جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اخلاق فردی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
عنوان :
اصل توحید محوری و تاثیر آن بر اخلاق فردی و اجتماعی در المیزان
نویسنده:
عباس همامی، حمید رضا یونسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
اصول فلسفه و روش رئالیسم ,
آخرت گرایی ,
رذایل اخلاقی ,
اخلاق فردی ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
حکمت عملی ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
خود سازی ,
آداب اجتماعی ,
عمل گرایی آخرت محور ,
اخلاق تابع تحمل قوانین ,
تحسین افکار عمومی ,
ثمرات اجتماعی اخلاق توحید محور ,
خودمحوری اخلاقی ,
اخلاق فردی ,
چکیده :
پژوهش حاضر با تکیه بر تفسیر المیزان به ارائه انواع تعریف از اخلاق و نیز تهذیب نفس در نگاه علامه طباطبائی پرداخته و با تاکید بر اصل توحید محوری در اخلاق، اثبات کرده است که نظام اخلاقی توحید محور مترقی ترین نظام اخلاقی است که با پایبندی بر روش رفع رذائل اخلاقی و نه دفع آن تمامی امور فردی و اجتماعی انسان را در طول یکدیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک که توحید باشد، در نظر گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق اجتماعی در مثنوی معنوی
نویسنده:
غلامرضا رحمدل
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اخلاص عارفان
,
آداب اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اخلاق فردی ,
کنش (عمل - فعل) ,
خودباوری ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
قرآن ,
معرفت ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
بلند همتی ,
عیب جویی ,
moral ideas ,
انواع عشق از نظر مولوی ,
مفاهیم ایجابی اخلاق ,
وسعت نظر ,
اخلاص عمل ,
عیب گویی ,
اخلاق کلبی ,
کلبی گری ,
اغتنام دوستی ,
اخلاق واقع مدارانه ,
اخلاق فردی ,
اخلاق کلبی ,
چکیده :
این مقاله با تکیه بر اصول نقد اخلاقی - که از شاخه های نقد محتوایی است - تنظیم و تدوین شده و پس از تعاریفی مفهوم شناختی از مقوله اخلاق، مصادیق و مظاهر آن - که به منزله شاخه های روییده بر تنه درخت تلقی شده اند - از شش دفتر مثنوی کشف و استخراج و بر اساس طبقه بندی مفهومی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. مفاهیم محوری مورد بحث در این مقاله را می توان به شرح زیر فهرست بندی کرد: 1- مفاهیم ایجایی (اخلاق ایجایی)، که خود به دو بخش قابل تقسیم است: 1-1 اخلاق فردی، شامل مفاهیمی از قبیل: خودباوری، وسعت نظر و اخلاص عمل 2-1. اخلاق اجتماعی شامل مفاهیمی چون: اغتنام دوستی و قاطعیت و تحذیر 2- مفاهیم سلبی یا اجتنابی (اخلاق اجتنابی) مانند: اجتناب از اعمال نسنجیده و اجتناب از عیب جویی و عیب گویی 3- فلسفه اخلاق: در این بخش به نمونه هایی از ادبیات مثنوی - که رنگ و لهجه مکاتب فلسفی داشته و قابل انطباق با اخلاق مکتب کلبی است - اشارت شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 303 تا 322
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طنز در شعر حافظ
نویسنده:
عبدالامیر چناری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
طنز
,
حافظ شیرازی
,
ادبیات
,
طنز در ادبیات فارسی
کلیدواژههای فرعی :
ژنده پیل ,
کنایه ,
اخلاق فردی ,
اصول اخلاقی ,
ایهام ,
نوع ادبی ,
ایهام در شعر حافظ ,
آسیب های اجتماعی ,
صنعت بلاغی ,
استعاره تهکمیه ,
حاکم ستمگر ,
طنز آفرینی ,
طنز از طریق ابهام ,
طنز از طریق متناقض نمایی ,
تاویل استهزاآمیز ,
کلمات توهین آمیز ,
روحانی ریاکار ,
جانبداری از باطل ,
عذر بدتر از گناه ,
طنز از طریق حسن تعلیل ,
اخلاق فردی ,
چکیده :
طنز در شعر حافظ، به منزله یک صناعت بلاغی است، نه یک نوع ادبی. شیوه های طنز آفرینی حافظ بسیار متنوع، پیچیده و در نهایت ایجاز است. عدم درک اسلوب های طنز در شعر او، گاه سبب تفسیرهای نادرست و خلاف مقصود شاعر شده است. در این مقاله، طنزهای حافظ در 12 اسلوب دسته بندی شده است؛ از جمله طنز از طریق ابهام، متناقض نمایی، تاویل های تازه و استهزا آمیز از مسایل مهم، مغالطه منطقی، نسبت دادن رفتارهای مخالفان به خود. شخصیت های مورد نقد حافظ، همگی بدون نام و نوعی (typical) هستند و بر دو دسته اند: حکومتی و دینی. وی این شخصیت ها را از دو نظرگاه، نقد می کند: 1- اصول اخلاقی و ارزش های فردی 2- آسیب های اجتماعی. طنز حافظ غالبا زبانی عفیف و خالی از کلمات توهین آمیز دارد. موضوعات طنز حافظ، عمدتا نقد اندیشه های مخالفان عشق و عرفان؛ و اخلاق حاکمان ستمگر و روحانیون ریاکار است. «صورت» طنزهای حافظ، غالبا حاصل گردآمدن عناصر ناسازگار، جانبداری از باطل و مغالطه عمدی، به گونه ای کاملا ظریف و پنهان است؛ و این امر، با «محتوا» ی انتقادهای او از جامعه ای که ساختارهای بنیادین آن با ساختارهای قانونی اش تضادی عمیق دارد، کاملا هماهنگ است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مختصات حکمت عملی در منظومه اندیشه غزالی
نویسنده:
سیدرحمان مرتضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان و سیاست
,
غزالی و فلسفه
,
امام محمد غزالی
,
اخلاق فردی
,
سیاست مدینه
,
مکتب اخلاقی ارسطو
,
دین و سیاست
,
حکمت عملی
,
علم تدبیر منزل
,
اندیشه های احمد غزالی
,
روش شناسی غزالی
,
سیاست امام محمد غزالی
,
اندیشه سیاسی امام غزالی
,
اخلاق فردی
کلیدواژههای فرعی :
حد وسط ,
خواجه نظام الملک طوسی ,
ابوالحسن ماوردی ,
تهافت الفلاسفه ,
خلیفه ,
سیاست نامه ,
تشکیل خانواده ,
المنقذ من الضلال ,
اشکالات غزالی به حکما ,
فضیلت از دیدگاه غزالی ,
چکیده :
حکمت عملی غزالی، بر اساس «علم دین» وی و مبتنی بر تفسیر خاص عرفانی او از شریعت، شکل می گیرد. غزالی با طرح افکنی این حکمت عملی می کوشد، انحطاط موجود در جامعه خویش را درمان کند و سازوکارهایی برای تعالی اخلاق فردی، تدبیر منزل و سیاست مدینه بیابد. این نوشتار کوششی برای روشن کردن خطوط اصلی نگاه غزالی به حکمت عملی و شاخه های آن خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزارههای اخلاقی قرآن و چگونگی نظاممندسازی آن
نویسنده:
حسن سراجزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
پژوهشنامه اخلاق,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابعاد وجودی انسان
,
اخلاق بندگی
,
اخلاق فردی
,
اخلاق اجتماعی
,
مفاهیم اخلاقی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نظام اخلاقی قرآن
,
گزارههای اخلاقی
,
اخلاق درباره جهان پیرامون
,
اخلاق بندگی
,
اخلاق فردی
,
اخلاق اجتماعی
چکیده :
گزارههاي اخلاقي قرآن را ميتوان در قالب قضايا و جملاتي ارائه کرد که از موضوع و محمول تشکيل يافتهاند. موضوع اين گزارهها، شامل ابعادِ پنجگانه وجودي انسان، يعني بُعد معرفتي، عاطفي، ارادي، رفتاري و منش انسان است که هريک از اين ابعاد، ميتوانند روابط چهارگانهاي را با خدا، خَلق، خود و خلقت داشته باشند. محمول اين گزارهها نيز يکي از مفاهيم و احکام هفتگانۀ اخلاقي «خوب» و «بد»، «بايد» و «نبايد»، «درست» و «نادرست»، «وظيفه يا مسئوليت»، است. در قرآن، براي اين ابعاد پنجگانه و روابط چهارگانه، احکامي اخلاقي به شکل مثبت و منفي و با استفاده از يکي از مفاهيم هفتگانه اخلاقي ارائه شده است که با ترکيب آنها، ميتوان گزارههاي اخلاقي قرآن را در شکلي نظام مند سامان داد. در اين پژوهش با توجه به کمبود پژوهشهاي قرآني در زمينه نظاممندسازي گزارههاي اخلاقي، کوشش شده است به روش توصيفي تحليلي، نخست اين گزارهها، معرفي شوند و سپس، چگونگي نظاممندسازي آنها توضيح داده شود. برآيند اين نظاممندسازي، ارائه مدلي جديد و چهل وجهي از گزارههاي اخلاقي است که مجموعهاي از نظامهاي خُرد و کلان را شامل ميشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی فلسفی به تأثير اخلاق و قانون بر رعايت نظم عمومی
نویسنده:
عبدالرزاق حسامی فر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قانون
,
اخلاق
,
اخلاق فردی
,
نظم عمومی
,
آداب اجتماعی
,
وظیفهشناسی اخلاقی
,
اخلاق فردی
,
اخلاق
چکیده :
رعايت نظم عمومي يكي از امور ضروري براي تحقق يك جامعة مطلوب و بسامان است. اما چگونه و از چه راهي ميتوان به اين هدف دست يافت؟ آيا بايد رسانهها و مراكز فرهنگي با آموزش اخلاقي افراد جامعه، آنها را به رعايت نظم عمومي برانگيزانند يا بايد با وضع قوانين بازدارنده، افراد جامعه را ناگزير به انجام اين كار كرد و يا انجام هر دو كار لازم است. پرسش ديگري كه در اينباره مطرح ميشود اينست كه آيا رعايت نظم عمومي در يك جامعه بخودي خود ارزشمند است و انگيزه فرد از انجام آن، چه احساس تكليف باشد چه بيم از مجازات، در هر حال نيكو ارزيابي ميشود يا ارزشمندي رعايت نظم عمومي تنها در گرو احساس تعهد و وظيفهشناسي اخلاقي است. پرسش سومي كه در پي پرسش دوم مطرح ميشود اينست كه اگر فرد بدليل ترس از جريمه، نظم را رعايت كرد، آيا ميتوان فعل او را نيكو تلقي كرد؟ در اين مقاله پس از تحليل سه پرسش ياد شده، با استفاده از انديشههاي فيلسوفان بزرگي چون افلاطون، ارسطو و كانت، ميكوشيم نشان دهيم كه ارزشمندي رعايت نظم عمومي از منظر اخلاق فردي در گرو احساس تعهد اخلاقي است و از منظر اخلاق اجتماعي به هر انگيزهيي كه باشد، البته با شدت و ضعف، فضيلت تلقي ميشود، چراكه افراد جامعه از آن سود ميبرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اوصاف اخلاقی مستقل و وابسته؛ تعریف و تقسیمی نوین در اخلاق
نویسنده:
مسعود صادقی، عسکر دیرباز
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
تربیت
,
تقسیم اوصاف اخلاقی
,
فضائل مستقل
,
فضائل وابسته
,
رذائل مستقل
,
رذائل وابسته
,
شر
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه اخلاق (اِتیک) ,
گناه ,
جهنم ,
محبت ,
غرور ,
تکلیف اخلاقی ,
صبر ,
انفاق ,
صداقت ,
حسادت ,
نسبیت اخلاقی ,
امید ,
فلسفه شرور ,
اخلاق فردی ,
اصول اخلاقی ,
اخلاق اسلامی ,
اخلاق هنجاری ,
مطلق گرایی اخلاقی ,
اخلاق اجتماعی ,
ارزش اخلاقی ,
الزام اخلاقی ,
نیک و بد ,
ارزش اخلاقی خادم ,
ارزش اخلاقی مخدوم ,
آزمون بهشت تخیلی ,
آزمون جهنم تخیلی ,
غبطه ,
اخلاق فردی ,
اخلاق اجتماعی ,
چکیده :
تاکنون اوصاف اخلاقی مطابق با معیارهای گوناگون به مطلق و نسبی، فردی و اجتماعی، خادم و مخدوم، زمانمند و ابدی و... تقسیمشدهاند. حداقل فایده این تقسیمات و تفکیکات، کمک به ارتقای اخلاق پژوهی و نیز فاعلان اخلاقی در فهم بهتر و روشمندتر از ارزشها و ضد ارزشهای اخلاقی است. در این نوشتار تلاش شده مبتنی بر رابطه زمینهساز و لازم و ملزومی که ممکن است میان برخی از فضائل و رذایل وجود داشته باشد، اوصاف اخلاقی به دودسته کلی "مستقل و وابسته" و بهتبع آن دستهای دیگر تحت عنوان مستقل ـ وابسته یا دوگانه تقسیمشده و ازاینجهت یک تعریف و طبقهبندی نوین در اخلاقشناسی (و مشخصاً فرا اخلاق) عرضه و تبیین گردد. دو آزمون بهشت تخیلی و جهنم تخیلی دو محک برای تفکیک آسانتر اوصاف مستقل از وابسته است که با استمداد از تخیل اخلاقی این مهم را ممکن میسازد. در ادامه ضمن تشریح مصداقی و نیز محک این تقسیمبندی، بخشی از فواید و توابع نظری و عملی این تعریف و تقسیمبندی تازه مورداشاره قرارگرفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اخلاق خوارج با تکیه بر سیره ی علوی و متون تاریخی
نویسنده:
ابتسام مزرعاوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اخلاق
,
اخلاق فردی
,
اخلاق اجتماعی
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
خوارج
,
اخلاق فردی
,
اخلاق اجتماعی
چکیده :
چکیدهاین نوشتار به تعیین حدود ومرزهای اخلاق فردی واجتماعی و رابطه آن ها با یکدیگر و همچنین چکیده ای از تاریخ خوارج و اخلاق فردی واجتماعی آنان می پردازد. در این راستا اخلاق فضیلت و عدالت، به عنوان مقدمه ای ضروری برای درک بهتر مباحث فوق، مورد واکاوی قرار گرفته است. با توجه به تقسیم فضایل به فضایل فردی واجتماعی و نیز تقسیم عدالت به عدالت فردی و اجتماعی، اخلاق به دو قسم فردی و اجتماعی تقسیم می شود. با در نظر گرفتن تعاریف و تقسیمات گوناگون از اخلاق فردی و اجتماعی، در این پژوهش،نمونه هایی ازاخلاق فردی همچون : استقامت، عفت، فرو خوردن خشم، راستی، فروتنی، اطاعت از اوامر الهی،عفو، مسئولیت پذیری، آزادی شخصیت، صبر، بردباری، ترحم، جهاد بانفس،حیاء، شجاعت و شهامت آورده شده، ونمونه هایی از اخلاق اجتماعی از جمله: عدالت، همیاری با دیگران، صلاحیت عمومی، تعاون، وفای به عهد، امانت، اطاعت از رهبر، مسالمت، گذشت، بخشش، الفت، دوستی، ترک حقد وکینه، مروٍّت، ترک عناد ودشمنی، خوشرفتاری با همسرو خانواده، خیر بودن برای اهل،اصلاح میان مردم، خدمت به یکدیگر و مراعات حقوق همدیگر بیان شده است.بنابراین مباحثی از قبیل تصرف در امانت، نظام ناپذیری، شیوه ی برخورد امام با خوارج ، ذیل اخلاق اجتماعی خوارج قرار می گیرد و در ادامهاخلاق خوارج و رابطه های آن ها با همدیگر، مطرح می شود. از جمله نتایج بدست آمده از این رساله، نقش تنوع شرایط و موقعیت ها در تفاوت رفتارها و برخوردها و نیز اجرا نشدن تمام احکام اخلاق فردی در مصالح اجتماعی است.واژگان کلیدی: اخلاق، خوارج، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین کلامی جایگاه و نقش توحید در اخلاق فردی اسلامی
نویسنده:
زهرا خانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
علوم انسانی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
جهان بینی
,
دین اسلام
,
اخلاق فردی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
دین اسلام (ادیان سامی)
,
اخلاق فردی
چکیده :
در همه بخش های دین اسلام، توحید به عنوان اصلی اساسی،نقشی محوری را داراست. موضوعی که در این رساله به آن پرداخته می شود بررسی این اصل در نظام اخلاقی اسلام است. ریشه و جوهر دین توحید است و آفرینش بر پایه آن بنا نهاده شده است و در عین اینکه ریشه دین است، غایت و هدف در اسلام نیز معرفی شده است، از طرفی یکی از بخش های مهم دین که مرتبط با نوع انسان است، اخلاق معرفی شده است. اخلاق که باید و نبایدهای ارزشی حاکم بر رفتار آدمی را نشان می دهد، نیازمند جهان بینی است و تفاوت نظام های اخلاقی از اختلافات بینشی هر نظام درباره هستی نشأت گرفته است .نظام اخلاقی دارای تقسیماتی است که اخلاق فردی از زیر شاخه های اصلی آن شمرده می شود. اخلاقی که ارسطو در نظام اخلاقی اش ارائه می دهد بر اساس هستی شناسی خود، بر مبنای رعایت حد وسط است که هدف از اخلاق در این نظام رسیدن به به نقطه تعادل و حاکمیت عقل بر دیگر قواست. در اخلاقی که برخی علمای مسلمان با تأثیر پذیری از ارسطو، با وجود جهان بینی های متفاوت آن را پذیرفته اند نیز هدف از اخلاق رسیدن به نقطه تعادل وحاکمیت عقل بر سایر قوا معرفی شده است و اختلاف دو نظام فقط در مصادیق سعادت است، اما در نظام اخلاقی که مفسرین و علمای معاصر باتوجه به بینش قرآنی و روایی آن را تبیین می کنند، اخلاق بر اساس توحید خالص بنا نهاده شده و معیار فعل اخلاقی تقرب به خداوند و هدف از اخلاقلقاءالله است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر اعتقاد به معاد در اخلاق اسلامی
نویسنده:
مصطفی محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هیوم
,
علوم انسانی
,
اخلاق فردی
,
اخلاق اجتماعی
,
معارف اسلامی
,
معاد(فلسفه)
,
اخلاق فردی
,
اخلاق اجتماعی
چکیده :
در میان عقاید و باورهای مذهبی، إعتقاد به معاد و روز رستاخیز از نافذترین و موثرترین باورها در جهت دادن به رفتار و منش آدمی بوده و است. این باور در اخلاق اسلامی نیز از جایگاه خاصی برخوردار است. همواره عرفاء و علمای اخلاق در تعلیم و تربیت، با نگاه آخرتگرایی به این امر میپرداختند. بررسی تأثیر معادباوری در رفتارهای انسان منوط به مطالعه رابطه جهانبینی و ایدئولوژی است. در این میان دو نظریه وجود دارد. برخی قایل به زایش مستقیم ایدئولوژی از جهانبینی شدند و گفتهاند هر جهانبینیای بدون دخالت هیچ ضمیمهای، ایدئولوژی خاصی را در بطن خود میپروراند و بعضی دیگر قایل به گسست میان جهانبینی و ایدئولوژی شده و هیچگونه پیوندی بین ایدئولوژی و جهانبینی را قبول ندارند. این پژوهش، ابتداء با نقد و بررسی نظریه «هیوم» رابطه جهانبینی و ایدئولوژی را در منابع اسلامی تبیین مینماید و سپس مهمترین راهبردهای تکامل ایدئولوژی را مورد بررسی قرار میدهد.هرچند باور به معاد تأثیرات فراوانی در اخلاق انسان میگذارد ولی این پژوهش سعی دارد تا به مهمترین مصادیق اخلاق فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در منابع اسلامی اشاره کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید