جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
بنیادگرایی دینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
عنوان :
عدالت بی ایمان: درک نقش سیستم قضایی در تسهیل سوء استفاده از قوانین توهین به مقدسات در پاکستان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Faryal Zahra Jafri (فریال زهرا جعفری)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ماساچوست،آمریکا: Tufts University (دانشگاه تافتس),
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
بنیادگرایی دینی
,
اسلام سلفی
,
عدالت
,
فلسفه حقوق
,
حقوق قضائی پاکستان
چکیده :
ترجمه ماشینی: در حالی که قوانین توهین به مقدسات در پاکستان ظاهراً برای حمایت از دین بود احساسات، آنها در سال های اخیر به ابزار خشونت تبدیل شده اند. از دهه 1980، تعداد موارد توهین به مقدسات و اتهامات به شدت افزایش یافته است. در این مقاله، من استدلال می کنم که این دراماتیک افزایش پرونده ها به دلیل افزایش سوء استفاده از این قوانین است که با نقص در سیستم قضایی تسهیل می شود. باز میکنم با بحث در مورد ریشه یابی قوانین، از دوران استعمار تا اواخر دهه 1970 مقاصد قوانین و افزایش مداوم محافظه کاری مذهبی در این مورد برجسته شده است بخش. فصل دوم اصلاحات انجام شده در زمان رژیم ژنرال ضیاءالحق را به عنوان اصلاحات مشخص می کند منشا چندین نقص مداوم در سیستم قضایی است. مناظرههایی را که در آن برگزار میشود بیشتر مورد توجه قرار میدهد اصلاحات قوی فصل سوم از داده های موجود برای نشان دادن افزایش موارد از زمان استفاده می کند دهه 1980 و برای نشان دادن اینکه چه کسانی در درجه اول هدف قرار می گیرند. از مثال هایی برای نشان دادن ایرادات چند مورد استفاده می کند سطوح نظام عدالت کیفری همچنین واکنش های بین المللی به این قوانین و آنها را در نظر می گیرد پیامدها و اینکه چگونه دولت پاکستان ادامه حیات آنها را توجیه کرده است. چهارمین این فصل بر دهه گذشته تمرکز دارد و عمدتاً بر دوره پس از استاندار سلمان تمرکز دارد مرگ تاسیر این نشان می دهد که چگونه گفتمان پیرامون قوانین توهین به مقدسات تغییر کرده است و چگونه این بر جنبش های اصلاحی تأثیر گذاشته است. همچنین به چگونگی ارتباط این قوانین با سایر پاکستانی ها می پردازد مقررات قانونی مانند آزادی بیان و بیان. در نهایت، من به ادبیات در قوانین توهین به مقدسات در پاکستان با اشاره به سیستم های اجرایی آنها به عنوان مسئول برای سوء استفاده از آنها من بیشتر نشان میدهم که چگونه نقصهای این سیستم باعث ایجاد عدالت غیررسمی شده است سیستمی که منجر به کاهش عمومی امنیت برای بسیاری از شهروندان پاکستانی شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات غیرطبیعی: دین، هنر و رسانه پس از مرگ خدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Charlie Gere
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Bloomsbury Academic,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
بنیادگرایی دینی
,
دین و تجدد گرایی
,
الهیات مسیحی
,
سکولاریسم
,
کفر
,
فلسفه دین
,
پست مدرنیسم
,
الهیات غیرطبیعی
چکیده :
ترجمه ماشینی: ناکامی مدرنیته سکولار در تحقق وعده پیشرفت و روشنگری، خلایی را ایجاد می کند که دین در پر کردن آن عجله دارد. اما چه نوع تفکر و عمل دینی می تواند برای شرایط پساانسانی ما مناسب باشد؟ و چگونه میتوانیم از پذیرفتن بنیادگرایی دینی و فانتزی پرهیز کنیم یا در نیهیلیسم ناامیدکننده الحادی غوطهور نشویم؟ در کتاب الهیات غیرطبیعی، چارلی گیر راههایی برای اندیشیدن درباره امکانات دین و الهیات در زمینه پست مدرنیته ما ارائه میدهد. از طیف وسیعی از متفکران، از جان راسکین و آلفرد نورث وایتهد گرفته تا ژاک دریدا، جودیت باتلر، جورجیو آگامبن، سیمون کریچلی، کاترین کلر، برونو لاتور، و تیموتی مورتون و هنرمندانی مانند مارسل دوشان و ریچارد همیلتون. و فیلم هایی از جمله مرد کوچک شده باورنکردنی، این کتاب به دنبال بقایای الهیات و دین در حوزه فناوری و رسانه و همچنین هنر به عنوان پایه و اساس تفکر دینی جدید بالقوه است. از طریق تعامل میان رشته ای با این متفکران و هنرمندان، مفهوم الهیات غیرطبیعی را به عنوان مبنای نوع جدیدی از تفکر دینی که به شعور ما توهین نمی کند، توسعه می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیکار در راه خدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Karen Armstrong (کارن آرمسترانگ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
بنیادگرایی دینی
,
بنیادگرایی
,
بنیادگرایی مسیحی
,
بنیادگرایی اسلامی
,
بنیادگرایی (مسائل جدید کلامی)
,
بنیادگرایی انجیلی
,
بنیادگرایی مذهبی
,
بنیادگرایی
,
بنیادگرایی اسلامی
,
بنیادگرایی مسیحی
,
بنیادگرایی یهودی
,
بنیادگرایی پروتستان
,
بنیادگرایی مسلمان
چکیده :
ترجمه ماشینی: در اواخر قرن بیستم، بنیادگرایی بهعنوان یکی از قدرتمندترین نیروهای فعال در جهان ظاهر شد که سلطه ارزشهای سکولار مدرن را به چالش میکشد و صلح و هماهنگی را در سراسر جهان تهدید میکند. با این حال برای تعداد زیادی از مردم غیرقابل درک است. در «نبرد برای خدا»، کارن آرمسترانگ به طرزی درخشان و دلسوزانه به ما نشان میدهد که چگونه و چرا گروههای بنیادگرا به وجود آمدند و آرزوی دستیابی به آنها را دارند. تغییرات را در هر جنبه ای از زندگی بیدار کنید - اغلب دردناک و خشونت آمیز، حتی اگر رهایی بخش. آرمسترانگ استدلال می کند که یکی از چیزهایی که بیشتر تغییر کرد مذهب بود. مردم دیگر نمی توانستند در مورد الهی به همان شکل فکر کنند یا تجربه کنند. آنها مجبور بودند اشکال جدیدی از ایمان را ایجاد کنند تا متناسب با شرایط جدیدشان باشد. آرمسترانگ بنیادگرایی را یکی از این شیوههای جدید مذهبی بودن توصیف میکند که در تمام سنتهای دینی اصلی ظهور کرده است. او با تمرکز بر بنیادگرایی پروتستان در ایالات متحده، بنیادگرایی یهودی در اسرائیل، و بنیادگرایی مسلمان در مصر و ایران، راه هایی را بررسی می کند که این جنبش ها، اگرچه یکپارچه نیستند، اما هر کدام از ترس مدرنیته - اغلب در پاسخ به تهاجم- سرچشمه گرفته اند. (گاهی ناخواسته، گاهی عمدی) توسط جریان اصلی جامعه. آرمسترانگ گروه های بنیادگرا را پیچیده، مبتکر و مدرن می داند - به جای بازگشت به گذشته - اما مدعی است که آنها از نظر مذهبی شکست خورده اند. او با حفظ این موضوع که بنیادگرایی اغلب در رابطه همزیستی با مدرنیته تهاجمی وجود دارد، که هر یک دیگری را به سوی افراط و تفریط بیشتر سوق می دهد، شفقت را به عنوان راهی برای خنثی کردن آنچه که اکنون یک تضاد در حال تشدید است، پیشنهاد می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدود و کیفیت حضور اجتماعی زن از دیدگاه مراجع تقلید ایرانی در سدهی اخیر
نویسنده:
پدیدآور: شیدا قلیزاده مجاوری استاد راهنما: حسن محدثی گیلوائی استاد مشاور: صدیقه وسمقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
مرجعیت دینی
,
بنیادگرایی دینی
,
مشارکت اجتماعی
,
مرجعیت تقلید
,
حضور اجتماعی
,
مرجعیت (مسائل جدید کلامی)
,
اختلاط زنان با مردان
,
اختلاط زنان با مردان
,
حجاب
,
مرجع تقلید
,
سنت گرایی (وابسته اخص سنت)(فلسفه سیاسی)
,
Traditionalism سنت گرائی (مجتبوی)
,
محافظه کاری Conservatism
,
مشارکت اجتماعی زنان
,
حضور اجتماعی زنان
,
محافظتگرایان دینی
,
بازسازیگرایان دینی
,
ترمیمگرایان دینی
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی امکانات و موانع فقهی حضور اجتماعی زنان از رهگذر بررسی فتاوا و آرای فقهی مراجع تقلید است. زنان نیمی از سرمایه های انسانی جامعه را تشکیل می دهند؛ اما در برخی از جوامع بهخصوص جوامع دینی نگاه متفاوتی نسبت به زنان وجود دارد و دین موانعی برای حضور اجتماعی زنان پدید میآورد. دین بهعنوان یک نهاد در کنار سایر نهادها در زندگی مردم در ایران معاصر همچنان نقش پررنگی دارد. ارزش ها، هنجارها، و احکام دینی ارائه شده از طریق روحانیون بهعنوان یکی از نیروهای دینی مهم و تأثیرگذار نقش مهمی در شکل گیری و جهتدهی زندگی دینی مردم بهویژه زنان ایفا می کند. در این پژوهش از دیدگاه محدثی در بخش چارچوب نظری بهره بردهایم که گرایشهای دینی موجود در ایران معاصر را به سه گرایش محافظتگرایی دینی، ترمیم گرایی دینی، و بازسازی گرایی دینی تقسیم کرده است. در بخش یافته های تحقیق با تکیه بر روش اسنادی مجموعه ی کتب، مقالات و رسائل مراجع تقلید، فتاوا و آرای آن ها در باب حدود و کیفیت حضور اجتماعی زنان مطالعه و دسته بندی شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی نقطه نظرات و فتاوای مراجع تقلید شیعه ایرانی است که در سده اخیر در خصوص وضعیت حضور اجتماعی زنان ارائه نموده اند. یافته های تحقیق نشانگر آن است که گرایش دینی محافظت گرایی بر چگونگی حضور اجتماعی زنان در جامعه موثر بوده و به جرأت می توان گفت که در اغلب موارد امر به محدودیت کرده است. اگرچه در سال های اخیر شاهد شکل گیری جریان اندیشه روشنگری هستیم که در تلاش است با تکیه بر آیات و روایات و در پارهای موارد اجتهاد در مبانی دینی موانع شرعی حضور اجتماعی زنان را از میان بردارد، با این همه هنوز دو رویکرد ترمیم گرایی و بازسازی گرایی دینی در حاشیه قرار دارند و نتوانستهاند تغییرات محسوسی در وضعیت اجتماعی زنان کشور ایجاد کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و مدرنیته از نگاه آنتونی گیدنز
نویسنده:
فریبا طشت زر، حسین حیدری، جواد روحانی رصاف
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین)
,
آنتونی گیدنز
,
نظریه مدرنیته متاخر
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
از خود بیگانگی ,
رنسانس ,
روشنگری ,
بنیادگرایی دینی ,
تقلیل گرایی ,
نظام سرمایه داری ,
زندگی اجتماعی ,
جهانی شدن (جهانی سازی) ,
عدم قطعیت ,
جامعه مدرن ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
سکولاریسم ,
کارکردهای دین ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
تعصّب دینی ,
آینده دین ,
جامعهشناسی کلاسیک ,
همزیستی دین و مدرنیته ,
خصلت فراسویی دین ,
نظریه ساختاریابی ,
نظریه دوگانگی ساخت ,
نظریه بازاندیشی ,
فرهنگ های سنتی ,
خردگرایی دیوان سالارانه ,
عصر ماشینی ,
طرح سه شاخه ای والیس ,
محرک دگرگونی اجتماعی ,
کیهان شناسی دینی ,
معنابخشی دین ,
ایجاد همبستگی اجتماعی با دین ,
هویت بخشی دین ,
پاسخ به مرگ ,
بعد عینی عرفی شدن ,
محرکه دینی متعالی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
کلید فهم اندیشه های دینی گیدنز در نظریه «مدرنیته متاخر» و انتقاد او از سنت جامعه شناسی کلاسیک است. از دید گیدنز، مدرنیته دارای دو مرحله اولیه و متاخر است و در هر یک از این دو مرحله، تعامل دین و مدرنیته یکسان نبوده است. درک و تفسیر نادرست از ماهیت مدرنیته در مرحله نخست آن، باعث شکل گیری این اندیشه شد که نفوذ و جایگاه اجتماعی دین در جامعه مدرن، کاهش یافته است و سرانجام ناپدید خواهد شد. اما در مرحله دوم مدرنیته، نوعی احیای گرایش های دینی و معنوی پدید آمده است که ریشه در ویژگی های خاص این مرحله دارد. وی، با بررسی پیامدهای مدرنیته و نقد اندیشه های جامعه شناسان اولیه (کارل مارکس، امیل دورکیم و ماکس وبر) چنین نتیجه می گیرد که دین در آستانه نابودی نیست، اما احیای گرایش های دینی مدرنیته متاخر به معنای بازگشت به دینداری سنتی هم نیست؛ دین می تواند با مدرنیته هم زیستی داشته باشد، مشروط بر آن که تن به گفتگو و بازاندیشی بسپارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی قرآنی-روایی معاد در حکمت متعالیه
نویسنده:
راضیه حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روایت
,
علوم انسانی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
بنیادگرایی دینی
,
حکمت متعالیه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
religious fundamentalism
,
الهیات و معارف اسلامی و ادیان
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الإسلام السياسي و العلمانية : قراءة في تجربة تركيا
نویسنده:
خديجة شحرور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
خلافت
,
الحاد
,
دموکراسی
,
بنیادگرایی دینی
,
بنیادگرایی
,
اسلام سیاسی
,
جنبش های اسلامی
,
جنبش های سیاسی
,
جامعه مدنی
,
غرب گرایی
,
بنیادگرایی اسلامی
,
جنبش های سیاسی اجتماعی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تبار اندیشهای انقلاب اسلامی از شهریور 1320
نویسنده:
مرضیه حاجی هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
بنیادگرایی دینی
,
اسلام گرایی
,
بسیج
,
انقلاب اسلامی
,
اندیشه سیاسی
,
اندیشه اجتماعی
چکیده :
در تبیینهای فرهنگی انقلاب یکی از متغیرهای اصلی، متغیر نظام های معرفتی و اندیشهای است که در پس انقلابها وجود دارد. اندیشه انقلاب، همان اندیشهای است که قدرت بسیج عمومی را داراست. در این پژوهش تبار این اندیشه از شهریور 1320 از بین دو نوع اسلامگرایی سیاسی با نام نوگرایی دینی و بنیادگرایی دینی، مورد واکاوی قرار گرفته است. در این پژوهش که با روش تحلیل متن از نوع تحلیل تماتیک انجام شد، پس از به دست آوردن مؤلفههای نوگرایی دینی در ایران بر اساس دیدگاه صاحبنظران این حوزه و نیز مؤلفههای بنیادگرایی دینی در ایران بر اساس تحلیل تماتیک اندیشههای سیاسی و اجتماعی چهار بنیادگرای دینی شاخص در ایران، اندیشه انقلاب اسلامی که حاصل تجمیع تمهای به دست آمده از اندیشههای سیاسی و اجتماعی امامخمینی، بهشتی، مطهری و خامنهای تا انقلاب اسلامی میباشد، با این دو دسته مؤلفههای نوگرایی دینی و بنیادگرایی دینی در ایران، مقایسه شد و این نتیجه حاصل شد که تبار اندیشه انقلاب اسلامی به نوگرایی دینی بر میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتمان دموکراسی و اسلام سیاسی در افغانستان پساکمونیسم
نویسنده:
احمدعلی رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
علوم انسانی
,
بنیادگرایی دینی
,
مردم سالاری
,
افغانستان
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
,
afghanistan
,
Policy
,
religious fundamentalism
,
democracy
,
Discourse
,
پسا کمونیسم
چکیده :
افغانستان به لحاظ فرهنگی، سنتی و به لحاظ ساختاری اقتصادی و اجتماعی، توسعه نیافته است. قرایت که از اسلام در این جامعه وجود دارد حداکثری، بنیادگرایانه و نوبنیادگرایانه است. گفتمان اسلامی سیاسی (با خرده گفتمان های بنیادگرایانه مجاهدین و نوبنیاد گرایانه طالبان) به لحاظ هستی شناسی ، معرفت شناسی و انسان شناسی تفاوت های بنیادی با گفتمان دموکراسی دارد و هویت خویش را در غیریت سازی و طرد گفتمان دموکراسی به عنوان گفتمان رقیب معرفی کرده است. هر کدام از گفتمان های یاد شده، نظام معنایی و مفصل بندی های خاص خودشان را با بازنمایی دال ها و نشانه ها دارند و سعی کرده اند آنها را به عنوان رژیم حقیقت بر سوژه ها و عاملان سیاسی- اجتماعی تحمیل کنند. گفتمان مجاهدین هویت خویش را در نفی گفتمان کمونیستی و گفتمان طالبان هویت خود را در طرد گفتمان مجاهدین معرفی کرده اند و هر کدام برای مدتی توانستند به هژمونی دست یابند. بعد از معاهده بن، گفتمان دموکراسی تحت تأثیر شرایط خاص داخلی و بین المللی مطرح گردید. برای مدت کوتاهی، گفتمان طالبان به عنوان گفتمان رقیب تنها به لحاظ سخت افزاری در حاشیه قرار گرفت اما به زودی این گفتمان توانست خودش را تحت عنوان طالبان جدید بازسازی کرده و به صحنه سیاسی – اجتماعی بازگردد. مدت یک دهه است ک از عمر گفتمان دموکراسی در افغانستان می گذرد اما هرگز نتوانسته است در جامعه سنتی و توسعه نیافته افغانستان به گفتمان هژمون (در برابر گفتمان اسلام سیاسی) تبدیل گردد.اکنون کشور، عرصه منازغه گفتمانی میان اسلام سیاسی و دموکراسی است بدون آنکه هیچ کدام حالت هژمونیک داشته باشد. پرسش اساسی این پژوهش این است که چگونه اسلام سیاسی در افغانستان مانع هژمونیک شدن گفتمان دموکراسی می شود؟ فرضیه اصلی که در پاسخ به آن مطرح شده چنین است که گفتمان اسلام سیاسی در افغانستان با توجه به دو مفهوم "قابلیت اعتبار" و " در دسترس بودن" ، از طریق ایجاد یک رابطه خصمانه و منازعه آمیز، مانع هژمونیک شدن گفتمان دموکراسی شده و آن را به عنوان "دگر" خویش غیریت سازی وطرد می کند. پژوهش حاضر سعی کرده است فرضیه فوق را به آزمون بگذارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شایستهسالاری در سیره و کلام علی (ع)
نویسنده:
مسعود مازنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
سیره انبیا
,
بنیادگرایی دینی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
حکومت اسلامی
,
اقتصاد اسلامی
,
تاریخ
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
شایندهسالاری
چکیده :
بدون تردید یکی از بارزترین مشخصه های حکومت علی (ع) ، اصول گرایی ، راست مداری و درست کرداری حضرت (ع) در دستیابی به اهداف می باشد . از شاخصه های دیگر حکومت ، پایبندی ایشان به ارزش های الهی در تمام حرکت ها و انتخاب ها و اجرای عدالت در بین مردم بود . او هرگز ایمان خود را قربانی هیچ مصلحتی نکرد وخشنودی مردم را به خشنودی خداوند ترجیح نداد. آن چه در سیره عملی امام اهمیت بیشتری دارد ، رفتارش در اوج قدرت و تصدی حکومت می باشد ، که زمینه را برای اظهار نظر و انتقاد مردم فراهم ساخته بود . پایبندی حضرت (ع) در بکارگیری و انتصاب مدیران شایسته و تاکید بر اصل شایسته سالاری ، که نمونه ی آن فرمان حکومتی حضرت (ع) به مالک است ، بعنوان یک منشور مدیریتی محسوب می شود و جامعه برای رسیدن به اهداف و آرمان خود نیازمند اینگونه مدیریت است . زیرا این مدیریت بر مبنای ضابطه است و نظام طبقاتی وجود ندارد و همه مردم از حق تساوی بر خوردارند .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید