جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اگزیستانسیالیسم دینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
الوجودية الدينية: دراسة في فلسفة باول تيليش
نویسنده:
يمنى طريف الخولي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: هنداوی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اگزیستانسیالیسم دینی
,
اندیشه وجودی (اگزیستانسیالیسم) نقد ادبی
,
اگزیستانسیالیسم
,
تیلیش
,
اگزیستانسیالیسم و مسیحیت
,
الهیات تیلیش
,
اگزیستانسیالیسم الهی
,
تفکرات فلسفی-الاهیاتی پل تیلیش
,
اگزیستانسیالیسم خداباورانه
,
اگزیستانسیالیسم مسیحی
,
الهیات معاصر و اگزیستانسیالیسم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگزیستانسیالیست ها و خدا: هستی و هستی خدا در اندیشه سورن کی یرکگارد، کارل یاسپرس، مارتین هایدگر، ژان پل سارتر، پل تیلیش، اتین ژیلسون و کارل بارت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Arthur C. Cochrane (آرتور سی. کاکرین)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Westminster Press,
زبان :
ایتالیایی
کلیدواژههای اصلی :
اگزیستانسیالیسم دینی
,
اگزیستانسیالیسم الحادی
,
الهیات اگزیستانسیالیستی
,
اگزیستانسیالیسم الهی
,
اگزیستانسیالیسم سارتر
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
اگزیستانسیالیسم خداباورانه
,
اگزیستانسیالیسم مسیحی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دگرگونی، دلسوزی و افراط: تفاسیر فلسفی قارهای از چهره ابراهیم [ع] به گفته فرانتس روزنزوایگ، امانوئل لویناس، ژاک دریدا و ژان لوک ماریون [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Miriam Feldmann Kaye (میریام فلدمن کی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
اگزیستانسیالیسم دینی
,
فلسفه قارهای
,
فلسفه مدرن (رنسانس و عصر جدید)
,
فلسفه قارهای
,
الهیاتِ فلسفهِ قارهای
,
حضرت ابراهیم در کتاب مقدس
چکیده :
ترجمه ماشینی: من خوانش جدیدی از مجموعه ای از تفاسیر فلسفی قاره ای از ماهیت اگزیستانسیالیسم را پس از چرخش دیالوگ پیشنهاد می کنم. این تجزیه و تحلیل بر مطالعه موردی خاصی از شخصیت ابراهیمی در کتاب مقدس به عنوان یک مورد متمرکز خواهد بود. بررسیهای فلسفی آن امکان در نظر گرفتن رویکردهای متفاوت اما مرتبط را از طریق مطالعه و بازخوانی شخصیت ابراهیم میدهد، که با بازخوانی معروف کییرکگور از قربانی شدن اسحاق آغاز میشود. این پژوهش با توجه به گرایش فلسفی قارهای بر تفاسیر از زمان کی یرکگور تمرکز خواهد کرد. چهار متفکری که من آوردهام، همگی نقدها و حتی ردهایی از موضعی صرفا وجودی ارائه کردند. این موقعیت ها در این زمینه شناخته شده است. با این حال، اگزیستانسیالیسم با وجود این چهار نقد از الگوی کی یرکگارد از ابراهیم، هرگز در عمل غلبه نمی کند. من این را از طریق تحلیل موردی از تفسیرهای شخصیت ابراهیمی در کتاب مقدس نشان خواهم داد، و نشان خواهم داد که چگونه کی یرکگور در فلسفه گفتگو و حتی ساختارشکنی حضور دارد. از نظر فرانتس روزنزوایگ، موضع او رابطهای است و بنابراین نسبت به آمادگی ابراهیم برای قربانی کردن، مجذوب و در عین حال دوگانه است. امانوئل لویناس تاکید کی یرکگور بر موضوع/فعالیت (نام های مناسب و آزادی دشوار) را تحسین می کند. ژاک دریدا شور و شوق ابراهیم (هدیه مرگ و آبراهام به عنوان دیگر) را تحسین می کند. و برای ژان لوک ماریون، فداکاری آبراهام تسلیم نفس نیست، بلکه عمل پدیدارشناختی نمادی از بازگشت یک هدیه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم الوجود عند سيرين كيركيغارد
نویسنده:
زهير الخويلدي
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اگزیستانسیالیسم دینی
,
اگزیستانسیالیسم
,
اگزیستانسیالیسم و مسیحیت
,
اندیشه های کی یرکگور
,
سپهرهای سه گانه کی یرکگور
چکیده :
ترجمه ماشینی: سورن کیرکگارد فیلسوف، الهیدان، شاعر، منتقد اجتماعی و نویسنده مذهبی دانمارکی است که به طور گسترده به عنوان اولین فیلسوف اگزیستانسیالیست شناخته میشود. او متون انتقادی در مورد دین سازمان یافته، مسیحیت، اخلاق، روانشناسی و فلسفه دین نوشت که نشان دهنده عشق به استعاره ها، طنزها و ضرب المثل ها بود. کی یرکگور تأثیر زیادی بر تعداد زیادی از فیلسوفان معاصر داشت، خواه معتقد بودند یا نه. : کارل یاسپرس، مارتین هایدگر، گابریل مارسل، ژان پل سارتر. برخی از اصطلاحات فیلسوف دانمارکی مانند «تهوع»، «اضطراب» و «موجود» اکنون وارد زبان زندگی روزمره شده است. اما به جای اینکه کی یرکگارد را بر اساس یک فرمول تثبیت شده به «پدر اگزیستانسیالیسم» تبدیل کنیم، مهم است که تاکید کنیم که او می خواست استثنایی باشد که انسان مدرن همیشه باید با آن روبرو شود. دومی طرفدار عدم تقلیل بدبختی وجدان به بیماری، عدم پذیرش رستگاری برای رستگاری و اشتباه نکردن رهایی با رستگاری است. او با حفظ قطب فرد و قطب متعالی، احترام به شخص انسانی را که امروزه مورد دستکاری همه نوع است، حفظ می کند و با پناه دادن به موضوع از همه کاریکاتورهایی که ادعا می کنند، از مفهوم امر مقدس محافظت می کند. برای جایگزینی آن به ما می فهماند که هستی تنشی است بین آنچه انسان است و آنچه نیست، تنشی است که در پس تمام سنتزهای دیالکتیکی یا تاریخی باقی می ماند. به طور خلاصه، ما را دعوت می کند که دائماً در مورد این پارادوکس و در این رسوایی مطلق که خدای تجسم یافته در شخص مسیح را تشکیل می دهد که می آید تا پیامی را به انسان ارائه دهد که بدون آن چیزی جز موجودی گمشده نخواهد بود. آیا سیرن کی یرکگارد یک بار نگفت که قهرمان غم انگیز خود را برای بیان افکار عمومی تسلیم می کند. فایت نایت سال را رها می کند تا مجرد شود؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا آنها به این واقعیت نرسیده اند که عقل و تجربه نمی تواند پاسخگوی بخش ناشناخته ی انسان باشد ؟ چرا اگزیستانسیالیسم و نظریه ژان پل سارتر هنوز طرفدار دارد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بالاخره هر نظریه ای ، عده ای طرفدار دارد . اگر الان شما بگویید که ماست سیاه است عده ای هستند که می گویند که شما درست می گویید . در جوامع مختلف خودکشی طرفدارانی دارد و برای خودشان تحلیل هایی هم دارد . دنیا به این رسیده که خلایی دارد و برای حل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
رابطه عقل و تجربه
,
هستیگرایی = اگزیستانسیالیسم (مکتب فلسفی)
کلیدواژههای فرعی :
اگزیستانسیالیسم دینی ,
وجود فی نفسه ,
هستیگرایی = اگزیستانسیالیسم (مکتب فلسفی) ,
هستی شناسی اومانیستی سارتر ,
وجودشناسی سارتر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مولفه های اگزیستانسیالیستی اندیشه ی دینی علی شریعتی با نظر به آراء کی یر که گور و سارتر
نویسنده:
مهرانگیز نعمتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ژان پل سارتر
,
اگزیستانسیالیسم دینی
,
کی یرکه گور
,
دکتر علی شریعتی
چکیده :
چکیده:ماهیت انسان در مکتب اگزیستانسیالیسم در اثر انتخاب آزاد و آگاه او تحقق می یابد.انسان هستی را جولانگه خویش می داند و بر اساس انتخاب آگاه و آزادانه ی خود خالق سر نوشت خویش است و همین باعث شور و نشاط و کمال زندگیش می شود .در آثار علی شریعتیتأکید فراوانی بر مسأله انسان و مسائل و موضوعات مرتبط با آن شده است و به همین دلیلمملو ازمولفه هایاگزیستانسیالیستی است. علی شریعتی از طریقشخصیت پردازی الگوهای شاخصاسلام مانندحضرت علی (ع)،فاطمه (س)، امام حسین (ع)،حضرت زینب (س)،ابوذر و حر، نقش ویژه ای در معرفی مفاهیم بلند اسلامی دارد.کی یر که گور مسیحینیز با بررسی شخصیتی چون حضرت ابراهیم (ع) ، در تلاش است تا مومن حقیقی را معرفی کند.با وجودی که هر دوی آنها بر عنصر اختیار انسان تأکید دارند، کی یر که گور ،طبق آموزه ی گناه اولیهدر مسیحیت و نجات بخش بودن مسیح موعود معتقداست که گناه بشر ازلی است و در همه ی فرزندان آدم به ارث رسیده اما شریعتی معتقد است هر انسانی مسول سرنوشت خویش است و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد . شریعتی قائل به وجود آفریدگاری مطلق برای هستی است در حالی که سارتر اعتقاد به دینداری را با اختیار انسان در تنافی می داند و معتقد استبشر در این جهان به خود وانهاده شده است. اگزیستانسیالیست دینی با بینشی عرفانی که به جهان وهستی دارد باعث می شود انسان از احساس پوچی رها شود و احساس هدفمندی نماید و در جهت کمال که همان رسیدن به بی نهایت است گام بردارد. در حالی که اگزیستانسیالیست غیر دینی با وجود همه ی ارزشی که برای انسان قائل است اما نمی توانند برای سرنوشت نهایی بشر آینده ی دلخوش کننده ،امید بخش و هدفداری را پیش بینی کند و در نتیجه انسان به نوعی سر خوردگی ،پوچی و سر گردانی دچار می شود . کلیدواژه ها:شریعتی،مولفه های اگزیستانسیالیستی ،آزادی،اندیشه ی دینی،کی یر که گور ،سارتر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه ایمان وحیانی صدرا و ایمان فلسفی کارل یاسپرس
نویسنده:
لاله حقیقت، الهه زارع
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استعلا
,
ایمان مذهبی
,
تجربه فراگیرنده
,
عقل و ایمان
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
کرامیه ,
ایمان ,
خوارج ,
یقین ,
عمل صالح ,
مقومات ایمان ,
مرجئه ,
رابطه ایمان و معرفت ,
ایمان فلسفی ,
عمل همراه معرفت ,
تلقی گزاره ای از دین ,
متعلقات ایمان ,
روشنگری وجودی ,
ایمان آزاد ,
ایمان دیالکتیکی ,
اگزیستانسیالیسم دینی ,
هستیگرایی = اگزیستانسیالیسم (مکتب فلسفی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
ایمان یکی از مهمترین موضوعات دین و فلسفهی دین است و در واقع، گوهر دینداری محسوب میگردد. واژهی ایمان به وفور در قرآن و کتب مقدس به کار رفته است؛ به همین دلیل، فهم و طلب آن از نظرگاه تمام معتقدان به خدا مهم بهنظر میرسد و هر کس در قلمرو خود سعی میکند معنای این کلمه و منظور خداوند از کاربرد آن را دریابدایمان در طول تاریخ، باعث بحثهای دامنهداری،چه در میان متکلمان اسلامی و چه در میان فیلسوفان دین گردیده است، به صورتی که دستهای ایمان را از سنخ اعتقاد به گزارهها و دستهای با نقد تلقی گزارهای از ایمان، آن را به رویایی با خدا و اعتماد و دل سپردن به او تعریف میکنند. در مقالهی حاضر، در میان اقوال و آرایی که در مورد ایمان بیان شده ما به بررسی دیدگاه ملاصدرا، فیلسوف مسلمان ایرانی و کارل یاسپرس، فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی پرداختهایم و برآنیم تا پس از بیان یک پیشینهی کوتاه از مسألهی ایمان در میان متکلمان اسلامی و نقل قول چند متفکر غربی در باب ایمان، به بیان و مقایسهی مسألهی ایمان از دیدگاه این دو فیلسوف بپردازیم و در نهایت، نظریات آنها را باهم مقایسه نماییم. ایمان ملاصدرا ایمان برخاسته از وحی و از سنخ ایمان مذهبی است. وی دارای تلقی گزارهای و دارای رویکردی معرفتگرایانه است و حقیقت ایمان را علم و تصدیق میداند و عمل را از ارکان ایمان نمیشمارد. نظر صدرا در بحث ایمان، برگرفته از نظریهی اصالت وجود، تشکیک وجود و ... میباشد، ولی ایمان مد نظر یاسپرس ایمان فلسفی نام دارد که مبتنی بر وحی نیست و گونهای تجربهی فراگیرنده محسوب میگردد. ایمان فلسفی یاسپرس برگرفته از چند اصل اساسی فلسفهی وی میباشد، از جمله: وجود و مراتب آن، خدا و تعالی، آزادی و اختیار انسان، تاریخی و انفسی بودن حقیقت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید