جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
جریانشناسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
نظریهپردازیهای روشنفکرانه درباره روند «غربشناسی عالمان شیعه»
نویسنده:
احمد رهدار
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
غرب
,
عالمان دینی
,
تطور تاریخی
,
غربشناسی
,
جریانشناسی
,
روشنفکران
چکیده :
بیشتر تاریخ معاصر ایران از دو سده پیش تا کنون، به دلایلی با خامه روشنفکران رقم خورده است. آنان به گونهای تاریخ سیاسی معاصر را تبیین کردهاند که تأثیر روشنفکری در آن، کلیدی و محوری بنماید و پدیده رقیب؛ یعنی اصولگرایی که در حقیقت جریان محوری تاریخ معاصر بوده است، به بهترین شیوه به حاشیه برود. یکی از مهمترین موضوعهایی که با آن، تأثیرگذاری این دو جریان را میتوان اندازه گرفت، چگونگی رویارویی آنها با غرب است؛ پدیدهای که بزرگترین مشکل قرنهای اخیر ایران به شمار میرود و روشنفکرانی مانند دکتر فریدون آدمیت، دکتر علی شریعتی، دکتر عبدالهادی حائری و پروفسور حامد الگار، در حل آن کوشیده و به بررسیاش پرداختهاند. البته آنان هیچگاه دیدگاه عالمان شیعه را در اینباره به صورت مسئله محوری و پرسش اصلی مطرح نکردند و از اینرو، درباره آنان به سختی میتوان داوری کرد. مسئله مشترک آثار روشنفکران، رویارویی نادرست عالمان دینی با پدیده غرب است؛ چیزی که اسناد و رویدادهای تاریخ معاصر آن را تأیید نمیکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مستشرقان و جريانشناسی روحانيت در پيروزی انقلاب اسلامی
نویسنده:
سعيد باغستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روحانیت
,
مستشرقان
,
ولایت فقیه
,
جریانشناسی
,
شرق شناسی
,
انقلاب اسلامی
,
خاور شناسان
چکیده :
انقلاب اسلامي ايران، که مهمترين جنبش اسلامي معاصر و مظهر اسلامگرايي در عصر حاضر بهشمار ميآيد، در کمتر از سه دهه پس از پيروزي، از جنبههاي گوناگون و به وسيلة جريانها و افراد گوناگون ارزيابي شده و موضوع تحقيق قرار گرفته است. از مهمترين و گستردهترين مباحث در اين حوزه، تحقيقات شرقشناسان و نويسندگان غربي است كه بهويژه در سالهاي اخير، به شکل نامحسوس و ظريفي به نقش علما و روحانيت در شکلدهي انقلاب پرداختهاند. اين تحقيق درصدد تبيين و بررسي ديدگاه مستشرقان در زمينة جريانشناسي روحانيت و نقش آنان در پيروزي انقلاب اسلامي است. اين پژوهش، که به صورت توصيفي ـ تحليلي صورت گرفته، بر آن است تا نشان دهد که عمده تحليلهاي مستشرقان متأثر از مقايسه با ارباب کليسا، اولاً مبتني بر پيشفرضهاي شرقشناسانه و نگاه سکولار است. ازاينرو، ديدگاه يادشده با مباني اسلامي سازگاري ندارد. ثانياً، مستندات تاريخي نشان ميدهد كه اقدامات و موضعگيريهاي علما و مراجع در قبال حکومت پهلوي، برخلاف ديدگاه مستشرقان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جریانشناسی سلفیگری هندی و تطبیق مبانی آن با سلفیگری وهابی
نویسنده:
امیر حسین میزا ابوالحسنی، احمد عابدی
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شبه قاره هند
,
مبانی اعتقادی
,
جریانشناسی
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
سلفیگری هندی
,
سلفیگری وهابی
چکیده :
شبهقاره هند به دلیل ویژگیهای خاص جغرافیایی و فرهنگی، اهمیت خاصی در جهان اسلام دارد و این اهمیت انگیزه پژوهش درباره جریانهای فکری شکلگرفته در این اقلیم را بیشتر میکند. در این نوشتار، ضمن اشاره به چگونگی ظهور اسلام در شبهقاره هند، ابتدا شخصیتهای تأثیرگذار سدههای اخیر در این منطقه را معرفی میکنیم و در ادامه به چگونگی ظهور سلفیگری و نیز جریانشناسی آن در دو بخش شخصیتهای مؤثر و اصلی همچون شاهولیالله دهلوی، شاه عبدالعزیز دهلوی، سید احمد باریلی و جنبشها و مکاتب برجستهای چون جنبش فرائضی، اهلالحدیث، مکتب دیوبندیه و مکتب محمدیه میپردازیم. در انتها نیز مبانی، اشتراکات و افتراقات سلفیگری هندی و سلفیگری وهابی را میکاویم و تأثیر این دو جریان بر گسترش سلفیگری در جهان اسلامی را بررسی میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویارویی جریانهای موسوم به لیبرال و مکتبی در حوزه سیاست؛ از سال 1357 تا سال 1360
نویسنده:
حسین صابر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
لیبرالیسم
,
لیبرال
,
مکتبی
,
جریانشناسی
,
تاریخ
,
قدرت
,
گفتمان اسلام لیبرال
,
گفتمان اسلام فقاهتی
چکیده :
زوال حکومت پهلوی و در نهایت برچیده شدن آن در بهمن 1357، معلولِ کنشگری جریانهای گوناگونی بود که در رأس آنها طرفداران گفتمان اسلام سیاسی قرار داشتند. گفتمانی که با ارائه اسطوره مطلوب خود و در شرایط بیقراری جامعه، توانایی جذب دالهای شناور و معنابخشی به آنها را در یک زنجیره همارزی فراهم آورد و با گسترش سیطره هژمونیک خود، گفتمان وابسته به حکومت پهلوی را در مقام یک غیر، طرد و در رقابت با رقیبان، خود را به عنوان گفتمان غالب به جامعه معرفی نمود. با تثبیت این گفتمانِ مادر، خردهگفتمانهای اصلی تشکیلدهنده آن مجال بروز پیدا نمودند که در این میان، گفتمان اسلام لیبرال با هواخواهان لیبرال و گفتمان اسلام فقاهتی با هواخواهان مکتبیاش، از جایگاه قابل توجهی برخوردار بودند. این دو گفتمان ـ که هواخواهان آنها در مبارزه با حکومت پهلوی، سوابق مبارزاتی مشخصی داشتند ـ در غیریت با خصمی مشترک با عنوان گفتمان وابسته به حکومت پهلوی، اتحادی استراتژیک را شکل داده و موقتاً از افتراقات خویش چشم پوشیدند. اما وقوع انقلاب و نابودی غیر، دلیلی برای پوشیده نگاه داشتن تمایزها باقی نگذاشت و با برجسته شدن منطق تفاوت، هواخواهان هر یک از این دو گفتمان خواهان سهم خود و اداره کشور انقلابی بر اساس آرمانهای برخاسته از اصول و مبانی نظری و اندیشهایشان شدند. این گونه بود که تنازع گفتمانی میان گفتمان اسلام لیبرال به رهبری بازرگان و گفتمان اسلام فقاهتی به رهبری امام خمینی شکل گرفت و مهمترین حوادث سالهای نخست جمهوری اسلامی، از پی این تنازع رقم خورد.بررسی چرایی این رویارویی و همچنین چرایی حذف گفتمان اسلام لیبرال از عرصه قدرت، مسأله اصلی این پژوهش است که پژوهشگر با انجام پژوهشی توصیفی و تحلیلی و گردآوری دادههای مبتنی بر منابع کتابخانهای، در تلاش برای یافتن پاسخ آن بر آمده است. در پاسخ به چرایی رویارویی دو گفتمان، دادههای پژوهش نشان میدهند که هریک از گفتمانهای اسلام لیبرال و اسلام فقاهتی، بر اساس تفسیری برخاسته از اصول و مبانی نظری و اندیشهای و قدرت پشت گفتمانیشان، به ارائه مفصلبندی، آرایش نشانهها و تشکیل زنجیره همارزیِ گفتمانیِ متفاوتی پرداخته و در تلاش برای هژمونیک شدن و با انجام کنشهای گوناگون، یکدیگر را در شمار غیر گفتمانی آورده و تنازعی گفتمانی را در بیقراریهای جامعه ایرانی ایجاد نمودند که نتیجه آن به رویاروییهای هواخواهان لیبرال و مکتبی این دو گفتمان منجر گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهند که مکلف شدن لیبرالها به بر آوردن وعدههای استعاری و عام گفتمان اسلام فقاهتی با پذیرش مسئولیت دولت موقت، قابلیت دسترسی و اعتبار پایین گفتمان اسلام لیبرال به نسبت گفتمان اسلام فقاهتی، دسترسی گفتمان اسلام فقاهتی به مراکز قدرت و نهادهای انقلابی و به چالش کشیدن دولت موقت و پس از آن اولین رئیس جمهور ایران از طریق آنها و اتکا به قدرت سوژگی فردی سیاسی رهبر انقلاب در مقام رهبر گفتمان اسلام فقاهتی، باعث عدم توفیق گفتمان اسلام لیبرال در هژمونیکشدن گردید که این موضوع، در کنار نفوذ گفتمان اسلام فقاهتی در اکثریت تودههای جامعه ایرانی و همچنین کنش سیاسیِ درنگگونه و غیر انقلابی جریان لیبرال، تفوق مکتبیها و حذف لیبرالها از عرصه قدرت را به دنبال داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جریانشناسی تاریخی فقه سلفی
نویسنده:
علیرضا باباییآریا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصول فقه
,
وهابیت
,
نوآوری
,
معارف اسلامی
,
جریانشناسی
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
سلف صالح
,
هنر و علوم انسانی
,
سلفیه؛ سلف؛ سلف صالح؛ جریان سلفی؛ وهابیت؛ نصوص.
,
فرقههای اسلامی
چکیده :
منظور از «جريانشناسی تاريخی فقه سلفی»، شناسايی مجموعهی مبانی، مناهج و ديدگاههای فقهی سلفيان از هنگام پيدايش تاکنون و نيز، عوامل پيدايش و احياناً تطوّر و تحوّل آنها است.اين شناسايی که از طريق واکاوی جداگانهی زندگی، شخصيت، عقايد و ديدگاههای فقهی پيشوايان برجسته و تأثيرگذار سلفي در وهلهی نخست و سپس تطبيق، مقايسه و مقارنهی آنها با يکديگر انجام میشود، به روشنی نشان میدهد که سلفيه يک «جريان»، به معنای رويکرد و رويهای مشترک ميان بخشی از مسلمانان بوده که به طور طبيعی، در برابر تحولات جهان اسلام و در بستر تاريخ اسلامی به وجود آمده و نصوص شرعی و اجماع و اقوال سلف صالح را مبنا قرار داده و تحت تأثير عوامل سياسی، اجتماعی و فرهنگی مختلف، گسترش و تطوّر يافته و سه دورهی متفاوت را تجربه کرده است:دورهی نخست که از اوايل سدهی دوم با ظهور اصحاب حديث در برابر اصحاب رأی، آغاز شده و در اواسط سدهی سوم با احمد بن حنبل به اوج رسيده و سپس به طور نزولی تا اواخر سدهی چهارم با بربهاری و ابن بطه، ادامه يافته و توسط اين دو، تغييراتی در روش و سبک خود ايجاد نموده و عملگراتر شده است. دورهی دوم که از اواخر سدهی چهارم و اوايل سدهی پنجم، با ابن عقيل آغاز شده و در اواسط سدهی هفتم با ابن تيميه و ابن قيم الجوزيه به اوج رسيده و به زودی در اثر غلبهی تشيع و تصوّف و پارهای عوامل ديگر، به حاشيه رانده شده است. تا آنکه پس از قدرت يافتن عثمانيهای حنفی و صفويهای شيعی و سپس ورود استعمارگران غربی، در سدهی دوازدهم و سيزدهم به دورهی سوم رسيده و اجباراً به دو شيوهی متفاوت نوسلفی در شمال افريقا و وهابی در منطقهی نجد روی آورده است. شيوهی نوسلفی کوشيده است بر پايهی آرمان سلفيه که بازگشت به سنت سلف صالح است و مبانی سلفيه که پيش از هر چيز نصوص و سپس اجماع و قياس است و با تأکيد بيش از پيش بر تمايز ميان عبادات و عادات، گونهای عقلگرايی سازگار با دوران جديد را در پيش بگيرد و شيوهی وهابی بدون توجه به دوران جديد، گاهی از سلفيان پيشين نيز عقلگريزتر شده و به خاطر داشتن روش و سبک فقهی متفاوت، از مبانی و اصول فقهی سلفيه، به ديدگاههای فقهی تازهای به ويژه در ذيل عنوان توحيد و شرک راه يافته است. هر چند نهايتاً اين دو شيوهی متفاوت نيز توسط محمد رشيد رضا به يکديگر نزديک شده و پيوند خورده و اکنون به صورت محسوس، تنها شيوهی وهابي در حصار يک حاکميت سياسی، باقی مانده است. اگر چه برخی معتقدند که شيوهی وهابی نيز به اقتضای دوران جديد، رو به پايان است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید