جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
>
معرفت شناسی پیشینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
معرفت شناسى
نویسنده:
پال ک موزر (Paul K. Moser)
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی پسینی
,
معرفت شناسی پیشینی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
حقایق امکانی ,
شهودگروی ,
نظریه انسجام گرایی ,
صدق ,
حقایق عقل((لایب نیتس)، مقابل حقایق واقع لایب نیتس) ,
توجیه معرفتی(مقابل توجیه غیر معرفتی) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
ضرورت خاص ,
ضرورت امکانی ,
معرفت پیشینی حداقل ,
حقایق علوم طبیعی ,
وضعیت متافیزیکی حقایق ,
چکیده :
معرفتشناسى، شاخه اى از فلسفه است که به بحث از ماهیت معرفت و حوزه آن، مبانى و پیشفرض هاى حصول معرفت، و اعتبار اقسام گوناگون شناخت مى پردازد. یکى از مباحث معرفت شناسى بررسى ماهیت دو گونه معرفت، یعنى «معرفت پیشینى» و «معرفت پسینى»، و تمایز آن دو و همچنین نسبت این تقسیم با تقسیمات ذى ربطى همچون تقسیم قضایابه «ترکیبى» و «تحلیلى» و تقسیم حقایق به «ضرورى» و «ممکن» است. مباحث یاد شده، محور اصلى مقاله حاضر را تشکیل مى دهد، به گونه اى که انتظار مى رود پس از مطالعه آن، طرحى کلى از پیشفرض ها، مبانى، مسائل و مشکلات این بحث فرا روى خواننده علاقه مند به مقولات معرفت شناختى قرار گیرد. آقاى پال ک. موزر (Paul K. Moser) گلچینى از مهمترین مقالات جمعى از فیلسوفان مشهور مغرب زمین در این باب را جمع آورى کرده و خود مدخلى به ابتداى آن افزوده که نوشتار حاضر بازگردان بخش نخست آن است. مجموعه مزبور، در سال1987 با این مشخصات منتشر گردیده است: Moser Paul K.,A Priori Knowledge,(Oxford UniversityPress,1987)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی کلاسیک و معرفت شناسی جهان سومی
نویسنده:
مرتضی فتحی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
معرفت شناسی اسلامی(قسیم معرفت شاسی مسیحی، یهودی، بودایی و هندویی)
,
معرفت شناسی کلاسیک
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
کلیدواژههای فرعی :
معرفت نظری ,
معرفت علمی ,
معرفت شناسی پیشینی ,
شناخت فطری ,
تصورات((هیوم)، مقابل انطباعات هیوم) ,
تصورات بسیط((جان لاک)، مقابل تصورات مرکب جان لاک) ,
تصورات مرکب((جان لاک)، مقابل تصورات بسیط جان لاک) ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
معرفت شناسی کانت ,
معرفت شناسی پوپر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
معرفتشناسی کلاسیک،بیگمان هویتی باور محور دارد و به طور عمده،به موضوع ذهن و قوای ذهنی شناسنده،نسبت باورهای او با عالم خارج،میزان واقعنمایی آنها، قلمرو و درجات معرفت،چگونگی دستیابی به توجیه معرفتی و یقین،و ستیز با شکاکیت میپردازد.همین ویژگی،سبب شده است تا گروهی،آن را معرفتشناسی فردگرایانه و درونگرایانه بدانند و برنامهی پژوهشی آن را در رسیدن به معرفت عینی و غیر شخصی،ناکام بپندارند.کارل ریموند پوپر،یکی از همین کسانی است که معرفتشناسیهای مبتنی بر توجیه باورها و حالت ذهنی را غیر عینی و به اصطلاح خویش،جهان دومی میداند که هیچ سخن درخور توجهی برای حل مسألهی مهم چگونگی رشد و تحول معرفت عینی و علمی ندارد.نگارندهی این نوشتار،نخست به برخی از ویژگیهای معرفتشناسی کلاسیک در دو سنت اسلامی و غربی اشاره میکند و سپس،به بررسی و نقد معرفتشناسی جهان سومی پوپری میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه معرفت شناسی در فلسفه اسلامی
نویسنده:
بیوک علیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انواع علم
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
علم(حصولی و حضوری)
,
معرفت شناسی در فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
معرفت شناسی پسینی ,
معرفت شناسی پیشینی ,
ماهیت علم ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات) ,
معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض) ,
فرایند شناخت ,
علم گزاره ای ,
راه های حصول علم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
از زمان کانت به این سو، معرفت شناسی در کانون توجه فیلسوفان قرار گرفته و دل مشغولی اصلی آنان به شمار می رود. هنر اساسی کانت در عطف توجه فیلسوفان، به نقش فعال فاهمه بود. تا آن زمان، تصور عمومی ذهن را منفعل محض می دانست که آینه وار جهان واقع را چنانکه هست به آدمی می نمایاند. اگر دستگاه ادراکی انسان فعال است و معرفت، حاصل فعل و انفعال ذهن است، سهم و حظ هر یک از دو جنبه یاد شده چقدر است؟ و به دنبال آن، باید مشخص کرد که محدوده فاهمه کجاست؟ وارزش معرفت چیست؟ این سؤالها و نظایر آن امروزه در دانش مستقلی بررسی می شود، که یکی از شاخه های پایه در فلسفه است. اگر چه فیلسوفان مسلمان دانش مستقلی در معرفت شناسی به وجود نیاورده اند، اما بسیاری از پرسشهای معرفت شناختی را به صورت استطرادی پاسخ داده اند. مقاله حاضر، نگاهی گذرا به کارنامه فیلسوفان مسلمان در مسئله معرفت شناسی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه معرفت شناسی تکاملی پوپر و نگاهی انتقادی به کاربردهای آن در تعلیم و تربیت
نویسنده:
حجت صفارحیدری ,عصمت باقری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعلیم و تربیت
,
پوپر
,
معرفت شناسی تکاملی
,
معرفت شناسی پوپر
,
نقد کارل پوپر
کلیدواژههای فرعی :
حصول معرفت ,
برنامه درسی ,
مشارکت در یادگیری ,
نظریه تکامل انواع ,
معرفت شناسی پیشینی ,
پوزیتویسم((اصطلاح وابسته)، مقابل معرفت شناسی مدرن) ,
معرفت شناسی کانت ,
روش یاددهی یادگیری ,
اصلاح نظام آموزشی ,
رشد تفکر انتقادی ,
اصل دانش درونی ,
چکیده :
این مقاله برای بررسی نظریه معرفت شناسی تکاملی پوپر و امکان کاربرد آن در تعلیم و تربیت می پردازد.بر اساس نظر پوپر، دانش آدمی از انتظارات یا فرضیه های او آغاز می شود، نه مشاهده یا تجربه حسی محض. این نظریه نقطه مقابل دیدگاه رایج قرار دارد که آغاز دانش را مشاهده و تجربه حسی می داند.به نظر پوپر، ما از طریق فرایند کوشش و حذف خطا می آموزیم. یعنی این که، یادگیری ما از دانش ذاتی و درونی ما آغاز می شود نه از خارج. از این رو، همه دانش ما درباره جهان احتمالی است. به نظر می رسد که این تلقی از معرفت آموزی حداقل در سه حوزه اصلاحات آموزشی، روش های تدریس و تهیه محتوای درسی در آموزش و پروزش رسمی قابل استفاده است. این تحقیق، از حیث ماهیت در زمره تحقیقات نظری و فلسفی قرار دارد و روش پژوهش نیز قیاسی و استنتاجی است. برای این منظور، منابع دست اول و دوم (جامعه آماری در دسترس) مربوط به آرا پوپر مورد مطالعه قرار گرفت. بخش پایانی مقاله نیز به بررسی انتقادی کاربرد دیدگاه معرفت شناختی پوپر در حوزه تعلیم و تربیت می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه گزاره های پیشینی و ضروری
نویسنده:
محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
گزاره های پیشینی
,
گزاره های ضروری
,
رهیافت تعریفی
,
رهیافت شهودی
کلیدواژههای فرعی :
مفاهیم پیشینی ,
معرفت پیشینی ,
تضمین ,
پیشینی ,
ضروری ,
پسینی ,
مستقل از تجربه ,
فاعل شناسا ,
تجربه حسی ,
ابطال ناپذیری گزاره ضروری ,
معرفت شناسی پسینی ,
معرفت شناسی پیشینی ,
تجربه ذهنی ,
ماهیت ممکن ,
معرفت شهودی ,
معرفت پسینی ,
احکام تألیفی پیشینی ,
قضیه تحلیلی ,
ضروریه ,
اصل امتناع تناقض ,
جهان های ممکن(اصطلاح وابسته) ,
توجیه استنتاجی(مقابل توجیه غیر استنتاجی) ,
اعتمادگرایی (معرفت شناسی) ,
برهان پیشینی ,
قضایای ضروری ,
گزاره فلسفی ,
وابستگی به تجربه ,
موصوف پیشینی ,
ضرورت پیشینی ,
صدق باور ,
معرفت اثباتی ,
معرفت پیشینی شهودی ,
معرفت مستقل از تجربه ,
معرفت ریاضی پیشینی ,
حقیقت پیشینی ,
پیشینی گرایی معتدل ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
بر پایه یک دیدگاه، همه گزاره های پیشینی ضروری اند (و بالعکس). این دیدگاه سنتی که به تساوی مصداقی دو مفهوم "پیشینی" و "ضروری" باور دارد و ریشه آن به کانت باز می گردد، چندی است مورد بررسی مجدد فیلسوفانی غربی قرار گرفته است. با مروری بر ادبیات این بحث می توان دو رهیافت گوناگون را، که من آنها را رهیافت تعریفی و رهیافت شهودی می نامم، از یکدیگر باز شناخت. هدف این مقاله بررسی رهیافت تعریفی است. این هدف با طی مراحل ذیل محقق می شود: الف) پاره ای تعاریف مهم که اخیرا برای "پیشینی" مطرح گردیده، بررسی می گردد. ب) عنصر مشترک میان آنها، که مفهوم "عدم وابستگی به تجربه" است، تحلیل می شود. ج) نتایج این تعاریف در خصوص نسبت دو مفهوم ضروری و پیشینی تبیین می شود. در پایان، نتیجه می شود که اکثر تعاریف جدید برای گزاره پیشینی با دیدگاه سنتی در باب نسبت مفهوم "پیشینی" و "ضروری" ناسازگاراند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید