جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 63
نقاشی مانوی و تاثیر آن بر نگارگری اولیه اسلامی
نویسنده:
دادور ابوالقاسم, محمدی ثریا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
بررسی تطبیقی دیباچه مثنوی معنوی و اشعار گنوسی مانوی
نویسنده:
ابوالقاسم اسماعیل پورمطلق
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
صفحات :
از صفحه 171 تا 190
توماس آکوئینی و فلسفه
نویسنده:
محمد ایلخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در تبیین اندیشه توماس عده ای آن را نمونه اعلای فلسفه مسیحی و فلسفه جاویدان خوانده اند و عده ای دیگر نیز او را متکلمی کامل نامیده اند و بر هماهنگی کامل میان عقل و ایمان در آثار او تاکید کرده اند. در این مقاله، سعی شده تا نشان داده شود که اندیشه توماس را نمی توان یک فلسفه دانست و اصطلاح فلسفه مسیحی برای آن مناسب نیست. توماس سعی کرد مسیحیت پولسی - یوحنایی را، علی رغم تقابلی بنیانی، با تفکر مشائی جمع کند و بر مبنای فلسفه ارسطو، با کمک آراء ابن سینا و ابن رشد، تفسیری مشائی و تک معنایی از آن ارائه کند. در این راستا از نظریه غالب که بر رازورزی مسیحی تاکید می کرد، دور شد و به همین دلیل است که از همان ابتدا مورد نقد طرفداران جریان اخیر، به خصوص فرانسیسیان، قرار گرفت. هر چند که خود ایشان نیز بر مبنای فلسفه های نوافلاطونی به تبیین مسیحیت پرداختند.
صفحات :
از صفحه 7 تا 26
بازتاب فرهنگی کیش مانوی
نویسنده:
ابوالقاسم اسماعیل پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
بازتاب فرهنگی مانویت را در سده های نخستین دوره اسلامی به خوبی می توان مشاهده کرد. طرد حیات زمینی و نفی مادیات و پرداختن به امور اخروی، که جزو درونمایه های اصلی کیش مانوی است، از طریق تصوف و عرفان اسلامی تداوم یافت. غلات شیعه و زنادقه در زمره فرقه های متاثر از مانویت بوده اند. در تفاسیر عرفانی نیز از "نور ازلی" سخن رفته است که بازمانده باور مانویان به بهشت نور و هبوط نور از عالم سماوی به عالم ناسوت است. بازتاب دینی، اعتقادی و فرهنگی گنوسیان در ایران و جهان اسلام از اواخر سده سوم میلادی آغاز شد و تا نهضت اسماعیلیه ادامه داشت. فلاسفه اسلامی بعضی از اصطلاحات و مضامین ویژه مانوی را در آثار فلسفی خود به کار برده اند. دانشمندان اسماعیلی نیز در این کار نقشی اساسی داشته اند.
صفحات :
از صفحه 323 تا 333
مشرق آفتاب عقل (بحثی تطبیقی در «نورمحمدی» و تفسیر آیه «نون و القلم» در تفسیر عرفانی منسوب به امام جعفر صادق (ع))
نویسنده:
مریم مشرف
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
در احادیث رایج در متن های عرفانی، نور محمدی و عقل، نخستین آفریده ها به شمار می روند. انطباق نور و عقل و قلم با چهره اسطوره ای پیامبر اسلام درمتن های عرفانی نشان دهنده نفوذ بعضی عقاید پیش از اسلامی در این زمینه نیز هست و رد پای عقاید زرتشتی و مانوی و عهد عتیق را منعکس می سازد. مقاله حاضر به بررسی مشترکات عرفان اسلامی و عرفان پیش از اسلام در زمینه عقاید مربوط به نور اختصاص دارد.
صفحات :
از صفحه 273 تا 284
مانی و مانویت در روایات کهن پارسی تا سده پنجم هجری
نویسنده:
ابوالقاسم اسماعیل پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
در این مقاله، هفت متن فارسی کهن از سده های چهارم و پنجم هجری که درباره مانی و مانویت بحث کرده اند، مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. این آثار عبارتند از تاریخ بلعمی، حدودالعالم، شاهنامه، زین الاخبار، لغت فُرس، بیان الادیان، و کشف المحجوب. بررسی این آثار نشان می دهد که نویسندگان ایرانی سده های مذکور درباره مانویت، سه گونه اطلاعات به دست داده اند: 1) اطلاعاتی که با متون اصیل مانوی همخوانی دارد، 2) اطلاعاتی که با هاله های افسانه ای همراه است، 3) اطلاعات نادرست و بی ماخذ. متون مذکور از مانی دو چهره مثبت و منفی ارائه داده اند. چهره مثبت او نگارگری و هنرهای خلاقه اوست که حتی مخالفان را به دیده اعجاب وا می دارد، و چهره منفی اش که همان بدعت ثنوی نور و ظلمت اوست و بیش تر با لفظ "زندیق" به باد انتقاد گرفته شده است. مقاله حاضر کوششی است در جهت اثبات دیدگاه ایرانی مانویت که پایه هایش در سده های نخستین بعد از اسلام شکل گرفته است.
صفحات :
از صفحه 111 تا 133
مانی، آگوستین و رؤیت خدا [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Iain Gardner
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: بازیابی متن دعاهای یومیه مانوی فرصتی را برای بررسی چگونگی آن فراهم می کند تلاوت و تمرین آنها ممکن است بر آگوستین جوان تأثیر گذاشته باشد. استدلال می شود که نماز نگاه ذهنی و در واقع جسمی مؤمن را معطوف به تجلی می کرد خدا در این واقعیت کنونی، و از طریق آن بر جهان ابدی متعالی آینده امید. اگر کسی بپذیرد که آگوستین به عنوان یک کاتچومن مانوی در این امر سهیم بوده است اساسی ترین وظایف دینی جامعه است، پس باید در نظر گرفت که این امر چه تأثیری می تواند داشته باشد در توسعه آموزه های چشمگیر و تأثیرگذار خود در مورد چشم انداز داشته است از خدا این مقاله اشاراتی آشکار به این عمل مانوی در آگوستینوس را مورد بحث قرار می دهد نوشته‌ها، و نشان می‌دهد که تأثیر آن علی‌رغم انکارش در طول زندگی‌اش ادامه داشت از ایمان سابقش به ویژه، توجه به شباهت های بین مانویان جلب می شود «عصر جدید» و «بهشت بهشت» در نوشته‌های آگوستین، جایی که افراد پاک دل می‌توانند منتظر تفکر بی واسطه در مورد خدا باشید
خلقت آدم در اسطوه آفرینش مانوی (بررسی فصل 64 کفالای قبطی نسخه برلین)
نویسنده:
جعفری دهقی محمود, مشایخ سمیه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
ازجمله کتب بسیار مهم و کلیدی در زمینه مانویت، کتاب کفالایا است که در اصل به زبان قبطی نوشته شده است. مسیحیان شمال آفریقا که به این دین جدید گرویده بودند، این کتاب را به زبان قبطی و به نوعی از زبان مانی حی، که در این کتاب با عناوینی چون «فرستاده» و «پیامبر» از او یاد می شود، نوشته اند.هرفصل، جلسات وعظ مسیح را می ماند؛ که شاگردان از او چیزی را می پرسند و پاسخ را از پیامبر خود دریافت می کنند.خلقت همواره نقطه عطف و لحظه ی آغاز هر چیزی است. خلقت بشر همواره بخش افسون کننده و جذاب ادیان به شمار می آید، به ویژه در مانویت که برگرفته از افکار تلفیقی بودایی، مسیحی و گنوسی است. داستان آفرینش آدم، به صورت دقیق تنها در فصل 64 کفالایای قبطی عنوان شده. چنین بیان می شود که آدم را در سه چیز برتر و بهتر از سایر موجودات مرکب در آسمان و زمین می دانند و اینکه دیوان به خاطر هفت ویژگی اش او را به وجود آوردند. از این رو از لحاظ اسطوره-شناسی و تحقیق در این زمینه، این فصل حائز اهمیت است.
صفحات :
از صفحه 121 تا 132
مانی و تعلیمات او
نویسنده:
گئو ویدن‌گرن؛ ترجمه‌: نزهت صفای اصفهانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - ایران: مرکز,
چکیده :
مانی، بنیان‌گذار کیش و آیینی که زمانی توانست در پهنه‌ی گسترده‌ای از جهان کهن، از غرب امپراتوری روم تا هند و از مرزهای چین تا عربستان، رواج یابد و قرن‌ها دوام پیدا کند، چهره‌ی تاریخی و فرهنگی برجسته و کنجکاوی‌انگیزی بوده که درباره‌ی زندگی و افکار و نهضت او پژوهش‌های فراوان و دامنه‌داری در همه‌ی جهان انجام شده است. با این حال در زادگاه او، ایران، آثاری که درباره‌ی او به فارسی داریم انگشت‌شماری بیش نیستند. اثر حاضر، از شرق‌شناس و ایران‌شناس برجسته‌ای با شهرت جهانی، پژوهشی جامع و مستند و معتبر است که زندگی مانی را در متن اوضاع سیاسی، فرهنگی و مذهبی زمانه‌اش بررسی کرده، رویدادهای مهم زندگی و نهضت او را گزارش داده و از تعلیمات او و ادبیاتی، که تحت تأثیر آن پدید آمده و نیز از هنر پرآوازه‌ی مانوی توصیف کاملی عرضه می‌کند.
ماني والمانوية : دراسة لدیانة الزندقة وحیاة مؤسسها
نویسنده:
جیووایدنغرین؛ نقله الی العربیة وقدم له وزاده بالملاحق: سهیل زکّار
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 63