جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
گزاره های علمی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
کانت، آغازگر مابعدالطبیعه زمان
نویسنده:
مهدی طاهریان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
موضوع مابعدالطبیعه
,
فلسفه کانت
,
زمان ( ماهیت )
,
مابعدالطبیعه زمان
,
معرفت شناسی اخلاقی
,
معرفت شناسی کانت
کلیدواژههای فرعی :
مکان ,
مقولات فاهمه ,
گزاره های علمی ,
شاکله ,
شی ء فی نفسه ,
تفکر ,
نقد عقل محض کانت ,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن) ,
ضرورت ,
نقد قوه حکم ,
وجودشناسی کانت ,
مقولات محض فاهمه ,
امور زمانی ,
تحلیل استعلایی ,
حیث زمانی تفکر ,
قضیه پیشینی ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
تصور غالب بر این است که کانت بحث زمان را فقط در حسیات استعلائی و در تحلیل استعلائی در بحث شاکله مطرح کرده است، ولی این تصور چندان درست نیست، حقیقت این است که سراسر فلسفه نقادی کانت به خصوص نقد عقل محض، بحث زمان است. در واقع کانت در نقد عقل محض نوعی خاص از مابعدالطبیعه را بنیان می گذارد که می توان آن را مابعدالطبیعه زمان نامید و بدین گونه او موضوع مابعدالطبیعه را از وجود به زمان تغییر می دهد. در واقع کانت معتقد است که انسان موجودی زمانی است و بر این اساس، فقط می تواند در امور زمانی و به نحو زمانی فکر کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آرای جعفر نکونام و محمدعلی رضایی اصفهانی پیرامون تفسیر گزارههای علمی قرآن
نویسنده:
زهرا محققیان، محمدرضا حاجی اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر علمی قرآن
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تفسیر قرآن
,
رابطه قرآن و علم
,
فلسفه دین
,
نگاه علمی
,
جعفر نکونام
,
محمد علی رضایی اصفهانی
کلیدواژههای فرعی :
جهان شناسی علمی ,
اهل بیت(ع) ,
گزاره های علمی ,
گرایش های تفسیری ,
زبان قرآن ,
اصطلاحنامه علوم قرآنی ,
اعجاز قرآن ,
کلمات ظاهر قرآن ,
تفسیر به رأی ,
جهان شناسی در قرآن ,
علوم تجربی(معرفت شناسی) ,
نگاه ظاهری ,
نگاه علمی ,
پیش فرضهای تفسیر ,
مخاطب قرآن ,
خورشید در قرآن ,
حرکت خورشید ,
عصر نزول قرآن ,
تبیان بودن قرآن ,
اشارات علمی قرآن ,
حقایق علمی ,
شگفتیهای علمی قرآن ,
هیئت بطلمیوس ,
دستاوردهای جدید علمی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در قرآن کریم در آیات بسیارى پیرامون برخی گزارههای علمی سخن رفته که ذیل آنها آرای مختلفى بیان شده است. در این راستا، پژوهش حاضر در تلاش است به بررسی و واکاوی دیدگاههای دو نظریهپرداز مطرح در میان فارسیزبانان یعنی دیدگاههای جعفر نکونام و محمدعلی رضایی اصفهانی بپردازد تا در نهایت اثبات کند علت اختلاف دیدگاهها تفاوت پیشفرضهای هر یک در تحلیل گزارههای علمی قرآن کریم است. برای نیل بدین هدف، پس از بسط و تبیین مسئله، مهمترین پیشفرضها در تحلیل اینگونه آیات بیان و آرای صاحبنظران ذکرشده ذیل آنها شرح داده میشود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که پیشفرضها نقش بسیار مؤثری در تحلیل گزارههای علمی قرآن دارند و نگاه ظاهری یا نگاه علمی به اینگونه آیات مبتنی بر دخالت پیشفرضهایی چون زبان قرآن، جامعیت قرآن و تفاوت مخاطب آیات الهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه علم و دین از منظر علامه طباطبائى
نویسنده:
مصطفى اسلامى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
علم دینى
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
گزاره های علمی ,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
تعارض علم و دین ,
تعارض ظاهری علم و دین ,
صدق گزارههای دینی ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
قرآن ,
تفسیر صحیح آموزه های دینی ,
قلمرو علم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
انسان با پیشرفت روزافزون علوم، با سؤالاتى درباره رابطه این علوم با دین مواجه مى شود. ترابط میان «علم و دین» از جمله مسائلى است که مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. این تحقیق بر آن است که رابطه علم و دین را از نگاه علامه طباطبائى بررسى نماید و با تتبع در آثار ایشان، مباحثى را که درباره این موضوع مطرح کرده اند، استخراج، تنظیم و سپس توصیف و تحلیل کند. ایشان معتقد است علم و دین روابط متقابلى با هم دارند؛ شکوفایى علم و دانش در تمدن هاى جهان، مرهون تدابیر و تشویق هاى دین است و علم نیز در تحکیم باورهاى دینى سهم بسزایى بر عهده دارد. علامه با انکار تعارض واقعى میان علم و دین، براى رفع تعارضات ظاهرى پیش آمده، راه حل هایى را ارائه مى کند. ایشان عمده این تعارضات را با تقدم گزاره هاى قطعى بر ظنى و یا از طریق تمایز قلمرو علم و دین، رفع مى نماید و در بسیارى از موارد با تبیین و تفسیر صحیح از آموزه هاى دینى، عدم تعارض واقعى میان علم و دین را نشان مى دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرشی اسلامی بر نسبت دین و دانش
نویسنده:
محمد حسین جمشیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه علم و دین
,
گزاره دینی
,
گزاره های علمی
,
علم مدرن
,
رابطه علم و دین نزد کانت
کلیدواژههای فرعی :
شریعت ,
اسلام ,
بحران معنویت ,
انسان شناسی ,
صبغه ,
خرد ,
دانش ,
تورات ,
رسالت انسان ,
تعامل علم و دین ,
03. انسان شناسی Human nature ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
فطرت(کلام) ,
جهان بینی اسلامی ,
اوستا ,
تورات ,
قرآن ,
اوستا ,
علم تجربی ,
علم آموزی ,
انسان شناسی اسلامی ,
انسان شناسی علمی ,
جهان بینی اسلامی ,
انسان شناسی علمی (مسائل جدید کلامی) ,
تعارض علم و دین ,
هماهنگی علم و دین ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
معرفت ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
نظریه حوزه های ناهمپوشان ,
مجربات ,
همزیستی علم و دین ,
اصل تحقق پذیری ,
غفلت از آخرت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
سید محمدباقر صدر
,
امام خمینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
بررسی نسبت داده های وحیانی (دین) و یافته های بشری (دانش)، از دیر زمان مورد توجه اندیشمندان علوم انسانی قرار گرفته است. به دنبال پدیدآمدن منازعات میان دانش و دین از یک سو و تلاش گروهی از اهل دانش در جهت طرح جدایی این دو و طرح معناداری و حقانیت گزاره های علمی و نفی معناداری گزاره های دینی بر مبنای اصل تحقیق پذیری و پیدایش بحران معنویت، مسئله نسبت دانش و دین مورد توجه جدی قرار گرفته است. این مسئله از همان آغاز ظهور مکتب اسلام مورد توجه این آیین و پیروانش بوده است و امروزه نیز از دغدغه های ما مسلمانان است. بر این اساس، در نوشتار حاضر به این پرسش می پردازیم که در عصر پیدایش علم جدید و در قبال طرح مسئله ی ناسازگاری آن با دین (یعنی آنچه محصول وحی الهی است) اسلام چه نظری دارد؟ برای پاسخ، پس از ایضاح مفاهیم «علم» و «دین» و بررسی ویژگیهای اسلام به عنوان یک مکتب به بیان رابطه علم و دین از نظرگاه اسلامی می پردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدل سازی روابط هستی شناختی و معرفت شناختی علم و دین
نویسنده:
سیدمهدی بیابانکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
فلسفه دین
,
فلسفه علم
,
مدل سازی رابطه علم و دین
,
معرفت شناسی علم
,
رابطه هستی شناختی علم و دین
,
رابطه معرفت شناختی علم و دین
کلیدواژههای فرعی :
علم جدید ,
العلم ,
نظریه علمی ,
گزاره دینی ,
گزاره های علمی ,
دی. ان. ای ,
انسان شناسی دینی ,
مدلسازی ,
انسان شناسی علمی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
تعارض علم و دین ,
مکملیت علم و دین ,
تلاقی علم و دین ,
empirical religious sciences ,
Nature of Religion ,
حقایق علمی ,
تمایز علم و دین ,
رابطه معناشناسانه علم و دین ,
رابطه تکوینی علم و دین ,
تفسیر طبیعت گرایانه دین ,
حقایق دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
کاوش در چیستی و چگونگی رابطه علم و دین و مدل سازی این رابطه هدف اصلی این مقاله است. دیدگاه هایی که درصدد تبیین رابطه علم و دین برآمده اند (دیدگاه های تمایز، تعارض، تلاقی و تایید، و دیدگاه مکملیت) هریک فقط به یک جنبه از این ارتباط پرداخته اند و همگی در این نقص سهیم اند که عمدتا بر جنبه های عملی و کاربردی تعامل میان علم و دین تاکید می کنند و مدل نظری مشخصی را، در خصوص رویارویی گزاره های علمی و گزاره های الاهیاتی و نحوه رابطه آن ها با یک دیگر، ارائه نمی دهند. در مسیر ارائه چنین مدلی و با نگاهی دقیق به دو مقوله علم و دین و به تبع آن، رابطه میان آن ها، می توان چهار رویکرد متمایز، هرچند مرتبط با هم، را در این خصوص از یک دیگر تمییز داد: رویکردهای هستی شناسانه، معرفت شناسانه، معناشناسانه، و تکوینی. در این مقاله ضمن تبیین رابطه علم و دین در دو حوزه هستی شناسی و معرفت شناسی، دو مدل در خصوص تبیین این رابطه در دو حوزه مذکور ارائه می شود. برای مدل سازی و تبیین رابطه هستی شناختی علم و دین، از نمای مکانیکی مولکول DNA بهره می گیریم و سپس مدل را بر اساس سه مفهوم حقایق دینی، حقایق طبیعی، و نقاط انطباق ارائه می کنیم، مدلی که برای تبیین رابطه معرفت شناختی گزاره های علمی و گزاره های الاهیاتی ارائه می شود بر مبنای تفکیک میان هسته سخت نظریات علمی و الاهیات دینی از کمربند محافظ آن ها استوار است. پس از ارائه مدل های مذکور، سعی می کنیم تا انسجام منطقی آن ها را نشان دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استعاره و علم تجربی
نویسنده:
حسین شیخ رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استعاره
,
زبان علم
,
فلسفه علم
,
استعاره و علم
کلیدواژههای فرعی :
گزاره ,
رویکرد تعاملی ,
رویکرد علی ,
مدل های علمی ,
علم تجربی ,
گزاره های علمی ,
متافور ,
هرمنوتیک ,
اصطلاحنامه منطق ,
قیاس ,
خطابه ,
تحلیل القیاس ,
خلأ زبانی علم ,
ارزش صدق جمله ,
گزاره منطقی (منطق) ,
فرایند تحقیقات علمی ,
استعاره در مقام سر نخ ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این نوشته پس از بررسی مختصری در باب وجوه مختلف پدیده استعاره و مروری کوتاه بر سیر تحول این مفهوم، به دو رویکرد قرن بیستمی به استعاره (متعلق به بلک و دیویدسن) اشاره خواهد شد. آن گاه به بررسی نقش استعاره در فلسفه علم می پردازیم. ابتدا نشان خواهیم داد که استعاره چگونه نقش پر کردن خلاءهای زبانی علم را بر عهده دارد: زبان علم بدون استعاره نمی تواند هم پای محتوای رو به توسعه آن پیش رود. آن گاه به مقوله مهم تر جایگاه استعاره در توسعه نظریه های علمی و نقش استعاره در پیشرفت علم خواهیم پرداخت. استدلال اصلی این نوشته آن است که نه الگوی بلک و نه الگوی دیویدسن نمی توانند به تنهایی از عهده نشان دادن نقش استعاره در علم برآیند. پیشنهاد نگارنده آن است که تلفیقی از این دو دیدگاه لازم است تا بتوان دو مرحله مهم پیشرفت علم را توضیح داد. الگوی دیویدسن برای توضیح نقش راهنما و سرنخ بودن استعاره مناسب است و الگوی بلک برای توضیح نقش شناختی استعاره در علم کارآمد خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نحوه اسناد گزارههای دینی و نقش آن در تعارض علم و دین (با رویکرد به دیدگاه امام محمد غزالی)
نویسنده:
جعفر شانظری، حمید عطایی نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
تعارض علم و دین
,
تعارض علم و دین
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
گزاره های دینی ,
معارف دینی ,
جهان شناسی فلسفی ,
علوم عقلی ,
گزاره های علمی ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
تداخل علم و دین ,
وحدت علم و دین ,
تعارض ظاهری علم و دین ,
هرمنوتیک ,
فلسفه الهی ,
تفسیر عرفانی ,
علوم عقلی ,
مکملیت علم و دین ,
نگرش دینی به عالم ,
نگرش علمی به عالم ,
زبان متون دینی ,
گفتگوی علم و دین ,
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
تعارض علم و دین از چالشهای اساسی فرا روی عالمان دینی از گذشته تاکنون بوده و هست. آنان همواره در پی تبیین سازش میان این دو مقوله بودهاند. از جمله امام محمد غزالی تلاشهای فراوانی در این زمینه انجام داده و از تأویل، در جهت حل تعارض علم و دین بهره برده است. در مقاله حاضر، نخست به راهکارهای عمده در مسأله تعارض علم و دین اشاره شده و پس از آن دیدگاه غزالی در این خصوص، تبیین گردیده و در ادامه به نگرش نوینی که برگرفته از رأی غزالی است، اشاره میشود. این رویکرد، راه رهایی از مشکل تعارض علم و دین را در تصحیح نگرش ما به گزارههای علمی و دینی میداند. طبق این نظر گزارههای علمی، گزارههایی ظنی هستند، نه قطعی. و معرفت حاصله از گزارههای دینی نیز غالبا معرفتی ظنی بوده، نه یقینی، از این رو، دلیلی بر ترجیح یکی از این دو گزاره بر دیگری وجود ندارد و باید تعارض را به حال خود واگذاشت و از این طریق، هیچ چالشی برای دین بهوجود نمیآید، زیرا فهم ما از گزارههای دینی، فهمی ظنی است و اسناد معنای درک شده، به شارع، اسنادی ظنی میباشد. بنابراین گزاره های علمی ولو قطعی باشند توانایی ابطال و تکذیب گزاره های دینی را نخواهند داشت زیرا نهایتا تعارض علوم بشری با نوعی فهم از دین است که انتساب قطعی به دین و شارع ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطهری و نسبت میان علم و دین
نویسنده:
عبدالرزاق حسامی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
رابطه علم و دین
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعارض علم و دین
,
ستیز علم و دین
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
خلقت ,
هبوط ,
قرون وسطی ,
رنسانس ,
حکمت یونان باستان ,
عالم طبیعت ,
تورات ,
یونان باستان ,
گزاره دینی ,
علوم جدید ,
علم تجربی ,
روش قیاسی ,
گزاره های علمی ,
زبان خدا ,
تورات (عهد عتیق) ,
روش استقرایی ,
شجره ممنوعه ,
نظریه تکامل انواع ,
فلسفه یونان ,
نظام طبیعت ,
جمود ,
تحجر و جمود ,
جهالت ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
مجربات ,
ایمان ,
نظریه تبدل انواع ,
کشف قوانین طبیعت ,
شناخت قوانین طبیعت ,
علوم قدیم ,
منشأ تعارض علم و دین ,
نظریه حدوث انواع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
0
چکیده :
علم و دین هر دو گزارههایی در باب طبیعت دارند. دانشمندان علوم طبیعی ادعا میکنند که کشف و شناخت قوانین طبیعت بر عهده علم است، در حالی که عالمان دین از حقانیت بلامنازع گزارههای دینی درباره طبیعت دفاع میکنند. این امر موجب طرح مسئله نزاع علم و دین شده است که هم در میان دانشمندان و هم در میان عالمان دین بازتاب یافته است و هر کس که دغدغهای در این باب داشته است، کوشیده است پاسخی درخور برای آن عرضه کند. استاد شهید مرتضی مطهری به عنوان یک روشنفکر مسلمان در راستای ارائه تفسیری از اسلام که هماهنگ با پیشرفتهای بشری باشد، کوشیده است نبودِ تضاد را میان این دو نشان دهد. ایشان گاهی از نیاز انسان به این دو و عدم تعارض میان آنها از این حیث، سخن میگوید و گاهی میکوشد با بحث تفصیلی عدم تعارض را نشان دهد، چنانکه درباره نظریه تبدل انواع این کار را میکند و گاهی نسبیت قوانین علمی و جاودانگی آموزههای دینی را مبنایی برای دفاع از دین و تأویل علم قرار میدهد. در این مقاله ابتدا تقریری از خاستگاه مسئله و به دنبال آن دیدگاه استاد در این زمینه تحلیل و بررسی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید