جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 37
بررسی و نقد نظریه عدالت در رساله جمهوری افلاطون
نویسنده:
ملکی ثریا, مصطفوی شمس الملوک
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از مباحث محوری در کتاب جمهوری افلاطون، موضوع عدالت است. افلاطون برای تعریف عدالت مدینه فاضله ای را ترسیم می کند که حاکم آن فیلسوف پادشاه است. از دیدگاه وی عدالت باید هم در درون فرد و هم در جامعه ایجاد شود. عدالت در شهر در سلسله مراتب طبیعی و تقسیم کار یافت می شود، بدین ترتیب، هرکس باید همان عملی را انجام دهد که به طور طبیعی برای آن ساخته شده است. عدالت در نفس نیز آن است که هر جزء نفس تنها به وظیفه خود عمل کند، تا به این ترتیب در نفس هماهنگی ایجاد شود. پس عدالت سلامت روح و رذیلت و ظلم بیماری روح است. عدالت افلاطونی دارای دو مرتبه است. یکی مرتبه ای که خاص فیلسوفان است و یکی مرتبه مخصوص افراد. فیلسوف هم از هماهنگی در درون برخوردار است و هم قادر به نظاره صور عدالت می باشد. اما دیگران هرچند از طریق عدالت هماهنگی را در درون شان ایجاد می کنند، ولی با عدالت حقیقی فاصله دارند. ولی مستعدند که با تربیت به نظاره صور عدالت دست یابند که این کار با هدایت حاکم فیلسوف انجام می شود. تعریف افلاطون از عدالت از همه امور حقوقی و قراردادی فراتر می رود و به مبدأ عدالت در روح انسانی بر می گردد. آنچه فیلسوف، عدالت می خواند در درونی ترین ژرفای طبیعت آدمی ریشه دارد. مقاله حاضر ضمن طرح موضوعات فوق در کتاب جمهوری، به بررسی ارتباط سیاست و اخلاق نزد افلاطون و عوامل دخیل در طرح نظریات اخلاقی و سیاسی وی پرداخته و در نهایت به این پرسش پاسخ می دهد که آیا غرض نهایی افلاطون در رساله جمهوری طرح آرمان شهر بوده است یا طرح نظریه ای درباره عدالت.
صفحات :
از صفحه 141 تا 173
ساختارهای اساسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، مطالعه تطبیقی
نویسنده:
صلاحی سهراب, بهادری جهرمی علی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
چکیده :
با وجود مشترکات فراوانی که کشورهای ایران و عراق را به هم پیونده داده است و وجود وجه تشابه هایی در ساختار حکومتی آنها، همچون جمهوری بودن و تا حدودی اسلامی بودن نظامهای حقوقی- سیاسی، تفاوت های نسبتا زیادی در ساختار حقوقی و نظام حاکم بر دو کشور به چشم می خورد که به نظر می رسد ریشه در شرایط و اوضاع و احوال بسیار متفاوت حاکم بر کشورها در زمان تدوین قوانین اساسی جدید آنها داشته باشد. عوامل دیگری همچون پیشینه تاریخی متفاوت حکومت های دو کشور، وضعیت سیاسی قبلی متفاوت و بسیاری تفاوت های ساختاری دیگر در دو کشور نیز موثر بوده اند. این عوامل موجب گشته است که قانون اساسی ایران، برخلاف میل و آرمان مدونانش، توفیق چندانی از جهت الگودهی به کشور همسایه خود نداشته باشد. نتیجه عملی این اختلاف های قوانین اساسی، در سه محور حقوقی قابل مشاهده است که عبارت اند از: تفاوت در مبانی و روح حاکم بر قوانین اساسی، ساختارهای کلان حقوقی- سیاسی متمایز که تا حد بسیط بودن ایران در مقابل فدرالی بودن نظام حاکمیتی عراق پیش رفته و در نهایت، جایگاه و نقش متفاوت قوای سه گانه و مسوولین حکومتی دو کشور که از شرح وظایف و مسوولیت ها و نحوه انتخاب و انتصاب آنها مستفاد است.
صفحات :
از صفحه 65 تا 82
ابن رشد درباره "جمهوری" افلاطون [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Averroes; Ralph Lerner
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cornell University Press,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: «به هر شکل، سؤالی که این مقدمه با آن آغاز می‌شود، سؤالی برای هر خواننده جدی جمهوری افلاطون است: این فلسفه برای من چه فایده‌ای دارد؟ آوروئس به وضوح درمی‌یابد که جمهوری با زمان خودش و موقعیت خودش صحبت می‌کند. .... شاید بزرگترین استفاده ای که او از جمهوری می کند درک بهتر خود شریعت است... منصفانه است که بگوییم که در تصمیم گیری برای تفسیر جمهوریت، آوروس ادعا می کند که جهان او - جهان تعریف شده و توسط قرآن اداره می شود - می توان از دستور افلاطون سود برد." - از مقدمه رالف لرنر یک منبع اولیه ضروری در فلسفه سیاسی قرون وسطی در اینجا در ترجمه ای کاملا مشروح از بحث مشهور جمهوری توسط فیلسوف مسلمان اندلسی قرن دوازدهم، Abu' ارائه شده است. ولید محمدبن احمدبن رشد نیز با نام لاتینی خود آوروس می شناسد. این اثر هم در انتقال و هم در اقتباس از سنت افلاطونی در غرب نقش اساسی داشت. رالف لرنر در یک مقدمه انتقادی کاملاً استدلال شده، به چندین مورد از مهم ترین مشکلاتی که در اثر مطرح شده است می پردازد.
قرآن و مردم سالاری دینی در عصر غیبت
نویسنده:
قاضی زاده کاظم
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
یکی از مباحث مهم در اندیشه مسلمین به ویژه شیعه نظریه نظام سیاسی مطلوب اسلام در عصر حاضر است.پس از پیروزی انقلاب عناوینی چون جمهوری اسلامی، حکومت الهی- مردمی، دموکراسی دینی و اخیرا تعبیر مردم سالاری دینی مورد عنایت نظریه پردازان و مسوولان اسلامی قرار گرفته است.در این مقاله در طرح چند بحث مقدماتی، اولا مفهومی روشن از مردم سالاری دینی ارایه گردیده و سپس به دیدگاههای اندیشوران معاصر شیعه در این زمینه اشاره شده است. رای ده نفر از افرادی که به جهت مکانت علمی یا موقعیت سیاسی قابل توجه است در این بخش بررسی می شود. به طور کلی آیات شورا، آیات مربوط به خلافت انسان در زمین، آیه وفای به عهد، آیات دال بر توجه به خطابات تکالیف عمومی به مردم به عنوان چهار دلیل قرآنی بحث مورد توجه قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 117 تا 132
جمهورية أفلاطون
نویسنده:
ترجمة و دراسة: فؤاد زكريا
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اسکندریه - مصر: دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب یک مطالعه انتقادی دقیق و بینشی مدرن از افلاطون متفکر و عصر او و میزان تأثیرپذیری از عصر خود و تأثیرپذیری از آن است و خواننده قادر به درک و تعریف آن است. شخصیت کلی که تقریباً به چهار عنصر اصلی محدود می شود: عامل فلسفی، عامل تاریخی و سیاسی، عامل خانوادگی و عامل شخصی.
ادراک حسی افلاطون در نظام پارمنیدسی
نویسنده:
سیدابراهیم موسوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
چکیده :
برای مدت‌ها رابطۀ ادراک حسی با معرفت از نظر افلاطون به نحوی بر اساس تفکر ارسطویی یا تفکر افلوطینی توجیه می‌شد، اما به‌تازگی آراء دیگری در این باره مطرح است که در آن دریافت اصلی خود افلاطون محل مداقه قرار می‌گیرد. این دیدگاه هنگامی جدی‌تر می‌شود که در مواردی همچون رسالۀ تئه‌تتوس (184 الف تا 187) ملاحظه می‌کنیم که افلاطون برخلاف نظر ارسطو و افلوطین نقشی را برای ادراک حسی در معرفت قائل نیست. هدف از این مقاله برجسته ساختن همین رویکرد است که با ارجاع به مکالمات افلاطون به پیش می‌رود. بدین ترتیب، چنین وجهۀ نظری از سوی افلاطون محور مهمی را در معرفت‌شناسی او ‌شکل می‌دهد که به نظر می‌رسد با تفاسیر قدیم و حتی جدید مغایرت دارد. ما در اینجا بیش‌تر بر وجه سلبی معرفت افلاطونی تأکید می‌کنیم و به وجه ایجابی آن چندان نمی‌پردازیم، هر چند در پی تأکید بر وجه سلبی وجه ایجابی معرفت‌شناسی افلاطونی نیز تا حدودی بررسی می‌شود.
صفحات :
از صفحه 9 تا 26
ابداعات فارابی در مفهوم و کارکرد تخیل
نویسنده:
حسن بلخاری قهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بحث قوه خیال و نوع کارکرد آن در نفس، از جمله مهم ترین مباحث معرفت شناسی در فلسفه به معنای اعم آن است. در نظام فلسفی یونان، افلاطون برای اولین بار در بحث مراتب معرفت، خیال را در مرتبت آخر و پست تر قرار داد؛ و این خود از جمله ادله طرد و رد شعرا و هنرمندان از اتوپیای او بود. ارسطو در کتاب «درباره نفس» برخورد فلسفی تری با تخیل داشت. او خیال را یکی از قوای نفس شناخته که قادر به حفظ و ضبط صور است. فلسفه اسلامی که در طلیعه خود به بازخوانی متون یونانی در فلسفه پرداخت برخی از بنیادهای افلاطون و ارسطو و نیز مکاتب آنان در حوزه نوافلاطونی و اسکندرانی را به منزله پایه پذیرفت؛ اما نواقص و نواقض آن ها را بر نتافت فلذا دست به تنقیح، تصحیح و تکمیل آرا فلاسفه یونانی زد. در این میان فارابی که او را معلم ثانی می دانند و از بزرگ ترین فلاسفه اسلامی و به تعبیری موسس فلسفه اسلامی است، در باب خیال و تخیل ابداعاتی دارد. این ابداعات که سرآغازی بر عمیق ترین مباحث خیال و تخیل در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی گردید؛ نتایج ادبی درخشانی را در متن این فرهنگ پدید آورد. پرسش های اصلی این مقاله، چیستی و ماهیت این ابداعات و نیز تبیین منابع و بنیان هایی است که این ابتکارات را موجب شده اند لیکن به دلایلی که در متن خواهد آمد، شرح اصلی این معنا، منوط و مشروط به تبیین جایگاه تخیل در فلسفه یونانی و به ویژه آرا ارسطو است.
صفحات :
از صفحه 75 تا 90
کتاب راهنمای فلسفه راتلج: درباره افلاطون و جمهوری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Nickolas Pappas
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: کتاب نیکولاس پاپاس در مورد جمهوری افلاطون چشم اندازی منحصر به فرد به مجموعه کتاب های افلاطون و آثار سیاسی اصلی او می افزاید. پاپاس این شاهکار باستانی را با نگاهی به خواننده مدرن و "علاقه فعلی" ارائه می دهد. ما نه تنها جمهوری را در اندیشه و عمل سیاسی قرن پنجم قبل از میلاد قرار می دهیم. ما همچنین ارتباط آن را با دنیای امروز درک می کنیم. نویسنده به جای یک بحث خشک و «آکادمیک»، تحلیلی زنده و پرشور ارائه می دهد که هر مفهومی از آثار افلاطون را بررسی می کند. فهرست جامع کتاب کمکی اضافی به خواننده است. همچنین بخش پایانی نویسنده با عنوان «مقدمات اساسی در استدلال جمهوری» است. من خودم به عنوان یک معلم فلسفه، کار پاپاس را برای درک شاگردانم از برخی از جذاب ترین و چالش برانگیزترین ایده ها در مورد دولت و شهروندی که تا به حال در اندیشه سیاسی توسعه یافته است، ضروری می دانم. پاپاس به وضوح نشان می دهد که چرا جمهوری افلاطون برای بیش از 2000 سال به عنوان طرحی برای نقد سیاست در هر عصری دوام آورده است.
تلخيص السياسة لـ أفلاطون (محاورة الجمهوریّة)
نویسنده:
ابن رشد؛ نقله الی العربیة: حسن مجید العبیدی, فاطمه کاظم الذهبی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الطلیعة للطباعة والنشر,
  • تعداد رکورد ها : 37