جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ادبیات تعلیمی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 19
عنوان :
آمیختگی ادبیات تعلیمی با ادبیات عرفانی در تمهیدات عین القضات همدانی
نویسنده:
ممتحن مهدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
زهد
,
اخلاق عرفانی
,
ادبیات تعلیمی
,
تمهیدات
,
نقد اجتماعی
,
عین القضاة الهمدانی
چکیده :
عین القضات همدانی، عارف ایرانی قرن پنجم و ششم هجری است که قلم توانا و ذهن و اندیشه پویا و جوال خود را برای نگاشتن آثار فلسفی- عرفانی به کار برده است. اگرچه بی پروایی و سبک فلسفی اش در نهایت او را به پای دار کشید اما نوشته های او به خصوص کتاب «تمهیدات» وی، سندی مستدل برای عرفان و ادبیات کهن ایران زمین شد. «تمهیدات» اگرچه از متون عرفانی به شمار می رود اما از آنجا که به بیان شرایط سلوک و آداب مرید و خصایص پیر می پردازد، مبانی تعلیمی بسیاری را بیان کرده است. صوفیه که به واقع هدف خلقت را محبت و عشق ورزی می دانند، محبت به انسان را زمینه ساز محبت خداوند به شمار می آورند؛ این گونه است که در تفکر صوفی، تعلیم هم با محبت گره می خورد و در حقیقت، آداب شناخت و خودسازی و حقیقت جویی همگی برگرفته از عشق و برای وصول به محبت است. در این مقاله جنبه های تعلیمی این اثر گرانقدر بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربرد نجوم در تبیین مفاهیم عرفانی- تعلیمی بر مبنای شعر نظامی، انوری و ناصرخسرو
نویسنده:
بهناز شهنوازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
علم فلک
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کاربرد نجوم در تبیین مفاهیم عرفانی- تعلیمی بر مبنای شعر نظامی، انوری و ناصرخسرو (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
ادبیات تعلیمی ,
شعر تعلیمی ,
علم هیئت ,
اخترشناسی ,
فن ستاره شناسی ,
مقوله سعد و نحس بودن سیارات ,
سعد اصغر (زهره) ,
سعد اکبر (مشتری) ,
نحس اکبر (زحل) ,
نحس اصغر (مریخ) ,
دبیر فلک (عطارد) ,
چکیده :
گرایش به تعلیم و اخلاق و عرفان در تمام ادوار شعر فارسی وجود دارد؛ آنچه وجه تمایز اشعار در سبکها و گفتمانهای مختلف میشود، نحوة بیان شعرا و اندیشمندان است. در شعر انوری و ناصرخسرو، بخشی از اشعار تعلیمی با کمک تصاویر ادبی ساخته شده از صور فلکی است. شاعر با استفاده از جایگاه رفیع ستارهها و سیارهها، سعد و نحس بودن و... به تعلیم روی میآورد. در شعر نظامی، علاوه بر اشعار تعلیمی، تعالیم عرفانی نیز با کمک همین صور فلکی و مبانی علم نجوم ارائه میشود. در این پژوهش در پی ارائه گزارشی از شیوة بیان این شاعران هستیم. پژوهش بر مبنای شیوه توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای انجام شده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 361 تا 384
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم دیگری و دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا
نویسنده:
محمد ذاکری، حشمت الله آذرمکان، نجمه دری، عبدالله فروزان فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
دیگری (عرفان)
,
مفهوم دیگری و دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
خودشناسی ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
دین یهود ,
اهل کتاب ,
مسیحیان ,
یهودیان ,
ادبیات تعلیمی ,
زبان و ادبیات فارسی ,
فلسفه غربی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان) ,
دین یهود(دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
دین یهود (ادیان سامی) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
ادبیات غرب ,
کافران ,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی) ,
دین یهود (ادیان الهی ابراهیمی) ,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی) ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
دیگری ستیزی (عرفان) ,
دیگری پذیری (عرفان) ,
شناخت خود و درک اجتماعی (عرفان) ,
خاستگاه های تاریخی و اجتماعی دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا (عرفان) ,
دیگری ها در مثنوی مولانا (عرفان) ,
دیگری در دنیای فقیهانه مثنوی مولانا (عرفان) ,
مولانا در مقام فقیه (عرفان) ,
دیگری در دنیای عارفانه مثنوی (عرفان) ,
چکیده :
«دیگری» از مفاهیم فلسفیای است که از قرن بیستم در آثار فیلسوفانی چون هایدگر، سارتر و بوبر و لویناس مطرح شده است.اگر چه در فلسفه اسلامی مفهوم «دیگری» به صورت یک مساله مطرح نشده است اما در ادبیات فارسی به شکلهای مختلفی چون اقلیتهای دینی، قومی و زبانی به این پدیده پرداخته شده است. نگاه مولانا در کتاب مثنوی معنویاش به مساله دیگری به دو گونه است که هر دو نگاه، برخاسته از ویژگیهای شخصیتی و فکری خود او و ضرورتهای فضای فرهنگی عصر زندگی شاعر است. در نگاه اول مولانا در قامت یک فقیه مدرسهای وامدار بر ساختههای پیشین درباره دیگریهای مطرح در جامعه زمان خویش است و داوریهایی را روایت میکند که خود هیچ نقشی در تولید آن نداشته است و رنگی از ستیز با دیگری در قالب تحقیر، طرد و نفی را به همراه دارد. در نگاه دوم اما، دنیای مولانا بسیار متفاوت بوده و اندیشه خود وی و تجربیات شخصاش، شکلدهنده و تعریفکننده مفهوم دیگری است. اگر در نگاه اول، شاعر روایتگر اندیشههای دیگران است در نگاه دوم، خود دست به تولید معرفت میزند و در این افق جدید با کمک بن مایههای اندیشه عرفانی، بسیاری از بر ساختههای مرسوم پیشین را بر نتافته و تکرار نمیکند و با نگاهی انسانی و عرفانی، هستی و انسان را روایت میکند و از این رهگذر مفهوم «دیگری» نیز از تعاریف سابق خود دور و بازتعریف میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 68 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل زمینهساز تکوین و تکامل ادبیات عرفانی
نویسنده:
هاجر جوکار، مریم پرهیزکاری، سید جعفر حمیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
بررسی عوامل زمینهساز تکوین و تکامل ادبیات عرفانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
ادبیات تعلیمی ,
انواع ادبی ,
تاریخ عرفان اسلامی ,
تاریخ تصوف ,
تاریخ عرفان ,
عوامل فرهنگی (عرفان) ,
عوامل اجتماعی (عرفان) ,
تصوف و عرفان در معانی لغوی و اصطلاحی (عرفان) ,
عرفان و تصوف از آغاز تا قرن نهم (عرفان) ,
فقدان حکومت های مقتدر و علاقه مند به فرهنگ ایرانی-اسلامی (عرفان) ,
ظلم و فساد حاکمیت و انحطاط اخلاقی (عرفان) ,
سختگیری و تعصبات مذهبی حاکمان و سطحی نگری دینی (عرفان) ,
انحطاط و افول علوم عقلی و رشد تصوف (عرفان) ,
تسلط روحیه یاس، ناامیدی و تقدیر گرایی در جامعه (عرفان) ,
تاثیر متون نثر و شعر عرفانی عربی (عرفان) ,
تاثیر سروده های زهدی (عرفان) ,
نقش خانقاه (عرفان) ,
عوامل اقتصادی (عرفان) ,
چکیده :
عرفان و ادبیات عرفانی یکی از مهمترین شاخههای ادبیات تعلیمی و دارای گسترة وسیعی در ادبیات فارسی است. بیتردید بخش عظیمی از آثار و متون ادبیات فارسی به آثاری با محتوا و مضامین عرفانی اختصاص دارد. حوادث، اتفاقات و سیاستهای حاکمان یک جامعه در همة ارکان آن جامعه اثرگذار است؛ ادبیات نیز همانند هر پدیدة دیگر، متأثر از فضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حوادث و اتفاقات رخداده در جامعه است. این شرایط در هر دورهای میتواند منجر به تکوین و تکامل و یا رکود و افول یک نوع ادبی شود. بخشی از این علل و عوامل به حوادث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن جامعه بستگی دارد. پیدایش و تکامل ادبیات عرفانی، همزمان با دورة حاکمیّت ترکان غزنوی، سلجوقی و مغول در ایران است. این مقاله که با روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای نوشته شده، به بررسی نقش عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر تکوین و تکامل ادبیات عرفانی در دورههای مذکور پرداخته است. که عوامل مذکور شامل: فقدان حکومت مقتدر و علاقهمند به فرهنگ ایرانی- اسلامی، ظلم و فساد حاکمیّت و انحطاط اخلاقی، سختگیری و تعصّبات مذهبی و سطحینگری دینی، انحطاط و افول علوم عقلی، تقدیرگرایی و ناامیدی مردم، نقش خانقاهها، نقش سرودههای زهدی، نقش شعر و نثر عرفانی عربی و مسائل اقتصادی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 378 تا 394
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مضامین تعلیمی در مثنوی
نویسنده:
سمیرا مقدمی ماهیآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
مولانا
,
اخلاقی
,
اخلاق
,
ادبیات تعلیمی
,
تربیتی
,
شعر تعلیمی
,
حکمی
,
تعلیمی
,
مضامین
,
تربیت
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
دَیِّن
,
اصطلاحنامه فقه
,
فضایل اخلاقی
,
13. علم کلام
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
چکیده :
مولوی در مثنوی با شگردهای گوناگون به تبیین مقال تعلیمی مورد نظر خود پرداخته است،گاهی با استناد به آیات قران کریم و احادیث و گاهی با استمداد از مثل و تمثیل و حکایت و داستان.و از این نظر مثنوی خوان رنگارنگی است با مضامین تعلیم، حکمت، اخلاق نظری و عملی.این رساله به وسع خود بر آن بوده است تا دست آشنا یا نا آشنای به معارف مثنوی را بگیرد و با خود به خانه های رنگارنگ و متنوع آن رهنمون سازد و جا داشت که کل مثنوی در این باب نقل می شد ولی به اقتضای عنوان رساله به موضوعات اهم پرداخته شده است بدان امید که هر چند کل آب دریا را نمی توان کشید ولی به قدر تشنگی می توان چشید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم حکمت درتصوف و عرفان اسلامی (با تکیه بر آرای حکیم ترمذی و امام خمینی (ره))
نویسنده:
پروانه عروجنیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت
,
انسان کامل (کلام)
,
ادبیات تعلیمی
,
عرفان اسلامی
,
حکمت
,
قناعت
,
اوضاع سیاسی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ولایت (عرفان)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ولایت (عرفان)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ولایت (عرفان)
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
حکیم ترمذی، محمدبن علی
,
ولایت (عرفان)
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
حکیم ترمذی، محمدبن علی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
حكمت در عرفان اسلامي به خصوص تا قرن چهارم باتوجه به سابقۀ آن در قرآن وحديث مثبت ودرسده هاي بعدي عمدتا با توجه به اشتراك معنايي آن با فلسفه منفي ارزيابي شده است. دربارۀ حكمت تعريف جامع و واحد ميان عرفا و صوفيان وجود نداشته و بيشترتعاريف آنان ناظر به غايات، اسباب و يا فضيلت حكمت بوده یا به ويژگيهاي حكيم پرداخته است.در رسالۀ حاضر ابتدا مفهوم حكمت و ويژگيهاي حكيم درعرفان اسلامي، با توجه به نسبت آن با دين و فلسفه ايران و با مطالعۀ اقوال و احوال حكماي ايراني (تا سده چهارم) بيان شده است. آنگاه ترمذي به عنوان چهره شاخص حكيم ; درعرفان اسلامي و نمايندۀ حكمت قديم اسلامي وايراني در ماوراء النهر معرفي و درپايان افكار امام خميني(ره) به عنوان يكي از چهره هاي معاصر عرفان شيعي معرفي وبا انديشه هاي ترمذي مقايسه شده است. بعلاوه در اين پژوهش نشان داده مي شود كه برخي از كساني كه به عنوان صوفي شناخته شده اند، درواقع بهتر است كه درسنت حكمي ايراني- اسلامي قرارداده شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی سیمای پیر در ابیات عرفانی با تکیه بر مثنوی مولوی
نویسنده:
ملک محمد فرخ زاد، نسیم اکبر بالایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
پیر (عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
صوفیه (فرق کلامی) ,
انسان کامل (کلام) ,
ادبیات تعلیمی ,
منطق الطیر عطار ,
حدیقه سنایی ,
دیوان حافظ ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن ,
تهذیب ,
انابه ,
سالک ,
عارفان (مسلمان) ,
هدهد ,
پیر استاد ,
پیر خرقه ,
پیر دلیل ,
پیر صحبت ,
پیر توبه ,
پیر نظر ,
پیر مقراض ,
موی سپید ,
طایفه ادریس (ع) ,
روح صفی (ع) ,
مقام تائبان ,
مقام عابدان ,
مقام شاکران ,
مقام محبان ,
مقام راضیان ,
مقام زاهدان ,
تمثیلات عرفانی ,
منظومه سیرالعباد ,
عالم توحید ,
چکیده :
سیمای پیر در عرفان اسلامی دارای جایگاه ویژه ای است. کتاب های عرفانی نیز کم و بیش، به ترسیم و توصیف سیمای پیر پرداخته اند و اهمیت و لزوم آن را به روشنی برشمرده اند که در این میان حدیقه سنائی، منطق الطیر عطار، مثنوی مولوی و دیوان حافظ دارای اهمیت خاص و نقش بنیادی بوده اند. با نگاهی عمیق به واژه پیر و بررسی تجلی شخصیت عرفانی او و وجودش در ادبیات عرفانی در ابتدا و سپس در آثار این شاعران و عارفان بزرگ می توان به اهمیت و تاثیر سیمای پیر در هر یک از آثار فوق و جامعه آن زمان دست یافت، در این مقاله در فصل های مختلف به صورت مجزا و به تفصیل به توضیح و بررسی سیمای پیر در هر یک از این آثار پرداخته شده است، و باید توجه داشت که این بزرگان با آفرینش این آثار به فهم هر چه بیشتر اوضاع و احوال عرفانی شاعران بزرگ از ورای آموزه های عرفانی و تجربیات شخصی آنان کمک شایانی کرده اند. مقایسه سیمای پیر در این چهار اثر در روشن شدن هر چه بهتر برخی از زوایای اعمال و رفتار پیر و درک صحیح این متون بی تاثیر نخواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انگیزه های عارفان برای نگارش
نویسنده:
موحدی محمدرضا, اسکندری بهاالدین, رحیمی سلمان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهام(افعال الهی)
,
ادبیات تعلیمی
,
کتب عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
عارفان (مسلمان)
,
عارفان
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ادبیات
,
کتب صوفیه
کلیدواژههای فرعی :
نیازهای انسان ,
نیازهای روانی ,
شعر و شاعران از نگاه افلاطون ,
مدعیان عرفان ,
انگیزه مولف ,
تخیل شاعر ,
چکیده :
این پژوهش، ناظر بر این نکته تاریخی که عارفان صاحب قلم به اقتضای زمانه خود و در برابر رقیبان متشرع، درصدد اثبات این مدعا برآمده اند که معارف صوفیه با مفاد کتاب و سنت، پیوندی راستین داشته است، با بررسی بیش از بیست اثر عرفانی نشان می دهد که در بسیاری موارد، ترکیبی از دو نوع انگیزه فردی (از قبیل گونه ای الهام، ذکر یار، اجابت حضرت رسول، نذر و الزام خویش، حفظ نام و یادگاری، جلب شفاعت نیکان و...) و اجتماعی (از قبیل هدایت ورزی، نگرانی از زوال این معرفت، اتمام حجت بر بطالان، تقویت دل نوسالکان، مقابله با مدعیان عرفان، اصرار مریدان، عدم فهم کتب تازی و...)، مولفان عارف را به نگارش واداشته است. سنت رایج در میان عارفان، این بوده است که اصرار مریدان زمینه های لازم را برای قرار گرفتن در موقعیت الهام و دریافت اشارات ربانی، فراهم می آورده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 283 تا 317
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تولد آسمانی با مرگ نفسانی (مرگ اختیاری) به روایت مثنوی معنوی
نویسنده:
محمد محمدپور , محمدنوید بازرگان, امیرحسین ماحوزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
حیات انسانی
,
مرگ ارادی
,
ابوت معنوی
,
عشق در مثنوی مولانا
,
مرگ از نظر مولوی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تولد آسمانی
,
ایمان
,
مرگ در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
جهاد با نفس ,
حیات معنوی ,
حیات مادی انسان ,
درمانگری عشق ,
ادبیات تعلیمی ,
مرگ سرخ ,
عارفان (مسلمان) ,
مقام علم الیقین(قسیم مقام عین الیقین و حق الیقین) ,
پیامبر در مثنوی ,
مرگ در ادبیات فارسی ,
موت ابیض ,
موت اسود ,
موت اخضر ,
چکیده :
صاحبان معرفت برای انسان دو نوع تولد قائلند: یکی تولد صوری و دیگری تولد معنوی یا تولد ثانی که از آن به عنوان «عروسی ابد» یا «تولد آسمانی» یاد می کنند. مرگ نفسانی از مبانی عمیق عرفان و ادب تعلیمی مولانا است. مولانا همچون سایر عرفای اهل بسط و سکر پدیده مرگ دوستی در آثارش تجلی خاصی دارد و مرگ و مرگ نفسانی را در مسیر چرخه تکامل می داند و از آن به عنوان انتقال از عالم کثرت و طبیعت به عالم وحدت و ماوراءالطبیعه تعبیر می کند. این بررسی نشان می دهد مولانا تولد آسمانی را در مرگ نفسانی تحت تاثیر عوامل موثری همچون ایمان، ابوت معنوی و عشق می داند، بنابراین با استناد به حکایات مثنوی، در یک مقدمه و هفت محور انواع ولادت، عوامل موثر در تولد آسمانی، مرگ ها و زایش ها، چگونگی مرگ ارادی و انواع آن، راه های رسیدن به مرگ نفسانی، ویژگی راه یافتگان به مرگ نفسانی (ارادی) و فواید مرگ نفسانی (مرگ اختیاری) بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 263 تا 301
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناظره با ابلیس در ادب عرفانی
نویسنده:
علی اکبر افراسیاب پور ,فرشته سعدی ,فریبا میربلوک بزرگی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
ابلیس
,
ادبیات تعلیمی
,
حدیث نفس
,
قرآن کریم
,
ادبیات عرفانی
,
گفتگو با ابلیس
کلیدواژههای فرعی :
عشق ,
انبیاء(ع) ,
سَماع ,
عارفان (مسلمان) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مناظره ابلیس با خداوند ,
مناظره ابلیس با انبیا ,
مناظره ابلیس با عرفای بزرگ ,
چکیده :
ابلیس در متون نظم و نثر فارسی هم مطرح گردیده است و گفتگو یا مناظره با ابلیس به گونه ای اختصاصی در ادبیات عرفانی قابل شناسایی است. عارفان با الگو گرفتن از قرآن کریم و دیگر کتاب های آسمانی، در قالب حکایات و مجادله هایی که بین ابلیس و پیامبران و یا عارفان ترسیم نموده اند که در ضمن آن به پرسش و اشکال هایی عقیدتی هم پاسخ داده اند جنبه برجسته ای از ادبیات تعلیمی را به نمایش گذاشته اند و ابلیس در اغلب مناظرات تلاش دارد که عمل خود را توجیه کند و خود را عاشق راستین معرفی نماید. برخی ابلیس را مظهر اخلاق ناپسندی چون تکبر و غرور و تند خویی و نمادی برای قهر الهی دانسته اند، از طرفی چون خداوند را احسن الخالقین می دانسته اند که همه چیز را حکیمانه و خیرخواهانه آفریده است، برای خلقت ابلیس هم حکمت هایی سودمند جستجو نموده اند که ناآشنایان گمان کرده اند از ابلیس دفاع شده است، چنانکه او را کارگزار الهی برای آزمایش انسان ها خوانده اند. در اینجا مناظره با ابلیس در پنج شیوه مناظره با خداوند، انبیا، عرفا، باخود و افراد ناشناس بررسی گردیده است و نمونه های آن از ادبیات عرفانی استخراج شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 19
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید