جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
علم نفس
>
احکام نفس
>
کیف نفسانی
>
کیف نفسانی انفعالی
>
ملکه
>
خلق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 102
عنوان :
خلود در عذاب جهنم از منظر ابن قیم جوزی و علامه طباطبایی
نویسنده:
جنان ایزدی، مجید صادقی حسن آبادی، فاطمه یوسفی کزج
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
متن
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
احوال معاد
,
خلود
,
جهنم
,
عذاب
,
ابن قیم جوزیه، محمد بن ابیبکر
,
عذاب دائمی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
جزا ,
مصلحت الهی ,
وعد و وعید ,
گناه ,
رحمت الهی ,
شرک در الوهیت ,
خلق ,
شر ,
اهل نار ,
حکمت الهی ,
قرآن ,
کفر ,
رذایل اخلاقی ,
عبودیت ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
فطرت الهى ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
توصیف بهشت و جهنم در قرآن ,
نظریه حداقلی بودن شر ,
قسری بودن کفر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
خلود اهل نار و عذاب ابدی یکی از بحثهای مهم و پیچیدهای است که عالمان دیانت را به خود مشغول داشته است و هریک بهمقتضای اصول و مبانی فکری خویش روش متفاوتی برای حل این مسئله و سوالات مطرح دراینباره در پیش گرفته اند، ازجمله اینکه چگونه عذاب ابدی و خلود همیشگی در آتش با رحمت و عدالت خداوند سازگار است و اینکه چگونه ممکن است گناه محدود، عذابی نامحدود داشته باشد، این تفاوت رأی را در نظرات ابن قیم اشعری و علامه طباطبایی فیلسوف و مفسر شیعی بهخوبی میتوان مشاهده کرد. ابن قیم جوزی از جمله متکلمینی است که قائل به خلود در عذاب نیست و بهطور وسیع و روشمند به مسئله خلود اهل نار پرداخته است وی در بخشی از سخنان خود، آراء قائلین به خلود را بیان نموده است و در بخشی دیگر، آنها را نفی و نقد میکند. وی با بیان ادله فراوان عقلی و نقلی، عدم خلود و جاودانگی در آتش را اثبات مینماید. علامه طباطبایی در تفسیر آیاتی که مربوط به خلود اهل نار است، بر اصل خلود پافشاری داشته و سعادت و شقاوت، خیر و شر در آدمیان را به ظهور حالات و ملکات نفسانی که در دنیا کسب کردهاند نسبت میدهد و معتقد است که اگر کفر و شرک در نفس رسوخ کند، باعث عذاب دائمی میشود. اما بر این نکته نیز تأکید مینماید که خلود در نار، به کافران اختصاص دارد. وی در رابطه با خلود اهل نار به این نکته تاکید دارد که قرآن کریم بر خلود و جاودانگی در آتش نص صریح دارد و معتقد است نمیتوان همه احکام شرع و خصوصیات معاد را با مقدمات کلی عقل اثبات کرد، چراکه دست عقل به آن خصوصیات و جزئیات نمیرسد، و تنها راه اثبات آن، تصدیق به نبوت پیامبر صادق است. ابن قیم جوزی و علامه طباطبایی هریک با توجه به مشرب و مبانی فکری که داشتهاند، در تبیین مسئله خلود در عذاب دلایلی اقامه کردهاند که به لحاظ روشی و محتوایی و تفسیری متفاوتاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش هاى گرایشى درونى سازى ارزش هاى اخلاق اجتماعى در قرآن
نویسنده:
احمد توکلى، محمدجواد زارعان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارزش های اسلامی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
ارزش اخلاق اجتماعى
کلیدواژههای فرعی :
خلق ,
قرآن ,
اجتماع ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
برتریطلبی ,
درونی سازی ارزش ,
جامعه معاصر اسلامی ,
انتقال فرهنگ دینی ,
روش موعظه ,
روش تحریک ایمان ,
روش تبشیر ,
روش تنبیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
بخش مهمى از قلمرو علمى تعلیم و تربیت ارزش ها، انتقال و درونى سازى ارزش هاى حاکم بر جامعه و مبتنى بر فرهنگ جامعه در افراد آن جامعه مى باشد. این مهم اگرچه در فرهنگ اسلامى نیز مورد نظر سیاست گذاران و متولیان امر است، اما با توجه به این نکته که به رغم وجود مواد و مطالب فراوان در منابع اسلامى، در مقام عمل و تحقق بیرونى اهداف مستند علمى، با مشکلات جدى روبه رو هستیم و همچنین با توجه به شرایط جامعه معاصر اسلامى، ضرورى مى نماید که عالمان و دست اندرکاران امر تربیت درصدد عملیاتى کاربردى تر بوده و راه هاى حل مشکل در مقام عمل را ارائه دهند. بررسى این نکته که قرآن در درونى سازى ارزش هاى اخلاق اجتماعى، چه روش هایى را در ساحت گرایش به کار برده و یا توصیه کرده است، موضوعى است که این مقاله درصدد بیان آن است. مقاله حاضر با شیوه توصیفى تحلیلى، این روش ها را در قرآن مورد مطالعه قرار مى دهد. روش هاى به دست آمده عبارتند از: روش موعظه، روش تحریک عواطف، روش تحریک ایمان، روش تبشیر و تشویق، روش تنبیه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلق از عدم از دیدگاه متکلمین شیعی
نویسنده:
فاطمه رمضانیمقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حادث
,
شیعه
,
آفرینش (اِبداع)
,
خلق از عدم
,
حدوث و قدم
,
آیات قرآنی
,
شیعه
,
معارف اسلامی
,
متکلمین
,
خلق
,
عدم
,
عدم
,
12- لا یُکَوِّنُ الشَّیءَ لا مِن شَیءٍ اِلَّا اللهُ: جز خداوند هیچکس قادر به «ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی» نیست
,
02- ان الله تعالی خالق الاشیاء لا من شیء
,
قاعده «خلق لا من شئ»
چکیده :
خلقت به معنای آفرینش، یکی از افعال الهی است و از جمله مفاهیم اساسی در جهان بینی اسلامی است که نقشی بسیار برجستهای در همهی ابعاد اندیشهی دینی ایفا میکند. در قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام مطالب فراوانی دربارهی آن بیان شدهاست. در کلام و فلسفهی اسلامی این مسأله بیشتر به صورت تقابل میان حدوث و قدم بررسی شده و از آنجا که نحوهی تبیین این مسأله، سایر مباحث اعتقادی را نیز تحت الشعاع قرار میدهد، مورد اهمیت قرارگرفتهاست. در این میان متکلمان اسلامی نظریات گوناگونی در مورد نحوهی خلقت ارائه دادهاند. مسألهی خلق از عدم نیز یکی از مسائل مهم در مورد کیفیت خلقت است که از جانب متکلمان مطرح شدهاست. این مسأله در متون روایی بیشتر با عنوان خلق «لامن شیء» مطرح است. در قرآن کریم به صراحت خلقت از عدم، مطرح نیست و بیشتر آیات، ناظر بر خلق از چیزی است، اما در روایات معصومین علیهم السلام، این مسأله به وفور بیانشده و مورد تأکید واقع شدهاست. از جمله مباحثی که رابطهی وثیقی با مسألهی خلق از عدم دارد، بحث حدوث عالم است.در این میان، دیدگاه متکلمان شیعه به عنوان روشی برای کشف نظر شریعت، مهم به نظر میرسد. متکلمین اسلامی اندیشهی خلق از عدم را به عنوان یک اصل دینی دانسته و آن را برگرفته از متون دینی می-دانند.متکلمان شیعه، خلق عالم را از عدم به معنای لا من شیء میدانند و در ضمن مباحث صفات الهی و حدوث عالم بدان پرداختهاند. لذا خلق از عدم به معنای این است که همهی مخلوقات خداوند به صورت کاملاً ابداعی و بدون الگوی از پیش موجود، خلق شدهاند. برخی از مخلوقات نیز از عدم آفریدهشدهاند، بدین صورت که مادهای در امر خلقت، در کار نبودهاست. اولین مخلوق عالم، به صورت لا من شیء، آفریدهشده و زمان نیز با آفرینش اولین مخلوق، آغاز شدهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام خمینی(س) و مسأله عماء
نویسنده:
سید مرتضی مبلغ
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
معرفت
,
خلق
,
نفس رحمانی
,
فیض اقدس
,
عماء
,
احدیت
,
واحدیت
,
تعین اول
,
تعین ثانی
,
خلق
,
معرفت
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
تعین اول
,
تعین ثانی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
عماء ازمباحث مهم عرفان است که در آن از جایگاه پروردگار قبل از خلقت مخلوقات و از حقیقت وجود قبل از ظهور و تعین بحث می شود. این موضوع از یک سو مربوط به مقام وجایگاهی است که منشأ خلقت است و فرایندهای غیبی منجر به خلقت موجودات در آنجا رخ می دهد و از سوی دیگر به گستره شهود و معرفت عارف و نهایت تعالی و اوج گیری وی و ساحت یا ساحت های تاریک و رمزآلودی که از دسترس هر سالک تیزپروازی خارج است مربوط می گردد.بین اصحاب عرفان دونظریه مشهور درخصوص عماء وجود دارد. برخی آن را مقام احدیت و تعین اول و برخی آن را مقام واحدیت و تعین دوم دانسته اند. اما امام خمینی در این خصوص نظریه ای بدیع و اختصاصی مبنی بر انطباق مقام عماء با «فیض اقدس» را مطرح ساخته اند. این مقاله درپی آن است که از یک سو به ارزیابی نظریه امام و اختصاصی بودن آن و از سوی دیگر به ارزیابی وآزمون صحت واستحکام آن بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمایز عرفان عملی و اخلاق از حیث موضوع : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
فاطمه طباطبایی ، رضا عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
علم نفس
,
عرفان و اخلاق
,
حکمت عملی
,
علم نفس
,
حکمت عملی
,
عرفان عملی
,
منازل سلوک
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
رتبه نفس(قسیم رتبه سر و روح)
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق اسلامی و دینی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
خلق ,
فعل قوی ( نفس ) ,
اعتدال ,
عرفان و شریعت ,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس) ,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
نفس صاحب قوا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این نوشتار به این مسئله پرداخته شده است که بین «عرفان عملی» و «اخلاق فلسفی» با دو رویکرد معرفتشناختی و وجودشناختی، چه نسبتی برقرار است. به همین جهت و با پیشفرض علم دانستن اخلاق فلسفی و عرفان عملی، تعاریف هریک مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و مشخص شد عرفان عملی «مجموعه گزارههای باید و نبایدی مربوط به باطن سالک» و اخلاق فلسفی «مجموعه گزارههای باید و نبایدی مربوط به نفس صاحب قوا» است و ازآنجاکه «باطن سالک» در هر دو رویکرد مذکور، جامعتر از «نفس صاحب قوا» است، این نتیجه حاصل شد که حوزه عرفان عملی گستردهتر از اخلاق است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسن خلق در قرآن و سنت
نویسنده:
مریم سلیمی,مریم سلیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
حسن خلق
,
قرآن
,
خلق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
سنت
چکیده :
چکیدهبرای توسعه و تعمیق روابط دوستانه و ارتباط صمیمانه با افراد جامعه و حل مشکلات ونابسامانیهایی که ناشی از سوء رفتار افراد در تعامل با یکدیگر است؛ شناخت چگونگی معاشرت صحیح و روابط اجتماعی نیکو ضرورت می یابد. این مهم از طریق آشنایی با علم اخلاق و عمل به آن میسر می شود. بهترین منبع دستیابی به قوانین و ضوابط اخلاقی صحیح، دستورات دینی که از جانب خدا و پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) ارائه شده می باشد؛ زیرا موجب نیل به کمال و سعادت دنیوی و اخروی است. دستورات اخلاقی را می توان به دو گروه تقسیم کرد: 1- محاسن اخلاق، که مربوط به روابط اجتماعی و چگونگی معاشرت است و جهت بهسازی زندگی اجتماعی و تأمین حیات بشری، لازم است و از مصادیق آن نرم خویی، خوش زبانی، گشاده رویی و ... میباشد. 2- مکارم اخلاق، که خلقیات رفیع و سجایای عالی انسانی است و برای احیای جنبه انسانی و تکمیل جهات معنوی ضرورت مییابد. مصادیق آن عبارتند از: عفو در برابر ظلم، صله رحم در برابر قطع رحم، عطا و بخشش در برابر محروم ساختن و... . حسن خلق، مقدمه برای رسیدن به مکارم اخلاقی است و این تحقیق به پژوهش درباره حسن خلق از منظر قرآن و سنت پرداخته است. عوامل حسن خلق عبارتند از: موهبت الهی، ایمان، تقوا و ... . موانع حسن خلقبه موانع درونی و بیرونی تقسیم شده است. موانع درونی شامل: حسد، تکبر، تفاخر و... می باشد و موانع بیرونی در دو بخش حوزه عقیدتی و حوزه رفتاری بررسی شده است. حوزه عقیدتی شامل: کفر، شرک و نفاق و حوزه رفتاری شامل دشمنی و مخالفت با خدا و رسول (ص)، ظلم وتعدی ورعایت نکردن حدود الهی می باشد. مهمترین آثار حسن خلق عبارتند از: محبوبیت نزد خدا، برکت، محبوبیت نزد مردم، ناکام ساختن شیطان و... .کلید واژه ها: حسن، خلق، حسن خلق، قرآن، سنت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه فیض فارابی از منظر آیات و روایات
نویسنده:
سیدمسیح شاهچراغ
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث و قدم
,
فلوطین
,
اراده الهی
,
معارف اسلامی
,
خلق
,
حدیث
,
آیات
,
نظریه صدور
,
هنر و علوم انسانی
,
فارابی، محمدبن محمد
چکیده :
این پژوهش، به بررسی و نقد نظریهی فیض و صدور فارابی از منظر آیات و روایات پرداخته است و تلاش شده است تا با عرضهی این نظریه به محضر آیات و روایات، میزان صحت و سقم آن مشخص گردد. بر اساس تحقیقی که صورت پذیرفته است، فیض نظریهای است که منشأ و فرآیند پیدایش جهان را توضیح میدهد که در یک طرف آن اصل کامل و متعالی و نیز موجودات نازلتری است که در طی روندی از خداوند ناشی شدهاند و در طرف دیگر، حاصل اشراق دفعی و غیر زمانی بین آن دو میباشد. فارابی به عنوان موسس فلسفهی اسلامی، در طرح نظریهی فیض خود وامدار فلوطین بوده است. وی تحت تأثیر کتاب اثولوجیا که به گمان وی برگرفته از آثار ارسطو بوده است (در حقیقت برداشتی آزاد از آثار فلوطین میباشد) به تبیین و توضیح این نظریه پرداخته است. فیض فارابی مبتنی بر مولفههایی است که شاکلهی اصلی این نظریه را تشکیل میدهند. این مولفهها عبارتند از: فاعلیت وجودی پروردگار که از منظر فارابی و حکمای مشاء فاعلیت بالعنایه است، ارادهی ذاتی پروردگار که همان علم به نظام اصلح میباشد، سنخیت بین علت و معلول، قاعدهی الواحد، ضرورت علیت و مسئلهی نفی واسطه در جریان فیض که مهمترین آن بیزمان بودن آفرینش پروردگار میباشد. از منظر آیات و روایات ما سوی الله خلق شده است و خداوند آن را از غیر شیء آفریده است. بر اساس آموزهی خلقت، فاعلیت پروردگار، فاعلیت به مشیت و اراده میباشد و تمامی انحاء فاعلیت وجودی و فیضانی نفی شده است. ارادهی پروردگار نیز، ارادهای فعلی است که همان ایجاد و احداث خداوند میباشد. در این دیدگاه خالق و مخلوق دارای تباین ذاتی هستند و هیچ سنخیتی میان آنها وجود ندارد و بر همین اساس، قاعدهی الواحد نیز که مبتنی بر سنخیت علت و معلول میباشد منتفی است. بر اساس دیدگاه نصوص دینی، خداوند به اختیار خویش ما سوی الله را آفریده است و هیچ ضرورتی بر او تحمیل نشده است. در آیات و روایات تأکید شده است که خلقت در بستر زمان شکل نمیپذیرد. زمان یکی از مخلوقات پروردگار است که پس از عدم و نفی صرف آفریده شده است. استعمال کلماتی از قبیل بعد و قبل و... نیز در بیان خلق پس از عدم، به جهت ضیق و تنگنای زبانی است. در نتیجه، نظریهی فیض فارابی با آموزهی خلقت ناسازگار میباشد و با دیدگاه آیات و روایات ناهماهنگ است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعليل ريشههای اخلاقی قانونگريزی در مديران و كاركنان از ديدگاه اسلام
نویسنده:
رضی سيدنژاد، علی باقی نصرآبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قانون گریزی
,
قانون
,
خلق
,
قانونمداری
چکیده :
قانون ماية قوام و ثبات جامعه و سازمانهاي متبوع آن است و بدون رعايت آن، سازمانها و تشکيلات با آسيبها و مشکلات جدي مواجه خواهند شد و به تبع آن، مسيري سخت و دشوار در جهت توسعه، رشد، اعتلا و آرامش در پيشرو خواهند داشت. عوامل متنوع و متعددي در قانونگريزي و قانونشکني مديران و کارکنان در سازمانها نقش دارند. هدف تحقيق حاضر واکاوي و بررسي علل اخلاقي قانونگريزي مديران و کارکنان در سازمان از ديدگاه مکتب حياتبخش اسلام به منظور کمک به برونرفت از اين بحران است. در اين مقاله، براي تبيين علل اخلاقي قانونگريزي مديران و کارکنان در سازمانها، از روش توصيفي و تحليلي استفاده شده است. نتايج اين تحقيق و بررسي نشان داد که کمرنگ شدن برخي از فضايل و نيز شيوع برخي از رذايل اخلاقي، مانند پيروي از هواهاي نفساني، حرص و طمع به ثروت، قدرتطلبي و رياستجويي، جاهطلبي و خودنمايي، تعصب و تعلق افراطي به خويشان و دوستان، پايين بودن آستانة تحمل، ترس از مافوق، و حب و بغضهاي شخصي در سازمان در ميان مديران و کارکنان، آنها را از تبعيت از قوانين و مقررات سازماني بازميدارد که لازم است با اتخاذ راهکارهاي مؤثر و متناسب با اين علل و ترويج اخلاق در سازمان، در سطحي فراگير به حل اين معضل و برونرفت از آن اقدام نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل تقويت اراده و افزايش قدرت عمل
نویسنده:
محمد عالمزاده نوری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خودسازی
,
کنش (عمل - فعل)
,
خلق
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
اراده
چکیده :
قدرت عمل ـ که از آن به «ارادة انساني» نيز تعبير ميشود ـ حقيقتي اکتسابي، مدّرج و افزايشپذير است و اتصاف به آن ذاتي يا تصادفي نيست، بلکه حدوث، بقا و بالندگي آن وابسته به تلاش و مجاهدت آدمي است. با اين وصف، بايد عوامل پيدايش، پايداري و تقويت عمل را مطالعه کنيم. راههاي تقويت قدرت عمل چند چيز است: يکم. يادآوري و توجه که صورتهاي متفاوتي دارد (يادآوري شخصي، يادآوري توسط ديگران، يادآوري از راه مشاهدة عمل ديگران، يادآوري از راه تجربة عملي، و يادآوري از راه تداعي معاني)؛ دوم. مقابله با هوا و تضعيف اميال مزاحم؛ سوم. اراده ورزيدن و عمل؛ چهارم. جزئيسازي برنامة عمل. اين عوامل بهصورت مطلق، براي تقويت اراده مفيد هستند و عنصر ايمان در آن لحاظ نشده است؛ يعني در يک فضاي غيرديني يا منکر دين نيز پاسخگو و مؤثرند. در کنار اين عوامل، ميتوان از عواملي سراغ گرفت که ارادة معطوف به حق را تقويت ميکنند و تناسب بيشتري با فضاي ايماني دارند؛ يعني بهصورت همزمان، هم ايمان و هم قدرت عمل را افزايش ميبخشند. به واسطة اين عوامل، بهصورت تلفيقي قدرت عمل مؤمنانه (تقوا) يا ايمان جاري در عمل (عبوديت) تقويت ميشود. شيوههاي تقويت همزمان ايمان و عمل عبارت است از: يکم پرهيز از گناه و هوس براي رضاي خدا؛ دوم. عمل خالصانه؛ سوم. توكل بر خدا؛ چهارم. شنيدن موعظه؛ پنجم. دعا، تضرع و استعانت از خدا؛ ششم. مشارطه، مراقبه و محاسبه؛ هفتم. مراوده با اهل ايمان.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزيابی ديدگاه مفسران در تبيين معنای امر در آية 54 سورة اعراف
نویسنده:
کاوس روحی برندق، ابراهيم فرجی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امر
,
خلق
,
تدبیر
,
عالَم امر
,
آیه 54 سوره اعراف
چکیده :
در آيات پرشماري از قرآن کريم، آفرينش همة موجودات با فعل «خلق» به خداوند استناد داده شده است؛ ولي در آية 54 سوره اعراف، مالکيت «امر» در مقابل مالکيت «خلق» قرار گرفته و در نگاه نخست تقابل بين «خلق» و «امر» از آن برداشت مي شود. ازاين رو مفسران درصدد تعيين معناي «امر» در برابر «خلق» برآمده اند. اين مقاله، مفهوم امر را از ديد مفسران با هدف تحليل و نقد، بررسي کرده و به اين نتيجه رسيده است که ديدگاه ها در اين زمينه عبارت اند از پنج نظرية 1. فرمان، 2. کلام خدا، 3. تدبير الهي، 4. عالم امر، 5. جنبة امري موجودات، و ادلة اين ديدگاه ها قابل نقدند. در اين ميان تنها ديدگاه علامه طباطبايي در تفسير الميزان راه را براي تفسير قابل دفاع از آيه گشوده است و مقاله حاضر افزون بر تحليل و نقد جامع ديدگاه هاي ديگر مفسران، گامي ديگر در عرضة نظرية مورد توجه علامه طباطبايي در لابه لاي تفسير الميزان برداشته و با ترميم آن به ديدگاهي نو راه يافته است: تفسير امر به جنبة غيرتعيني موجودات.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 102
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید