جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
ملحقات الإحقاق المجلد 22
نویسنده:
شهاب الدين مرعشي نجفي؛ ناظر: محمود مرعشی نجفی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی (ره),
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ملحقات الاحقاق کتابی است در ح‍اش‍ی‍ه‌ ک‍ت‍اب‌ اح‍ق‍اق‌ ال‍ح‍ق‌ و ازه‍اق‌ ال‍ب‍اطل‌ ن‍ورال‍ل‍ه‌ب‍ن‌ ش‍ری‍ف‌ال‍دی‍ن‌ ش‍وش‍ت‍ری‌ اس‍ت‌ که توسط سید شهاب الدین مرعشی نجفی و به اهتمام سید محمود مرعشی نوشته شده است. ملحقات احقاق الحق مشتمل بر 30 جلد است، به اضافۀ يك جلد فهارس ملحقات كه توسط گروهى زير نظر مرحوم آيت‌اللّه سيد‌‎شهاب‌الدين مرعشى نجفى تهيه و تدوین شده است. این مجموعه، دائرة المعارفی از فضایل و مناقب ائمه طاهرین علیهم السلام است که بدون استثنا، منابع و مصادر اهل سنت –با ذکر نام کتاب، مولف، صفحه، سال و محل چاپ- مورد استناد قرار گرفته است. مرحوم آيت‌اللّه مرعشى در انتهاى جلد سوم، استدراكات آيات نازله در شأن على(ع) را ذكر كرده‌اند. از جلد چهارم اين مجموعه ملحقات آغاز و تا جلد هفتم صفحه 390 ادامه مى‌يابد. ص 390 تا 484 جلد هفتم به تتمه متن «احقاق الحق» اختصاص يافته و سپس ملحقات کتاب كه تا جلد 33 را در بر مى‌گيرد، بدان افزوده شده است. جلد پانزدهم تا جلد سی و سوم به مستدرک روایات وارده درباره فضایل علی علیه‌السّلام و سایر معصومین علیه‌السّلام اختصاص یافته است. جلد حاضر به مستدرك آیات نازله و روايات وارده دربارۀ فضايل و اوصاف على(ع) اختصاص يافته است.
كل فاعل مرفوع
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در زمينه انتساب علم نحو به امير المومنين(ع) ابن ابي الحديد معتزلي نوشته است: و من العلوم علم النحو و العربية و قد علم الناس كافة أنه هو الذي ابتدعه و أنشأه و أملي علي أبي الأسود الدؤلي جوامعه و أصوله من جملتها الكلام كله ثلاثة أشياء اسم و فعل و حرف‏ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شیعیان می‌گویند: ائمه آن چه را که شده و آن چه را که می‌شود می‌دانند و هیچ چیزی بر آنها پنهان نمی‌ماند، و علی بن ابی طالب (رض) دروازۀ علم است؛ پس چگونه علی (ع) حکم مذی را نمی‌داند و کسی را نزد پیامبر (ص) می‌فرستد تا احکام متعلق به مذی را به او بیاموزد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در اصل این که علم برای امام لازم است میان متکلمان اسلامی اختلافی وجود ندارد. اختلاف در کمٌیت و کیفیٌت آن است. متکلمان غیر شیعه علم اجتهادی و خطاپذیر را کافی دانسته­اند؛ چنان که علم همه جانبه نسبت به احکام شریعت را نیز لازم ندانسته­اند؛ ولی از بیشتر ...
از امام سجاد سلام الله عليه نقل شده كه: ... علم منايا و بلايا، نسب عرب، طهارت مولد آنان، نام شيعيان و نام پدران ايشان نزد ماست.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در مورد علم پيامبر و امام زياد بحث شده و آيات و روايات هم در اين زمينه فراوان است. شك نيست كه پيامبر و امام علم استقلالي به غيب ندارند .از پس پرده و منايا و بلايا و نسب و طهارت مولد افراد و ... كه جلوه هاي مختلف علم غيب است ، به خودي خود آگاهي ندارند بیشتر ...
متکلمان مسلمان و خاصه شیعه قائل به نسخ کتب آسمانی پیشین هستند. چرا امیرالمؤمنین(ع) چنین فرموده است؟ وَاللّهِ لَو ثُنِیت لِی الوِسادَةُ لَقَضَیتُ بَینَ أهلِ التَّوراةِ بِتَوراتِهِم، وبَینَ أهلِ الإِنجیلِ بِإِنجیلِهِم، وبَینَ أهلِ الزَّبورِ بِزَبورِهِم، وبَینَ أهلِ القُرآنِ بِقُرآنِهِم. (الأمالی للطوسی، ص 523، ح 1159) به خدا سوگند، اگر [تخت و] تکیه گاهى برایم بگذارند (کنایه از داشتن قدرت سیاسى و حکومت )، در بین اهل تورات با توراتشان، و در بین اهل انجیل با انجیلشان، و در بین اهل زَبور با زبورشان، و در بین اهل قرآن با قرآنشان داورى خواهم کرد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این روایت در مقام بیان توان علمی امام علی(ع) و تسلط او بر ادیان گذشته است. از سوی دیگر اهل کتاب که میان مسلمانان زندگی می کنند در بسیاری از احکام قضایی تابع دین خودشان هستند. بنابراین چنین روایتی با نسخ آن کتاب ها تنافی ندارد. بیشتر ...
دیدگاه ابن ابى الحديد درباره دانش هاى امام علی(ع) چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابن ابى الحديد در مقدّمه شرح نهج البلاغة مى گويد : دانستى كه شريف ترينِ دانش ها ، دانش الهى است ؛ چون ارزش دانش ، به ارزشِ دانسته شده است و آنچه در دانش الهى دانسته مى شود [ ، يعنى خداوند] ، اشرف موجودات است . بنا بر اين ، دانش الهى ، شريف ترينِ دانش بیشتر ...
در مورد دانش امام علی(ع) توضیح دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تأمّل در گستره دانش امام على عليه السلام بسى شگفت آور است. قلم ، آن گاه كه مى خواهد درباره دانش على عليه السلام حقيقتى را رقم زند و واقعيتى را بر نمايد ، در برابر دريايى موج خيز و ناپيدا كرانه قرار مى گيرد؛ دريايى موج بر موج كه نه كرانه آن پيداست و ن بیشتر ...
منظور از باب شهر علم بودن امام علی در این حدیث چیست؟  أنا مدینة العلم و علی بابها
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در بسیاری موارد مراد از «علم» در روایات دانش های الهی است نه دانش هایی مانند فیزیک و شیمی و... بعید نیست در اینجا نیز همین مراد باشد. در بعضی منابع در ادامه ی این حدیث آمده است: «پس هرکس علم می خواهد از دروازه وارد شود.»[۱] بنابراین وقتی که رسول خد بیشتر ...
حدیث (انا مدینة العلم و علی بابها) را اهل سنت تضعیف کرده اند، نظر علمای شیعه در این مورد چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گرچند برخي از اهل سنت در سند اين حديث اشكال كرده اند، اما بطور كلي احاديث پيامبر گرامي اسلام-صلي الله عليه و آله- در شأن و منزلت علي-عليه السلام- از آن جمله درباره علم آن حضرت آنقدر زياد است كه تضعيف و تشكيك در برخي از آنها توسط افرادي ناآگاه به متون بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 14