جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
مفاهیم عرفانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
مفاهیم عرفانی و بازتاب هنری ان در دیوان فخرالدین عراقی وابن فارض مصری
نویسنده:
داریوش رستخیز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
مفاهیم عرفانی
,
دیوان
,
بازتاب هنری
,
فخرالدّینعراقی
,
ابنفارض مصری
چکیده :
مفاهیم عرفانی و بازتاب هنری آن در دیوان فخرالدّین عراقی و ابنفارض مصریچکیدهپژوهش حاضر، مطالعهای تطبیقی در چارچوب مکتب ادبیّات تطبیقی آمریکایی است که به منظور کشف روابط فرهنگی و ادبی، دو زبان فارسی و عربی صورت پذیرفته است، به همین سبب موضوع مفاهیم عرفانی و بازتاب هنری آنها در دیوان دو شاعر ایرانی و عرب؛ یعنی فخرالدّینعراقی و ابنفارض مصری مورد واکاوی قرارگرفت. چون در قرن هفتم یکی از اصلیترین موضوعات ادبیات، در دو حوزه نظم و نثر، تصوف و عرفان است و نویسندگان و شاعران بسیاری به طرح اینگونه مسائل عرفانی در آثار خود پرداخته، موجی از این دیدگاه ادبیات فارسی و عربی را به تلاطم وامیدارد. از آننظر که شاعران پارسیگو و عربزبان تمایل به بیان حالات عرفانی و روحی در کلام و شعر خود داشتند و فخرالدّین عراقی و ابن-فارض نمایندهی بارز این جریاناند، در این پژوهش به این موضوع پرداختهشده است.این پژوهش دو جنبه مهمّ از شعر این دو شاعر را در بر میگیرد: نخست، مهمّترین مفاهیم عرفانی که بارزترین مفاهیم رایج در شعر عرفانی به طورکلی، و شعر این دو شاعر به طورخاص است بررّسی میشود. مفاهیمی چون عشق و مراحل آن، می (باده)، فراق، رضا، شوق، تجلّی، صبر، وحدت، خوف، رجا، اتّحادبراساس کتابهای مهمّ عرفانی از جمله: فرهنگ اصطلاحات عرفان و مبانی عرفانو تصوّف مطالعه و در نگاه دو شاعر بررّسی میشوند که تشابهات و تفاوتهای هر دو شاعر آشکار میگردد و نشان داده میشود که عشق اصلی-ترین مفهوم عرفانی به کار رفته در دیوان هر دو شاعر است. جنبه دیگر این پژوهش پرداختن به زبان شعر دو شاعر در بیان مفاهیم عرفانی ذکر شده است و در اینباره، استعارهها، تشبیهها، کنایات و... مورد بحث و تحقیق قرار می گیرند و نشان داده میشود که سادگی و روانی مهمّترین ویژگی زبانی هر دو شاعر است. واژگان کلیدی:مفاهیم عرفانی، دیوان، فخرالدّینعراقی، ابنفارض مصری، بازتاب هنری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی مفاهیم عرفانی در طبقات الصّوفیه خواجه عبدالله انصاری
نویسنده:
مهدی منصوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
مفاهیم عرفانی
,
عرفان تطبیقی
,
طبقاتالصّوفیه
,
خواجهعبدالله انصاری
چکیده :
کتاب طبقاتالصّوفیه مجموعهای از سخنانِ مجالس درس خواجه عبدالله انصاری، صوفی نامآشنای اواخر قرن چهارم و قرن پنجم هجری است که یکی یا بیش ازیکی از مریدان آنها را مینوشته و بعدها به صورت کتاب عرضه کرده است. خواجه عبدالله، پیرو مذهب حنبلی و حامی طریقت عرفانی است. ذکر سفرهای او به نیشابور، سمرقند، مکّه و تبعیدهایی که با توطئ? بعضی مخالفان و دشمنان او انجام میشد و معرفی اساتید و دانشآموختگان مکتب این پیر فرزانه و همچنین معرفی آثار برجای مانده از او به خصوص کتاب طبقاتالصّوفیه، از مباحث مطرح فصل ابتدایی این پژوهش است.ارزشهای تاریخی کتاب طبقاتالصّوفی? شیخانصاری در مقایسه با کتاب عرفانی همطراز آن، طبقاتالصّوفی? عبدالرّحمان سُلَمی نیشابوری مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد که در املای این کتاب از منابع شفاهی و کتبی بسیار دیگری جز طبقاتالصّوفی? سُلَمی نیشابوری استفاده شده است و مطالب کتاب طبقات سُلَمی جز اندکی از مطالب طبقات خواجه عبدالله را پوشش نمیدهد. چنانکه کتاب خواجه عبدالله انصاری گذشته از سخنان منقول از منابع عرفانی دیگر،پر است از نقد و نظر و تحلیل مسائل مهمی عرفانی که توسط خود خواجه عبدالله صورت گرفته است.طبقاتالصّوفی? انصاری، از دیدگاه اطلاعات تاریخی دربار? صوفیان سرشار است ازبیان نکات، حکایات و مسائل متعددی همچون آداب و رسوم مخصوص صوفیان به گونهای که صفحهای یافت نمیشود که این موارد تاریخی در آن درج نباشد.اهمّیّت ادبی طبقاتالصّوفیه، به واژهها و ترکیبات زیبا، سجعها و آرایههای پربسامدی است که در کتاب طبقات آمده است. در بحث ارزشهای ادبی طبقاتالصّوفیه به بررسی آرایههای ادبی و بیانی در دو سطح تناقضی و محاکاتی به ترتیب بسامد پرداخته شد. در میان آرایههای ادبی در طبقاتالصّوفیه، بیشترین بسامد از آن «تشبیه» است، البته تشبیه «اسنادی» که ساختار جمله به صورت مسند و مسندالیه است. تشبیهات به کار رفته بیشتر در خلال مناجاتها و مباحث مربوط به یافت و توحید و معرفت نمود یافتهاند. آرایههای ادبی دیگر همچون «استعاره» نقش بسیار کمرنگی نسبت به نوع تشبیه در طبقاتالصّوفیه دارند و کاربرد نوع «استعار? فعلی» در میان استعارهها بیشتر است. تمثیلهای به کار رفته در طبقاتالصّوفیه اندکشمارتر از نوع استعاره است. غالب تمثیلات موجود در کتاب خواجه عبدالله از نوع «تمثیلاستعاری» است. استعارهها و تمثیلهای کتاب خواجه عبدالله همچون تشبیه بیشتر در مناجاتهای او دیده میشوند.خواجه عبدالله نسبت به عرفایی همچون جنید و شبلی و بایزید و هجویری و قشیری و... بر موازین شرع تأکید بیشتری دارد و در مسائل شریعت مسامحه روا نمیدارد. همچنین خواجه عبدالله مسائل عرفانی را با شرح و بسط بیشتری همراه ساخته و نظریّات بدیع و جدیدی عرضه داشتهاست. برخی از عقاید و نقطهنظرات خواجه عبدالله انصاری برخلاف سایر عرفاست و یا در آثار سایر عرفا مشابه آن دیده نمیشود؛ از این جمله میتوان به نظریات او پیرامون معرفت و شناخت، علم، دریافت و یافت، کرامت و ملامت اشاره کرد که خواجه عبدالله انصاری در هر یک از این مقولات صاحب نظریّات بدیع و بینظیری است. به طور کلّی بیشتر سخنان خواجه عبدالله انصاری به ترتیب بسامد پیرامون بحث از معرفت و شناخت، علم، توحید، شریعت، طریقت وحقیقت، پیر و مسائل مربوط به پیر از قبیل زیارت و حرمت و خدمت پیران و مسائل تربیت مریدان، کرامت، سماع، ذکر و عنایت بوده است.سرچشمههای اصلی تفکر خواجه عبدالله، تعالیم قرآنی و احادیث نورانی نبوی و سیر? اولیای اسلامی است و تفکرات او چیزی خارج از عرفان اسلامی نیست. اندیش? او حول محور اسلام، قرآن و پیامبر عظیمالشأن اسلام، حضرت محمّدمصطفی میچرخد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکرد راوی و عمل روایت در مصیبت نامه عطّار
نویسنده:
سونا سلیمیان ، احمد گلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مفاهیم عرفانی
,
مصیبت نامه
چکیده :
روایت در همۀ داستانهای ادب فارسی حضور دارد؛ از اینرو، مطالعه و بررسی آثار داستانی از منظر شکل خاص روایی آنها، ارزشها و هنرهای نهفته در این آثار را بهتر نمایان میسازد و براساس آن میتوان توانمندیهای داستانپرداز را در شکلدهی به نظام روایی اثر در راستای محتوای آن سنجید. مصیبتنامه آخرین مثنوی از مثنویهای سهگانهی داستانی عطّار است. روایت لحظههای سلوک سالک فکرت در این مثنوی با داشتن شگردهای خاص روایی و ژرفساختی که از عرفان و آموزههای عرفانی نشأت گرفته است، قابلیت مطالعه از نظر نقش «راوی» و چگونگی پیوند آن با مفاهیم عرفانی را داراست. در این مقاله نقش راوی در مصیبتنامه از سه منظر دامنۀ مشارکت راوی، پنهان یا آشکار بودن او و قابل اعتماد بودن یا نبودن وی به همراه تعیین شکلهای جهتگیری ادراکی و ایدئولوژیک راوی، مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد. آنگاه چرایی و چگونگی پیوند این ویژگیهای روایی با مفاهیم و درونمایۀ عرفانی اثر تبیین میگردد. این بررسیها نشاندهندۀ آن است که عطّار در پردازش مصیبتنامه گذشته از آنکه ناخودآگاه از ویژگیهای یک روایت مدرن بهره برده است، از نقش راوی و جهتگیریهای او نیز در راستای جهانبینی و اهداف عرفانی خود استفادههای هدفمندی نموده است. استفاده از سه راوی در دو سطح متفاوت داستانی برای انتقال حس حیرت و سرگردانی که غایت سلوک عرفانی است به روایت-شنو، تأکید بر شهودی بودن قلمرو معرفت عرفانی، نمایش فاصلۀ میان حقیقتنمایی (جستجوی حقیقت در عالم) و حقیقت (جستوجوی حقیقت در جان خود)، تأکید بر اهمیّت چشمانداز در نگاه عرفانی عطار، جهتگیری درزمانی راوی ـ سالک در تناسب با مفهوم وقت صوفیانه، بخشی از مهمترین دستاوردهای پژوهش حاضر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عبارت و اشارت در زبان عرفانی
نویسنده:
علی اصغر میرباقری فرد, معصومه محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان عرفانی
,
عبارت
,
اشارت
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
امانت الهی ,
سلوک عرفانی ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
مفاهیم عرفانی ,
مبانی عرفان ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
غیرت ,
ادبیات عرفانی ,
احوال (عرفان) ,
عارفان (مسلمان) ,
شطحیات ,
01-متکلم(اسماء هفتگانه گروه یک) ,
مقام سکر ,
چکیده :
عارف برای تبیین مبانی عرفان، تعلیم به مخاطبان و بیان احوال و مواجید خود، زبان خاصی بهکار میگیرد که اصطلاحاً زبان عرفانی خوانده میشود. شناخت مفاهیم عرفانی و مسائل مربوط به آن مستلزم شناخت ابعاد مختلف زبان عرفانی است. یکی از موضوعات تحقیق و بررسی زبان عرفان، طبقهبندی آن است. با توجه به اقوال عرفانی، میتوان زوایای مختلفی از زبان را تبیین کرد، ازاینرو بهتر است این طبقهبندی مبتنیبر متون عرفانی باشد. تقسیم زبان عرفانی به «عبارت» و «اشارت» یکی از مهمترین تقسیمهایی است که عارفان در آثار خود آوردهاند. متون عرفانی بهطور پراکنده دربردارنده خصوصیات اشارت و عبارت است، ولی این دو شاخه بهطور منسجم تعریف نشدهاند. برای سنجش صحت تقسیمبندی مذکور تبیین ویژگیهای زبان عرفانی و تعریف اقسام آن ضروری است. در این پژوهش برای تعریف زبان اشارت و عبارت، اقوال عرفا بررسی میشود و خصوصیات این دو شاخه از زبان عرفانی تبیین میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 216
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی عرفان تطبیقی
نویسنده:
علی صادقی شهپر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
عرفان تطبیقی
,
روش شناسی عرفان تطبیقی
کلیدواژههای فرعی :
بهگود گیتا ,
عرفان هندو ,
مفاهیم عرفانی ,
متون عرفانی- ادبی ,
امر مطلق ,
عرفان اسلامی ,
تجربیات عرفانی ,
نظام عرفانی ,
قرآن ,
عرفان مسیحی ,
روش تطبیق ,
پدیده های عرفانی ,
رویکرد کارکردگرایانه به عرفان ,
منابع راهنما ,
معادل یابی ,
معادل سازی ,
ترجمه متون عرفانی ,
روش مبتنی بر کارکرد ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
روش شناسی عرفان تطبیقی به مقایسه و تطبیق ساختارها و پدیده های عرفانی در فرهنگ های متفاوت و یا مشابه می پردازد، تا امکان ارزیابی و فهم بهتر ساختارها و پدیدارهای عرفانی و در نتیجه تفاهم میان فرهنگی فراهم گردد. در مقاله حاضر با طرح مشکلات و راه کارهای عرفان تطبیقی، به مسایلی چون دسته بندی منابع دست اول، دوم و سوم، متون تفسیری و ترجمه ای، عدم دسترسی به منابع اصلی، ضعف در فهم متون دست اول به زبان اصلی، پرهیز از جزیی نگری و تطبیق لفظ به لفظ اصطلاحات عرفانی و اتخاذ رویکرد کارکردگرایانه در تطبیق پدیده های متفاوت، پرداخته شده است تا راه گشای تحقیقات عرفان تطبیقی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان و بیان صوفیانه در بحرالحقیقه شیخ احمد غزالی
نویسنده:
مسلمی فاطمه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
صورخیال
,
صوفی
,
بحرالحقیقه
,
زبان و بیان
,
مفاهیم عرفانی
چکیده :
این مقاله، برگرفته از پژوهشی در باب زبان صوفیانه نثر بحرالحقیقه شیخ احمد غزالی است. در این مقاله برآنیم که نحوه انتقال مفاهیم عرفانی شیخ را از رهگذر کلام بلیغ و هم چنین سبک و شیوه نگارشی او را در این متن بررسی کنیم.بنابراین، پس از نگاهی کوتاه به زبان صوفیانه و ویژگی های آن، صورت های خیالی متن بحرالحقیقه در پیوند با انتقال معانی، در ساختارهای تشبیه، استعاره، کنایه و برخی از آرایه و از آن جمله پارادوکس و اغراق، استخراج و طبقه بندی شده است. در تمام متن کوشیده ایم پیوند میان معنی و لفظ در کلام شیخ گسسته نشود، تا کارکرد نقش ارتباطی و زیبایی آفرین زمان، در کنار هم؛ در این متن، نموده شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساختار معنایی الهی نامه عطار
نویسنده:
فاطمه امامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
حکایات عطار
,
شبکه منسجم لفظی - معنایی
,
الهی نامه عطار
,
ادبیات عرفانی
,
منازل سلوک
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
ساختار معنایی الهی نامه
کلیدواژههای فرعی :
حکایات عطار ,
مفاهیم عرفانی ,
هدف سیر و سلوک ,
هفت وادی عطار ,
اصطلاحنامه عرفان ,
تمثیل در شعر عطار ,
آثار عطار نیشابوری ,
حکایت نوشروان عادل با پیر بازیار ,
چکیده :
تفکر اصلی عطار در الهی نامه در قالب پیرنگی منعکس شده است که در آن روح به عنوان پدر همراه با اطوارش به صورت شش پسر، در قالب بیست و دو مقاله و صد و هشتاد و دو حکایت، هفت شهر عشق را می پیماید و مراحل تکامل را پشت سر می گذارد. این پژوهش تلاش دارد تا الگوهای مورد نظر عطار را در شیوه ساختارمند اثر در ارتباط دقیق لفظ و معنا، با به دست دادن شواهدی از متن ذکر کند؛ قوانینی که در چهار سطح کلی به صورت یک شبکه منسجم لفظی - معنایی، منطق درونی اثر را مشخص می سازند. با یک نگاه محققانه می توان دریافت که عطار در سراسر اثر به این الگوها پایبند است؛ گویا این شیوه برای بیان تفکر اصلی او در الهی نامه به صورت خط یا رشته ای در خلال اثر کشیده شده است و موقعیت های مهم داستان را به هم پیوند می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید