهد به اصول انسانى و اخلاقى است.
صفحات :
از صفحه 51 تا 70
عقلانیت و علم معیار تمایز معنویت در اسلام از معنویت در سایر مکاتب
نویسنده:
محمدرسول آهنگران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
چکیده :
در مکاتب بشری و ادیان تحریف‌شده تصور این است که آنچه نیاز بشری را تشکیل می‌دهد، اصل داشتن اعتقاد به معنویت است. از این منظر، اصل چنین نیازی را نمی‌توان مورد انکار قرار داد و بر این اساس، صاحب‌نظران به‌ویژه روانشناسان، بر ضرورت پذیرش معنویت به عنوان عاملی تسکین‌بخش و آرامش زا تأکید نموده‌اند لیک این که معنویت مورد باور حتما درست است یا خیر ؟ حتما بر پایۀ عقلانی صحیح استوار است یا خیر، اهمیتی ندارد. در اسلام ضمن تأکید فراوان بر اصل این نیاز، تصریح‌شده که ایمان و باور به معنویت می‌بایست بر پایۀ علمی و معقول شکل بگیرد و اصلا ارزشگذاری رفتار انسان­ها بر معیار علم و عقل است و همین‌طور ایمان و باور تنها در صورتی نجات‌بخش و باعث سعادت و در عین حال موجب آرامش خواهد بود که شالودۀ آن را اصول مسلم عقلی و علمی تشکیل دهد. این مقاله درصدد است تا ضمن تعیین مرز دقیق میان معنویت بر پایۀ علم و عقل از یک‌سو و معنویت بر پایۀ احساسات واهی از سوی دیگر به تبیین معنویت مبتنی بر عقل و علم در اسلام بپردازد و نیز فلسفۀ این بناگذاری را بیان نماید.
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
جایگاه اعجاز در مکاتب معرفتی
نویسنده:
حسین نوراللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مکتب وحی,
صفحات :
از صفحه 191 تا 210
فرویدیسم و امپریالیسم چه تأثیری بر دین اسلام و دیگر ادیان و ملتها گذاشته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اين بحث ابتدا به قسمت اوّل بحث فرويديسم با مباحث فرويد و دين،‌خداگرايي، ‌اختيار و جبر، اصول موضوعه فرويد در مباحث و روش باليني خود، دو كار مثبت در تأييد الهيّون اشاره خواهيم كرد و سپس قسمت دوّم بحث يعني امپرياليسم را با تعريف لغوي و توضيحي در مورد بیشتر ...
مارکسیسم و ماتریالیسم چه عقایدی داشتند و چه تأثیری بر تاریخ گذاشتند وچه جوامعی را تحت تأثیر قرار دادند و مهلک‌ترین ضربة آنها به جامعه چه بود؟ و مکاتبشان چندسال عمر دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گرچه پاسخ به اين سوال نيازمند مباحث فلسفي، اجتماعي، تاريخي، سياسي و حتي اعتقادي گسترده‌اي است، اما در چند محور به مطالبي در اين باره اشاره مي‌شود: شهيد مطهري درباره ماركسيسم مي­گويد: ماركسيسم، تاريخ را بر اساس اقتصاد تفسير مي‌كند و معتقد است: اقتصاد بیشتر ...
چگونگی پیدایش مکتب رئالیسم را توضیح دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در قرن چهاردهم ميلادي در اروپا تحول فرهنگي و دگرگوني بنيادي در باورها و ارزشها به وجود آمد و به همين جهت به نام عصر «رنسانس» يا تولّد جديد (نوزايش) نامگذاري شده است. اين دگرگونيها منجر به پيدايش نظريّات و مكاتب و ايسم‌هاي مختلف از جمله رئاليسم در حوز بیشتر ...
آیا اسلام و امپریالیسم دینی با هم منافات دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي از مشكلات جوامع انساني در طول تاريخ بكارگيري ناصواب قدرت در استثمار انسانها مي باشد. انبياء الهي و انسانهاي مصلح همواره تلاش نموده اند تا راه كارها و مكانيزم هايي را جهت جلوگيري از سلطة ستمكارانه بر انسانها ارائه دهند. اسلام نيز به عنوان تنها دين بیشتر ...
الهی بودن مکتب اسلام نسبت به مکاتب بشری را بیان کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همواره در كنار اديان الهي، مسلك ها و آئين هاي بشري وجود داشته و دارد كه بايد كوشيد دين الهي غيرمحرّف را شناخت و تبعيت كرد. از اينرو نه پيروي از مكاتب بشري روا است و نه تعبد به اديان تحريف شده، بلکه براي شناخت دين الهي راههايي وجود دارد كه بطور مختصر بیشتر ...
چرا تفکر دئیسم پایان یافته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اصطلاح دئيسم (Deism) براي نخستين بار در قرن شانزدهم ميلادي دربارة كساني به كار رفت كه اسرار وحياني و الهامات فراطبيعي را امري نادرست و باطل به شمار مي آوردند. و مي خواستند ديني صرفاً ‌طبيعي و برخاسته از آموزه هاي عقلي ارائه دهند. و الهيات طبيعي را جا بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 18