جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم حدیث
>
علم روایةُ الحَدیث
>
علم درایه
>
امارات مدح و ذَمّ
>
امارات مدح
>
الفاظ مدح
>
حُجّةٌ
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
تبیین انتظار منجی موعود در تفکر شیعی و دلالتهای تربیتی آن
نویسنده:
فاطمه هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انتظار
,
شیعه
,
موعود
,
منجی
,
ولی عصر
,
مهدویت
,
آموزش دینی
,
تربیت معنوی
,
منجی موعود
,
تربیت
,
حُجّةٌ
,
آموزه دینی
,
انتظار منجی
,
محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم
,
جامعه معاصر
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
چکیده :
هدف این پژوهش، بازشناسی و تبیین انتظار منجی موعود، در تفکر شیعی و استنتاج دلالتهای تربیتی آن میباشد. این پژوهش، از جمله طرحهای تحقیق کیفی است که با روش توصیفی- تحلیلی شکل گرفته است. با این باور که آموزهی مهدویت، برنامهای جامع و کامل برای تشکیل مدینهی فاضله و آرمانی بشری و دستیابی به حیات متعالی انسانی است و میتواند در همهی شئون زندگی معاصر، تحولآفرین و راهگشا باشد، مهدویت و انتظار به عنوان یک نظام تربیتی مطرح گردیده و به استخراج دلالتهای تربیتی از این آموزهی الهی پرداخته میشود. پس از تبیین انتظار اصیل در رویکردشیعی و مولفههای آن، دلالتهای تربیتی در یک چارچوب پیشنهادی در قالب اهداف تربیتی مشتمل بر اهداف غایی (اهداف مرتبط با خدا)، واسطهای و جزئی (اهداف مرتبط با انسان و اجتماع و طبیعت) و اصول تربیتی شامل: خدامحوری، کمالگرایی، فطرتگرایی، عقلانیت، ولایتمداری، عدالتورزی، اصلاح شرایط، آیندهنگری، مسامحت، پویایی، مسئولیت، جوانپروری، همچنین روشهای تربیتی که شامل روشهای فردی و اجتماعی میباشد، مورد بحث قرار گرفته است. سپس ضمن بررسی موانع و آفات انتظار، به آسیبشناسی آن پرداخته شده و روشن میشودکه آسیبها، گاه، ناشی از منشأ و گاه، از طرف متولیان امور دینی و تربیتی و غالباً از ناحیهی متربیان میباشد. در نهایت پیشنهاداتی جهت بهره مندی موثر از آموزهی الهی انتظار ارائه میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موطن اخذ میثاق ربوبیت از دیدگاه علامه جوادی آملی
نویسنده:
احمد جمالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملکوت
,
میثاق
,
فطرت(کلام)
,
ربوبیت
,
حُجّةٌ
,
تمثیل(منطق)
,
ذرّ
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
در قرآن کریم از پیمان های گوناگونی یاد شده که خدای سبحان از انسان ها گرفته است. یکی از این پیمان ها، میثاقی است که در آیۀ 172 سورۀ اعراف آمده است؛ براین اساس، خدای سبحان تمام فرزندان بنی آدم را از پشت آنان گرفته، تک تک ایشان را بر خودشان شاهد قرار داده، از آن ها بر ربوبیت خویش اقرار گرفته است و همۀ آنان اعتراف کرده اند. این آیه از پیچیده ترین آیات میثاق است که بیشتر مفسران نتوانسته اند آن را به درستی تبیین کنند. در این مقاله، ابتدا به مهم ترین دیدگاه های مفسران پیشین و اشکالات آن ها اشاره می کنیم. سپس دربارۀ دیدگاه علامه طباطبائی و قوت ها و ضعف های آن از نگاه علامه جوادی آملی سخن می گوییم. در پایان، دیدگاه علامه جوادی آملی را تبیین و به برخی از مهم ترین مباحث دربارۀ آن اشاره می کنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کلامی وصایت انبیاء علیهم السلام
نویسنده:
سید محمد حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فقه اسلامی
,
امام و امامت
,
وصی و وصایت
,
حُجّةٌ
,
اصطلاحنامه فقه
,
ولیّ و ولایت
,
بررسیکلامی
,
خلیفه وخلافت
,
انبیا و نبوت.
چکیده :
چکیدهمسألهی وصایت و خلافت از انبیا، یکی از مسایل جنجالی و مهم در جهان اسلام است که اختلاف در آن تا به حال تبعاتی جبران نا پذیر داشته است. از اینرو، قاعده و قانون این مسأله را با مراجعه به قرآن، روایات ودیدگاه متکلمان مورد بررسی قرار دادیم، تا شاید در جهت کاستن از آن تبعات موثر افتد. بنابر روایات و بعض نقل های تاریخی اوصیای انبیا کسانی هستند که بعد از انبیای صاحب شریعت امر هدایت مردم را به عهده دارند. براساس نقل ایندو منبع، هر نبی ملزم به وصیت بوده و از برخی اوصیا؛ مانند شیث، یوشع بن نون، شمعون بن صفا و علی بن ابی طالب علیه السلام نام برده اند. در قرآن از این عنوان( وصایت انبیا) خبری نیست، ولی شواهد و قرائن فراوانی در این کتاب مقدس بر تأیید وصایت انبیا وجود دارد. عمدۀ آن قرائن و شواهد این است که امامت و خلافت به خاطر تحقق حاکمیت إلاهی و اتمام حجّت استمرار دارد. استفادۀ وصایت از این قرائن و شواهد به این صورت است که خداوند نبوت و امامت را در خاندان نوح و ابراهیم علیهما السلام قرار داده است. معنای این سخن این است که هیچ وقت بار امامت و نبوت زمین نمیماند. کسانی که برای تحمّل نبوت و امامت برگزیده میشوند؛ یا به انتخاب مستقیم و بی واسطه است یا با انتخاب با واسطه( یعنی آن کسی خود اول به نبوت یا امامت برگزیده شده است نبی یا امام بعد خود را تعیین میکند). از صورت دوم، در روایات به وصایت تعبیر شده است. از اینرو، اوصیای انبیا یا نبی است یا امام. به همین جهت وصایت در روایات برای انبیا قانون ثابت إلاهی شمرده شده است و از اوصیا به خلفاءالله، حجّت إلاهی، امام، ولی و هادی تعبیر شده است. از ویژگیهای دیگری که در روایات برای اوصیا بیان شده است عصمت و علم فرا بشری است. متکلمان شیعه، سلسله وصایت را قبول دارند و آن را مانند نبوت مقتضای حکمت خداوند میدانند و اوصیا را امام و حجّت خدا و وظیفهی آنان را هدایت، پاسداری از دین و شریعت، نظارت برکردکار و افکار مردم. از اینرو، به لزوم و استمرار وصایت قائلند. در روایات برای لزوم واستمرار وصایت؛ جهات متعددی ذکر شده است؛ از جمله در نظام درتشریع حفظ دین، هدایت طالبان هدایت و اتمام حجّت برای معاندان و در نظام تکوین، واسطهی دریافت فیض و رحمت خداوند است. لزوم استمرار وصایت مستفاد از آیات قرآن تحقق حاکمیت إلاهی و اتمام حجّت است. کلید واژهها : بررسیکلامی، وصی و وصایت، امام و امامت، خلیفه وخلافت، ولی وولایت، حجّت، انبیا و نبوت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سازگاری (فترت رسولان) با استمرار حجت
نویسنده:
جمالالدین حیدری فطرت
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات قرآنی
,
2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف
,
معارف اسلامی
,
استمرار
,
حُجّةٌ
,
رسول
,
فترت
,
بعثت
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
فَترت رسولان مسأله ای است که در قرآن و روایات مورد اشاره قرار گرفته، ویژگیهای آن در احادیث اهلبیت علیهم السلام مورد تأکید قرار گرفته است. اینکه در دوره یا دورههایی خاص، خداوند هیچ رسولی را به سوی خلق مبعوث نکرده، حقیقتی است که سوالات، شبهات و مسائلی را تداعی میکند. پذیرش این واقعیت، تعارض ظاهری با بعضی از معارف همچون آیات دالّ بر عمومیت نبوت، روایات مبیّن واقعیت خالی نبودن زمین از حجت همچنین قاعده لطف دارد.پس لازم است سه مطلب اساسی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد: الف. حقیقت فَترت (یعنی تبیین صحیح و کامل از فترت، با توجه به معنای اصطلاحی و آثار و لوازم و پیامدهای ذکر شده در روایات، برای آن) ؛ ب. تبیین مفصّل واقعیت استمرار حجت در زمین با استناد به آیات قرآن، روایات معصومان (ع) و قاعده لطف؛ ج. حل تنافی ظاهری موجود بین این حقیقت و سه مقوله مذکور. جهت حل این تنافی ظاهری، ناچاریم بحث را در دایره منابع روایی، تفسیری و کلامی پی بگیریم. استفاده از کتب لغت و برخی کتب اصولی و تاریخی نیز در دایره تحقیق قرار می گیرد.این پایان نامه که در چهار فصل تنظیم شده است، ابتدا بحث لغوی و استعمالی واژگان فترت و رسول را پی می گیرد و معنای دقیقی از آن ارائه می دهد. در دومین فصل، تبیین واقعه فترت بر اساس آیات قرآن و روایات دنبال می شود. فصل بعدی که به بحث از استمرار حجت اختصاص یافته، موضوع را در سه محور آیات، روایات و قاعده عقلی مطرح می نماید. آخرین فصل که هدف اصلی از ارائه این نوشتار است، سعی در اثبات سازگاری فترت رسولان و سه مقوله فوق دارد. با تبیینی که از فترت رسل و آیات دالّ بر عمومیت بعثت و روایات خالی نبودن زمین از حجت ارائه میشود، تنافی ظاهری میان آنها برطرف میشود. بدین صورت که آیات قرآن گرچه استمرار وجود فرستادگان الهی را در همه زمانها را میرساند، ولی دلالت بر وجود انبیا و رسولان در همه زمانها نمیکند؛ بلکه جانشینان ایشان و امامان نیز میتوانند به عنوان رابط فیض الهی، هدایت کننده مردم و حجت الهی ایفای نقش کنند. از دیگر سوی، روایات متعدد بر این مطلب دلالت دارد که زمین هیچگاه از حجت خالی نیست؛ حال، ممکن است رسول، نبی، وصی و یا امام این نقش (حجت) را ایفا نماید. روایات مختلف حاکی از آن است که در دورانهای فترت، فرستادگان الهی به سوی خلق گسیل شدهاند. ولی در آخرین بخش که بحث در خصوص امکان سازگاری فترت رسولان و قاعده لطف است، علیرغم اینکه قاعده لطف به عنوان یکی از مبانی کلامی شیعه شهرت یافته است و وجوب آن از مسلمات عقاید شمرده شده، ولی وجوب قاعده لطف (با تقریر مشهوری که از آن ارائه شده) با فترت رسولان که در دسترس نبودن حجج الهی را میرساند، قابل جمعو سازگار نیست. از این رو، با توجه به اینکه وقوع فترت رسولان الهی با استناد به آیات قرآن و روایات از مسلمات است، میتوان وجوب قاعده لطف را زیر سوال برد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چالشهای عقیدتی جریان امامت پس از شهادت امام صادق علیهالسلام
نویسنده:
علیرضا بهرامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
جانشینی
,
روایت
,
شیعه
,
امامت
,
امام صادق (ع)
,
معارف اسلامی
,
سیره معصومین (ع
,
حُجّةٌ
,
حجت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
چکیده :
اتفاقات و جریاناتی که باعث تردید و انحراف برخی معتقدین به امامت امام صادق7 پس از شهادت ایشان در پذیرش امامت امام کاظم7 شد، نقطه درنگی در جریان شیعه به شمار میرود.همزمانی این حوادث با تحولات سیاسی، فکری ـ فرهنگی و گرایشات درون مذهبی انحرافی؛ مطالعه پیامدهای این تحولات بر این چالش را ضروری میسازد.جریان عباسی حاکم با شعار دعوت به رضایت خاندان پیامبر9 توانسته بود تمایلات مردم را به خود جلب کند، و با همین ابزار از قوای جامعه دوستدار اهل بیت: برای سرنگونی امویان نهایت استفاده را برد. ایشان پس از گذراندن دوره تثبیت، در صدد حذف مهمترین مخالفان خود یعنی ائمه: با دو ابزار فرقهسازی و ایجاد محدودیت برخاستند. همچنین جریانات فکری معتزلی، مرجئی ـ که دوره تئوریزه کردن عقایدشان را میگذراندند ـ از طرفی، به همراه رهیافت جریان ترجمه و جریانهای رادیکال منتسب به خاندان پیامبر9 از جهت دیگر، با طرح نظریه-های خود که برآمده از همنوایی با جریانهای فکری رائج بود، باعث گرایش مردم به خود و چالشآفرینی شدند. این پیش زمینههای فکری و سیاسی باعث شد جامعه شیعه پس از شهادت امام صادق7 ـ البته برای یک دوره بسیار کوتاه ـ به جریان عبدالله افطح گرایش پیدا کنند.مطالعه روایات معصومین نشان میدهد طراحی ویژه اهل بیت: به گونهای صورت گرفته که در زمان بروز چالش اصول شناخت امام در اختیار مردم است. نص، عصمت، علم و ودائع امامت از جمله ابزارهای رفع حیرت است. برخلاف باور عمومی مبنی بر خود معرفی امام، قواعد برخاسته از قرآن و تعالیم اهل بیت به همراه خواص اصحاب، تأثیر گذاران اصلی صحنه چالش هستند.توجه به گستره وجودی امام معصوم و کارکردهای اجتماعی نهاد امامت به عنوان واسطه معرفت و هدایت، کنترل کننده لغزشها، تنظیم کننده روابط و حافظ شیعه و حوزه عقیده مواجهه با چالشها در حوزه نظر را هموار میسازد.اهل بیت: ضمن تفکیک بین جریانات عمومی شیعه از برخی خواص و گروههای منحرف حرکت روشن-گرانه و با درایت خود در پشت سر گذاشتن چالشها را بر چهار اصل تأکید بر جایگاه نهاد امامت، ملاحظه مخاطبان، کتمان سر و اختلاف زدایی و وحدت آفرینی استوار ساختند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه خاتمیت و امامت از دیدگاه امامیه
نویسنده:
حسین علی محقق
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
امامیه
,
اصول دین
,
علوم انسانی
,
تلازم
,
دین خاتم
,
امامت
,
کلام
,
حکمت الهی
,
نگرش دینی
,
حکمت الهی
,
حُجّةٌ
,
کلام
,
حجت
,
خاتم نبوت
,
خاتم نبوت
,
خاتم نبوت
,
خاتم نبوت
چکیده :
پژوهش حاضر تحت عنوان رابطه خاتمیت و امامت از دیدگاه امامیه در چهار فصل تنظیم گردیده و سعی دارد به این پرسش اصلی و اساسی پاسخ دهد رابطه خاتمیت و امات از دیدگاه امامیه چیست. با توجه به اینکه خاتمیت یکی از اعتقادات مسلم وانکارناپذیر اسلامی است، یک مسلمان از آن جهت که مسلمان است همانگونه که معتقد به اصل دین اسلام است، اعتقاد به خاتمیت آن نیز دارد. از سوی دیگر امامت یکی از اصول دین در نزد امامیه می باشد و امام تمام وظایف پیامبر (جز دریافت وحی) را به عهده دارد با توجه به منصب نبوت و امامت که خطوط هم مرز با هم پیدا می کنند بررسی رابطه خاتمیت و امامت یکی از مهمترین مسایل کلامی است. تبیین رابطه این دو اصل مسلم اسلامی نیازمند به بررسی مفاهیمی همچون نبی، رسول، امام و خاتمیت می باشد که فصل اول این پژوهش به آن پرداخته است. همچنین فهم اصل ضرورت وجود امام معصوم بعد از ختم نبوت و نقش و جایگاه آن در دین خاتم از دیگر راه رسیدن درست به درک حقیقت رابطه خاتمیت و امامت می باشد فصل دوم این تحقیق ضرورت، ویژگی، و وظایف امام را با توجه به ضرورت شئون و وظایف پیامبر(ص) مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده که امام تمام شئون نبی (جز دریافت وحی) را به عهده دارد و از تمام ویژگی های نیز برخوردار است. مطلب دیگری که بدون فهم صحیح و درست آن نمی توان رابطه خاتمیت و امامت را خوب درک نمود معنا و حکمت ختم نبوت است. در فصل سوم این رساله به این مهم پرداخته شده و به این نتیجه دست یافته که خاتمیت به معنای قطع ارتباط با عالم غیب و پایان حجیت کلام و سخن نیست و با خاتمیت ارتباط با عالم غایب قطع نگردیده و حجیت سخن نیز پایان نیافته بلکه خاتمیت به معنای پایان نبوت و پیامبری است و با آن نبوت ختم گردیده. با توجه به شئون و وظایف پیامبر اکرم (ص) و حکمت ختم نبوت به جد می توان گفت رابطه خاتمیت و امامت از دیدگاه امامیه یک رابطه تلازمی است به گونه ای که اگر وجود امامان معصوم بعد از ختم نبوت نبود، ختم نبوت با حکمت الهی سازگار نبود، علاوه بر اینکه این تلازم مورد تایید عقل است آیات و روایات زیاد بر آن تاکید دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عقل در اجتهاد
نویسنده:
قاسم محسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
استنباط احکام
,
علوم انسانی
,
استدلال
,
حُجّةٌ
,
فقیه
,
اصطلاحنامه فقه
,
اجتهاد
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
حجت
,
legitimacy
,
legitimacy
,
Legitimacy
چکیده :
نقش اجتهاد صحیح در رسیدن به احکام شریعت نجاتبخش اسلام بر هیچ کس پوشیده نیست؛ زیرا آگاهی به احکام اسلامی، مقدمه عمل به آنها محسوب میشود. راه دستیابی به این احکام، مراجعه به منابع چهارگانه کتاب، سنت، اجماع و عقل است. اما از میان آنها، این پژوهش به تبیین نقش عقل در اجتهاد و استنباط احکام شرعی پرداخته، و زمینههای ورود عقل به حوزه دین، و ارتباط عقل و اجتهاد را در جامعه اسلامی با استفاده از روش کتابخانهای مورد بررسی قرار داده است. بررسی تاریخچه اجتهاد، و نیز منبعی بودن و یا ابزاری بودن عقل، مفاهیم و مبانی تصور، مفهوم عقل از لحاظ لغوی و اصطلاحی، مباحث مربوط به خاتمیت و جامعیت دین، و مباحث ثابت و متغیر در دین و فقه، از مباحثی است که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، عقل دارای دو نقش منبع و ابزار در فرایند استنباط احکام شرعی دارد، و در کنار قرآن و سنت، میتواند دلیل حکم شرعی قرار بگیرد. منبع بودن عقل را حداقل برای استنباط بعضی از احکام، تمام گرایشهای شیعه، و اهل سنت، اخباریون، اصولیون، و حتی اشاعره پذیرفتهاند. فقها درباره نقش منبعی عقل به مباحثی چون قاعده و ملازمه پرداختهاند، و بر این اساس، عقل که در منابع فقه و اصول بهعنوان یکی از منابع چهارگانه استنباط مطرح میباشد، علاوه بر استنباط مستقیم حکم شرعی در ناحیه مستقلات عقلیه، در ناحیه غیرمستقلات عقلیه نیز برای تطبیق اصول بر فروع، و مراحل مختلف استنباط و استدلال شرعی مورد استفاده قرار میگیرد. درباره نقش ابزاری عقل نیز هر انسانی با اندکی تأمل درمییابد که بدون کمک گرفتن از قوه عقل، هیچ استدلالی سامان نمییابد. در این راستا، کاربرد ابزاری و غیراستدلالی عقل به سه نوع آلی، تأمینی و تسبیبی تقسیم شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شخصیت حضرت زهرا (س) در منابع اهل سنت
نویسنده:
محمد موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
محمد (ص)
,
فدک
,
سنی
,
علوم انسانی
,
علی بن ابی طالب (ع)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
حضرت فاطمه زهرا (س)
,
حُجّةٌ
,
حجت
,
متون احادیث
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
53 قبل از هجرت -11ق.
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
امام اول
,
53 قبل از هجرت -11ق.
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
متون احادیث
,
پیامبر اسلام
,
متون احادیث
چکیده :
این پژوهش، با استناد به منابع روایی اهل سنّت، فضایل فاطمه زهرا(س)، جایگاه ویژه آن حضرت نزد خداوند متعال و رسولش، برتری ایشان بر همه زنان عالَم، سرمشق بودن حضرتش به عنوان برترین زن دنیا، حقوق تضییع شده و ظلمهایی را که بر ایشان پس از وفات پیامبر اکرم( روا داشته شد تبیین و تحلیل تاریخی میکند. نویسنده بر ضرورت مَحبّت فاطمه زهرا(س) و محور بودن رضا و خشم ایشان برای خشنودی و خشم خدا و رسول خدا تأکید کرده و دشمنی با آن بانوی بزرگ را بزرگ ترین ظلم برمی شمارد. وی ابتدا تعریفی از اهل سنّت ارایه کرده، سپس با بیان پیشینه تاریخی این مبحث، ابعاد مهّم شخصیت فاطمه زهرا(س) را به واسطه شخصیت ملکوتی، نورانی و فوق بشری او وصف میکند. او در همین زمینه با اشاره به ولادت و نامگذاری آن حضرت، ایشان را بانویی بهشتی خوانده، که مانند زنان عادی، عادت ماهیانه نمیدید؛ از این رو فاطمه نامیده شده است. نویسنده در ادامه به سایر نام های حضرت زهرا(س) اشاره کرده، او را راستگوترین بانوان برمی شمارد. معرّفی کنیههای حضرت فاطمه زهرا(س) و منزلت آن بانوی بزرگ در قرآن کریم، از محورهای بعدی این تحقیق محسوب میشود. در بخش دیگری با اشاره به ازدواج حضرت فاطمه زهرا(س) با امام علی(ع) ، به ساده بودن وسایل زندگی، مقام عبادی والای فاطمه(، نزول مایده آسمانی برای آن بانوی بزرگ اسلام، محبوبیت ویژه ایشان نزدِ پیامبر گرامی اسلام(ص) و سرمشق بودن وی برای تمام زنان عالََم براساس منابع روایی اهل سنّت، پرداخته، رنجها و ظلمهای وارد شده بر ایشان بعد از رحلت رسول خدا( بهرغم سفارش های مکرّر ایشان در حقّ فاطمه زهرا(س) را واکاوی کرده و از عاملان رنج ها و مصیبت های فراوان حضرتش انتقاد شدید میکند. وی همچنین به موضوع غصب فدک و ناخشنودی فاطمه زهرا(س) از عمر و ابوبکر و ظلمهای دیگری را که بر اثر هجوم به منزل امام علی(ع) بر ایشان وارد شد، را گزارش میکند، ضرورت مَحبت فاطمه زهرا(س) و برایت از دشمنان ایشان در احادیث پیامبر اکرم، حرام بودن بهشت بر دشمنان اهل بیت(ع)، حضور شگفت انگیز فاطمه در قیامت و بررسی روایات نبوی در منابع اهل سنّت، از دیگر مطالب این تحقیق به شمار میآید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرروت وجود حجت در نهجالبلاغه
نویسنده:
اصغر رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
برهان
,
تشریع
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
پیامبر
,
حُجّةٌ
,
حجت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
با تحلیل مفهوم حجت از منظر لغت و عبارتهای نهج البلاغه مشخص شد این واژه در همان معنای لغویاش یعنی برهان و استدلال بکار رفته است. در ذیلِ عباراتی که به بیان مصادیق حجت پرداخته، مشخص شد از منظر نهجالبلاغه عقل، قرآن، پیامبران، ائمه، عمر انسان و وجود هر یک از مخلوقات حجتهای الهی هستند که بیشترین تأکید چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی بر دو مصداق از مصادیق حجت یعنی پیامبر و ائمه? گردیده است. البته حجیت پیامبران و امامان به اعتبار عصمت آن دو است که این مطلب برآمده از حکم عقل و نیز سخنان حضرت است. حجت از نگاه حضرت از دو منظر تکوینی و تشریعی ضرورت دارد. از نظر تکوین آنچه را که فلسفه و عرفان بیان میدارد مبنی بر این که خداوند در مقام غیب مطلق برای ظهور نیازمند واسطهای است که ظرفیت تجلی تمام اسماء و صفات الهی را دارا باشد حضرت در کلام خود از جمله در این عبارت «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا» «همانا ما دستپرورده و ساخته پروردگار خویشیم و مردم تربیت شدگان و پروردههای مایند.» بدان تصریح مینمایند از آنجا که خداوند به طور مستمر هر یوم در شأنی است و این شأن به افاضهای از وجود اوست پس وجود واسطهی فیض برای همیشه و به طور مستمر ضروری است. از نظر تشریع شأن حجت بیان اوامر و نواهی الهی است که در قالب هدایت تشریعی انجام میپذیرد، غیر از بیان اوامر و نواهی توسط امام، شأن حکومت برای امام امری عقلی و تشریعی است که این شأن منوط به خواست مردم است که امام (ع) با عبارت «لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّهِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّهِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا» بدان تأکید میکنند.یکی از مباحث مهم دربارهی حجت از منظر نهج البلاغه ویژگیهای ائمه به عنوان حجج الهی است که مباحث مطرح در نهج البلاغه ذیل این عناوین مطرح شده است:هدایتگری، الگو بودن، نگاهدارندگانِ تعادل دین، درهای معرفت الهی، عامل عبادت خدا، مرجعیت علمی و غایت انسان بودن. ذیل این عناوین روشن میشود در ائمه خصلتها و ویژگیهایی از طرف خداوند به ودیعه گذاشته شده که انسانها برای سیر تکاملی بدان نیازمندند، یعنی تنها با مراجعه به امام است که میتوان این خصوصیات را کسب کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب محمد بن مسلم طائفی
نویسنده:
محمدحسین میرصادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
جهاد
,
ارث
,
روایت
,
محمد بن مسلم
,
علوم انسانی
,
ازدواج
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
معاد(کلام)
,
کفر
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
قرآن
,
اخلاق
,
حلال و حرام
,
زینت آلات
,
معاد(فلسفه)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
کتاب
,
حقوق اسلامی
,
حدیث
,
وصیّت
,
حُجّةٌ
,
قرآن
,
قرآن مجید
,
وصیت
,
بیع
,
طلاق
,
حقوق
,
قضاوت
,
آشامیدنی ها
,
غذا
,
زکات
,
روزه
,
نماز
,
طهارت
,
غُسل
,
غُسل
,
کفر
,
غُسل
,
طلاق
,
کفر
,
حجت
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
حج
,
طهارت
,
روزه
,
نماز
,
زکات
,
کفر
,
حقوق
,
طهارت
,
وصیت
,
غسل
,
نماز
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
حقوق
,
عقیقه
,
الهیات و معارف اسلامی
,
اربعماه مساله
,
مجازات های اسلامی
,
عقیقه
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
ایمان
,
الهیات و معارف اسلامی
,
اربعماه مساله
,
مجازات های اسلامی
,
عقیقه
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
اربعماه مساله
,
مجازات های اسلامی
,
عقیقه
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
اربعماه مساله
,
مجازات های اسلامی
,
عقیقه
چکیده :
این رساله از یکسو در صدد معرفی (محمد بن مسلم) میباشد که در زمرهء اصحاب صادقین علیهماالسلام و یکی از بزرگان آنهاست و از سوی دیگر ارائه آثار علمی این دانشمند عالیمقام را بر عهده گرفته است . جهت روشن ساختن اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم در عصر وی، پیشگفتاری در دو بخش تنظیم شد که در بخش نخست به بررسی فشردهای پیرامون تدوین حدیث در میان عامه از زمان خلیفهء اول تا اواخر قرن دوم که همزمان با تدوین مجموعههای حدیثی آنهاست ، پرداختهایم. در بخش دوم، در بارهء گردآوری حدیث در میان شیعیان، که از زمان پیامبر گرامی آغاز گردیده بوسیله امیرالمومنین و سپس ائمهء هدی علیهم السلام ادامه یافته و در زمان صادقین علیهما السلام شکوفاتر شده و نضج یافته بحث شده است . در این دوران بلحاظ باز شدن فضای سیاسی امکان عرضهء معارف دین به طالبان حقیقت بیشتر میشود و امامان به پرورش شاگردانی همانند محمد بن مسلم میپردازند. این دانشمند جایگاهی بسیار بالا در نزد رئیس مذهب داشته تا جائیکه تکریم و تجلیلهای زیادی از جانب امام در بارهء وی صادر شده است . علمای مذهب او را جزو اصحاب اجماع میشمارند. در این رساله سعی شده است تا با مراجعه به منابع و متون اسلامی اولا" تمامی روایات محمد بن مسلم استخراج و ارائه شود، ثانیا" خود وی معرفی گردد و ثالثا الاربعماه مساله وی تجرید و ارائه شود و به این ترتیب یکی از گرانبهاترین میراثهای فرهنگی شیعه احیا شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید